پورشه

یادی از سوپراسپرت 16 سیلندر پورشه در دهه 30، شاهکاری نبوغ آمیز

در دههٔ ۳۰، فردیناند پورشه برای اوتو یونیون سوپراسپرتی را طراحی کرد که برای آن دوران مشخصات خارق‌العاده‌ای داشت اما متأسفانه هیچ‌گاه ساخته نشد.

تاریخ خودروسازی جهان پر از طرح‌هایی است که هیچ‌گاه ساخته نشدند و اوتو یونیون P52 یکی از جذاب‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. این طرحی بود که از ذهن خلاق و نبوغ آمیز فردیناند پورشه بیرون آمد. او در سال ۱۹۳۲، تایپ ۵۲ را برای اوتو یونیون طراحی کرد که اگر تولید می‌شد می‌توانست به اولین سوپرکار جهان تبدیل شود. این داستان نوآوری و جاه‌طلبی پورشه است. داستان یک کانسپت پیشگامانه که الگویی را برای خودروهای سریع چند دهه بعد از خود ایجاد کرد.

امروز همه فردیناند پورشه را به‌عنوان مؤسس یکی از مشهورترین خودروسازان جهان می‌شناسیم اما در دههٔ ۳۰، پورشه بیشتر یک دفتر طراحی و مهندسی بود. پورشه و تیمش در آن زمان با نام Hochleistungs Motor شناخته می‌شدند که به معنای پیشرانه‌های پرفورمنس بالا بود. این تیم با استفاده از تمام تجربیات خود در مسابقات اتومبیلرانی و با کمک رانندهٔ مسابقه سابق و بنیان‌گذار تیم «آدولف رزنبرگر»، P52 را طراحی کردند.

شروع از مسابقات گرند پری

در سال ۱۹۳۲، مدت کوتاهی پس از اعمال مقررات جدید مسابقات گرند پری که حداقل وزن خشک را ۷۵۰ کیلوگرم تعیین کرده بود، پورشه پروژهٔ بلندپروازانه‌ای را برای طراحی یک خودروی مسابقه‌ای گرند پری آغاز کرد. اصلی‌ترین ویژگی این خودرو، جانمایی انقلابی قطعات آن بود که قطعات سنگین را تا حد امکان نزدیک به مرکز ثقل خودرو قرار می‌داد. در این طرح همچنین باک سوخت دقیقاً در وسط خودرو نصب می‌شد زیرا پورشه می‌خواست با کم شدن سوخت داخل باک در طول مسابقه، توزیع وزن و ویژگی‌های رانندگی خودرو تغییر نکند گفته می‌شود این جانمایی تحت تأثیر رزنبرگر صورت گرفته است که قبلاً در سال ۱۹۲۳ با بنز Tropfenwagen مسابقه می‌داد. در آن خودرو هم پیشرانه در وسط نصب شده و راننده جلوی موتور می‌نشست که تأثیر مثبتی روی رفتار خودرو در پیست داشت. اتو یونیون تایپ A، تایپ B و تایپ C خودروهای گرند پری بودند که توسط پورشه طراحی شدند و در سال‌های ابتدایی اجرای قوانین جدید این مسابقات بین سال‌های ۱۹۳۵ تا ۱۹۳۷ موفق شدند ۲۵ پیروزی کسب کنند.

خودروی مسابقه‌ای برای جاده

چیدمان قطعات خودروهای مسابقه‌ای اوتو یونیون شامل رادیاتور در جلو و پس‌ازآن صندلی راننده، باک سوخت، پیشرانه، گیربکس و دیفرانسیل می‌شد یعنی ترکیبی که هنوز هم در خودروهای مسابقه‌ای امروزی استفاده می‌شود و صرفاً بعداً رادیاتورها در ساید پادهای جانبی ادغام شدند. همچنین پورشه که قبلاً در مرسدس بنز روی پیشرانه‌های سوپرشارژ کار می‌کرد و اختراع تورشن بار را هم بنام خود ثبت کرده بود، این ویژگی‌ها را نیز در خودروهای مسابقه‌ای اتو یونیون گنجاند. در سینهٔ این خودروهای مسابقه‌ای یک پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V16 سوپرشارژ قرار گرفته بود که ۲۹۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. فردیناند پورشه و مهندس ارشد تیم «کارل رابه» اما برنامه‌های بلندپروازانه‌تری داشتند. آن‌ها مخفیانه کار روی پروژهٔ تبدیل کانسپت خودروهای مسابقه‌ای به یک خودروی جاده‌ای را آغاز کردند که بعداً با نام اوتو یونیون P52 شناخته شد.

تولد P52

طراحی بدنهٔ این خودرو توسط «دکتر آروین کومندا» صورت گرفت که بعداً پورشه ۳۵۶ را هم طراحی کرد. در P52 اساس طراحی خودروی مسابقه‌ای حفظ شده که شامل فریم شاسی دو لوله‌ای و تعلیق محور آونگی در عقب می‌شد. پیشرانه نیز بدون تغییر باقیمانده و همچنان همان ۴.۴ لیتری V16 سوپرشارژ بود که البته قدرت آن از ۲۹۵ اسب بخار به ۲۰۰ اسب بخار کاهش پیدا کرد. بااین‌حال، همین رقم هم برای زمانی که خودروهای جاده‌ای معمولی مثل فورد مدل A تنها ۲۴ اسب بخار قدرت داشتند بسیار زیاد بود. در P52 همچنین مثل خودروی مسابقه‌ای، صندلی راننده همچنان در وسط قرار داشت اما حالا با دو صندلی برای سرنشینان کمی عقب‌تر احاطه شده بود. همین ترکیب صندلی‌ها را گوردون موری در مک‌لارن F1 افسانه‌ای دههٔ ۹۰ استفاده کرد.

شکستن مرزها

جالب اینکه برای P52 دو نسخه در نظر گرفته شده بود که شامل یک کوپه و یک سدان می‌شد. نسخهٔ سدان فاصلهٔ محوری کمی بیشتری داشت تا فضا برای نصب دو صندلی در عقب و اضافه کردن دو در فراهم شود و بتواند پنج نفر را در خود جای دهد. بااین‌حال، نسخهٔ سدان صرفاً در حد طرح‌های روی کاغذ باقی ماند. در سال ۱۹۳۴، برای این کانسپت رسماً نام تایپ ۵۲ در نظر گرفته شد. این خودرو برخلاف نسخهٔ مسابقه‌ای، از تایرهایی با عرض یکسان در هر چهارچرخ استفاده می‌کرد و با وزنی در حدود ۱۷۵۰ کیلوگرم، ظرف تنها ۸.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید. همچنین گفته می‌شد P52 می‌تواند به حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. تمام این اعداد برای یک خودروی جاده‌ای در دههٔ ۳۰ فوق‌العاده بودند.

چیزی فراتر از همه

برای اینکه ببینیم P52 چقدر نسبت به زمان خود فوق‌العاده بوده است، باید آن را با خودروهایی که مثل مرسدس بنز 540K مقایسه کنیم که می‌توانستند رقیبی برای سوپراسپرت اوتو یونیون باشند. مرسدس با وزنی در حدود ۲.۷ تن، یک غول واقعی بود درحالی‌که خودروی پورشه یک تن وزن کمتری داشت.

مرسدس 540K از یک پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری هشت سیلندر خطی استفاده می‌کرد که در حالت عادی فقط ۱۱۵ اسب بخار قدرت داشت و در صورت تجهیز به سوپرشارژر این رقم به ۱۸۰ اسب بخار می‌رسید؛ بنابراین، 540K با قدرت کمتر و وزن بسیار بیشتر، هرگز نمی‌توانست در حد P52 باشد.

شاهکاری که تولید نشد

P52 سطحی از پرفورمنس را ارائه می‌کرد که فراتر از دسترس تمام رقبا در آن زمان بود اما متأسفانه این شاهکار پورشه و تیمش هیچ‌گاه تولید نشد و دنیا را در حسرت یکی از خارق‌العاده‌ترین خودروهای تاریخ باقی گذاشت. بااین‌حال، میراث P52 از طریق تیمی که آن را طراحی کرده بود ادامه یافت زیرا همین تیم بعداً پورشه ۳۵۶ را طراحی کرد که آغاز درخشش پورشه در دنیای خودروهای اسپرت بود. همچنین کانسپت جانمایی قطعات در P52 حتی روی ۹۱۱ هم تأثیر گذاشت. هرچند اوتو یونیون P52 خودرویی بود که هرگز وجود خارجی نداشت و به تاریخ پیوست اما گواهی بر خلاقیت و نبوغ مهندسی بی‌حدوحصر فردیناند پورشه بود. در دورانی که جهان خودرو اولین گام‌ها را به سمت ساخت سوپراسپرت برمی‌داشت، پورشه جرأت کرد رؤیای خودرویی را تصور کند که پرفورمنس و طراحی را از نو تعریف می‌کرد.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۴ رای
منبع
TopSpeed

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۴ دیدگاه‌ها

  1. NAVID@@98

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (773 ديدگاه)

    عجب چیزیه 😍😘😍🤩
    ( عشقا سوابقم رف از اول ایمیلم تغییر دادم تعجب نکنید )
    حالا فرق این با خودروهای نکبت داخل مملکتو ببینید 😝

    موافقم 38
    مخالفم 15
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (10478 ديدگاه)

      حدوداً ۱۰۰ سال پیش چه هیولایی طراحی میکردن !
      قَبلَنا فکر میکردم ما یه ۱۰۰ سالی با اونا تو بحث فناوری ، طراحی ، ساخت و … فاصله داریم !!! اما الان مطمئن شدم حداقل ۲۰۰ سال دیگه مونده برسیم در حالی اون‌ها احتمالاً تو یه کهکشان دیگه دارند به ما مدیریت میکنند 😂🤦‍♂️.

      موافقم 57
      مخالفم 7
      1. NAVID@@98

        ۲۲ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (773 ديدگاه)

        آخرش درسته اونا تو یک کهکشان دیگن و دیگه کسی بهشون نمیرسه تازه مارو هم دارن مدیریت میکنن😛😘🤪🙅

        موافقم 25
        مخالفم 6
        1. پیرمرد قدیمی

          ۲۲ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (195 ديدگاه)

          الان کی به کیه نوید با دو اکانت یا دو نوید متفاوت ؟ 😂

          موافقم 20
          مخالفم 1
        2. NAVID@@98

          ۲۲ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (773 ديدگاه)

          سلام پیرمرد قدیمی 🤝
          پاسخ اینه : دو نوید متفاوت 👿😈👺👹
          من یه نوید دیگه ام
          اونم یکی دیگس
          اون اسمش نویده منم اسمم نویده دیگه😂
          هرکی اسمش نویده اکانتشم نویده دیگه
          سخت نیست فهمیدنش😜😂😘

          موافقم 22
          مخالفم 3
        3. NAVID@@98

          ۲۳ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (773 ديدگاه)

          سلام پیرمرد قدیمی 🤝
          من یه نوید دیگه ام
          اونم یکی دیگس
          اون اسمش نویده منم اسمم نویده دیگه😂
          هرکی اسمش نویده اکانتشم نویده دیگه
          سخت نیست فهمیدنش😜😂😘

          موافقم 23
          مخالفم 2
        4. NAVID۰۰۹۸

          ۲۳ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (10478 ديدگاه)

          من متاسفم برای مدیر پدال !
          که اجازه میده کاربران ترول و فیکی مثل این‌ها با اینکه مشخصه نام پروفایل شبیه من درست کردن جهت مسخره‌بازی و تخریب !!!
          ولی پدال هیچ واکنشی نشون نمیده !

          موافقم 13
          مخالفم 22
    2. Mercedes-Benz

      ۲۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (350 ديدگاه)

      فردیناند پورشه و گوردون موری بهترین طراحان جهان

      موافقم 13
      مخالفم 3
    3. Mercedes-Benz

      ۲۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (350 ديدگاه)

      فردیناند پورشه بهترین طراح جهان🇩🇪🇩🇪🇩🇪🇩🇪🇩🇪🇩🇪

      موافقم 17
      مخالفم 4
  2. مازیار

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (871 ديدگاه)

    اگه دیوانه ای به نام هیتلر پیدا نمیشد و آلمان رو تباه نمی‌کرد امروز دنیا شکل دیگه ای داشت

    موافقم 25
    مخالفم 42
    1. دانیال_Surrey،England

      ۲۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2855 ديدگاه)

      عه مازیار جان نگو.
      الان اون بچه سالایی که تو تلگرام و…عکس پروفشون هیتلره و هر روز دارن تو اینترنت سخنرانیشو گوش میکنن،ناراحت میشن.
      کار هیتلر تله گذاری برای دانشمندای آلمانی بود،تموم شد و رفت.
      برای همین هم هست تو آلمان دیگه نام های بزرگی مثل فردیناند پورشه پیدا نشده تا همین امروز.
      حالا چهار نفر که از هیچی خبر ندارن میان میگن،وای تو نمیدونی آلمان خیلی وضعش خراب بود و هیتلر متحدشون کرد و…
      استدلال اینا اینه.
      یه کشوری هم هست کارش فراری دادن نابغه هاس که 90 درصد موفق شده،دقیقا مثل سیاست هیتلر،حالا بماند نام اون کشور!!

      موافقم 42
      مخالفم 16
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۲۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (10478 ديدگاه)

      اگر تاریخ بخونی که مطمئنم نمیخونی ، هیچوقت هیتلر رو مقصر نمیدونستی !!!
      بحث طولانی میشه و البته سیاسی !
      پس لطفاً تاریخ رو بخون تا بدونی چه اتفاقاتی کوچک و بزرگ دست به دست هم میدهد تا هیولاهایی پیدا شوند جهت تغییر ملت‌ها و دولت‌ها و مرزها !!!
      پشت پرده‌ها‌ و ظلم‌هایی از جانب همسایگان و قومیتی در آلمان باعث شد تا پاپتی‌ای چون هیتلر بیاید و ۵۰ میلیون نفر به خاک و خون کشیده شوند !!!

      هیتلر همچون ناپلئون ، جنونِ قدرت گرفتش و غرور زیاد باعث شد عقل به احساس بِبازه و در آخر نابود شود !

      تاریخ همیشه تکرار میشود !
      مطمئناً آینده‌ ، یعنی جابجایی اَبَر قدرت‌ها از غرب به شرق ، مطمئن باشید حتی اگر میلیاردها نفر با بیماری و سپس جنگ کُشته شوند !

      موافقم 20
      مخالفم 30
      1. مازیار

        ۲۲ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (871 ديدگاه)

        والا قضایای پشت پرده رو که افراد کمی ازش خبر دارن مثلا پیشگوها!!

        خوبه دانیال اون بالا مثالشو زد😉

        موافقم 19
        مخالفم 9
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۲۲ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (10478 ديدگاه)

          قضایای پشت پرده یعنی قرارداد ورسای !
          یعنی تازوندن مردم آلمان توسط انگلیس و فرانسه !
          یعنی پول بهره‌ای دادن قومِ….به مردم گُشنه و گرفتن املاک و دارایی‌هاشون و… مثل همون کاری که با یک کشور عربی کردند و الان هم میکنند و … !
          و خیلی اتفاقات که بهترِ مطالعه داشته باشی و کمتر تو فضای مجازی گولِ پروپاگانداهایی رو بخوری که مشخصِ از کجا خط میگیرند و شوآف میکنند !!!!!

          در ضمن گورِ بابای هیتلر نازی کوفت زهرمار و … ، اما هیچگاه قضاوت بیجا نکنید !

          هیتلر هم مثل بقیه اروپایی‌ها بخصوص عنگلیسی‌ها قاتلِ ، طرفداری هم نداره ، ولی ، کشتن هر انسانی با هر دین و نژادی محکومِ و همه انسان‌ها شریف هستند مگر اینکه خلافش ثابت بشه !

          موافقم 14
          مخالفم 27
        2. مازیار

          ۲۲ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (871 ديدگاه)

          من راجع به شخص هیتلر و عقاید و افکارش حرف زدم و نظر شخصی خودم رو درباره کارهاش گفتم
          واقعا اینقدر پیچیدگی بحث لازم داره؟ و احیانا بکار بردن اسامی و عباراتی قلنبه سلنبه که مثلا من مطالعه دارم؟
          دست بردار

          موافقم 19
          مخالفم 7
        3. علی

          ۲۲ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (118 ديدگاه)

          قتل و جنایت رو هر کدوم از دیکتاتور ها که ببینید هرکدومش بد و شَر و شرارت و نکبت باره و شکست خفت بار هم خوردن مثل چنگیز مغول در چین یا حمله ژاپن به چین توسط دیکتاتور ژاپن نمونه معروفش جنایت نانجینگ در چین و یا دیکتاتور کره خود جنایت نانجینگ رو بخونید تا نکبت بار بودن دیکتاتور های قاتل و بد رو بشناسید که چطور بعد از این جنایات و شَر و شرارت ها شکست خفت باری خوردن

          اگه برید دنبال اطلاعات و مطالعه کنید تازه متوجه میشید که خیلی چیزا برعکس چیزیاییه که فکر میکنید.

          موافقم 14
          مخالفم 6
    3. ۲۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (4944 ديدگاه)

      هیتلر اگه تو جنگ جهانی دوم برنده میشد انگلیس اینجوری گند نمی‌زد تو ایران و مردم رو به کشتن نمی‌داد
      شاید اصلا انقلاب نمیشد
      شاید ما هم ماشینای روز رو سوار می‌شدیم شایدم اقتصادیاشونو
      شایدم به جای اینکه با پرشیا و ۴۰۵ و زانتیا شوتی بخوریم به نیسان و کامیون بنز نارنجی و کشته بشیم مثل عربا تو صحرا های ایران با لندکروز چپ میکردیم و خودمونو به کشتن می‌دادیم 🤔
      شاید لندکروز سری ۳۰۰ رو شوتی میکردیم و ۵ تن بار می‌زدیم اونموقع میشد یه اصالت واقعی
      شاید .‌‌…

      موافقم 4
      مخالفم 7
  3. HR3

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (241 ديدگاه)

    فولکس واگن واس طراحی بوگاتی وایرون قشنگ معلومه یه چند سالی این مدل پروشه رو مطالعه و بررسی کرده

    موافقم 7
    مخالفم 6
  4. GMA

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (849 ديدگاه)

    فردیناند پورشه نابغه حقیقی

    موافقم 13
    مخالفم 3
  5. حسن

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این ماشینای قدیمی و فوق کلاسیکو اصلا دوست ندارم فقط پر مصرفی دارن قدرت خوبی هم ندارن دهن آدم رو سرویس می‌کنن اندازه یه کامیون وزنشونه 🤮🤢

    موافقم 4
    مخالفم 21
    1. 𝐀𝐥𝐢

      ۲۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1551 ديدگاه)

      باشه شما تسلا بخر کلاسیکارو بزار برا ما

      موافقم 6
      مخالفم 3
    2. ۲۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (4944 ديدگاه)

      احتمالا ایشون بیش از حد مافیا ۲ بازی کردن و ماشیناش رو با ماشین های جی تی ای وی مقایسه کردن 🤔🤔🤔

      موافقم 5
      مخالفم 3
  6. amir-mr

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (402 ديدگاه)

    پورشه همیشه درخشان ظاهر شده هم در حال حاضر و هم درگذشته

    حیف که تولید نشد این شاهکار ولی میراث شو در ۹۱۱ افسانه ای میشه دید💯

    موافقم 16
    مخالفم 3
  7. R@min

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2059 ديدگاه)

    دوزنبرگ و افن هاوسر اون زمان رویای پورشه زندگی می کردن ! چقدر حیف که همچین پیشگامانی محو شدن.

    موافقم 10
    مخالفم 4
  8. بهزاد

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (50 ديدگاه)

    اون زمان تویوتا و لکسوس هنوز باکیفیت بودن !!!!

    1. Saeed

      ۲۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (213 ديدگاه)

      دهه سی اصلا وجود نداشتن

      موافقم 3
      مخالفم 1
  9. BMW

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1498 ديدگاه)

    واقعا اوفففف چه شده🥲👍👍

  10. فرزاد افشار

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (160 ديدگاه)

    برا همینه که فردیناند پورشه قابل احترامه ماشین معرکه ای برا جهانیان از خودش به جا گذاشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا