رقابت بین خودروسازان آلمانی چندین دهه است که به یکی از جذابترین رقابتها در صنعت خودرو تبدیل شده است. اگرچه همین رقابتها باعث تولید برخی از بهترین خودروهای تاریخ شدهاند، برخی نمادهای قابلاحترام به خاطر اتحاد و همکاری به وجود آمدهاند و این موضوع درباره پورشه ۹۲۴ به خوبی صدق میکند.
همانگونه که جیسون کامیسا توضیح میدهد، در دهه ۷۰ میلادی قوانینی تصویب شد که طی آن کمپانیهای آلمانی باید نام کمپانی خود را شرح میدادند. پورشه همیشه به دنبال تمایز و مطرح شدن به عنوان برندی خاص بین دیگران بوده و به همین خاطر است که خودش را به عنوان یک کمپانی مشاوره مهندسی که هر از گاهی خودرو میسازد توصیف کرد.
فولکسواگن از پورشه درخواست کمک برای تولید خودروهای هیجانانگیز و اسپورت را داشت اما محصول نهایی باید ارزانقیمت میبود و این یعنی استفاده از قطعات موجود در سایر خودروها.
پورشه دست به کار شد و محصول نهایی یک خودرو با طراحی پیشرانه جلو و دیفرانسیل عقب بود که پیشرانه از ون تجاری فولکسواگن، گیربکس از آئودی ۱۰۰ و حتی قطعاتی از بیتل، گلف و میکروباس فولکس گرفته شد؛ اما درست زمانی که قرار بود تولید این خودرو شروع شود بحران مالی و تیم مدیریتی جدید جهتگیری دیگری را انتخاب کردند. پروژه موردبحث که با کد EA425 شناخته میشد در دست مالکی بود که پول طراحی خودرو را پرداخت اما نمیخواست از آن استفاده کند. خب پس پورشه چهکار کرد؟ این شرکت محصول نهایی را خریداری نمود.
به این ترتیب جاده برای تولید پورشه ۹۲۴ هموار شد و علیرغم برخی انتقادات به تواناییها، این خودرو مشخصات پرفورمنس خوبی را بر جای گذاشت و به عنوان رقابتیترین محصول در کلاس خود شناخته شد. البته این خودرو از وضعیت ایده آل به دور بود و انتقاداتی به سیستم تعلیق آن در بزرگراههای آمریکا وارد شده بود.
پورشه دوباره دست به کار شد و تصمیم گرفت تا مشکلات را سریعاً حل کند و همهچیز ۹۲۴ را از نو طراحی نماید که این امر باعث شد خودروی بهتری تولید شود. یکی از مهمترین تصمیمات درباره استفاده از پیشرانه جدید گرفته شد زیرا فولکسواگن موافقت کرد تا ۱۰۰ هزار پیشرانه آئودی را برای ۹۲۴ تولید نماید. پس از تغییراتی در پیشرانههای موجود آن زمان پورشه تصمیم گرفت همان پیشرانه ۴ سیلندر را استفاده کند. البته پیشرانه جدید نیازمند بالانس بود تا نرم کار کند و همین امر منجر به همکاری با میتسوبیشی شد که در این کار تبحر بالایی داشت.
همین همکاری باعث شد ۹۲۴ شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۷.۵ ثانیهای داشته باشد که دو و نیم ثانیه بهتر از قبل بود. پورشه برای گرامی داشت این واقعه تصمیم گرفت تغییراتی در طراحی این خودرو انجام دهد و حاصل کار تولید ۹۴۴ بود که جایزه بهترین خودروی جهان از نظر هندلینگ را از مجله کار اند درایور دریافت کرد.
با وجود مشکلات مربوط به پرفورمنس پورشه کمی اشرافیت و لوکس بودن را به کابین ۹۴۴ اضافه نمود اما قیمتگذاری رقابتی یک مشکل دیگر بود.
برای حل این مشکل ژرمنها بدنه ۹۴۴ را کنار گذاشته و پیشرانه آن را به ۹۲۴ انتقال داده و مدل 924S را معرفی کردند که از نظر پرفورمنس بسیار شبیه ۹۴۴ بود اما به خاطر بدنهای با پهنای کمتر در سرعتهای بالا عملکرد بهتری داشت.
در نهایت پورشه به توسعه ۹۴۴ در طول سالها ادامه داد و با استفاده از قطعات جدید آن را به ۹۶۸ بدل نمود که خودرویی ۲۳۶ اسب بخاری بود و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۵.۶ ثانیهای داشت.
RezaRs
۳۱ تیر ۱۴۰۰دستتون درد نکنه اقا شاهین
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۳۱ تیر ۱۴۰۰شبیه قورباغه میمونه!😂البته بازم قشنگه ولی پشتش دیگه قابل تحمل نیست،عین هاچبک شده،ولی بازم پورشه ست دیگه!
امیر
۳۱ تیر ۱۴۰۰ممنون آقای احمد زاده ، لطفا مطالب از این دست بیشتر بذارید.
مثلا خبر قبلی شاید برای افرادی جالب نباشه. یعنی اصلا مفید نبود.
پس این مطالب رو کمتر کنید جاش تاریخچه و … قرار بدید.
ولی این پورشه هم خیلی جلوش شبیه میتسوبیشی استاریون هست.
Aliasn
۳۱ تیر ۱۴۰۰شبیه مزدا Rx-7 fc هم هست که مزدا از پلتفرم پورشه استفاده کرد ولی نمیدونم همینه یا نه .
datsun
۳۱ تیر ۱۴۰۰داداش از پلتفرم پورشه استفاده نکرد rxfc از طراحیش الهام گرفتن پلتفرم رو مزدا خودش ساخت.
Aliasn
۳۱ تیر ۱۴۰۰تشکر
جمشید
۳۱ تیر ۱۴۰۰جالب بود 👌👌
محمد امین
۳۱ تیر ۱۴۰۰درسته به موضوع مربوط نیست اما یه متلب علمی گفتم به دوستان بگم که مربوط به برند مورد علاقه ام هست
سال ۱۹۸۶ که پورشه از شاهکار 959 رونمایی کرد ، فراری قبل از این که f40 افسانه ای رو رونمایی کنه از فراری 408 4rm رو نمایی و که اولین دو دیفرانسیل فراری بود و بعضی ها عقیده دارند سیتم دودیفرانسیل این ماشین از ۹۵۹ هم پیشرفته تر بود ، فراری یه طراحی کاملا جدید رو از روی فراری ۳۴۸ توسعه داد و بعد ها هوندا nsx با الهام از این ماشین ساخته شد ، این ماشین اصلا شناخته نشد برای خیلی ها چون که انزو ماشین قوی تری میخواست برای همین در حد انگشت شماری ازش ساخته شد
این ماشین موتور فراری ۸ سیلندر تنفس طبیعی فراری 348 رو داشت که حجمش تا ۴ لیتر رسیده بود برای تولید گشتاور بیشتر و حالا ۳۷۳ نیتون متر گشتاور و ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشت و در وسط ماشین بود و با یه گیربکس فورمول یک و صحفه کلاچ مولتی قدرتش رو به هر چهار چرخ میفرستاد و شاسی الومنیومی با سیستم فنر بندی مسابقه ای که مستقیما از روی 288 gto competizione گرفته شده بود ، و برای این ماشین توسعه اش داده بودن و در تونل باد کلی تست شده بود که دانفورس زیادی سر پیچ های سرعت پایین داشته باشه و کانال ونتوری داشت دقیقا شبیه ماشین های فورمول یک اون زمان ، و نکته ی جالب دیسک های ترمز بزرگ و سیستم درای سامپ پیشرفته ی این ماشین هست ، و یه پلتفرم شاهکار که پدر هوندا ی nsx هست
دیزاین داخلی این ماشین برعکس f40 خیلی راحت و پرفکت بود و میگفتن که توزیع وزنش مثل ۵۰ ۵۰ میمونه
حتما سرچ کنید ، البته این اطلاعات هیچ جا گیر نمیاد و من در یه مجله ی قدیمی خوندم
این رو گفتم که بعضی از دوستان خوبمون گاها میگفتن فراری awd فراری نیست ، به خودشون بیان
🇩🇪👑MERSEDES BENZ👑🇩🇪
۳۱ تیر ۱۴۰۰آقا محمد امین اگه میشه درباره gto 288 هم اطلاعاتی بدید . چون نسل بعدش F40 اومد اونقدر سر و صدا کرد که ۲۸۸ تقریبا فراموش شد .
محمد امین
۱ مرداد ۱۴۰۰ممنون ، چشم حتما یه کامنت در این مورد میزارم
عرفان
۱ مرداد ۱۴۰۰دستتون درد نکنه اقا محمد امین
بسیار لذت بردم از اطلاعات
خصوصا بعد از اون تنش های کامنت های پست (چین)
AMG///
۳۱ تیر ۱۴۰۰جرمی کلارکسون همین ماشین رو توی تاپ گیر آرژانتین برده بود آخر ماشین رو به دلایل سیاسی اوراق کردن
🇩🇪👑MERSEDES BENZ👑🇩🇪
۳۱ تیر ۱۴۰۰آره آرژانتینی ها بهشون حمله کرده بودن مجبور شدن ماشیناشونو ول کنن .
محمد امین
۱ مرداد ۱۴۰۰اگر اشتباه نکنم اون پورشه 928 gt بود که یه موتور v8 داشت و اون برنامه برای گرا میداشت موتور های v8 بود
Aryan🥋🥋🥋judo
۳۱ تیر ۱۴۰۰زمانی که پورشه بزرگ با میتسوبیشی همکاری میکرد
میتسوبیشی به خودت بیا
RezaRs
۳۱ تیر ۱۴۰۰اومممم اقا جنگنده نسازین انقدر از امریکا بخرین پولو بیارین اینور بازار
اقا ارین این نشدنیه یه جورایی برای میتسو فعلا چندین پروژه سنگین داره برا صنایع سنگین که نشدنیه از زیرشون شونه خالی کردن
Aryan🥋🥋🥋judo
۳۱ تیر ۱۴۰۰میدونم آقا رضا در جریان پروژه های سنگین میتسو هستم ولی امیدوارم بعد از پایان پروژه ها دوباره خیلی قوی تر برگرده به بازار خودرو
Philipp
۳۱ تیر ۱۴۰۰حرکت قابل تقدیریه
ولی من این خودرو رو شایسته نام “پورشه” نمی دونم
Iman99
۳۱ تیر ۱۴۰۰آره قبلا مطالعه کرده بودم میتسوبیشی این تجارب رو داره جاداره که محصولات بیشتری تولید کنه چون الان میتسوبیشی محصولات خودش رو زیاد گسترش نداده ولی این ظرفیت رو داره. از میتسو من لنسر رو داشتم یه مدت و راضی بودم بین کره ای ها و ژاپنی ها بجز مزدا هیچکدوم راضیم نکرد فقط مزدا بود که ترجیحش دادم به لنسر. پورشه هم که نیازی به تعریف نداره البته اگه خودش میخواست این کارو انجام بده خیلی بهتر میتونست انجامش بده و واقعا تو هرچی ورود کرده اول بوده ولی یه دلیل این همکاری تو اون زمان کاهش هزینه ها بوده.
ماکسیمیلیان
۳۱ تیر ۱۴۰۰آقای احمد زاده زحمات شما بابت چنین مقاله قابل تقدیر است ، سپاس از شما💐
Reza Waffen SS
۱ مرداد ۱۴۰۰به دلم ننشست