پورشه

کاهش 30 درصدی هزینه نگهداری باتری‌ها با فناوری تعمیر ماژولار پورشه

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در حوزه وسایل‌نقلیه برقی به آن توجه چندان نشده، افت ولتاژ باتری پیش از موعد پیش‌بینی‌شده است. بر کسی پوشیده نیست که برای تعمیر یک باتری می‌توان آن را از جایگاه مخصوصش بیرون آورده و ماژول معیوب را با نمونه سالم تعویض کرد.

حقیقت ماجرا این است که حتی خودروسازانی چون بی‌ام‌و و نیسان نیز چنین پیش‌آمدی را کم‌احتمال می‌بینند؛ چراکه معمولا باتری‌ها افت ولتاژ پیش‌بینی‌نشده ندارند و بیشتر دچار افت ظرفیت در طول زمان می‌شوند. از آنجا که پیشگیری بهتر از درمان است، توسعه‌دهندگان تلاش کرده‌اند تا مسئله افت ولتاژ را بیش‌از همه‌گیری آن رفع کنند. شرکت پورشه انتظار دارد تا سال ۲۰۲۵ نیمی از سودش را از طریق فروش خودروهای تمام برقی به دست بیاورد و این رقم تا را سال ۲۰۳۰ به ۸۰ درصد افزایش دهد. این شرکت برای اطمینان از تحقق این رویا به ایجاد راه‌حلی برای مشکل افت ولتاژ ناخواسته پرداخته است.

سازنده باید مطمئن شود که باتری نه‌تنها تمام ویژگی‌های لازم برای ادامه حیات نظیر دوام کافی، ظرفیت مناسب، استحکام و… را داشته باشد بلکه این‌بار از روشی برای ساخت آن استفاده کند که بعدا به کاربر اجازه تعمیر آسان آن را نیز بدهد. مهندسان این شرکت یک بسته باتری پورشه تایکان را به‌گونه‌ای طراحی کرده‌اند که درصورت لزوم، می‌توانند حدود ۲۸ تا ۳۳ ماژول را در اختیار اپراتور تعمیر قرار دهد؛ البته این عدد به ظرفیت باتری بستگی دارد که از نوع یک بسته‌ای ۷۹.۲ کیلوات ساعتی باشد تا نوع ۹۳.۴ کیلووات ساعتی.

اگر یک ماژول مشکل‌دار باشد، سیستم عیب یاب در مرکز تعمیر با استفاده از مقایسه ولتاژ ماژول‌ها، آن را شناسایی خواهد کرد. سپس ماژول با ولتاژ پایین از بسته باتری خارج شده و با نمونه جدید تعویض می‌گردد.

پورشه نیز مانند دیگر خودروسازان به فکر استفاده دوباره و احیا باتری‌های استفاده‌شده است. این شرکت قصد دارد تا به‌جای بیرون‌کشیدن باتری قدیمی و استفاده از آن به‌عنوان یک واحد شارژ ثابت، آن را به ماژول‌های کوچک تقسیم کرده و سپس از آن‌ها در واحدهای ثابت حامل انرژی استفاده کند.

این شرکت آلمانی درحال تقویت سیستم سرویس‌دهی خود است تا آن را با فناوری جدید سازگار کند و این کار را با نصب مراکز پشتیبانی ولتاژ بالا (HV) درکنار درگاه‌های محلی انجام می‌دهد. ظاهرا امکان تعمیر باتری به دست متخصصانی موسوم‌به «دکتران پرنده» نیز وجود دارد که خدمات موردنیاز را در محل وقوع مشکل ارائه می‌دهند.

سوال اینجاست که این استراتژی تعمیراتی پورشه چگونه با سیستم جدید گروه فولکس‌واگن موسوم‌به «سلول‌های یکپارچه» هماهنگ خواهد شد؛ چراکه این استراتژی جدید فولکس‌واگن باعث ساخت باتری‌ها به روش «سلول-به-بسته باتری» و «سلول-به-خودرو» می‌شود و روند ساخت ماژول را حذف می‌کند. در روش سلول-به-خودرو نیز خبری از ماژول نیست و سلول‌ها به‌صورت مستقیم به سیستم ساختار خودرو متصل خواهند شد.

مجموعه فولکس‌واگن چند ماه گذشته اعلام کرد که به‌صورت رسمی وارد تجارت جهانی باتری‌ها شده و یک شرکت جدید با نام «PowerCo» را برای این کار تاسیس کرده است. این شرکت در مرکز تولید خود واقع‌در «سالزگیتر» به ساخت سلول باتری خواهد پرداخت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. phonix

    ۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1878 ديدگاه)

    هر جا که بحث از مهندسی هدفمند و کارامد است
    نام پورشه می درخشد

    موافقم 12
    مخالفم 1
  2. ارین صاحب جمعی

    ۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1104 ديدگاه)

    پورشه در چند سال آینده یکی از بزرگترین شرکتهای قطب خودروسازی برقیه

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. قاطر فروش

      ۱ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1198 ديدگاه)

      احتمالا فولکس واگن بزرگترین شرکت بشه

      موافقم 11
      مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا