پورشه

بررسی پیشرانه V4 پورشه 919 هیبرید؛ نیروگاه پیشرفته با تکنولوژی متمایز

اگرچه پورشه با پیشرانه تخت یا بوکسوری شناخته می‌شود اما یکی از شاخص‌ترین پیشرانه‌های آن را می‌توان نمونه V4 بکار رفته در ۹۱۹ هیبرید دانست.

به عنوان افرادی که روزانه با اخبار و مطالب گوناگون دنیای خودرو سر و کار داریم، شنیدن خبرهایی درباره پیشرانه‌های ۶، ۸، ۱۰ و حتی ۱۲ سیلندر خورجینی یا V شکل لذت‌بخش خواهد بود اما به نظر می‌رسد به پیشرانه‌های V4 یا ۴ سیلندر خورجینی کمتر پرداخته شده است. اگرچه چنین پیشرانه‌هایی در گوشه و کنار دنیا وجود دارند اما معمولاً خودروسازان از پیشرانه‌های ۴ سیلندر خطی استفاده می‌کنند و نمونه‌های V4 اکثراً در موتورسیکلت‌های پرفورمنس و پرقدرت نصب شده‌اند. استقبال خودروسازان از پیشرانه‌های ۴ سیلندر خطی می‌تواند به عواملی همچون سادگی کلی، راندمان بالا و هزینه توسعه کم و همچنین فرایند تولید راحت در مقایسه با نمونه‌های V4 مربوط باشد. همین عوامل باعث شده‌اند نمونه‌های ۴ سیلندر خطی در طیف وسیعی از وسایل نقلیه، از مدل‌های اقتصادی و ساده گرفته تا نمونه‌های کامپکت اسپرت بکار روند.

با اینکه پیشرانه‌های V4 با موتورسیکلت‌ها گره خورده‌اند اما در برخی موارد شاهد نصب آن‌ها در خودروها نیز بوده‌ایم. در واقع همه‌چیز با تلاش‌های فورد در دوران پس از جنگ جهانی دوم شروع شد و پس از لانچیا توسعه این محصولات را ادامه داد و نهایتاً پورشه به عنوانی که بیشترین استفاده را از پیشرانه V4 کرده شناخته شد. در سال‌های اخیر علاقه بیشتری به نصب پیشرانه‌های V4 در خودروها دیده شده و دلیل آن‌هم پیشرفت‌های تکنولوژی و افزایش تقاضا برای پیشرانه‌های کوچک‌تر و کاراتر بوده است. علیرغم اینکه چنین نیروگاه‌هایی در خودروها به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند اما مزیت‌های متمایزی هم دارند و اینجاست که پورشه پتانسیل‌های واقعی یک پیشرانه V4 را به نمایش می‌گذارد.

این خودروساز آلمانی در فرایند توسعه پیشرانه V4 بکار رفته در مدل ۹۱۹ هیبرید به راندمان قابل‌توجهی دست ‌یافت. این دستاوردها نه تنها باعث شد پورشه در مسابقات ۲۴ ساعته لمان پیروز شود بلکه رکورد جدیدی را نیز در پیست نوربرگ رینگ ثبت کند. همین رکوردها توانایی‌های مهندسی پورشه در به‌کارگیری پیشرانه V4 در محصولات پرفورمنس را به نمایش گذاشت. ریشه طراحی پیشرانه‌های V شکل یا خورجینی به اوایل قرن بیستم بازمی‌گردد. در ابتدا این نوع پیشرانه‌ها در موتورسیکلت‌ها و خودروهای کوچک بکار می‌رفتند اما پیشرفت‌های فنی و تقاضا برای قدرت بیشتر باعث شد پیشرانه‌های V4 در خودروهای اسپرت و سطح بالا نیز نصب شوند.

در تاریخ صنعت خودرو تنها چند برند به استفاده از چنین پیشرانه‌هایی روی آورده‌اند. فورد اولین تلاش‌ها را کلید زد و پیشرانه‌های ساب سوئد را تأمین نمود. همچنین پیشرانه V4 فورد در خودروی تاروس هم بکار رفت. پس از آن هم لانچیا در خودروهایی همچون فولویا از پیشرانه موردبحث استفاده کرد. پیشرانه V4 لانچیا کاملاً متمایز بود زیرا زاویه بین سیلندرها به حدی کم بود که تنها از یک سر سیلندر برای آن‌ها استفاده شد. نهایتاً هم پورشه وارد میدان شد و تکنولوژی‌های برجسته خود را در ۹۱۹ هیبرید به نمایش گذاشت.

پورشه در صنعت خودرو جایگاه خاصی دارد و با معرفی پیشرانه V4 توربویی که از ۴ سیلندر نصب شده در اکسل عقب سود می‌برد توانایی‌های خود را نشان داد. این پیشرانه نوآورانه با یک سیستم ریکاوری انرژی سطح بالا همراه شد. همچنین باتری لیتیوم یون پیشرفته‌ای در خودرو نصب گردید تا از نظر راندمان عملکرد برجسته‌ای داشته باشد. ابعاد جمع‌وجور، استحکام بالا و مصرف سوخت بسیار کم این پیشرانه باعث شد گزینه اول برای ۹۱۹ هیبرید باشد. در ادامه هم نسخه Evo از این خودرو پذیرای پیشرانه V4 شد. مزیت‌های پیشرانه V4 از جمله توزیع وزن بهینه و هندلینگ بهتر در پیست سبب شدند پورشه نهایت استفاده را از آن ببرد.

با تخصیص بودجه‌ای قابل‌توجه برای توسعه ۹۱۹ هیبرید، پورشه منابع و تخصص کافی برای استفاده حداکثری از پتانسیل‌های این پیشرانه و تکنولوژی هیبریدی را داشت که نتیجه آن هم تولید یک خودروی مسابقه‌ای عالی برای قهرمانی در مسابقات استقامت جهانی بود. پورشه ۹۱۹ هیبرید Evo از پیشرانه V4 با حجم ۲ لیتر و توربوشارژر سود می‌برد و حداکثر قدرت حدود ۷۲۰ اسب بخار دارد. این پیشرانه در اکسل عقب جای گرفته است. همچنین یک موتور برقی با ۴۴۰ اسب بخار در اکسل جلو نصب شده و الکتریسیته را از طریق دو سیستم ریکاوری انرژی دریافت می‌کند تا راندمان و پرفورمنس خودروی پورشه افزایش یابد.

اولین سیستم همان باتری لیتیوم یون پیشرفته است که به‌صورت موقتی انرژی لازم را در زمان ترمز گرفتن دریافت و ذخیره می‌کند. همچنین انرژی تولیدی توسط گازهای اگزوز نیز ذخیره خواهد شد. این امر باعث شده پورشه ۹۱۹ هیبرید جزو قوی‌ترین و کاراترین خودروهای تاریخ لمان باشد. همچنین پیشرانه ۲ لیتری یاد شده کم‌مصرف‌ترین و کاراترین پیشرانه تاریخ پورشه است و قدرت ترکیبی آن به همراه واحد برقی به ۱۱۶۰ اسب بخار می‌رسد. وزن این خودرو هم تنها ۸۴۹ کیلوگرم گزارش شده است.

مشخصات پورشه ۹۱۹ هیبرید Evo
پیشرانه V4 دو لیتری توربو با ۴ سوپاپ برای هر سیلندر، سیستم تزریق مستقیم، روان کاری کارتل خشک، ردلاین ۹ هزار
قدرت تولیدی (اسب بخار) ۷۲۰+۴۴۰
سیستم هیبریدی سیستم ریکاوری انرژی جنبشی KERS با موتور برقی در اکسل جلو، ریکاوری انرژی از گازهای اگزوز، باتری لیتیوم یون با سلول‌های A123
گیربکس دیفرانسیل عقب (حالت چهار چرخ محرک موقتی با پشتیبانی موتور برقی در اکسل جلو)، گیربکس ۷ سرعته هیدرولیک سکونشئال، کنترل کشش ASR، کنترل هدایت گشتاور
ترمز تکنولوژی ترمز با سیم، کالیپرهای آلیاژی سبک‌وزن، دیسک‌های فیبر کربنی تهویه دار
رینگ و لاستیک رینگ‌های منیزیومی و فورج کاری شده BBS به همراه لاستیک‌های میشلن رادیال ۳۷۰/۷۱۰-۱۸
وزن (کیلوگرم) ۸۴۹

خودروی ۹۱۹ را می‌توان ادای احترامی به تاریخچه مسابقه‌ای درخشان پورشه و به ویژه مدل ۹۱۷ دهه ۷۰ میلادی و همچنین ابرخودروی برجسته ۹۱۸ دانست. در دنیای مهندسی خودرو، ماهیت جمع‌وجور پیشرانه V4 باعث ارائه مزیت‌های قابل‌توجهی به ویژه از نظر تناسبات و جایگذاری می‌شود. این طراحی کوچک باعث خواهد شد پیشرانه راحت‌تر در خودرو نصب شود که نتیجه آن استفاده بهینه از فضا و پروفایل کلی آیرودینامیک تر است. همچنین میل‌لنگ‌های کوتاه این نوع پیشرانه باعث کاهش لرزش‌های ناخواسته در زمان استفاده می‌شود. با زاویه ۹۰ درجه‌ای سیلندرها نسبت به یکدیگر، نیروهای اصلی متوازن خواهند شد که این امر به معنی نرمی پیشرانه V4 است.

جدای از این موارد، استحکام پیشرانه نیز دیگر مزیت برجسته آن است. این امر باعث می‌شود پیشرانه یک عضو ساختاری خودرو باشد که تأثیر مثبتی روی استحکام کلی شاسی می‌گذارد. در دنیای مسابقات که پرفورمنس اهمیت زیادی دارد استحکام یک فاکتور کلیدی خواهد بود. با افزایش استحکام پیشرانه V4، تیم‌های مسابقه‌ای می‌توانند چابکی و سرعت بیشتری در پیست داشته باشند که این امر موجب بهبود زمان طی پیست و عملکرد کلی خودرو می‌شود.

البته پیشرانه‌های V4 در کنار مزایای خود مشکلاتی نیز دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به پیچیدگی و هزینه‌های توسعه بیشتر نسبت به نمونه‌های خطی مرسوم اشاره کرد. برخلاف پیشرانه‌های خطی، مدل‌های V4 معمولاً دارای دو سر سیلندر و دو منیفولد اگزوز هستند که این امر روی هزینه‌های توسعه و تولید تأثیر چشمگیری می‌گذارد. ماهیت دوگانه این پیشرانه‌ها اگرچه بر انعطاف و پتانسیل‌های آن‌ها می‌افزاید اما نیازمند سطح مهندسی بالا و دقت تولید زیاد است. به همین خاطر پیشرانه‌های V4 معمولاً کاربردهای ویژه‌ای دارند و به‌صورت محدود مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در حقیقت طرفداران دنیای موتورسیکلت آشنایی بیشتری با این نیروگاه‌ها دارند زیرا چندین برند مشهور از V4 استفاده کرده‌اند. برای مثال می‌توان از آپریلیا RSV4 و دوکاتی پانیگاله V4 به عنوان نمونه‌های برجسته با پیشرانه‌های V4 نام برد؛ اما در صنعت خودرو تنها سه خودروساز از این پیشرانه‌ها استفاده کرده‌اند. پورشه ۹۱۹ هیبرید و هیبرید Evo برجسته‌ترین خودروهای مجهز به پیشرانه V4 هستند هرچند باید دانست چنین محصولاتی به‌طور خاص برای رقابت‌های سطح بالا طراحی شده‌اند. ژرمن‌ها با انتخاب پیشرانه V4 یک تصمیم تاریخی در عدم به‌کارگیری نمونه‌های مرسوم گرفتند. این برند در کنار پیشرانه V4 از سیستم هیبریدی هم سود برده تا حداکثر پرفورمنس و حداقل مصرف سوخت را داشته باشد.

ابعاد جمع‌وجور چنین پیشرانه‌ای به پورشه کمک کرد به توزیع وزن و آیرودینامیک بسیار خوبی دست یابد. این فاکتورها در دنیای مسابقات استقامتی اهمیت بسیار زیادی دارند. همچنین استحکام بالای پیشرانه نیز روی ساختار کلی ۹۱۹ هیبرید تأثیر مثبت گذاشت و بر پایداری خودرو افزود. چنین عواملی به خوبی گویای وضعیت پورشه در مسابقات بوده‌اند. ۹۱۹ هیبرید در حال حاضر رکورددار نوربرگ رینگ است و یک دور این پیست را در ۵ دقیقه و ۱۹.۵۵ ثانیه طی کرده است. همچنین پورشه سه بار قهرمان مسابقه لمان شده و یک دستاورد بزرگ کسب کرده است. باید دانست ۹۱۹ هیبرید Evo همچون دیگر محصولات سطح بالای این برند در مرکز تحقیق و توسعه وایساخ متولد شده و این مرکز به عنوان قطب خلاقیت و نوآوری دنیای خودرو شناخته می‌شود. در نهایت باید گفت اگر پیشرانه V4 توسط مهندسان و طراحان کارکشته طراحی و ساخته شود علیرغم مشکلاتی همچون پیچیدگی و هزینه بالا خواهد توانست قابلیت‌های شاخص خود را به نمایش بگذارد. پورشه مثالی درخشان از این امر است…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. کاوه

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (80 ديدگاه)

    جز شاهکارهای تاریخ مهندسیه.دو لیتر ۴ سیلندر ۷۲۰ اسب!!!!!!!!با موتور برقی و باطری سنگین کلا روی هم ماشین شده ۸۰۰ و خرده ای کیلو!!!!!!چی ساخته پورشه!دمت گرم اقا.انصافا بی نظیره.ماشین های پورشه با ۳۰۰_۴۰۰ اسب قدرت ماشینهای با ۲_۳ برابر قدرت بیشتر رو لوله میکنن حالا فکرشو بکن این ماشین با این قدرت و این وزن و این آیرودینامیک چه هیولاییه.انصافا غول اخر دنیای خودروهه.اقا کسی میدونه ماشینهای فرومول یک جدید شده بیان تو نوربرگرینگ تایم بزنن؟اگه اره تایم اشون چه حدودی بوده؟

    موافقم 53
    مخالفم 4
    1. امین

      ۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (657 ديدگاه)

      گوگل کنی آمار رکوردهای رسمی و غیر رسمی پیست میاد

    2. P

      ۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (290 ديدگاه)

      ماشین فرمول یک اصلا اجازه ندارند تا چند سال بعد از فصلی که ازشون استفاده میشن داخل پیستی برن ، اما به طور کلی نوربرگرینگ من که یادم نمیاد ماشین فرمول یک در یک دهه اخر به خودش دیده باشه ( قسمت طولانیش ، وگرنه فصل ۲۰۲۰ یه مسابقه تو قسمت کوتاهش برگزار شد )

      موافقم 10
  2. amir-mr

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (401 ديدگاه)

    مهندسی ناب آلمانی 💯
    فرقه پورشه با بقیه اینجا معلوم میشه
    یک هایپر کار بینظیر که تا سالها کسی نمیتونه نزدیک رکورد هاش بشه

    موافقم 36
    مخالفم 2
  3. Scuderia Ferrari

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4062 ديدگاه)

    تعریف پورشه در یک جمله کوتاه : قطب خلاقیت و نوآوری دنیای خودرو
    👑👑 King of Porsche 👑👑

    موافقم 16
  4. ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4898 ديدگاه)

    😱

  5. رحیم

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (105 ديدگاه)

    سلام میشه راهنماییم کنید:چند هفته است که صفحه اصلی سایت رو که باز میکنم تصویر اصلی هر مطلب رو نمایش نمیده و باید هر مقاله رو باز کنم تا تصویر اول رو ببینم ، دلیلش و راه حلش چیه؟ با موبایل و مرورگر کروم میام تو سایت.

    موافقم 11
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (2859 ديدگاه)

      یک مشکل فنی هست که به زودی رفع می‌شه

  6. Taha Ayoobi

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4323 ديدگاه)

    پورشه فور اِوِر

  7. مهراد

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (862 ديدگاه)

    این ماشین بنظر من بهترین ساخته تاریخ پورشه هستش و ضمنا جزو تاپ ۵ بهترین خودروهای تاریخ ( چه در مسابقات چه در هر زمینه دیگه ای )

    برید سرعت گیریه این ماشین در پیچ و خم پیچ و بعدش که میرسه به مسیر مستقیم تا ۳۷۰ کیلومتر رو ببینید ، مغزتون فر میخوره

    حتی تخیل اینکه ماشینی رکورد این اعجوبه رو بزنه برام سخته

    موافقم 12
  8. R@min

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2051 ديدگاه)

    محافظه کاری های فولکس باعث شد تمام تیم های مسابقه ای که داشتن با یه افت محسوسی روبرو بشن یا کلا کنار بکشن از مسابقات. دلیلش هم باز ضررهای سنگین الکتریکی سازی هست که حتی اخیرا هم رئیس فولکس عملا ب ناترازی مالیشون اعتراف کرد. بنظر حداقل تا ۵ سال آینده دیگه خبری از ریخت و پاش فولکس تو موتوراسپرت مثل اوایل قرن ۲۱ تا ۲۰۱۸ نباشه شایدم دیگه هیچ وقت با قدرت کامل وارد رقابت نشن.

    پورشه ۹۶۳ هم حاصل همین صرفه جویی ها هست که باعث شد پورشه و آئودی از بالاترین سطح GT پایین بیان و از رقابت با فراری ب رقابت با جی ام و بیمر و… بسنده کنن.

    مقاله بسیار زیبایی بود هر چند جزئیات این ماشین خیلی بیشتر از یه مقاله هست با اینحال خسته نباشید، بنظرم راجب تاریخچه ماشین های موفق موتور اسپرت بیشتر مقاله بزارین، فراری 488 GTE می تونه گزینه خوبی باشه.

    موافقم 10
    مخالفم 3
    1. Amin

      ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (2187 ديدگاه)

      دقیقا همینطور هست
      ممباب ۹۶۳ باید بگم که متاسفانه این ماشین اساسا در مسیر درست طراحی نشده …. یکی از دلایل این هست که شاسی ماشین های هایپر کار ( هم lmh و lmdh ) مناسب استفاده از موتور های بزرگ و حجیم نیست و فکر می‌کنم این موضوع کاملا مشخص باشه ، تویوتا و فراری ( سریع ترین ماشین های ۲۰۲۳ ) از پیشرانه های ۶ سیلندر با حجم کم استفاده میکنن ، این کار توزیع وزن رو بهتر میکنه ، فضای بیشتری برای سیستم تعلیق و المان ها و کانسپت آیرودینامیکی عقب ماشین به وجود میاره ، روی سیستم کولینگ هم مآثر هست و پایین تر بودن گشتاور و ردلاین بیشتر موتور های کوچیک مانور پزیری بیشتری در طراحی و ساخت یک گیربکس سبک و بهینه ، ایجاد میکنه …. ولی در کل ، تاثیر اش روی آیرودینامیک و مکانیک قسمت عقب ماشین بسیار مهمه …. این موضوع باعث میشه که ماشین به طور ذاتی در لول پایین تری از پرفورمنس قرار بگیره و محدودیت های زیادی رو برای تیم ستاپ ایجاد کنه ، منظور من این نیست که ۹۶۳ همواره در پرفورمنس پایین تری نسبت به gr 010 هست ، بلکه موانعی در طراحی داره که با ایده آل اش فاصله داره ، به خاطر همین عملا توی فصل گذشته هیچ شگفتی خاصی از این ماشین ندیدیم
      دلیل این که پورشه این کار رو انجام داد ، قطعا موضوعات مالی بوده ، چونکه مهندس های پورشه بهتر میدونن این مسائل رو ، اما با منابع مالی محدود توسعه ی یه موتور جدید و بهتر میسر نبوده
      البته این مشکل کادیلاک هم هست ، ولی کلا سیستم موتور کادیلاک ساده تره و بر‌خلاف تصور ، اونقدر فضای زیادی رو اشغال نکرده

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. R@min

        ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (2051 ديدگاه)

        بحث حجم موتور ارتباطی با چابکی و مسائل آیرودینامیکی نداره تو هر شاخه موتوراسپرت، برای مثال همین 5.5 لیتر کادیلاک زیر 180 کیلو هست و می بینیم از همه ماشینا بهتره و کلا قضیه موتور کوچک تر برتری ایجاد می کنه بارها نقض شده، البته باید توربو بشه.

        ایراد کلاس LMDH همون شاسی قدیمی هست که باعث میشه هیچ وقت ب سطح فراری و تویوتا نزدیک نشن. شاسی تو مسابقه حرف اوله و جور خیلی از ایرادات فنی هم می کشه و بیشترین هزینه و زمان توسعه هم به خودش اختصاص میده.

        پورشه تو این چند سال اخیر تبدیل شده ب دلقک تبلیغاتی فولکس برای الکتریکی سازی ناقصش که هم پورشه از مسیرش خارج شده هم فولکس زیر هزینه ها زاییده.

        موافقم 1
        مخالفم 5
  9. خاص

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (239 ديدگاه)

    شاید توی ۹۱۱ جدید هم از این پیشرانه استفاده کنند.

    مقاله پدال:

    https://www.pedal.ir/porsche/porsche-is-fighting-to-keep-the-911-combustion-powered/

  10. خاص

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (239 ديدگاه)

    جا داره یادی کنیم از پیشرانه جهارسیلندر ۷۱۰ اسبیِ کاسورث که در سینه‌ی
    Rezvani Beast X
    Rezvani Beast Alpha X
    Rezvani Beast Alpha X BlackBird
    قرار گرفت:

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rezvani_Beast

    موافقم 3
    مخالفم 1
  11. JaMsHiD

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2767 ديدگاه)

    فقط یه ماشین لمانزه که این شکلی قدرت تولید می‌کنه
    و فقط پورشه هست که با چهار سیلندر اینقدر قدرت تولید می‌کنه

    یه سوال داشتم فقط
    پژو میخواد با ماشین جدیدش(9X8)وارد مسابقات لمانز بشه؟
    یا هنوز داره تستش میکنه

  12. amirboss

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (729 ديدگاه)

    البته این یه خودرو ی مسابقه ست و دست سازندگان همه جوره بازه.
    سیلندر کمتر با قدرت بیشتر.نسبت عکس وزن به اسب بخار.جایی که گشتاور هیچوقت از اسب بخار بالاتر نمیره!این موتورها عمر خیلی پایینی دارن و دائم نیاز با بازبینی دارن و پس از هر مسابقه باز میشن.
    مثل موتورهای فرمول یک با حداکثر ردلاین 19هزار دور در دقیقه.هرثانیه موتور چند بار میچرخه???
    اینجاست که فرق یه موتورمسابقه سرعت با یه موتور خودروی شهری مشخص میشه.
    استهلاک و سایش ده ها قطعه در دور بالا.
    البته بد نبود بایه موتور برقی هم مقایسه میشد.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  13. Ahmad

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (194 ديدگاه)

    فکر کنم به بنزین بسیار با کیفیت با عدد اکتان بالا بخاد چون موتور ۲لیتری با ۷۲۰ اسب بخار باید نسبت تراکم اش خیلی بالا باشه اون موتور ۲ لیتری بنز که ۴۰۰ اسب داشت نسبت تراکم خیلی بالایی داشت اینکه ۷۲۰ اسبه

  14. Taha Malek

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (916 ديدگاه)

    هیولا به معنی واقعی کلمه
    ۱۱۶۰ اسب بخار! ۸۵۰ کیلوگرم!

  15. BMW

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    اوففف فقط🥲🥰

  16. محمد رضا

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (34 ديدگاه)

    این ماشین تو پیست اسپا،ماشین فرمول یک RB18 ,ردبول رو شکست داده،ماشین فرمول یک فقط تو قسمت‌ میچ های سرعت پایین تر جلو میفته اونم بخاطر مسائل پیچیده هندلینگی که داره،بقیه پیست مال ۹۱۹ بود

    موافقم 5
    مخالفم 1
  17. Lamberto

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (100 ديدگاه)

    لانچا و مهندس لومباردی سال ۸۶ از یه موتور ۱.۷ لیتری چهارسیلندر ۶۰۰ اسب کشید بیرون . با تکنولوژی تریفلاکس

  18. Hadi

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (598 ديدگاه)

    شاهکار پورشه 👌🏼❤️

  19. jalopy

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (176 ديدگاه)

    شاهکار مهندسی آلمان

  20. همایون

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (779 ديدگاه)

    رابطه پورشه با پیست نوربرگرینگ مثل رابطه کنگر زهتاب با بیمارستانه وایساده جلوی در پیست هرکی میاد بهش میگه:هوی عموهه میدونی که اینجی واس ماس یعنی کلش ماس ماس چون رکوردش واس ماس چون ۹۱۹هیبرید evo ماشینه ماس

  21. Taha Ayoobi

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4323 ديدگاه)

    عجب چیزیه لامصب
    خیلی غوله
    کلا 800 کیلوعه
    یعنی از کوئیک هم سبک تره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا