پورشه

هنرنمایی استیگ تاپ گیر با پورشه 962 مسابقه‌ای در پیست!

استیگ به عنوان یکی از مشهورترین شخصیت‌های تاپ گیر پشت فرمان پورشه 962 مسابقه‌ای نشسته تا توانایی‌های آن را به نمایش بگذارد.

برخی افراد می‌گویند گروه خونی او اوکتان ۱۱۰ بوده و دیوارهای اتاق خانه‌اش پر از پوستر پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر است. برخی افراد نیز اظهار می‌دارند صدای استیگ مشابه صدای یک خودروی فرمول یک مدرن بوده هرچند همه ما می‌دانیم استیگ بن کالینز دوست‌داشتنی است! یکی از بخش‌های هیجان‌انگیز تاپ گیر به شخصیتی با نام استیگ اختصاص داشت که راننده مسابقه‌ای ساکت اما بااستعداد بود. او هرگز صحبت نمی‌کرد و کلاه ایمنی خود را برنمی‌داشت هرچند به نظر می‌رسید علاقه وافری به نمایش مهارت‌های رانندگی خود در برابر افراد عادی داشت. استیگ همچنین سلیقه موسیقی خاصی داشت و به همه‌چیز از اپرا گرفته تا راک گوش می‌داد!

البته درباره بن کالینز باید گفت او ساکت نیست بلکه فردی فعال با رزومه‌ای قابل‌توجه به عنوان راننده موتور اسپرت محسوب می‌شود و بدلکار دنیل کریگ در سری فیلم‌های جیمز باند نیز بوده است. کالینز همچنین کانال یوتیوب خود با نام بن کالینز درایوز را اداره می‌کند و تجربه سواری با سوپر اسپرت‌ها و خودروهای مسابقه‌ای متنوعی از جمله محصولات گوناگون فراری، استون مارتین، پورشه و… را به اشتراک می‌گذارد. در این ویدئو استیگ یکی از خودروهای موردعلاقه خود یعنی پورشه ۹۶۲ گروه C را می‌راند.

کالینز می‌گوید زمانی که بچه بود پوستر این خودرو را روی دیوار نصب کرده بود. خودروی موردبحث که نسخه‌ای تکامل یافته از پورشه ۹۵۶ به شمار می‌رفت توانست چهار بار قهرمان مسابقات لمان شود و در واقع اوج مهندسی دهه ۸۰ میلادی را به نمایش می‌گذاشت. ۹۶۲ ثابت کرد یک خودروی مسابقه‌ای فوق‌العاده است و حتی نسخه جاده‌ای آن نیز تولید شد.

روتمنز پورشه ۹۶۲ یک خودروی نمادین خاص محسوب می‌شود. این خودرو با پوشش فراموش‌نشدنی آبی و سفید به همراه نوارهای قرمز و طلایی شناخته شده و یکی از سه خودروی روتمنز در اواسط دهه ۸۰ میلادی به شمار می‌رود. محصول موردبحث در لمان ۱۹۸۷ با رانندگی جکی ایکس و یوخن ماس حضور داشت و اگرچه ابعاد آن کاملاً به چشم می‌آمد اما وزنش فقط به ۹۰۰ کیلوگرم می‌رسید. پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۶ لیتری پورشه ۹۶۲ نیز ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و همانند تمامی پورشه‌های توربو در آن دوران از اندکی تأخیر در توربو رنج می‌برد. پس از پورشه ۹۶۲ شاهد معرفی WSC-95 بودیم که قهرمان لمان در سال ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ شد. این خودرو از همان پیشرانه ۶ سیلندر تایپ ۹۳۵ مشابه ۹۶۲ سود می‌برد اما حجم پیشرانه به ۳.۲ لیتر رسیده بود. در سال‌های بعد شاهد خداحافظی موقتی پورشه با مسابقات استقامت بودیم اما ژرمن‌ها دوباره در سال ۲۰۰۵ و با خودروی RS اسپایدر به موتور اسپرت بازگشتند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. Amir

    ۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (118 ديدگاه)

    ۲.۶ لیتری شیش سیلندر ۶۰۰ اسب بخار🔥
    واقعا اوج مهندسی دهه ۸۰ بوده

    موافقم 35
    مخالفم 1
  2. amir-mr

    ۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (401 ديدگاه)

    چقدر این پورشه ۹۶۲ زیباست

    موافقم 17
    مخالفم 1
    1. محمدهادی

      ۲ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      ازین زیبا تر هم در گروپ سی،ما به دونام اسطوره در اوایل دهه نود میرسیم
      مزدا ۷۸۷ بی و مرسدس سائوبر سی ۹ و سی ۱۱
      امیدوارم پدال یه مطلب نااااب هم در مورد آخرین سری های گروپ سی ینی اوایل دهه نود کارکنه و یه اشاره مفصل به اون دو خودرو ی پر افتخار کنه

  3. R@min

    ۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2050 ديدگاه)

    تو ماشین های لمان صدای مزدا 787b یه چیز دیگه بود.

    موافقم 18
    مخالفم 3
  4. فرشاد

    ۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (932 ديدگاه)

    پورشه ینی همین که می بینین
    به قول بعضیا ماشالا اصالت ماشالا یوروپ کار با ارزش اوج مهندسی مث همیشه بهتر از همه مدعی ها توخالی که فقط یه اتاق دارن با موتور حجیم اسب زیاد اما به درد نخور توشم چارتا صندلی حموم گذاشتن

    دیدن؟منم بلدم از این نظرا منتها این نظرا در شان اکثر ممبرهای پدال که هدفشون کسب اطلاعات و بحث شیرین هس نی
    اینکه جلوی اصالت 90ساله دم از اصالت70ساله بزنی یا فرق اسفالت درگ و اسفالت معمولی و نخوای بفهمی یا تنها یه ZO6کوروت رو از برندی که
    از تانک بگیر تا فرمول وان و سدان وSUV و سوپر اسپرت و هایپر و لمان همشو ساخته و رکورد دار بوده بهتر بدونی ینی هیچی از این بحثا حالیت نی

    موافقم 26
    مخالفم 6
    1. سوشیانت

      ۱ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (3506 ديدگاه)

      چه ربطی داره؟ ایرن ماشین برای مسابقات ساخته شده و به دست مردم نمیرسه نسخه هایی هم که رسید شرکت های دیگه دستکاریش کرده بودن در ضمن کمتر از مهندسی آمریکایی ها حرص بخور برات خوب نیست

      موافقم 2
      مخالفم 25
      1. فرشاد

        ۱ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (932 ديدگاه)

        من اسم بردم که ریپلی کردی؟
        ای شیطون حتما تو از اونایی😂
        بعدشم مهندسی برترتون ازین ماشینا داره؟

        موافقم 15
        مخالفم 2
        1. سوشیانت

          ۱ خرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (3506 ديدگاه)

          مشخص بود که با من بودی وقتی راجب پیست درگ حرف میزنی مهندسی برترمون ماشین هایی میسازه که برای مردم فایده داشته باشه مثل فورد جی تی شورولت کوروت دوج دیمون و… راستی اروپا که اس یو وی سه ردیفه نداره همشون کراس اوور هستن😂

          موافقم 2
          مخالفم 10
    2. یاس ی

      ۲ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1044 ديدگاه)

      جالبه تعداد دیدگاههای امروز شما از راست به چپ کد همین ماشینه. 962

    3. فرشاد

      ۲ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (932 ديدگاه)

      مثلا دیمنی که فقط رو یه میلومتر مسیر درگ شاخه واسه مردم چه فایده ای داره؟
      من چجوری زرت و زرت واست پیست درک پیدا کنم که تو بتونی را بری
      بعدشم امریکا همه ماشیناش شاسی و بدنه بزرگی دارن واسه همینم دوتا صندلی اضاف گذاشته
      و این اپشن ظرفیت که تو میگی مال ون هس نهSUV

  5. Alan.r

    ۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1133 ديدگاه)

    ۲۳۰.۸ اسب بخار بر لیتر در دهه ۸۰!!!!
    مهندسی یعنی این🇩🇪🇩🇪

    موافقم 19
    مخالفم 1
  6. JDM سابق

    ۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (707 ديدگاه)

    اینم فوق‌العاده است ولی شروع اوج پورشه با 917 بود

    موافقم 8
    مخالفم 1
  7. R/T

    ۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    به به هیولا به تمام معنا

  8. Tommy

    ۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (63 ديدگاه)

    پورشه 936 منو بیشتر به وجد میاره که دهه 70 میلادی با 252 HP/L قهرمان لمان شده
    نمیتونم به این نکته اشاره نکنم که این پیشرانه تو 8000 RPM می‌تونه 216 Nm/L گشتاور تولید کنه که بی نظیره
    در ضمن کاش پدال 24 ساعته نوربرگرینگ و دیگر مسابقات استقامت رو هم پوشش میداد

  9. Royal Driver

    ۳ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    ۹۶۲ یک گروپ سی تمام عیار درکنار مرسدس سی۱۱، مزدا ۷۸۷بی و جگوار XJR9 بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا