پورشه

پورشه میشن X با چه رقبایی مواجه خواهد بود؟ از تسلا رودستر تا ریمک نورا

هایپرکار الکتریکی پورشه میشن X که چند سال دیگر به بازار خواهد آمد، با رقبای زیادی مواجه خواهد بود که با اصلی‌ترین آن‌ها آشنا می‌شویم.

چندی پیش هایپرکار الکتریکی پورشه با نام میشن X معرفی شد. البته این فقط یک کانسپت است ولی این همان چیزی است که پورشه در مورد کانسپت کاررا GT هنگام رونمایی در نمایشگاه پاریس ۲۰۰۰ و در مورد ۹۱۸ اسپایدر در ژنو ۲۰۱۰ گفت و نسخهٔ تولیدی هردوی این خودروها در عرض چهار سال به نمایندگی‌های فروش رسیدند؛ بنابراین، قطعاً هایپرکار الکتریکی تولیدی پورشه هم در راه است و پیش از پایان دههٔ جاری راهی بازار خواهد شد؛ اما میشن X در بازار با چه رقبایی مواجه خواهد بود؟ خودروهایی که در ادامه خواهیم دید، برخی هم‌اکنون قابل خریداری هستند و برخی دیگر طی سال‌های آینده عرضه خواهند شد.

پورشه میشن X

پیش از اینکه سراغ رقبا برویم بیایید مرور کوتاهی بر ویژگی‌ها و مشخصات میشن X داشته باشیم. البته پورشه فعلاً جزئیات چندانی در مورد این خودرو اعلام نکرده و صرفاً میدانیم نسبت قدرت به وزن یک‌به‌یک خواهد داشت و قصد شکستن رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی پیست نوربرگ‌رینگ را دارد. بااین‌حال، به گفتهٔ برخی گزارش‌ها، این ماشین حدود ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۰۰ کیلوگرم وزن خواهد داشت که هرچند ضعیف‌تر از هایپرکارهای الکتریکی فعلی مثل ریمک نورا خواهد بود اما ۲۵ تا ۳۰ درصد سبک‌تر است. به گفتهٔ پورشه، باطری‌های میشن X پشت صندلی‌ها نصب شده و به لطف سیستم الکتریکی ۹۰۰ ولتی سرعت شارژی دو برابر تایکان خواهد داشت. انتظار می‌رود این هایپرکار در سال ۲۰۲۷ با قیمت ۲ میلیون دلاری به بازار عرضه شود.

ریمک نورا

ریمک تقریباً به همان سریعی خودروهایش به شهرت رسید. این شرکت چهارده سال پیش توسط یک مهندس جوان و بااستعداد تأسیس شد که در سن ۲۳ سالگی اولین سوپرکار خود را ساخت و حالا با بوگاتی ادغام شده است. ریمک حتی شاید در توسعهٔ میشن X هم نقش داشته باشد زیرا بخشی از سهامش در اختیار پورشه است. هایپرکار کنونی این شرکت مدل ۲.۴ میلیون دلاری نورا است که از چهار موتور الکتریکی با مجموع خروجی ۱۹۱۴ اسب بخار قدرت و ۲۳۶۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند؛ بنابراین، عجیب نیست که نورا سرعت خیره‌کننده‌ای دارد. این ماشین ظرف ۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و ۴۰۰ متر را در ۸.۵ ثانیه طی می‌کند.

لوتوس اوایا

همه دیده‌ایم که ریمک نورا با ۱۹۱۴ اسب بخار قدرت چه کارهایی می‌تواند انجام دهد اما اولین هایپرکار لوتوس با ۲۰۰۰ اسب بخار قدرت نه‌تنها قوی‌تر است بلکه صدها کیلوگرم وزن کمتری هم دارد. البته اوایا با وزن ۱۶۸۰ کیلوگرم هنوز هم برای یک لوتوس سنگین است اما در مقایسه با نورای ۲۳۰۰ کیلوگرمی شبیه الیزه به نظر می‌رسد و از تخصص فوق‌العادهٔ لوتوس در تنظیم شاسی بهره می‌برد. اوایا ۲.۸ میلیون دلار قیمت دارد، به حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و برد آن ۳۴۵ کیلومتر خواهد بود.

تسلا رودستر

نسل دوم تسلا رودستر در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و قرار بود تا سال ۲۰۲۰ راهی بازار شود اما برنامهٔ تولید آن بارها به تعویق افتاد و ایلان ماسک در آخرین اظهارات خود در مورد این خودرو به آغاز تولید در سال ۲۰۲۴ اشاره کرده است. رودستر اما زمانی که نهایتاً وارد بازار شود خودروی بسیار سریعی خواهد بود. احتمالاً این خودرو به قوای محرکه‌ای فراتر از نمونهٔ سه موتورهٔ کنونی تسلا پلد مجهز خواهد شد که شتابی زیر دو ثانیه را فراهم می‌کند. رودستر همچنین همهٔ این‌ها را با قیمت ۲۵۰ هزار دلار ارائه می‌کند که یک‌دهم ریمک نورا با پرفورمنس مشابه است.

پینین‌فارینا باتیستا

پینین‌فارینا طی دهه‌های گذشته به ساخت تعدادی از مشهورترین سوپرکارهای جهان کمک کرده اما حالا خودش یکی از این خودروها را ساخته است. البته شرکت ایتالیایی این کار را با کمک بزرگ ریمک انجام داده که شاسی و قوای محرکهٔ نورا را در اختیار پینین‌فارینا قرار داده است؛ بنابراین، در باتیستا هم شاهد چهار موتور الکتریکی با مجموع خروجی ۱۹۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتن متر گشتاور هستیم که خودرو را ظرف تنها ۱.۸۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسانند. از باتیستا تنها ۱۵۰ دستگاه ساخته می‌شود که هرکدام ۲.۲ میلیون دلار قیمت دارند.

آسپارک اَوول

شاید خیلی‌ها ظاهر یا نام این ماشین را نپسندند اما زمانی که تمام ۲۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰۰ نیوتن متر گشتاور اوول آزاد شود کسی به این چیزها اهمیتی نخواهد داد. این هایپرکار ژاپنی که بدنه‌ای فیبر کربنی دارد، اخیراً رکورد بیشترین سرعت در مسافت ۴۰۰ متر را با ۳۱۹ کیلومتر بر ساعت در گینش ثبت کرده است. اوول همچنین توانسته ظرف ۱.۷۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. از این ماشین تنها ۵۰ دستگاه ساخته خواهد شد که هرکدام ۳.۴۵ میلیون دلار قیمت دارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۳ رای
منبع
CarScoops

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. R@min

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2051 ديدگاه)

    کاش تو طراحیش رد و نشونی از پورشه می بود، الان آرم پورشه برداری بیشتر شبیه کانسپت های چینی هست. از پورشه بعید بود این بی هویتی تو طراحی.

    موافقم 70
    مخالفم 16
    1. JDM سابق

      ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (707 ديدگاه)

      بیشتر بهش میخوره نسل جدید هنسی ونوم F5 باشه تا پورشه

      موافقم 32
      مخالفم 4
    2. شرک

      ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (958 ديدگاه)

      آره یک سال پیش به xm و ix چ m4 هم همینو می‌گفتین
      الان همه چپ و راست قربونش صدقش میرین

    3. شرک

      ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (958 ديدگاه)

      پارسال راجع به BMW m4 و ix و xm هم همینو می‌گفتین
      الان همه به به و چه چه میکنن

      موافقم 12
      مخالفم 6
      1. Yasan

        ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (33 ديدگاه)

        نه خب ببین بی ام و امضا طراحیش رو ماشیناش بود اون جلو پنجره دوقلو ولی این پورشه عملا هیچ امضایی ذوش نیست

        موافقم 10
  2. blackwing

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1303 ديدگاه)

    پنین فارینا رو بخاطر طراحی خیره کننده هم ظاهر بیرونی و هم کابین ، به بقیه ترجیح میدم ، پرفورمنس هم که هیچی کم نداره

    موافقم 20
    مخالفم 5
  3. R@min

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2051 ديدگاه)

    کاش تو طراحیش رد و نشونی از پورشه می بود، الان آرم پورشه برداری بیشتر شبیه کانسپت های چینی هست. از پورشه بعید بود این بی هویتی تو طراحی.

    موافقم 9
    مخالفم 3
    1. پارسا

      ۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (142 ديدگاه)

      اتفاقا شبیه محصولات لمانزشه

  4. Kamy

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (694 ديدگاه)

    چه بزن بزنی بشه

    موافقم 18
    مخالفم 1
  5. AMANTE

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1913 ديدگاه)

    نسخه ی تولیدی پورشه میشن X اگه واقعا نسبت قدرت به وزن یک‌به‌یک داشته باشه، فکر نکنم ماشینی بتونه توی پیست حریف اش بشه.

    موافقم 17
    مخالفم 4
  6. امیر

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    ریمک نورا رقیب اصلی میشن x خواهد بود

    موافقم 13
    مخالفم 1
  7. امیر

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    دوست دارم هر چه زودتر نسخه تولیدی میشن x رونمایی بشه که دیگه کامنت های سمی مثل پلد کبیر یا رودستر کبیر و توی پدال نبینیم 😂😂🙌

    موافقم 27
    مخالفم 11
  8. خاص

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (239 ديدگاه)

    فعلاً رکورد شتاب دست Spéirling ساخت شرکت McMurtry Automotive هست:

    رکورد 0 تا 60 مایل : 01:40 ثانیه
    رکورد 400 متر : 07:97 ثانیه
    رکورد پیست گودوود : 39:08 ثانیه

    درمقایسه باید گفت رکورد Nevera اینجوریه:

    رکورد 0 تا 60 : 01:74 ثانیه
    رکورد 400 متر : 08:26 ثانیه

    فقط نمیدونم Spéirling اجازه تردد توی شهر رو داره یا نه.
    دوستان میدونند؟

    موافقم 11
    1. R

      ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1171 ديدگاه)

      اینی که تو گفتی چند تا دانشجو ساختن اصلا جز ماشین حساب نمیشه

      موافقم 5
      مخالفم 16
    2. امیر

      ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (692 ديدگاه)

      مطمئن باش نسخه تولیدی میشن x شتابی در حدود ۱/۵ ثانیه داره و از نظر من توی درگ به راحتی از پس ریمک نورا بر میاد چون هم وزن کمتری داره و هم آیرودینامیک بهتر

      موافقم 11
      مخالفم 1
  9. Hemn

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (101 ديدگاه)

    واقعا قیمت تسلا به نسبت رقبا پایینه
    جالب اینه تعدادی از مخاطبا بین برقیا باز هم از تسلا بدشون میاد
    نمیدونم مشکل چیه😂😂😂
    اما من به شخصه دوستش دارم

    موافقم 18
    مخالفم 13
    1. Ali t

      ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (23 ديدگاه)

      به خاطر کاربر تسلا 😂😂

      موافقم 19
      مخالفم 2
    2. حسن

      ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2083 ديدگاه)

      به خاطر تیکنولوزی برتر یا تیکنولوجی برتر برندهاییه که دوس دارن.
      تسلا خودروهاش را با چسب یک دو سه به هم میچسبونه اونا تیکنواوچیه مخصوص دارن.

      موافقم 7
      مخالفم 21
  10. حسین

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام جناب دهقان وقت بخیر لطفا در این پویش شرکت وحمایت کنید و اگر براتون مقدوره در فضای مجازی که در اختیار دارید باز نشر بدهید باتشکر فراوان🙏
    هدف پویش لغو وقفه دوساله بین پایه های رلنندگی ست
    https://www.farsnews.ir/my/c/204592

    1. مازیار

      ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (137 ديدگاه)

      به نظر من این وقفه لازمه
      گواهینامه پایه یکم فقط مهارت در اجرای فرامین سرهنگ نیست بلکه شرط مهمتر کسب تجربه در امر رانندگی هست و یادمون باشه که “هیچ جایگزینی برای تجربه وجود نداره”

      موافقم 10
      مخالفم 2
  11. Daruosh

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (101 ديدگاه)

    لز طراحی لوتوس خیلی خوشم اومد😍

  12. BlackSeries

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (42 ديدگاه)

    اصلا تسلا مال این حرفا نمیخوره

    موافقم 14
    مخالفم 14
  13. R/T

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    رقابت جالبی خواهد بود

  14. BMW

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    تسلا بین اینها گوم و گوره ولی اصلا طراحی پورشه بعیده این باشه اصلا یه خورده هم به نسل های قدیمیش چه برسه به نسل های جدیدش ولی خوبه شده عالی شده

    موافقم 1
    مخالفم 13
  15. ab0lf4zl

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (233 ديدگاه)

    این ژاپنیه چه مخوفه!!!

    موافقم 12
    مخالفم 3
  16. فرشاد

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (932 ديدگاه)

    واقن که شتاب زیر دو ثانیه دیه هیجانی نداره فقط یه خاطر اینک پورشه ورود کرد به این بازه منتظرم وگرنه اصلا جذابتی نداره
    هیجان ینی شتاب بین 2تا 4ثانیه

    موافقم 4
    مخالفم 5
    1. امیر

      ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (692 ديدگاه)

      چرا شتاب زیر ۲ ثانیه هیجانی نداره !!! میشن x قرار بهترین هایپرکار تاریخ پورشه باشه و مرز های پرفورمنس و به سطح دیگه ای ببره ، اگه به حرف امثال شما بود که دیگه علم و تکنولوژی پیشرفت نمی‌کرد !! مثل این میمونه من بگم : همه باید سوار اسب و الاغ باشیم چون از نظر من سواری با اسب چون کند تر از ماشین هست لذت خیلی بیشتری داره و تازه زنده هست و صدا هم برات در میاره 🤣🤣🤣😂😂

      موافقم 6
      مخالفم 7
      1. فرشاد

        ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (932 ديدگاه)

        اینی که تو میگی خیلی قبل انجام شده
        چیز جدیدی نی که دیه پیشرفت حساب بشه ماشینای درگستر به زیر یک ثانیه هم رسیدن

        ولی راجب پرفورمنس صدق نمیکنه چون دیه مسیر مستقیم نیس

  17. Royal Driver

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    فعلا اینجا آسپارک و پینین‌فارینا باتیستا خیلی تو چشم هستن. باتیستا فوق‌العادست، بهش نمیخوره اصلا برقی باشه. کاش بجای این برقی بودنش یک موتور وی۸ یا وی۱۲ داشت. واقعا کم نداره هیچی.

  18. ابوالفضل

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (311 ديدگاه)

    دوستان انقدر با قطعیت حرف نزنید که پورشه اگر بیاد بقیه هیچ شانسی ندارن و اینا
    اول که هنوز قطعی نیست تولیدش (و با همین مشخصات و شکل و شمایل)
    دوم که درسته قطعا عملکرد خوبی خواهد داشت ولی حریف هاش هم کم عددی نیستند و تا سال ۲۰۲۷ اون ها هم ممکنه از مدل جدید رونمایی کنن
    فعلا که گفته شده رودستر ۲۰۲۴ عرضه میشه ببینیم چیکار میکنه

  19. Arshia m3csl

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1179 ديدگاه)

    یک چرخ میشن x به کل رقبای بی اصل و نصبش می ارزه میشن x رکورد کوئینیگ زگ و بوگاتی و ای ام جی وان رو میزنه تا ثابت کنه بهترین هایپر کار و سوپراسپرت و اسپرت مال پورشه هست👑🇩🇪

    1. parhamiof

      ۱۶ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (752 ديدگاه)

      اگه به لوتوس میگی بی اصل نصب من برم روغن موتور بخورم

    2. HFball

      ۳۰ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (210 ديدگاه)

      هنوز مونده این برقیا به کونیگزگ برسن ولی بنظرم منتظر ساخت ماشین برقی کونیگزگ نباش چون همینجوریشم با ماشین های درون‌سوزش داره همه رو قورت میده اگه برقی هم بسازه قطعا بقیه رقبای پر ادعاشو قورت میده

  20. خاص

    ۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (239 ديدگاه)

    رکورد AMG One رو شاید بتونه بشکونه.

    ولی رکوردهای محصولات کوئنیگ‌سگ رو نمیتونه بشکونه.

    در نظر بگیر محصولِ ۸ سال پیشِ کوئنیگ‌سگ، رکوردِ ۰-۴۰۰-۰ سریعترین ماشینِ برقیِ حال حاضر رو شکوند و درواقع رکورد رو پس گرفت.

    حالا شما میگید میشن X که از ریمک نورا ضعیف‌تره، میتونه رکوردِ دست‌نیافتنیِ Jesko Absolute رو بشکونه ؟؟؟

    میشن X چون چندسال دیگه میاد، باید بتونه رکوردهای چندسال دیگه رو بشکونه نه رکوردهای سال ۲۰۲۳ یا سال ۲۰۱۳ رو.

    چندسال دیگه رکورد ۰-۴۰۰-۰ کوئنیگ‌زگ رگرا، به دستِ کوئنیگ‌سگ یسکو ابسولوت میوفته.

  21. parhamiof

    ۱۶ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (752 ديدگاه)

    من خودم عاشق آلمانیا هستم ولی لوتوس یه چیز دیگس چون زیبا تره و لوتوس تره
    یکی دیگه ام که 2000 اسب بخار مال چند سال پیشه نه سال 2023!

  22. HFball

    ۳۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (210 ديدگاه)

    طرفدارای تعصبی پورشه وقتشه که دیگه دست از تعصبات بی ریشه تون بکشید پورشه دیگه واقعا داره عقب میافته از بقیه باید اینو قبول کنید
    هرچند قراره توسط آلمانی فنای متعصب دیسلایک بشم 😂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا