پورشه

خودروهای اسپرت پورشه که سال‌ها مخفی ماندند؛ پرونده‌های محرمانه!

پورشه تعداد زیادی از طرح‌ها و پروتوتایپ‌های دیده‌نشده‌ای متعلق به سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۹ را به نمایش درآورده که در اینجا با جذاب‌ترین آن‌ها آشنا می‌شویم.

پورشه زمانی که مجموعه‌ای از طرح‌های اولیه و پروتوتایپ‌هایی که بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۹ شکل داده بود را به نمایش درآورد، طرفداران را شگفت‌زده کرد. این خودروها که تحت عنوان سری دیده‌نشده شناخته می‌شوند، در کارخانهٔ شرکت در وایساخ به‌طور مخفیانه نگهداری می‌شدند. بخشی از این بایگانی هیجان‌انگیز پورشه هم‌اکنون در نمایشگاه ویژه‌ای در بانکوک به نمایش درآورده و در اینجا می‌توان این گنجینهٔ پنهان را از نزدیک مشاهده کرد ولی اگر نمی‌توانید تا قبل از پایان نمایشگاه در فوریهٔ ۲۰۲۵ به تایلند سفر کنید، ما در اینجا خلاصه‌ای از جذاب‌ترین خودروهای سری دیده‌نشدهٔ پورشه را گرداوری کرده‌ایم.

پورشه ۹۰۴

این خودرو که در سال ۲۰۱۳ در مقیاس واقعی ساخته شد، یادآور پورشه ۹۰۴ سال ۱۹۶۳ بود یعنی یک خودروی مسابقه‌ای که منجر به ساخت تعدادی نسخهٔ جاده‌ای هومولوگیشن شد. نسخهٔ مدرن ۹۰۴ اما بر اساس مونوکوک فیبر کربنی فولکس‌واگن XL1 ساخته شده بود. این کوپهٔ اسپرت با تنها ۹۰۰ کیلوگرم وزن، می‌توانست به یک پیشرانهٔ دور بالای موتورسیکلت مجهز شود یعنی دقیقاً مثل کانسپت فولکس‌واگن XL اسپرت که از پیشرانهٔ دوکاتی ۱۱۹۹ استفاده می‌کرد.

پورشه ویژن ۹۱۶

ویژن ۹۱۶ که در سال ۲۰۱۶ توسط یک کارآموز طراحی پورشه طراحی شده بود، ترکیبی از پورشه ۹۱۶ سال ۱۹۷۲ که هرگز از مرحلهٔ پروتوتایپ فراتر نرفت با یک خودروی مسابقه‌ای الکتریکی بود که توسط خود فردیناند پورشه در ابتدای قرن بیستم ساخته شد. ۹۱۶ سال ۱۹۷۲ نسخهٔ قوی‌تری از ۹۱۴ با پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری ۹۱۱ RSR بود که فقط در ۱۱ پروتوتایپ ساخته شد. در ویژن ۹۱۶ خطوط طراحی ۹۱۶ قدیمی کاملاً مشهود است درحالی‌که مثل خودروی مسابقه‌ای الکتریکی مذکور سال ۱۹۰۰، در این کانسپت هم موتورهای الکتریکی داخل توپی چرخ‌ها نصب شده بودند.

پورشه باکستر براسپایدر

در سال ۱۹۶۸، پورشه سبک‌ترین خودروی مسابقه‌ای تاریخ خود را ساخت. این یک خودروی ویژه برای مسابقات تپه نوردی با نام ۹۰۹ براسپایدر بود که تنها ۳۸۵ کیلوگرم وزن داشت و از یک پیشرانهٔ شش سیلندر تخت با ۲۷۵ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد. باکستر براسپایدر که در سال ۲۰۱۴ بر اساس باکستر نسل ۹۸۱ ساخته شد، ادای احترامی به آن خودروی مسابقه‌ای افسانه‌ای بود. این خودرو که ۱۱۳۰ کیلوگرم وزن و تنها یک صندلی داشت، از پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری شش سیلندر تخت با ۳۸۵ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد که از کیمن GT4 گرفته شده بود. متأسفانه اما براسپایدر هیچ‌گاه چراغ سبز تولید را دریافت نکرد.

پورشه ویژن اسپایدر

ویژن اسپایدر با رنگ نقره‌ای، کابین روباز و دو صندلی در وسط، ادای احترامی واضحی به ۵۵۰ اسپایدر مشهور دههٔ ۵۰ بود. هرچند این مدل در حد یک ماکت باقی ماند و هیچ‌گاه به مرحلهٔ پروتوتایپ کاربردی نرسید ولی می‌توان ماکت آن را در مقیاس ۱:۴۳ با قیمت ۸۹ دلار در فروشگاه اینترنتی پورشه خریداری کرد.

پورشه لمان لایوینگ لجند

یکی دیگر از خودروهای سری دیده‌نشدهٔ پورشه که از مرحلهٔ ماکت مقیاس واقعی فراتر نرفت، لمان لایوینگ لجند بود. این خودرو که در سال ۲۰۱۶ ساخته شد، یک خودروی جاده‌ای نهایی بر اساس باکستر بود. لمان لایوینگ لجند که از مدل مسابقه‌ای ۵۵۰ کوپه الهام گرفته بود که در مسابقه لمان سال ۱۹۵۳ حضور داشت. شیشهٔ عقب دوقسمتی، اسپویلر برقی و ورودی‌های هوا در پشت پنجره‌های جلو از ویژگی‌های این مدل بودند. هرچند پورشه از پیشرانهٔ این ماشین حرفی نزده است ولی احتمال استفاده از موتور ۴.۶ لیتری V8 تنفس طبیعی هایپرکار ۹۱۸ وجود داشته است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۱۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/12/Porsche-5.jpg

    این انگار میانگین تمام پورشه‌هاست😄

    موافقم 29
    مخالفم 1
    1. علی Shelby

      ۱۱ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (606 ديدگاه)

      لمان لایوینگ لجند با باکستر براسپایدر با ۹۰۴ خیلی زیبان

      اینا تولید میشدن باید جذاب میشدن بنظرم

      موافقم 13
      مخالفم 1
    2. ۱۱ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (5186 ديدگاه)

      پشتش شبیه ویرونه

      موافقم 4
      مخالفم 1
  2. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1618 ديدگاه)

    از طراحی لمان لایوینگ لجند خیلی خوشم میاد خصوصا پشتش

    موافقم 8
    مخالفم 2
  3. Arshin

    ۱۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (17 ديدگاه)

    904.باکستر براسپایدر.لمان لایوینگ لجند
    اینا از نظر من واقعا زیبا و خاص بودن
    و از نظر طراحی به نمونه های تولیدی هم خیلی نزدیک بودن بخصوص باکستر براسپایدر که واقعا خاص بود

    موافقم 7
    مخالفم 1
  4. امیر علی

    ۱۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    طراحی های پورشه واقعاً قشنگه 🤍🤍
    هنوزم سبک مینیمال بیتل و قوس های قشنگ شو حفظ کرده

    موافقم 10
    مخالفم 1
  5. nima.jdm

    ۱۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (410 ديدگاه)

    پورشه لمان >>>> باقی پورشه ها

    موافقم 6
    مخالفم 1
  6. JaMsHiD-B

    ۱۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3090 ديدگاه)

    لمان لایوینگ لجند از همه بهتره

    موافقم 7
    مخالفم 1
  7. مجید

    ۱۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (272 ديدگاه)

    نه طرحاش تکراری نبودن به درد نمیخوردن! 😂

    موافقم 2
    مخالفم 4
  8. Wraith

    ۱۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    چرا همچین شاهکارای تولید نشدن ؟
    طراحی هاشون واقعا خوبن ولی نمیدونم چرا پورشه چسیبیده به ۹۱۱ و سال به سال طراحیش رو قورباغه‌ ای تر میکنه
    در حالی که میتونست از طراحی اینا برای ۹۱۱ یا یه خودروی اسپرت جدید استفاده کنه که خودشو از ۹۱۱ و ۷۱۸ متمایز کنه

    موافقم 1
    مخالفم 3
    1. Taha Ayoobi

      ۱۳ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (4858 ديدگاه)

      به 911 دست بزنه تر میخوره توش،
      همون غورباقه ای بهترینه برا‌ش

  9. amirmohammadja79

    ۱۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (131 ديدگاه)

    فقط‌ اینکه خوشبحال اون کارآموز که تو پورشه کار میکرده و چقد با استعداد بوده ک همچین ماشینی طراحی کرده

    همشون واقعا زیبا و جذاب بودن

    موافقم 4
    مخالفم 2
  10. همایون

    ۱۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (849 ديدگاه)

    دو سه تاشون واقعا عالی بودن و اگه به تعداد محدود عرضه میشدن حتما الان چندین برابر قیمت کارخانه بین مجموعه دارها دست به دست میشدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا