لاستیک. این کلمه را در نظر داشته باشید زیرا بهزودی خواهید دید که تایرها نهفقط در این مسابقهٔ درگ بین سه سوپر شاسیبلند بلکه تقریباً در همهٔ درگها عنصری کلیدی محسوب میشوند. بااینحال، همانطور که جیسون کامیسا میگوید، در این درگ نقش لاستیک و چسبندگی را بهتر میتوانیم ببینیم. بیایید ابتدا با شرکتکنندگان آشنا شویم. پورشه کاین توربو GT با ۶۴۰ اسب بخار قدرت ضعیفترین عضو این جمع بهحساب میآید ولی بااینحال هنوز هم پرفورمنس فوقالعادهای دارد.
به گفتهٔ پورشه، این خودرو ظرف ۳.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد که دقیقاً با آستونمارتین DBX707 برابر است. این در حالی است که شاسیبلند بریتانیاییها ۷۰۷ اسب بخار قدرت دارد اما در مقابل حدود ۶۰ کیلوگرم سنگینتر از کاین است. ریویان R1S اما با ۳۱۶۰ کیلوگرم وزن، بیش از ۸۰۰ کیلوگرم از هردوی این شاسیبلندهای بنزینی وزن بیشتری دارد. البته از سوی دیگر، چهار موتور الکتریکی این خودرو ۸۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۲۳۰ نیوتن متر گشتاور فوری را به چرخها منتقل میکنند.
اما بپردازیم به لاستیکها. در بین این سه شاسیبلند، ریویان تنها خودرویی است که از لاستیکهایی برای خروج از آسفالت استفاده میکند. لاستیکهای آلترین این شاسیبلند الکتریکی آجهای بلند دارند و از دوام بسیار بالایی برخوردار هستند ولی چسبندگی چندانی ندارند. از سوی دیگر، کاین توربو GT به لاستیکهای کاملاً پرفورمنس محور با آجهای بسیار کوتاه مجهز است که هرچند عمر زیادی ندارند اما به آسفالت چنگ میاندازند. آستونمارتین هم از لحاظ لاستیک بین این دو خودرو قرار میگیرد.
شاید انتظار داشتید در این درگ ریویان پیروز شود اما اینطور نیست و پورشه زودتر از همه به خط پایان میرسد و پسازآن آستونمارتین در جایگاه دوم قرار میگیرد. ریویان به خاطر محدودیت سرعت روی ۱۷۷ کیلومتر بر ساعت با اختلاف قابلتوجهی آخر میشود اما حتی پیش از رسیدن به این محدودیت هم عقب افتاده بود. به گفتهٔ کامیسا، پورشه با اینکه کمترین قدرت را در این جمع دارد، به لطف آن لاستیکهای چسبنده لانچ وحشتناک خوبی را به نمایش میگذارد؛ بنابراین، اگر آستون و ریویان هم به این لاستیکها مجهز شوند بهاحتمالزیاد میتوانند پوشه را مغلوب کنند.
در این ویدئو اما یک مازراتی MC20 هم حضور دارد که به مصاف برندهٔ درگ قبلی یعنی کاین توربو GT میرود. آیا این سوپرکار موتور وسط دونفره میتواند حریف شاسیبلند خانوادگی ژرمنها شود؟ پاسخ این سؤال را در ویدئوی زیر ببینید.
مشخصات فنی
پورشه کاین توربو GT | آستونمارتین DBX707 | ریویان R1S | مازراتی MC20 | |
پیشرانه | ۴ لیتری V8 توئین توربو | ۴ لیتری V8 توئین توربو | الکتریکی چهار موتوره | ۳ لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | ۶۴۰ اسب بخار | ۷۰۷ اسب بخار | ۸۳۵ اسب بخار | ۶۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۵۰ نیوتن متر | ۹۰۰ نیوتن متر | ۱۲۳۰ نیوتن متر | ۷۳۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۹ سرعته اتوماتیک | تک سرعته | ۸ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ | عقب |
وزن | ۲۲۶۰ کیلوگرم | ۲۳۲۵ کیلوگرم | ۳۱۶۰ کیلوگرم | ۱۷۰۵ کیلوگرم |
amirboss
۱۰ دی ۱۴۰۱برتری پورش بغیر از لاستیک ها بخاطر وزن کمتر و نسبت دنده ی فوق العاده ای بود که خیلی تو درگ به کمکش اومد.این کلیپ معنی هماهنگی موتور و گیرباکس رو نشون میده.باقی پارامتر ها بماند.
RENAULT5
۱۰ دی ۱۴۰۱ریویان وزنشم به تن بیشتره نسبت به رقبا هرچند که قدرتشم بیشتره
انتخابم استونه
علی
۱۰ دی ۱۴۰۱دم مازراتی گرم . عجب اسپورتی ساخته
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱۰ دی ۱۴۰۱خیلی طرف احمقه که فکر میکنه لاستیک انقدر تفاوت ایجاد میکنه برا ماشینهای دو دف.دقت کنید وقتی صحنه آهسته نشون میده ریویان اصلا هرزگردی نداره راحت داره لانچ میکنه.چیزی که کاملا مشخصه اینه که پورشه حداقل 750 اسب بخار قدرت داره.هر جور حساب کنی آستون باید پودرش میکرد با این اختلاف قدرت.نکته بعدی شتاب اولیه هست که امکان نداره پورسه با این قدرت بتونه حریف ریویان بشه.در آخر باز هم میگم درگ باید تو زمین استاندارد برگزار بشه تا همه چی عادلانه باشه.الان همین احمقها دیمون بیارن حتمن میخوان بالای11 بزنن دیگه در حالی که دیمون سریعترین ماشین تولیدی تاریخه.
KAMI
۱۰ دی ۱۴۰۱دقیقا
تازه خاک بر سر مازراتی کنن که با بدنه و شاسی فیبر کربن و موتوری که این همه ادعا دارن سرش مجبوره بره با چند تا شاسی بلند ۳ تنی مسابقه بده تا به بدترین شکل تحقیر نشه
جرات ندارن با کوروت که ۱/۴ این زباله متحرک قیمتشه بندازنش چون میدونن کوروت با موتور پوشراد و شاسی فلزی فیتیله مازراتی رو میپیچه
Siyavash
۱۰ دی ۱۴۰۱پورشه بارها ثابت کرده با قدرت کمتر و وزن بیشتر میتونه ماشین هایه قدرتمندتر رو شکست بده و این تازه گی ندار…بعدش با چه حساب کتابی میگی پورشه ۷۵۰ اسب هست…پورشه نهایت مهندسی هست…شتاب بالاشم بخاطر گیربکس قدرتمندش و وزن تقریبا ۸۰ کیلو کمترش نصبت به استون هست…..
بعدش بدون تعصب بزار نظر بدیم دیمون چطوری سریعترین ماشین تولید دنیاس…اینو همه میدونن دیمون در شرایط خاص مثل پیست مخصوص درگ .لاستیک جلو فرغونی..گرم کردن لاستیک هایه عقب…راننده کارکشته..اونم بازم میگم شاید بتونه تایم خوب بزنه شاید نتونه…ولی همین دیمن بیاد رویه آسفالت معمولی رکوردش بالایی۱۱ میشه..یعنی هیچ تداومی نداره..از اینطرف sf90 تویه همه شرایط گوناگون ما رکورد ۹:۵یا بهتر ازش دیدیم یا ۹۱۱ همیشه ۱۰:۱یا نهایتا ۱۰:۲دیدم..یا مکلارن ۷۲۰ شتاب۱۰:۲ یا ۱۰:۳میزنه یا خیلی سوپرکار هایه دیگه نتایج مشخصی دارن ولی دیمون اصلا اینطور نیس…..
سوشیانت
۱۰ دی ۱۴۰۱خودت میگی بدون تعصب نظر بدیم در حالی که خودت متعصبی اسمش ماشین درگه انتظار داری دیمون این ویژگی ها رو نداشته باشه
OM.01
۱۰ دی ۱۴۰۱تغصب مرزی نداره متاسفانه
ریویان هیچگونه برنده این مسابقه نبود و نمیتونست برنده باشه با اینکه قوی ترین بود اما 3 تن وزنش بود و همچنین با توجه به طراحی ماشین و اینکه زیاد آیرودینامیک نیست در سرعت های بالا روی حداکثر سرعت و زمان رسیدن بهش تاثیر میزاره و همچنین نهایت سرعت 177 کیلومت هست. چطور توقع داشتی پورشه رو رنده کنه؟
درخصوص کاین توربو GT و آستون مارتین DBX707 به علت تعصب عجیبی که داره رفتی پشت آستون قایم شدی و پورشه رو میکوبونی و میگی فلانه و بهمانه،برخلاف نظر متعصبانه شما لاستیک که هیچی بلکه حتی باد لاستیک هم در تایم شتاب خودرو تاثیر داره.
(الان همین احمقها دیمون بیارن حتمن میخوان بالای۱۱ بزنن دیگه در حالی که دیمون سریعترین ماشین تولیدی تاریخه)
دیمن سریعترین ماشین تولیدی تاریخ نه بوده نه هست نه خواهد بود صرفا بزرگترین دروغ آوریل دهه بوده که آمریکایی بازان متعصب قبول نمیکنن. خودم یکی از طرفدارای داج بودم و هستم ولی بعد از 6 ماه رونمایی دیمن همون 4 سال پیش فهمیدم اعدادش دروغی بیش نیست.
پس عرضه دیمن به بازار 3300 مالک دیمن تمام طول هفته شبانه روزی تلاش کردن به صورت فابریک تایم 9.65 اعلامی کارخانه رو بزنن آن هم در پیست درگ و نه جاده معمولی! متاسفانه هیچکدومشون موفق نشدن و بعدا چند نفر به صورت معجزه تونستن به این تایم نزدیک بشن آن هم فقط یه بار! یه نفر هم یه بار خیلی شانسی 9.57 زد ! بعد خودشو کشت هیچ وقت نتونست بزنه اون تایمو! هیچ وقت!
داج دیمن تو جاده و آسفالت شهری شتاب 3 ثانیه و 400متر11ثانیه ای داره.در پیست درگ هم شتاب 2.5ثانیه و 400 متر 10ثانیه ای داره البته با سوخت مسابقه تغییرات که باید انجام بدی.
شتاب2.1 ثانیه دیمن و 400متر 9.65 دیمن دروغی بیش نیست. دستیابی بهش بسیار سخته باید 50 بار لانچ کنی تا 3 تاش نزدیکش بشه. الان میایی این زیر داستان سرایی باید بگم هرچقدر فیلم درگ دیمن دیدی من 5 برابرش رو دیدم و واقعیت رو دارم میگم.
AMIN (M.A.S)
۱۰ دی ۱۴۰۱وات؟
اعداد اعلامی دروغی بیش نیست؟
من حالا کاری به نظر جناب یانکی درباره تاثیر لاستیک ندارم (البته بگم با ایشون کاملا مخالفم) و نمیدونم چرا اصلا زیر این پست درباره دیمن باید بحث کرد
ولی جالب این بود که گفتید هر 3300 مالک دیمن تلاش اونم به صورت شبانه روزی کردن که به 9.65 برسن!!!!!!
شمایی که شاهد تلاش شبانه روزی دوستان بودید
پس این دیمنایی که کارکردشون تک رقمی یا دورقمیه و اصلا هم نمیشه گفت که محدود و انگشت شمارن از کجا اومدن که هر 3300 تا تلاش کردن و نشد؟!
بعد تلاش شبانه روزی اون دوستان احتمالا در جهت نادرست بوده که بعضیا حتی نمیتونستن با تنظیمات 840 اسبی به زیر 10 برسن
ولی باید عرض کنم خدمت شما که اولا اون تایم 2.1 با رول اوت بدست میاد و خود دوج اعلام کرده بود که صفر تا صد خالص دیمن 2.3 هست و با احتساب رول اوت تایم 2.1 میشه
دوم اینکه شمایی که شاهدی از هر 50 تا 3 تاش میشه نزدیک باید عرض کنم هرچقدر مهارتتون افزایش پیدا کنه سریعتر هم میشید
مثلا درگ تایمز این چند تا درگ اخرش با دیمن یکیو اورده بود یه دیمن زرد رنگ داشت
بعد هرچقدر میدیدید این راننده با دیمن مابین 9.9 تا 10.1 میزد
خب مشخصه هرچند با کیت درگ میکی تامپسون ولی یارو تمرین کرده که این محدوده ثابتو الان داره
برخلاف اون دیمن سبز تو ویدیو های قبلی که رانندش معمولا بهترین تایمش 10.6 10.7 بود یه بار شانسی خداخواسته 10.4 زد و حتی فک کنم دو سه باری هم 11.5 زده بود!!!!!!!!!!!
ولی با این حال یوتیوب پر درگ هاییه که با دیمن زیر 10 تایم میزنن حالا یا با فول اسلیک یا بدون اون
یه مرکز اموزش مهارتای مسابقه ای تو امریکا هست به اسم مدرسه رادفورد ریسینگ دوره های مختلف اموزشی هم داره که یکیش درگه و ماشین مورد استفادشون توی دوره اموزش درگ ریس دیمن هست
موتور ترند یه مقاله بلند درست کرده بود اسمش بود The long goodbye
توش تست جاده ای و درگ چلنجر SRT سوپر استوک رو انجام داده بود و به این مرکز رادفورد هم سر زده بود تا کامل شرایطشونو ببینه
و دیده بود بدون استفاده از ترنس بریک با دیمن اول 9.9 و بعد تایم 9.72 ثبت کردن!!!!!
درحالی که خود موتور ترند به عنوان یکی از معتبر ترین مجلات امریکا تو پیست درگ بهترین تایمش با دیمن حدود 10.5 بود اگه اشتباه نکنم
جناب طرفدار سابق دوج همه طرفدارای دوج قبول دارن که نه دیمن بلکه همه چلنجر و چارجرها حتی اونهایی که جلوی دیمن خیلی قوی هم نیستن مثل مدلای اسکاتی لانچشون سخته و به تمرین زیاد نیاز داره
دیمن هم سریعترین ماشین تاریخ نبوده بلکه پرشتاب ترین ماشین تاریخ واسه 0-60 مایل بر ساعت ، 0-100 مایل برساعت و شتاب 400 متر بود(دیگه نیست) و اعداد دوج هم رو اینا مانور می دادن و حتی NHRA هم این اعداد رو تایید کرده
R
۱۰ دی ۱۴۰۱شما هر ماشین آمریکایی که نمیتونه تو درگا ببره یا راننده مشکل داره یا زمینش کجه عروس نمیتونه برقصه
فرشاد
۱۰ دی ۱۴۰۱بازم تو؟😂
نسبت به پورشه آلرژی داری مث اینکه
قبلا هم گفتم اگه به گفته های تو باشه و پورشه تو هر موتوری که میسازه دیویست اسب بیشتر از گفته خودش داشته باشه که امکان نداره چون اونوقت بنظرم عقل همین نقد کننده ها بهتر این موضوع رو درک میکرد و پته پورشه رو میریختن رو اب
تو هیچی از آیرودینامیک و ضریب گیربکس بخصوص گیربکسای پی دی کی پورشه (که همه امثر کمپانیا ازش استفاده میکنن) نمیدونی فک میکنی همه چی به اسب بخاره
اگه به اسب بود که چلنجر الان رقیبی نداشت
همیشه هم حرفتو میزنیو میری هیچ دفاعیه ای نداری
Royal Driver UK
۱۱ دی ۱۴۰۱تو هم کشتی خودتو با دیمون
احمدرضا
۱۰ دی ۱۴۰۱انتخابم Aston
ممد ژانگولر
۱۰ دی ۱۴۰۱وای این پورشه عجب چیزیه دمش گرم با اینکه از همه قدیمی تره ولی همشونو یک لقمه کرد
یک سیلی زد در گوش همشون
علی
۱۰ دی ۱۴۰۱بسه دیگه ، … شدیم از دست پورشه فنا ، با این ریخت ۶۰ ساله اش !!! اما خوشم اومد مازراتی خوب بردش
TESLA
۱۰ دی ۱۴۰۱بردش !!!! مرد حسابی هر دو ۱۱/۱ تایم زدن 😂😂، بعدش هم میای یه سوپرکار ۱۳۰۰ کیلویی رو با یه suv با بیش از ۲ تن وزن مقایسه میکنی ، ولی با این وجود باز هم با کاین عملکرد یکسانی داشت این دقیقا همونجایی که باید گفت : این است تکنولوژی آلمان 😍🇩🇪🇩🇪💪💪
Payfast
۱۰ دی ۱۴۰۱پ میخوای یه شاسی بلند با یه سوپراسپرت راه بیاد؟
فرشاد
۱۰ دی ۱۴۰۱سوپرکارتون داره با یه اس یو وی خانوادگی پا به پا میره😂
گندتونو بیار تازه با911بندازن فاصله کمتر از نصف مسیر درگ بود پورشه باید جم کنه فلافلی بزنه
تازه بحث 911هس 918تا شما استارت و فشار بدی مسیرو تموم کرده
Ali t
۱۰ دی ۱۴۰۱چی ساخت پورشه 🙌
TML BN
۱۰ دی ۱۴۰۱عجب درگ خر تو خری😂😂
دوچرخه مش سلیمون هم می آوردید
انتخاب سختیه بین کاین و DBX کاین انتخاب معقول تریه
TESLA
۱۰ دی ۱۴۰۱ساختن یه شاسی بلند بنزینی با شتاب ۰ تا ۹۶ زیر ۳ ( ۲/۸ ثانیه ) که بتونه پا به پای سوپرکار هایی مثل : مازاراتی mc20 ، لامبورگینی هوراکان lp610-4 و مکلارن 570s بره در حالی که بیش تر از ۲ تن وزن داره ، فقط کار پورشه هست 😎🇩🇪🇩🇪🚀🚀🔥
TESLA
۱۰ دی ۱۴۰۱عجیبه : کاین توربو s هیبریدی با اینکه حدود ۷۰۰ اسب بخار قدرت داره ولی تو شتاب از نسخه پیست محور توربو gt خیلی کند تر هست ( شتاب نسخه هیبریدی حدود : ۳/۶ هست در حالی که این بار ها زیر ۳ ثانیه تایم زده ) ، همه این ها اهمیت وزن خودرو توی شتابگیری رو نشون میده به هر حال شایعاتی هست که پورشه قصد داره سال آینده از کاین تمام الکتریکی رونمایی کنه که نسخه پرچمدارش قراره به رقابت با تسلا مدل x پلد بره
TESLA
۱۰ دی ۱۴۰۱در حال حاضر فقط دو suv تو جهان وجود دارند که میتونند در کمتر از ۳ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسن ، بنابراین یه نظرسنجی جذاب :
پورشه کاین توربو gt : لایک
تسلا مدل x plaid : دیسلایک
GERMANY
۱۰ دی ۱۴۰۱با این که المانی فنم ولی میگم نباید به امریکایی ها توهین کرد المانی ها توی تکنولوژی حرف اول رو بزنن امریکایی ها هم توی قدرت و طراحی خودرو حرف اول رو میزنن به نظر شخصی خودم لذتی که امریکایی ها توی رانندگی میدن خیلی بیشتر و بهتر از المانی هاست فقط رخشون یه چیز دیگست بقیش بماند
بی خیال اسم
۱۰ دی ۱۴۰۱از بهترین ها در کلاس خودشون