پورشهتسلا

نبرد سلاطین الکتریکی: درگ تسلا مدل اس پلاد با پورشه تایکان توربو اس

دنیای خودروهای الکتریکی با سرعتی شگفت در حال تکامل است و خودرویی که چند ماه پیش رکوردها را جابجا می‌کرد، اکنون کند به نظر می‌رسد. ببینیم که آخرین سلطان این عرصه یعنی تسلا مدل اس پلاد با ورود خود چه اتفاقاتی را رقم می‌زند.

درگ تایمز اکنون با خودروی تسلا مدل اس پلاد خود رقابت‌های هیجان‌انگیزی را رقم می‌زند. این سدان الکتریکی پرچم‌دار تسلا، با سه موتور الکتریکی درمجموع قدرتی ۷۶۱ کیلوواتی یا ۱۰۲۰ اسب بخاری دارد. یکی از موتورهای آن در جلو و دو تا در عقب قرار گرفته‌اند. در سوی دیگر این رقابت تایکان توربو اس قرار دارد که تنها دو موتور الکتریکی یکی در جلو ویکی در عقب دارد و نهایتاً قدرت آن ۵۶۰ کیلووات یا ۷۵۰ اسب بخار است. ویژگی این خودرو، گیربکس دو سرعته برای موتور محور عقب است.

اعداد قدرت تولیدی برای نمایش تفاوت‌های این دو خودرو کافی است. تسلا خود را به رده هایپرکارها بالا کشیده است. از اولین مسابقه هم تفاوت آشکار می‌شود. با اینکه راننده تسلا فراموش می‌کند که حالت Drag Strip را فعال کند اما هنوز این خودرو می‌تواند مسافت ۴۰۰ متر را در زمان ۹.۶۷۳ ثانیه و با سرعت ۲۴۲.۹ کیلومتر بر ثانیه طی کند. در مقایسه، تایکان این مسیر را در ۱۰.۴۲۲ ثانیه طی می‌کند.

در مسابقه بعدی و با روشن کردن Drag Strip، رکورد تسلا به ۹.۳۶ ثانیه می‌رسد و البته زمان پورشه هم به ۱۰.۳۹۳ ثانیه کاهش می‌یابد.

در مسابقه نهایی، باز هم تسلا سریع‌تر است و زمان ۹.۳۴۴ و سرعت ۲۴۳.۶ را ثبت می‌کند. عملکرد پورشه هم به ۱۰.۳۷۹ ثانیه‌ای و سرعت ۲۰۹.۳ کیلومتر بر ساعت، بیش از یک ثانیه کندتر از رقیب خود است.

این پایان بازی رقابت الکتریکی‌ها نیست و بازیگران جدید و قدیمی، تازه در حال قلق گیری برای دوئل‌هایی پر هیجان و حیرت‌آور هستند. شایعاتی از یک نسخه سبک‌وزن متمرکز بر پیست از پورشه تایکان GTS شنیده شده است. دوج چارجر الکتریکی هم در راه است و در عین حال تسلا رودستر در راه است.

تماشا در یوتیوب:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۸۰ دیدگاه‌ها

  1. دانیال

    ۸ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (606 ديدگاه)

    مث موشک میره نامرد

    1. AMG///

      ۸ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (142 ديدگاه)

      نتیجه مهندسی غول تکنولوژی آمریکایی همینه🇺🇸🔥
      ولی خدایی پورشه بدجور نقطه شد
      مرسدس eqs هم خودم به شخصه ازش خوشم نیومد.

      موافقم 2
      مخالفم 3
      1. Reza Waffen SS

        ۹ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (5360 ديدگاه)

        منتظر محصول الکتریکی جدید مرسدس و پورش باش

    2. Iman99

      ۸ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      هردو عالی هستن پورشه که نیازی به تعریف نداره تو هرچی خواسته بعترین بوده
      تسلا هم همینطور دیگه شتاب بیشتر از این چی میخواد صفر تا صد یک ثانیه صفر ثانیه بگو صفر تا صد این صدود رد کرد.

    3. Reza Waffen SS

      ۹ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (5360 ديدگاه)

      تسلا عالیه ولی انتخاب من پورش تایکان

  2. Silent

    ۸ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (631 ديدگاه)

    اولین درگ رسمی از غول تکنولوژی خودرو TESLA هست…

    موافقم 2
    مخالفم 3
    1. Silent

      ۸ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (631 ديدگاه)

      پورش 180 هزار دلاری رو با 60 هزار دلار کمتر برقی گرفت که حساب کار دست باقی گرون فروشها هم بیاد… وقتی در مورد دانش تسلا صحبت می کنیم همه چیز رو بدور از ادعا و افترافکت برای عموم در دسترس کرده. S ای که بدون حضور تو موتور اسپورت تو کمتر از یک دهه نشون داد دانش سیلیکن ولی نیازی به تبلیغ فیک نداره.

      موافقم 2
      مخالفم 7
      1. Amin

        ۸ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (2187 ديدگاه)

        میگن گه دانش تسلا آنقدر بالا هست که نظافتچی های شرکت موقع تمیزکاری ، انتگرال مرتبه ی سه میگیرن و در همون موقع در حال محاسبه ی قدرت فلاپس 32 بیتی ابر کامپیوتر ها هستند

        موافقم 6
        مخالفم 1
      2. abdi_mahdi

        ۸ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (496 ديدگاه)

        تایکان یه خودرویه اسپورت 4 در هست که از اولشم رقیب مستقیم تسلا اس نبود

        1. Silent

          ۸ مرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (631 ديدگاه)

          بزار بهتر بگم تایکان یه کپی فیک از مدل S تسلا بود که مهندساش به خواب هم نمی تونستن تصور کنن ماشینی که با کپی کاری از روی تسلا 3 سال بعد! روانه بازار کردن قراره توسط چه هیولایی بلیعده شه 😎اونهم با اختلافی که انگار تایکان دنده عقب گرفته!
          Elmiraj داره فروتنی می کنه ولی من بلد نیستم چون اینجا برا پلید سر دست می شکنن جماعت! تایکان حتی اسمش هم جک ه(توربو S: مگه ماشین درون سوزه و سیلندر داره که دمش هوا برا توربو بودن لازم بشه؟)
          گیر بکس 2 سرعته برا ماشین برقی چه نیاز بود؟! 😂
          مهندسی ناب پورش پودر شد اونقدر به خودشون اعتماد داشتن پسوند S رو زدن روش که خیلی پرفورمنس انچنانی داره مثلا! بد نیست بگم بین مدل پایه تایکان با فووولش که همین پودرشده باشه 100 هزار دلار تفاوت هست صرررفا برا پرفورمنسی که دید😂 بهتر هست آلمانی ا روی مروارید دوزی و ملیله کاری صندلی ها کار کنن زین پس :))

          موافقم 2
          مخالفم 8
        2. Iman99

          ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (1864 ديدگاه)

          Silent صحبتات درمورد تسلا درسته و این تعریف هایی که از تسلا میکنی درسته ولی پورشه رو نکوبون چون ممکنه حس کنم ذهنت بیماره چون همون قدر که تسلا خوبه پورشه هم خوبه و هردو بعبارتی عالی هستن و بهترین هستن.

    2. حسین

      ۸ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1157 ديدگاه)

      وقتی تایکان اومد غول تکنولوژی خودشو کشت با هزارتا آپدیت هم که آخریش چیتا مود بود باز هم نتونست تایکان رو شکست بده، دست به دامن موتور سوم شد.

      موافقم 10
      مخالفم 1
      1. Elmiraj

        ۸ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (3188 ديدگاه)

        قبل درج کامنت یه سر به کانال Shmee 150 می‌زدی بد نبود…!!!
        S performance سه بار پشت سر هم تایکان توربو S را شکست میده…
        .
        (اینم اضافه کنم که مالک تایکان ادمین کانال هم هست )

        موافقم 4
        مخالفم 5
        1. porsche

          ۸ مرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (749 ديدگاه)

          کارواو تنها درگیه که من قبولش دارم

          موافقم 4
          مخالفم 1
      2. Porsche 911

        ۸ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (1222 ديدگاه)

        نگاه کن انقدر جک میگی خسته نمیشی
        بابا یکم نفس بگیر امون بده
        آخه هیچی بارت نیست مجبوری حرف …. تحویل بدی ؟؟!
        به قول دوستمون بابا بس کن لوتی 😂
        اگه تایکان کپی از تسلا مدل ۳ هست
        حتما کل تسلا یه فاجعه و خاطرس
        تمامم

        موافقم 4
        مخالفم 1
    3. Audi e_tron gt

      ۸ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (757 ديدگاه)

      من از اول می دونستم تسلا خیلی سری تره وقتی برای مسابقه اومدن با خودم گفتم تسلا را حداقل باید ۲ متر عقب تر برای شروع مسابقه با تایکان می ذاشتند
      البته به تایکان توهین نشود تایکان هم معرکه است اما s plaid یه چیز دیگست هم سرعت هم قدرت هم تکنولوژی

      1. Silent

        ۸ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (631 ديدگاه)

        خیلی از کاربرایی که ادعای ماشین بازی شون می شه بسختی بتونن پلتفورم raven رو از Plaid تشخیص بدن! نشون داد بدون طراحی پرش کیهانی هم میشه ایرودینامیک و وزن ماشین رو جوری ارتقا داد که نیازی به نقاشی و آب طلا نباشه!
        مالک تایکان همون جا رد داد رفت😂 این PLAID دست بد کسی افتاده برووکس تک تک این پر ادعا ها رو به صف خواهد کرد به نوبت. دم ماسک گرم خیلی نیاز بود همچین پرفورمنسی در کنار مدل Y و 2 برای کسایی که خیلی رو صدم ثانیه ها تروال می کشیدن یک زمانی! مهندسی ناب پورش پودر شد رفت$$$

        1. 🇩🇪👑BENZ👑🇩🇪

          ۸ مرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (1962 ديدگاه)

          بزودی وقتی که توسط همین پورشه و مرسدس پلیدتون ملیده شد اونوقت میفهمی دنیا دست چه سلاطینی هست 😈

          موافقم 7
          مخالفم 2
        2. Sina10

          ۸ مرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (2429 ديدگاه)

          با احترام کامل به مدل اس پلاد فوق سریع
          ولی هر وقت به قول خودتون پدر جدید خودروسازی (تسلا)😂 تونست رکورد 911 GT2 RS رو بشکنه ، میتونه بیاد حرف از شکست دادن پورشه بزنه

          موافقم 2
          مخالفم 1
    4. new RAMIN

      ۸ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (2380 ديدگاه)

      کامنت اول رو ریپلا میزنم چون متاسفانه هیچ کس اطلاعات تخصصی نگفت! همه از روی تعصب سخن میگن و کسی تخصصی کامنتی نداد.

      اینکه آینده صنعت خودرو سازی دنیا در اختیار کره جنوبی و همسایه پهناورش هست شکی نیست. حتی هر 2 این خودرو های در این درگ برخی قطعات ساخت همونجا هست . اما از آینده بگذریم…4 یا 5 سال دیگه آینده میاد و ملاحظه میکنید.
      اما فعلا برگردیم حال حاضر

      اول بریم سراغ تایکان.
      تایکان اولین خودرو الکتریکی پورشه هست که میتوان گفت چون اولین محصول برقی هست واقعا خوبه. قدرت 751 اسب بخار 1050 نیوتون متر گشتاور و شتاب 0تا 100 2.4ثانیه و 0تا200 در 9.6 ثانیه و 0تا250 در 17.5 ثانیه و تاپ اسپید 270 کیلومتر.

      تایکان توربو از ۲ موتور برقی PMSM استفاده می‌کند. این موتورها، از نوع سنکرون با روتور آهن‌ربای دائم (Permanent magnet synchronous) هستند.نمونه‌ی موجود در تایکان برای خودروهای برقی، کمتر دیده شده است. در یک موتور PMSM، آهن‌ربای دائم روی روتور جاسازی می‌شود که در نهایت، به شفت خروجی موتور متصل خواهد بود. با این شرایط، همواره میدان مغناظیسی ثابت فراهم می‌شود. چرخش این قسمت، هماهنگ (سینک) با تغییرات و گردش میدان مغناطیسی استاتور (بخش ثابت موتور) خواهد بود؛ چراکه میدان مربوط به استاتور از طریق جریان AC تأمین می‌شود. در خروجی باتری، یک اینورتر (مبدل: inverter) وجود دارد که خروجی DC (جریان مستقیم) باتری را برای استفاده در استاتور به AC (جریان متناوب سینوسی) تبدیل می‌کند.پورشه معتقد است با موتورهایی که روتور آهن‌ربای دائم دارند،کاهش مصرف انرژی و اندازه‌ی پیشرانه‌ حاصل می‌شود ضمن اینکه خنک‌کاری سیستم هم بهتر انجام خواهد شد. البته نباید فراموش کرد که چنین موتورهایی به دلیل آلیاژهای گران‌قیمت و فناوری ساخت بالا، پرهزینه هستند.
      اگر قیمت را فراموش کنیم و صرفا شرایط فنی را در نظر بگیریم، پیشرانه‌ی برقی تایکان برتری قابل ملاحظه‌ای نسبت به موتورهای تسلا دارد. در طرح پورشه، به دلیل فقدان سیم‌پیچ در روتور، نه‌تنها انرژی صرف ایجاد میدان برای این قسمت نمی‌شود؛ بلکه مشکل حرارت اضافی و سیستم خنک‌کاری مخصوص هم حل خواهد شد. دیگر نکته‌ی مهم در موتور برقی پورشه، استفاده از طرح سیم‌پیچی ۴گوش سنجاقی (rectangular hairpin) برای استاتور است که مشابه آن قبلا در شورولت بولت وجود داشت. با این ترفند، سیم مسی بیشتری مصرف می‌شود و البته فاصله‌ی هوایی بین اجزاء سیم‌پیچ کاهش می‌یابد. شاخص نشان‌دهنده‌ی مس مصرف‌شده در سیم‌پیچ موتورهای برقی، ضریب پوشش مس (copper fill factor) نام دارد که برای استاتور تایکان به عدد ۷۰ می‌رسد. این شاخص برای موتورهای معمولی، حدود ۴۵ است و به‌خوبی نشان می‌دهد که نوع سیم‌پیچ و آرایش سیم‌ها نقش پررنگی در افزایش قدرت پیشرانه‌ی پورشه دارد.
      دکتر بویک ریچر (Boyke Richter) مدیر تیم طراحی موتور برقی تایکان معتقد است، با طرح سیم پیچ ۴گوش سنجاقی، علاوه‌بر افزایش قدرت پیشرانه، به دلیل افزایش ارتباط مستقیم بین مس و سطح استاتور، اتلاف حرارتی و نیاز به خنک‌کاری هم کم‌ می‌شود.
      تایکان از ۲ موتور برقی روی محورهای جلو و عقب استفاده می‌کند. این موضوع، اهمیت جعبه‌دنده و پیچیدگی فناوری مربوط به آن‌را افزایش می‌دهد. تایکان از جعبه‌دنده‌ی ۲ سرعته ساخت پورشه با نسبت ۱۶ به یک در دنده‌ی یک و ۸ به یک برای دنده‌ی ۲ بهره می‌برد.ماژول عقب تایکان، متشکل از پیشرانه‌ی برقی، اینورتر DC به AC مورد نیاز استاتور موتور و جعبه‌دنده است. این مجموعه، که با پوششی از آلیاژ آلومینیوم با فرمول محرمانه‌ی پورشه ارائه می‌شود؛ ۱۷۰ کیلوگرم وزن دارد. جعبه‌دنده همراه‌با کلاچ برقی و دیفرانسیل لغزش محدود میشود. هرچند که پورشه، جعبه‌دنده‌ی ۲ سرعته‌ی تایکان را یکی از تولیدات خود معرفی کرده است؛ شباهت‌های بسیاری بین این محصول و جعبه‌دنده‌ی ۲ سرعته‌ی ساخت ZF دیده می‌شود. تقریبا تمامی خودروهای برقی، حتی محصولات تسلا دارای جعبه‌دنده‌ی تک سرعته هستند که البته کارآمد و ارزان‌قیمت است؛ اما ابرخودروی ریمک و بعضی مدل‌های مسابقه‌ای در فرمول E از سیستم چند سرعته استفاده می‌کنند. در طرح ZF، تغییر دنده (یک به ۲) بعد از افزایش سرعت به ۷۰ کیلومتربرساعت انجام می‌شود و تایکان، این حالت را بعد از رسیدن به سرعت ۷۵ کیلومتربرساعت دارد.

      ((اگر دقت کنید تایکان در 0.5 الی1 ثانیه نخست تونست یه کم ناچیزی پا به پای اس پلاد بیاد. این همین علت برتری گیربکس 2 سرعته تایکان هست. ))

      جعبه‌دنده‌ی ۲ سرعته‌ی تایکان روی محور عقب، ۷۰ کیلوگرم وزن دارد؛ درحالی‌که جعبه‌دنده‌ی نصب شده روی محور جلو، تک سرعته با وزن ۱۶ کیلوگرم است. با این اوصاف، اهمیت جعبه‌دنده‌ی متصل به موتور عقب در سدان برقی پورشه مشخص می‌شود. هنگامی که راننده به آرامی شروع به حرکت کند یا سرعت ثابت داشته باشد، تایکان روی دنده‌ی ۲ خواهد بود و زمانی‌که شتاب‌گیری با قدرت بالا انجام شود؛ دنده‌ی یک درگیر خواهد شد. به بیان بهتر، تایکان در شرایط عادی (حالت رانندگی Normal) هوشمندانه تصمیم می‌گیرد که با توجه به نوع عملکرد راننده یا حالت رانندگی انتخاب‌شده توسط او، خودرو با دنده‌ی یک یا ۲ کار کند. روی محور جلو، جعبه‌دنده‌ی تک دنده وجود دارد که طبیعتا، فاقد کلاچ است و ارتباط دائمی موتور با چرخ‌های را ممکن می‌کند.

      دکتر بویک ریچر، مدیر پروژه‌ی طراحی پیشرانه و جعبه‌دنده‌ی تایکان میگه:
      تنها یک عملگر (Actuator) در جعبه‌دنده‌ی ۲ سرعته‌ی تایکان وجود دارد که در همه‌ی حالت‌های دنده‌ی یک، دنده‌ی ۲، خلاص (N)، دنده عقب و پارک، استفاده می‌شود.
      در بخش بالایی جعبه‌دنده، عملگر به ۲ اهرم (Lever) متصل است که مرتبط به داگ‌کلاچ (کلاچ بین ۲ شفت متحرک) و مولتی‌پلیت‌کلاچ (کلاچ بین چندین شفت متحرک) هستند. داخل مولتیپلیت کلاچ، یک چرخ‌دنده‌ی سیاره‌ای (خورشیدی: planetary gearset) وجود دارد که بهترین ضریب عملکرد را برای دنده‌ی یک، فراهم می‌کند.
      وقتی تایکان در دنده‌ی یک باشد، مولتیپلیت‌کلاچ باز (فعال) و داگ‌کلاچ بسته است تا چرخ‌دنده‌ی سیاره‌ای نسبت دنده‌ی ۱۶ تا یک را تنظیم کند. هنگام رانندگی با دنده‌ی ۲، مولتیپلیت‌کلاچ بسته و داگ‌کلاچ باز خواهد بود تا چرخ‌دنده‌ی سیاره‌ای از چرخه خارج شود. با این ترفند، تلفات چرخ‌دنده‌ها حذف و بازدهی بهتر می‌شود.

      بریم سراغ باتری. باتری های تسلا رو ، پاناسویک و catl فراهم میکنه و باتری های پورشه رو فعلا LG . (غول های حاضر دنیا، دست به دامن بزرگان آینده هستن😎)

      زیر کابین، ۳۳ بسته‌ باتری وجود دارد که هرکدام، ۱۲ سلول ذخیره‌ی انرژی دارند. ظرفیت ذخیره‌ی انرژی در تایکان، ۹۳.۴ کیلووات ساعت است. آنچه اهمیت فناوری پورشه و ال‌جی در سیستم برق و باتری تایکان را نشان می‌دهد؛ ولتاژ خروجی ۸۰۰ ولت است که در خودروهای الکتریکی دنیا سابقه ندارد. ولتاژ کار تایکان در شرایط مختلف، ۶۱۰ تا ۸۳۵ ولت خواهد بود که البته در بسیاری موارد، روی ۷۲۳ ولت ثابت می‌شود. برای رسیدن به این فناوری، پورشه هزینه‌ی زیادی صرف ساخت تجهیزات الکترونیک، باتری‌ها و ادوات مرتبط با شارژ کرده است.

      ترفند جاسازی باتری‌ها زیر کابین، البته موضوع جدیدی نیست و سابقه‌ای طولانی دارد؛ اما پورشه با نصب تجهیزات کنترلی مربوط به باتری‌ها در تونل وسط کابین (که در خودروهای قدیمی برای اتصال دیفرانسیل به محور عقب کاربرد داشت) بهترین استفاده را از فضای موجود داشته است. همچنین، قسمتی از مجموعه‌ی باتری‌ها به زیر صندلی‌های عقب منتقل شده‌اند تا کف اتاق برای زیر پای سرنشینان، پایین برود و راحتی مسافران را افزایش دهد.
      در پاسخ به این سؤال که، چرا پورشه از ولتاژ بالا در سیستم برق تایکان استفاده کرده است؛ یک جواب ساده وجود دارد. هنگامی که مقدار مشخصی از انرژی الکتریکی (مثل باتری) در اختیار داشته باشیم با افزایش ولتاژ، جریان کاهش می‌یابد و البته، تلفات حرارتی کم‌تری خواهیم داشت. دیگر نکته‌ی مهم در تایکان، کاهش حجم باتری‌ها ۹۳.۴ کیلووات ساعت به واسطه‌ی ولتاژ خروجی بالا در مقایسه با نمونه‌های ولتاژ پایین است. افزایش ولتاژ منجر به کاهش هزینه‌های مربوط به عایق‌کاری و نیاز به هادی‌ها (سیم‌های انتقال برق) نیز می‌شود. افزایش ولتاژ، البته تأثیری مثبت در کاهش زمان شارژ خواهد داشت. برای توضیح این موضوع، یواخیم کرامر، مدیر دپارتمان الکترونیک پورشه می‌گوید:
      وقتی ولتاژ کار سیستم ۲ برابر شود، شما می‌توانید ۲ برابر قدرت (وات) بیشتر از همان جریان (آمپر) بگیرید.البته ادعای مدیران پورشه، روی کاغذ و از نظر تئوری متفاوت با شرایط واقعی تایکان است. اگر ولتاژ کار ۴۰۰ ولت در خودروهای الکتریکی مثل تسلا مدل S را ملاک قرار دهیم، زمان شارژ تایکان با شارژر ۲۷۰ کیلووات، نصف تسلا نخواهد بود. در ادامه، یواخیم کرامر توضیح می‌دهد:
      با افزایش ولتاژ شارژ باتری‌ها، عمر مفید و کارایی این تجهیزات در طولانی‌مدت، کاهش می‌یابد. به همین دلیل، هنوز نمی‌توانیم از شارژرهای ۸۰۰ ولت با قدرت بالاتر از ۲۷۰ کیلووات استفاده کنیم. در آینده‌ی نزدیک، فناوری باتری‌ها پیش‌رفت خواهد کرد تا قدرت ۴۰۰ الی ۵۰۰ کیلووات ساعت برای شارژ پورشه تایکان فراهم شود.
      به هر صورت، ولتاژ ۸۰۰ ولت منجر به کاهش زمان شارژ مورد نیاز باتری‌های تایکان شده است. باتوجه به اینکه باتری‌های پورشه، نمی‌توانند جریان شارژ بیش از ۳۳۴ آمپر را تحمل کنند؛ استفاده از شارژر با قدرت بیش از ۲۷۰ کیلووات ساعت، امکان‌پذیر نیست.

      بهترین دمای محیط برای شارژ باتری‌های تایکان، ۲۰ تا ۳۰ درجه است. در این شرایط، شارژر ۲۷۰ کیلووات ساعتی با صرف زمان ۲۲ دقیقه، ظرفیت باتری‌ها را از ۵ به ۸۰ درصد می‌رساند. همچنین، با صرف زمان ۶ دقیقه می‌توان به اندازه‌ی رانندگی تا مسافت ۱۰۰ کیلومتر، انرژی ذخیره کرد. طبیعتا زمانی‌که دمای محیط بیش از ۳۰ درجه باشد، کمی از قدرت شارژ کاسته و زمان مورد نیاز افزایش باید. در عوض، پورشه از نرم‌افزاری هوشمند به نام Charging Planner رونمایی کرده است که در روزهای سرد سال، با اندازه‌گیری دمای محیط اقدام دستور به افزایش دمای باتری‌ها می‌دهد تا ضمن رسیدن به ۲۰ درجه، سریع‌تر شارژ شوند. همچنین، درپوش‌های محل اتصال شارژر به خودرو دارای لرزاننده‌ی کوچکی هستند تا از یخ‌زدگی ‌آن‌ها در هوای سرد جلوگیری کند.
      در تمامی مدل‌های تایکان، ۲ شارژر تعبیه شده است که هرکدام، ورودی مستقل در طرفین بدنه‌ی خودرو دارند. دریچه‌ی کوچک سمت راننده برای اتصال شارژر AC به جریان متناوب تک‌فاز یا ۳ فاز شهری با ولتاژ ۱۱۰ تا ۲۴۰ ولت استفاده می‌شود. در سمت مقابل (شاگرد)، ورودی شارژر DC نصب شده است که مخصوص شارژرهای قدرتمند با ولتاژ مستقیم ۴۰۰ ولت (قدرت ۱۵۰ کیلووات) یا ۸۰۰ ولت با قدرت ۲۷۰ کیلووات خواهد بود. با این اوصاف، اتصال تایکان به برق تک‌فاز ۲۴۰ ولت شهری، قدرت شارژ ۲.۴ کیلووات ساعت فراهم می‌کند که در نتیجه‌ی آن، بیش از ۳۰ ساعت زمان لازم است تا ۸۰ درصد ظرفیت شارژ ۹۳.۴ کیلووات ساعت تایکان تکمیل شود. به همین دلیل، شارژرهای ۱۱ کیلووات جریان متناوب به‌عنوان یک آپشن نسبتا ارزان‌قیمت و البته اجتناب‌ناپذیر توسط پورشه به خریداران پیشنهاد می‌شود که با اتصال به برق شهری، زمان شارژ از ۵ تا ۸۰ درصد را به ۱۰.۵ ساعت می‌رساند.
      مجدد برمیگردیم سر پرفورمنسی این ماشین.
      شتاب 0تا100 در 2.4ثانیه
      شتاب0تا200 در 9.5 ثانیه
      شتاب0تا250در 17.5 ثانیه
      حداکثر سرعت 270 کیلومتر
      درگ 400 متر در 10.3 ثانیه با سرعت 210 کیلومتر
      شتاب 100تا200 در 6.9ثانیه
      و از همه مهمتر این اولین محصول برقی پورشه هست که اگه در اینده 2 یا 3 تا دیگه بسازه و به خواد تایکان رو فیس لیفت و بروز کنه قطعا بیشتر تکامل پیدا میکنه.
      و اما آپشن. تایکان هرچی به عقلتون برسه یا نرسه رو داره. فقط خودران اتوپارک و احضار نداره که اگه این ها هم بزاره دیگه فول آپشن تر از این نداریم…

      البته میزان پیمایش در بهترین حالت و در باتری پلاس 313 کیلومتر و در بدترین حالت 272 کیلومتر هست اما مشکلی نیست….😉( چندی پیش لینک دادم که غول آینده خودرو سازی یعنی changan از سیستم تعویض باتری 19 ثانیه ای رونمایی کرده که اگه عملی بشه و بخواد جهانیش کنه رسما دیگه زمان شارژ مهم نیست.)

      اولا تایکان میشه گفت برترین خودرو الکتریکی دهه هست اما مشکلاتش نبود اون 3 آپشن و میزان پیمایش کم هست(هرچند با حضور changan و جهانی کردن آن تکنوولوژی تعویض باتری اصلا میزان پیمایش مهم نیست😉)

      اما مطلب مهمی باید درباره تایکان گفت… اونم پلتفرمش…
      حات بدنه و ارتفاع کاپوت جلو در تایکان، مشابه 911 و البته پایین‌تر از پانامرا است. محل نشستن راننده در ۳ محصول پورشه، تقریبا یکسان به نظر می‌رسد و البته به دلیل ارتفاع سقف بیشتر در تایکان، فضای بیشتری در اختیار سرنشینان جلو خواهد بود. فاصله محورها و طرح سقف در تایکان و پانامرا، شباهت بسیاری زیاد دارند که در نتیجه‌ی آن، مسافران ردیف دوم این خودروها نیز، شرایط مشابهی خواهند داشت.
      فراتر از ویژگی‌های مربوط به زیبایی و جذب مخاطب، تایکان یک سدان برقی است که موتورهای الکتریکی و باتری‌های سنگین‌وزن دارد. طراحان این نوع از خودروها با چالش‌های متعددی رو‌به‌رو هستند که تفاوت‌های بسیاری نسبت به نمونه‌های احتراقی ایجاد می‌کند. علاوه‌بر رعایت استانداردهای طراحی و مباحث آیرودینامیک، تایکان و دیگر خودروهای اسپرت برقی باید تعادل و تقسیم وزن عالی داشته باشند تا فرمان‌پذیری آن‌ها به واسطه‌ی وزن باتری‌ها یا گشتاور بالای حاصل از موتورهای الکتریکی، مختل نشود.
      در کمال تعجب، تایکان بهترین محصول جاده‌ای در تاریخ خودروسازی پورشه از نظر آیرودینامیک است. این خودرو با ضریب درگ (شاخص مقاومت بدنه در برابر جریان هوا) ۰.۲۲ تولید می‌شود که برتر از 911 توربو S با ضریب درگ ۰.۲۵ خواهد بود.بدنه‌ی تایکان علاوه‌بر عملکرد عالی در برابر فشار هوا، نقش مهمی در خنک‌کاری تجهیزات مختلف خودرو دارد. در سپر جلو دریچه‌هایی به‌کار رفته‌اند که رادیاتورهای بزرگ پشت خود را خنک می‌کنند. همچنین، هوا به سمت لنت‌ها و کاسه چرخ‌ها هدایت می‌شود تا حرارت این بخش از تایکان نیز کنترل شود. حتی خط عمودی بدنه در زیر چراغ‌های اصلی هم، دارای شیارهایی برای هدایت هوا به داخل بدنه است تا اعوجاج و جریان‌های گردابی پیرامون چرخ‌ها را کاهش دهد و البته به خنک‌کاری این قسمت کمک کند. تایکان، مجهز به ترمزهای ۱۰ پیستون با کالیپرهای ۱۶.۵ اینچ روی چرخ‌های جلو است که همراه تایرهایی به پهنای ۲۴۵ تا ۲۶۵ میلی‌متر ارایه می‌شوند.

      تایکان 2 موتور الکتریکی داره…
      اس پلاد 3 تاموتور الکتریکی
      اس پلاد 1020 اسب قدرت داره
      تایکان 751 اسب قدرت داره .
      اس پلاد گشتاورش 1450 نیوتون
      تایکان 1050 نیوتون.
      معلومه برنده کیه…

      قیمت تایکان توربو اس از 188 هزار دلار شروع میشهو نسخه فول آپشن به 248 هزار دلار میرسه. // قیمت تسلا اس پلاد از 130 هزار دلار شروع میشه و سفارش آپشن خودران، انتخاب رنگ ،رینگ و رنگ داخل به قیمت 167 هزار دلار میرسد.

      من همش از تایکان صحبت کردم و از شاهکار بودن این خودرو گفتم. واقعا این خودرو شاهکار هست و بی نظیر هست اما فقط 5 ایراد دارد. خودران ، اتو پارک ،احضار نداره.
      میزان پیمایشش کم هست. و قیمت گران دارد. تمام این 5 مشکل قابل حل شدن هستن
      و اگه پورشه واقعا بخواد بترکونه واقعا همین 5 تا چیز رو درست کنه حتی با اینکه در حد اس پلاد نمیرسه قدرتش ولی قطعا شاهکار دهه محسوب میشه.

      اما این نکته رو بگم اگه تایکان با 3 موتور عرضه بشه قدرتش فراتر از 1100 اسب خواهد.
      هرچند نیاز به پلتفرم جدید دارد. ولی اینو گفتم که بدونید.

      اما مهمترین فاکتور تایکان همونطور که کریس هریث هم گفت این است تایکان میتونه تا 10 بار حتی بیشتر شتاب بگیرید ولی پرفورمنسی همان هست و مشکلی نداره

      این از تایکان….
      بریم سراغ تسلا اس پلاد.

      نسخهٔ ۲۰۲۲ این سدان الکتریکی اساساً اولین به‌روزرسانی قابل‌توجه مدل S در طول تاریخ نُه‌سالهٔ آن محسوب می‌شود. این مدل جدید کمی کشیده‌تر، کم‌ارتفاع‌تر، سبک‌تر و به میزان زیادی قوی‌تر از قبل شده است. گلگیرهای مدل S جدید برجسته‌تر شده‌اند تا بتوانند رینگ‌های بزرگ‌تر را جای دهند. علاوه بر این، در جلو و عقب خودرو هم تجدیدنظرهایی صورت گرفته و کاپوت از نو طراحی شده است. نسخهٔ پرفورمنس پلاد نیز از دیفیوزر جدید و یک اسپویلر فیبر کربنی برخوردار است.
      در داخل هم تسلا کابین را کاملاً از نو طراحی کرده تا لوکس‌تر، جادارتر و سرگرم‌کننده‌تر شود. تغییرات در اینجا آن‌قدر زیاد است که به گفتهٔ تسلا، ریل‌های صندلی‌های جلو تنها قطعاتی هستند که از نسخهٔ قبلی باقی‌مانده‌اند. بزرگ‌ترین تغییر در اینجا داشبورد جدید است که از یک نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی بسیار بزرگ مشابه مدل ۳، صفحه آمپر دیجیتالی جدید، نمایشگر جدید برای سرنشین جلو، دریچه‌های تهویهٔ مخفی و البته غربیلک فرمان بحث‌برانگیز Yoke برخوردار است.
      مهم‌ترین تغییرات مدل S جدید اما در زیر پوست آن صورت گرفته است. نسخهٔ پلاد از اولین قوای محرکهٔ سه موتورهٔ تسلا بهره می‌برد که خروجی خیره‌کننده‌ای برابر با ۱۰۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۲۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. تک موتور جلو و دو موتور عقب پلاد اساساً نسخه‌های اصلاح‌شده از موتورهایی هستند که در مدل ۳ و مدل Y وجود دارند. بااین‌حال، تسلا در این موتورها از یاتاقان‌های فیبر کربنی جدیدی استفاده کرده که امکان رسیدن به دور ۲۰ هزار rpm را فراهم می‌کند تا خودرو بتواند بدون ایجاد فشار روی استاتور، به سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت برسد. به گفتهٔ تسلا، با این ویژگی دیگر نیازی به گیربکس دو سرعتهٔ پیچیده‌تر مثل پورشه تایکان نیست.
      پاشنهٔ آشیل نسخه‌های اولیهٔ مدل S اما همیشه پکیج باطری بوده است و به همین دلیل، تسلا در مدل S جدید برای استفادهٔ کامل از سیستم سه موتوره، آن‌را به‌طور قابل‌توجهی بروز کرده است. این باتری‌ها کمی کوچک‌تر از قبل شده‌اند (۱۰۰ کیلووات ساعت در پلاد جدید بجای ۱۰۴ کیلووات ساعت مدل S پرفورمنس قبلی) اما تسلا تمرکز خود را روی بهبود مسیرهای خنک‌کننده و جریان الکتریکی گذاشته است. هدف نهایی در این به‌روزرسانی، ظرفیت حرارتی بهتر بوده است تا پلاد بتواند پرفورمنسی پایدار را بدون داغ شدن باطری‌ها یا کاهش قدرت ارائه کند. علاوه بر این، به گفتهٔ مهندسان تسلا، این تغییرات به شارژ سریع‌تر باطری‌ها هم کمک خواهد کرد. طبق اعلام EPA، برد پلاد با رینگ‌های ۲۱ اینچی ۵۶۰ کیلومتر است که آزمایش‌های واقعی هم نشان داد این رقم دقیق است.

      مدل S پلاد فقط در پیست و خط مستقیم عالی نیست بلکه از همه لحاظ و در همه‌جا بهترین ساختۀ تسلا تاکنون محسوب می‌شود. فرقی نمی‌کند در بزرگراه در حال حرکت باشید یا در ترافیک شهری مانده باشید. مهم نیست چه‌کاری از پلاد بخواهید. در بزرگراه‌ها، خودرو برای پیمودن کیلومترها، مکانی ساکت و لذت‌بخش است و به لطف سیستم تعلیق بادی و کمک‌فنرهای تطبیقی، سواری انعطاف‌پذیری دارد و به‌راحتی کنترل می‌شود. اصلی‌ترین مشکل مدل S جدید اما غربیلک فرمان مستطیلی آن در سرعت‌های پایین است.
      در بزرگراه‌ها، مدل S پلاد نشان می‌دهد که تسلا از زمان عرضهٔ اولیهٔ این خودرو به بازار، چیزهای زیادی آموخته است. هرچند شاید این به‌اندازهٔ پورشه تایکان توربو S در جاده دقیق نباشد اما مدل S پلاد تحسین‌برانگیزترین خودروی پرفورمنس تاریخ تسلا محسوب می‌شود. در این ماشین، ۱۰۲۰ اسب بخار قدرت این امکان را به راننده می‌دهد که مثل موشک از پیچ‌های تند خارج شود و کفی‌ها را ببلعد. ترمزها نیز علیرغم داغ شدن بیش‌ازحد در پیست، در جاده‌های وظیفهٔ خود در مهار خودرو را به‌خوبی انجام می‌دهد.

      جا داره به اعداد و ارقام شتاب گیری این خودرو بپردازیم.
      شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۲.۱۸ ثانیه
      رکورد ۲۰۰ متر: ۶ ثانیه و با سرعت ۱۹۵.۸۷ کیلومتر در ساعت
      شتاب ۹۶ تا ۲۰۹ کیلومتر در ساعت: ۴.۵۶ ثانیه
      شتاب صفر تا ۲۰۹ کیلومتر در ساعت: ۶.۷۴ ثانیه
      شتاب ۱۶۰ تا ۲۴۰ کیلومتر در ساعت: ۴.۵۶ ثانیه
      رکورد ۴۰۰ متر: ۹.۲۲ ثانیه با سرعت ۲۴۶ کیلومتر در ساعت

      خب بیش از این سرتونو درد نمیارم. اینا اطلاعاتی هست که من از همین پدال سایت رسمی چند سایت اوردم. خودمم یه چندتا چیز اضافه کردم. امیدوارم مفید بوده باشه بعد این همه کامنت پر تعصب.

      اما من خودم اول با تایکان مخالف بودم و ازش تنفر داشتم
      اما بعد گذشت مدتی واقعا ازش خوشم اومده.

      حالا اینکه کدام خودرو بهتر است خودتان قضاوت کنید

      پدال کامنتمو منتشر کن🙏🙏 مهم هست. با سپاس

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. بهزاد

        ۸ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (2544 ديدگاه)

        رامین شیطون شدی!
        مقاله ی زومیت را اینجا کپی پیست کردی و میتونستی به جای این رمان نویسی فقط لینک را ارسال کنی.
        اون پیش بینیت هم آبکیه و فقط *** که متاسفانه با اومدن آینده بیشتر هم میشه.

      2. Silent

        ۸ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (631 ديدگاه)

        ((اگر دقت کنید تایکان در ۰.۵ الی۱ ثانیه نخست تونست یه کم ناچیزی پا به پای اس پلاد بیاد)) 🤣🤣🤣🤣🤣 ذره بین می خواد شرمنده دقتم خسته می شه. مالک تایکان واااا داد رفت پلید بخره داستانا چیه سر هم کردی!🤣

        موافقم 1
        مخالفم 1
      3. Iman99

        ۹ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (1864 ديدگاه)

        بجز پاراگراف اولی که گفتی ادامه گفته هات با اینکه بیشترشو میدونستم ولی مرسی فقط پاراگراف اولت چیگفتی ؟ آینده صنعت خودروسازی در اختیار کره و همسایه اون ؟ این مورد رو به حساب شوخی میزارم به احترام مقاله ای که پایین تر از اون نوشتی و زحمتی که بابت جمع آوری اطلاعات اون کشیدی.
        فقط این نکته رو بگم که صنعت خودروی کره قابل احترامه ولی در گذشته و آینده صنعت خودروسازی نمیتونه با وجود بزرگانی چون آلمان و امریکا عرض اندام کنه حتی ژاپن با این قدمتی که در صنعت خودرسازی داره و خودم قبولش دارم بازم نمیتونه در برابر آلمان و امریکا جسارت کنه چون همه بر این واقف هستن اگه بحث خواستن و تونستن باشه آلمان و امریکا بهترین بودن و حرف اول رو میزنن همونطور که تو همه زمینه های دیگه پیشرو بودن مهندسی و هنر و یا هرچی ولی اینکه این ادعا برای کره باشه من میگم برو به کره شمالی نگاه کن که همون کره جنوبیه با این تفاوت که سال ها پیش از اون جدا شده ولی ببین که وقتی این کشور با جهان قطع رابطه کرده خودش چیکار تونست کنه آیا سهمی تو پیشرفته علم و تکنولوژی داشته ؟ نه الان مردمش به جلبک خوردن رو آوردن ( همشون نه ولی خودشون به این موضوع اعتراف کردن ) حالا کره جنوبی بجاش چیکار کرد تو هر زمینه ای که بگی از تکنولوژی همین آلمان و امریکا استفاده کرد سامسونگ چی داره سخت افزار موبایل نرم فزار موبایل که همون به لطف شرکت های آلمانی انگلیسی و امریکایی بوده کافیه تحریمش کنن تا متوجه بشی چی به چیه خودروهاش هم که طراحی خوبی دارن به لطف طراحان آلمانی و چند طراح دیگه بودن تازه با همه اینها دربرابر خود آلمان یا امریکا هیچن و خودشون نمیان این ادعا رو داشته باشن چه برسه به این که شما گفتی یا همون چین که میگفتی واقعا آیا جای احترامی برای خودش گذاشته با این همه دزدی تکنولوژی و کثیف کاری ها والا چی بگم.

        1. بهزاد

          ۹ مرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (2544 ديدگاه)

          در مورد حرف و پیش بینی رامین با شما موافقم اما راجب صنعت و تکنولوژی یکم مشکل دارم.
          ببین دوست عزیز کلا برداشت ها از تکنولوژی تو مملکت ما یا خیلی قدیمیه یا به صورت ژنتیکی از نسلی به نسل بعد منتقل میشه.
          مثلا وقتی صحبت از صنعت میشه ناخودآگاه دو تا کشور میاد تو مغز که شما اشاره کردی و گاهی اگر صحبت از الکترونیک بشه چی بشه اسم ژاپن بیاد و اصلا صنعت تو غرب مونده البته تو ذهن وارثان.
          اگر وقتشو داشتید با آمار و ارقامی که نشون میده تو صنعت حالا خودروسازی یا سایر موارد مثلا ژاپن در حد آلمان و آمریکا نیست ممنون میشم؟
          تو همین صنعت نیمه رسانا اگر دو شرکت شیمیکال ژاپنی تامین مواد اولیه خودشون که فوق العاده حساس و استراتژیک هست را قطع کنن بیش از ۸۰ درصد از تولیدات این صنعت قطع میشه ، دقیقا همان کاری که دو سال پیش با سامسونگ انجام شد برای مقابله با رای دادگاه کره جنوبی و در آخر مجبور به سازش شدن.
          شما میدونی ادوات خطوط تولید پنلهای نمایش سامسونگ را چه شرکت های ساختن یا تامین میکنند?

        2. Iman99

          ۹ مرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (1864 ديدگاه)

          بهزاد درمورد نظری که گفتی که میدونم نظر شما هم محترمه اگه بخواهیم بگیم که این صنایع مثلا صنایع نیمه هادی رو مثال زدی و یا الکترونیک کامپیوتر ما باید از هرکدوم بالاترین سطح و پیشرفته ترین حالت رو درنظر بگیریم این همون چیزیه که وضعیت اون ها رو تعیین چون همون میشه سنگ محک و اینایی که میگم چیزیه که بدرد خودتون هم میخوره چون یه جورایی برداشت خودتون از تکنولوژی و کشور هایی که تولید کننده معمولی هستن تا کشوری هایی که پیشرو هستن و تو معیار هایی که برتری رو تعیین میکنن مثال بزنم تو صنایع نیمه هادی پیشرفته ترین قطعات نیمه هادی مربوط میشه به سی پی یو یا همون پردازنده و پردازشگر ویدئویی یا گرافیک یکیش معماری این هاست که طراحی معماری تمام پردازنده های موبایل و دسکتاپ جهان متعلق به شرکت اینتل و آرم و انویدیا و ای ام دی هم هستن یکی دیگه دستگاه ها و ماشین آلاتی هستن که اینها رو میسازه که دستگاه های پیشرفته و گرونی هستن یکی از شرکت هایی که این دستگاه ها رو میسازه شرکت asml هلند هست که حدودی میگم ۸۰ درصد یا شایدم بیشتر دستگاه های تولید مدار های مجتمع و آی سی ها و حافظه های نیمه هادی دست این شرکته تکنولوژی لیتوگرافی ساخت معماری اونها ( توجه داسته باش که مثلا تایوان با شرکت tsms تعداد زیادی از این دستگاه ها رو میخره و یه کارخونه تواید نیمه هادی درست میکنه ولی این tsms مهم نیست مهم اینه کی تکنولوژی دستگاه های تولید این قطعات رو داره نه این کارخونه ) بعلاوه این شرکت چند شرکت امریکایی دیگه هم هستن بازم میگم اینا پیشرو ها هستن که این مهه مورد بعدی طیف وسیعی از طراحی قطعات چیپ ها و تحقیق و توسعه های مختلف هست که یکی از شاخه های صنایع های تک هست ( توجه کن تولید قطعه یا مثلا یه تلویزیون نه تواید تکنولوژی هایی که باعث میشه ساخت اینها رو میسر کنه تا اینجا چند کشور پیشرفته اروپایی و امریکا پیشرو بودن یه مثال تو چیپ ها و مدارهای مجتمع شرکت xilinx امریکایی مخترع و پایه گذار مدار های محتمع پیشرفته برنامه پذیره که چیپ های با قابلیت برنامه ریزی پیچیده رو طراحی میکنه که این شرکت همراه با altera تقریبا تمام این زمینه رو پوشش دادن پیشرو های این زمینه هستن کلا ازگذشته تا آینده بخوای حساب کنی تقریبا تمام تکنولوژی های کلیدی و تعیین کننده رو یا چند کشور پیشرفته اروپایی بودن یا امریکایی بودن از مخترع کامپیوتر و ترانزیستور و ال سی دی و تلویزیون و موبایل و سی پی یو و اینترنت و … بگیر از گذشته تا زمان حال یه مثالش رو بزنم ( تکنولوژی بلاکچین که خود همین ابعادش تقریبا بیشتر جنبه های زندگی رو در بر میگیره بعدها به پتانسیلش پی میبرید ارز های دیجیتال یکی از کاربرد های اونه ) تا تکنولوژی هایی که مربوط به آینده میشه به دلیل پیشرفته و سطح بالا بودن بودن مثل پردازش کوانتومی و فیزیک کوانتومی و تونل زنی کوانتومی ( کمپلت به نام مکس پلانک آلمانی و انیشتین و ریچارد فاینمن امریکایی ولفگانگ پاولی و هایزنبرگ و … اینها چند تا از دانشمندان پایه گذار فیزیک مدرن و علوم بنیادی که مربوط به آینده هستن آینده یعنی مثلا انیشتن سالها پیش چیزایی کشف کرد که تازه دارن اونها رو بطور عملی اثبات میکنن ) و علوم بنیادی منابع هست خودت برو جستجو کن ببین بیشتر اینها از کجا اومدن جوایز نوبل کتاب ها منابع علمی تکنولوزی ها اختراعات پیشرفته دانشگاه های برتر جهان ببین کی پیشرو تره شما نباید مثلا یه ماشین ببینی و از اون خوشت بیاد بعد بگی به به سازنده اون نه باید درک علمی و پیشرفت ها و کار های علمی رو ببینی مقایسه علمی و فنی رو تو یه محصول تجاری نباید جستجو کنی باید ریشه ها رو پیدا کنی تا متوجه بشی بعد از این دیدگاهت درست میشه و تو چند محصول تجاری خلاصه نمیشه این کشور های پیشرفته که گفتم دارن رو موضوعات خیلی پیشرفته تر و علوم و تکنولوژی های بالاتری کار میکنن دیکه تولید بعضی چیزا واسشون مهم نیست چون در سطح خیلی بالاتری دارن کار میکنن حالا من اینایی که گفتم که خیلی مثال ها موارد زیاد دیگه هم هست واسه گفتن ولی نمیگم که طولانی نشه اتفاقا من به این موضوعی هم که گفتی فکر کردم و چون دنبال ریشه و ملاک و معیار علمی هرچیزی بودم این موارد رو دنبال کردم و گفتم و اینطور نبوده که یه چیزی باشه که تصور عمومی باشه نه اتفاقا برعکس عموم ممکنه فکر کنن تو الکترونیک زاپن به ذهنشون برسه ولی تو الکترونیک و همه صنایع دیگه که گفتم امریکا و چند کشور اروپایی در بالاترین سطح و پیشرفته ترین ها هستن این رو با تحقیق و بررسی و با اثبات گفتم درمورد تولید نیمه هادی ها هم گفتم که تکنولوژی های کلیدی و طراحی معماری و نرم افزار های طراحی و دستگاه ها و تکنولوژی های تولید اون ها مهمه نه کارخونه ای که فقط اون ها رو تولید میکنه یا مثلا اون شرکت ژاپنی که مثال زدی که فقط مواد اولیه رو تامین میکنن و تو پیشرفت این صنعت سهمی ندارن هرچند اونها سعی کردن با شرکت هایی دیگه ای که دارن کار هایی کنن ولی قابل مقایسه با کشور های پیشرفته اروپایی و امریکا نبستن چون گفتم که پیشرفته ترین حالت و پیشرو ترین حالت و موتور پیشران یک صنعت رو باید درنظر گرفت نه یه مورد جزئی و موضعی که ملاک هم نیست دیگه خودت حساب کن از گذشته تا حال تا چیزایی که مربوط به آینده میشه مطالعه کن و منابع و منشا اونها رو پیدا کن خودت ببین پیشرفته ترین ها کجا بودن پیشران های پیشرفته ترین تکنولوژی های مختلف کیا بودن بعد به حرف من میرسی و متوجه میشی که ژاپن و صنعت اون تو اینها گمه و یه جورایی نخودیه.
          بیش از ۸۰ سال پیش مرسدس خودرویی با ضریب درگ ۱۷ صدم ( یه چیزی در حد هوا فضا بعضی هواپیما های امروزی ضرب درگشون هنوز بیشتر از اینه ) بسازه اون زمان هنوز کسی نمیدونست ضریب درگ چیه رکورد سرعت ۴۳۲ کیلومتر در ساعت رو زد اون زمان سال ۱۹۳۸ موتور ۱۲ سیلندر ساخت ولی سبک با قدرت بیش از ۷۰۰ اسب این از بنز پدر خودرو سازی جهان پدر اینترنت جهان هم دکتر وینتون سرف دانشمند و محقق امریکایی بود و رابرت برمر و رابرت کان که پدر اینترنت به شکل امروزی هست. زمان حال رو هم که مشخصه و زمان آینده هم که گفتم و ادامه .. پس اینها تصورات نبودن اینها واقعیاتی بودن که باید به برتری پیشبرندگان و پیشرو های این زمینه های مختلف واقف باشیم مثال و دلیل زیاد هست تو گفته هام هم سعی کردم که هرچیزی رو در جایگاه و لیاقت خودش احترام بزارم اگه هم طوری گفتم که شاید شما دوست نداشتید بدونید که منظوری نداشتم.

        3. Iman99

          ۹ مرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (1864 ديدگاه)

          متن بالا کلمه tsmc درسته بجای c حرف s اشتباه تایپ شد که درستش رو اینجا نوشتم کار خانه تولید نیمه هادی تایوان.

  3. ممد ژانگولر

    ۸ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (4148 ديدگاه)

    تسلا بدجوری پورشه رو نابود کرد . دلم سوخت برای پورشه 😭. ولی ی حسی بهم میگه تو پیست پورشه روغن ریخته بودن لاکردارا . اگه دقت کنید برق میزنه . ضمنا لاستیک پورشه بدجوری بوکسه باد میکرد . ی جای کار میلنگه 🧐🤨
    به هر حال پورشه نابود شد و هوادارنش جز سکوت هیچی برای گفتن نخواهند داشت و این خیلی بده 😞

    موافقم 1
    مخالفم 4
    1. 🇩🇪👑BENZ👑🇩🇪

      ۸ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1962 ديدگاه)

      نترس بزودی همین تسلا توسط همین پورشه پودر میشه هنوز این اولین دور ماشینهای برقی آلمانهاست دارن خودشونو گرم میکنن.

      1. ممد ژانگولر

        ۸ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (4148 ديدگاه)

        بنز داداش منم همین امیدو‌ارم ولی از سلطان خودروسازی جهان خیلی خیلی بیشتر انتظار داشتم . خسته شدیم به مولا

    2. abdi_mahdi

      ۸ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (496 ديدگاه)

      داش حالا صبر کن پورشه رو خیلی چیزا تمرکز داره ازونور المانیا هم ساکت نمیمونن

    3. porsche

      ۸ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (749 ديدگاه)

      وایسا ۹۱۱ توربو اس هیبریدی با زییییر ۱ ثانیه شتاب بیاد اونموقع اینارو بگو

      1. SRT

        ۸ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (624 ديدگاه)

        😂😂😂ینی فان تر از کاربرای این سایت هیچ جا پیدا نمیشه

        1. porsche

          ۹ مرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (749 ديدگاه)

          یادمه مجله ماشین یه مطلب نوشته بود با تیتر

          هیچوقت با پورشه
          شوخی نکنید

      2. Sajjad

        ۸ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (1867 ديدگاه)

        داداش زیر یک یکم عجیب نی

        1. porsche

          ۹ مرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (749 ديدگاه)

          چرا عجیبه چون از خوم در آوردم

  4. BMW

    ۸ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1222 ديدگاه)

    در صورت باخت پورشه هم حتی من بازم نظرم تغییر نمیکنه
    اگه متن رو دقیق بخونیم می فهمیم یکی سه موتوره و یکی دوموتوره هست
    که کلی تغییر ایجاد میکنه
    بعد هم بازم هزار بار گفتیم همه چیز سرعت و شتاب نیست
    راحتی و کیفیت و هندلینگ و طراحی اینجور چیزا هست که فک نکنم تسلا بتونه حریف پورشه بشه تو این موارد
    درست نمیدونم به کسی بر نخوره در هر صورت من انتخابم پورشه هست

    1. 🇩🇪👑BENZ👑🇩🇪

      ۸ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1962 ديدگاه)

      تازه دو موتورس ضعیف تره و هدف ساختش مثل تسلا نبوده اونوقت یه تسلا فن میگه : صنعت خودروی آلمان جلو تسلا نقطه شد 😂😂😂😂😂

      1. BMW

        ۸ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (1222 ديدگاه)

        اینارو ولشون کنیم بهتره
        بگیم
        باشه😂

    2. BMW

      ۸ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1222 ديدگاه)

      منظورم نتونه بود 😑

    3. porsche

      ۸ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (749 ديدگاه)

      از کِیِه کامنت ندادی یکم فعال باش

      1. Porsche 911

        ۸ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (1222 ديدگاه)

        Porsche جان
        اگه با منی که من خیلی وقت هست کامنت میدم منتها با اسم و پروفایل دیگه و گرنه اکانت همین هست 💚

        1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

          ۸ مرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (311 ديدگاه)

          برادر همه تورو به اسم پورشه میشناسن عیب نداره پروفایل رو عوض نکن به یاد قدیما!😉😊…

  5. کافر مقدس

    ۸ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    کل کل های بچه گونه تون رو بریزید تو جوب . هر دو برنده ن چون برای آینده برنامه دارن .

    با سدان تسلا خروجی هایپرکار میگیری و با چند مگ آپدیت نرم افزاری میتونی اسب بخار هم بیشتر کنی بعد هنوز تو فکر شما اهل کل کل ماشین همون 8سیلندری هست که هی صدا بده تا 7تا کوچه اونورتر . استهلاک درون سوز ها هم که داغون

    موافقم 3
    مخالفم 7
    1. A.....She only reminds Me of love.....A

      ۸ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1180 ديدگاه)

      تو مشکلت چیه؟!
      خود آزاری داری؟
      خب بدت میاد از ماشین نیا دیگه …..

      موافقم 2
      مخالفم 1
    2. abdi_mahdi

      ۸ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (496 ديدگاه)

      تو ماشین باز نیستی وگرنه اینو نمیگفتی

      موافقم 1
      مخالفم 2
    3. Sina10

      ۸ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (2429 ديدگاه)

      هزار داری این حرفا رو میزنی
      لینجا سایت تکنولوژی نیست سایت ماشینه و از مهم ترین ویژی های ماشین اسپرت صداشه
      همین خودروسازان آمریکایی سالها روی V8 تمرکز کردن که چی بشه؟؟
      از استهلاک حرف نزن که هیچ کسی هایلوکس با عمر دائمی رو با برقیا پر مشکل مقایسه نمیکنه
      تسلا توی رتبه بندی ها هیچ وقت نمره خوبی نمیگیره کم استهلاک شده؟
      کل کل بچه گانه همون رقابت شتابه هر چی میخوان شتابشونو کم کن توی پیست رقیب GT2 RS 911 با شتاب 2.8 و سنا با 2.8 نمیشن
      الان میان میگن پیست کل کل بچه گانه است فقط درگ ۴۰۰ متر😂

  6. AMG GT R

    ۸ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1090 ديدگاه)

    در اینکه تسلا پادشاه درگ هاست شکی نیست ولی شتاب 1.99 برای سدان خانوادگی خیلی زیاد نیست. بنظرم این دو خودرو کاربردی در دنیای واقعی ندارن

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. میثم

      ۸ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (3633 ديدگاه)

      دقیقا
      دارن از تعریف اصلیشون دور میشن یعنی شدن

      موافقم 2
      مخالفم 1
  7. HamiD

    ۸ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (2464 ديدگاه)

    انتخابم بین این دو هیچکدام هست!
    به طور کلی پرفورمنس تسلا رو دوست دارم ، فیس و رخ تسلا رو دوست دارم ، طراحی داخلی و کیفیت پورشه رو + طراحی عقب پورشه رو بیشتر دوست دارم …

  8. شاهین

    ۸ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (107 ديدگاه)

    اینکه تسلا خیلی قوی شکی نیست اما یه تست هم تو نوربرینگ بزارن ببینیم اونجا میتونه تایم تایکان رو بزنه یا نه

    1. abdi_mahdi

      ۸ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (496 ديدگاه)

      بعید میدونم

  9. ARAZ

    ۸ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (63 ديدگاه)

    یا خود خدا نقطه شد پورشه

  10. Ninja

    ۸ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1162 ديدگاه)

    اینارو ولش آئودی ای ترون منو بدین برم
    اصن ولش یه ام ۸ یا ام ۵ میخرم
    اصن اونم ولش یه جی تی ار میخرم

  11. حمید

    ۸ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (371 ديدگاه)

    ماشین فقط شتاب نیست !
    کیفیت ساخت تسلا نصف تایکانم نیست

    موافقم 1
    مخالفم 1
  12. Elmiraj

    ۸ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (3188 ديدگاه)

    از نظر من ایرادی به تایکان وارد نیست ، چون در این کلاس با نخستین هایپر سدان دنیا طرفیم….
    .
    .
    اما نکته اینجاست که کلی هایپرکار میلیون دلاری داریم که با کلی ادعای پرفورمنس و اثر هنری و….. قراره از ماشینی شکست بخورن که رو خط تولید انبوه ، پنج صندلی داره و تنها ۱۳۰ هزار دلار قیمتشه…!!!

    این به کنار…..در مقابل رودستر ۲۵۰ هزار دلاری چه حرفی واسه گفتن خواهند داشت…

    1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۸ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (4617 ديدگاه)

      رودستر هر موقع اومد بعد مقایسه اش کن!😂😂

      موافقم 1
      مخالفم 2
    2. abdi_mahdi

      ۸ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (496 ديدگاه)

      خب اون هایپرکارا خیلیاشون واقعا اثر هنرین و نهایت سرعتشون هم خیلی بالاتره یا از برترین ها در پیست هستن. اما 130 هزار دلار بدی و این شتابو تجربه کنی واقعا برگ ریزونه

  13. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۸ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    تسلا رو که بیخیال!😂 اینقدر از این درگای بیخود دیدیم دیگه عادیه برامون، من که پورشه رو بیشتر میپسندم، کیفیت پورشه خیلی بیشتره تسلا همش آتیش میگیره!😂😂😂

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. abdi_mahdi

      ۸ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (496 ديدگاه)

      یادم میاد که خیلی وقت پیش یک دستگاه تایکان تو گاراژ صاحبش منفجر شد و سوخت. یکسری دوستان تسلا فن هم منتظر دفعات بعدی بودن ولی بعد اون موردی پیش نیومد دوست داشتم یاداوری کنم

      1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

        ۸ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (311 ديدگاه)

        یک دستگاه مشکلی نداره، اما اینکه چند ده دستگاه از موقع رونمایی تا الان آتیش بگیرن مسئله ست!

  14. یانکی

    ۸ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (2353 ديدگاه)

    دلم برا گنده آلمان و اروپا سوخت.بیچاره تحقیر شد.ای مگس برو تو جا اینجا جولانگاه سیمرغ.

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. مازیار

      ۸ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (3300 ديدگاه)

      یانکی عزیز یه سوال میپرسم کج بشین راست بگو

      چطوری اینجا که تسلا برد دلت برای گنده آلمان و اروپا سوخت که تحقیر شد اما اونجا که داج باخت یه درگ احمقانه پت و مت بود؟

      1. یانکی

        ۸ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (2353 ديدگاه)

        اینجا هر دو تو پیست مخصوص درگ بودن.هر دو راننده مخصوص خودشون رو دارن.اینجا ابزار دقیق استارت و ثبت زمان وجود داره.ولی تو درگ قبلی داج نیاز به چسبندگی داره اگر هر دو رفتن تو پیست مخصوص نتیجه قابل قبوله.

        1. مازیار

          ۸ مرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (3300 ديدگاه)

          خوب عزیز من در هر دو درگ شرایط برای هر دو شرکت کننده یکسان بود دیگه این که نمیشه فقط بدنبال شرایط ایده آل برای برند مورد علاقه خودمون باشیم

    2. ٍEngland

      ۸ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1152 ديدگاه)

      تحقیر؟ با 1020 اسب بیای 750 اسب رو شکست بدی اسمش تحقیره؟ اگر خیلی ادعای تکنولوژی داره تسلا بیاد با 750 اسب تایکان رو شکست بده.
      به این نمیگن تحقیر بهش میگن نبرد نا برابر

      1. AMIR / ARMI

        ۸ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (1286 ديدگاه)

        همین شما ها نبودید مگه دو تا پست بالاتر
        به به و چه چه می‌کردید که آی مهندسی آلمانی و فلان و …
        که با قدرت پایین تر و داج برد و از این حرف ها
        کجا رفت مهندسی آلمانی ؟
        نه اختلاف وزن رو دیدید
        نه اینکه یکی چهار چرخه اون یکی دف عقبه
        ریاضی و فیزیک وقتی یادتون میوفته که ماشین مورد علاقتون باخته ؟
        تو موارد برد مهندسی ناب دخیله
        تو موارد باخت ریاضی و فیزیک دخیله
        تایکان با این قیمت از پس مدل سه ۵۰ هزار دلاری هم تو مسابقات الکتریکی ژاپن برنیومد
        چه برسه به مدل اس

        موافقم 4
        مخالفم 1
        1. abdi_mahdi

          ۸ مرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (496 ديدگاه)

          اقای امیر اون جملع اخرتونو متوجه نشدم تو همچین خبریو پیدا نکردم حالا بیخیال. این رقابت ها همیشه ادامه داره و تا قبل نسخه پلاد هم تایکان نسخه تسلارو می پیچید درضمن شما نمیتونید و در این حد نیستید که مهندسیه پورشرو زیر سوال ببرید چون پورشه قبلا جوابشو پس داده حالا این بحثای بچگونرو بزارید کنار

        2. Porsche 911

          ۸ مرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (1222 ديدگاه)

          شما انگار تا یه ماشینتون میبره یا میبازه رفرش نمیشی میمونین همینطور

          شما خودت یبار از آلمانی ها حرف نزدی فقط آمریکا
          چی میگی واسه خودت تموم شد این حرفا بابا

      2. Silent

        ۸ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (631 ديدگاه)

        خود آلمانی هاش بیخیال شدن بعد شما می گی چون 1000 اسب بخار بود؟ :))) اشکال نداره 765lt مکی رو هم بزودی با قیمت 340 هزار دلاریش درو می کنه عجلع نکن! به نوبت وقتش می رسه 😂 تا اوون وقته چند بار همین درگ رو پلی کنید

        1. England

          ۸ مرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (1152 ديدگاه)

          هروقت وجودشو داشت با موتور مکانیکی مکلارن رو بزنه این جارو برقی بیا از زدن صحبت کن…
          درضمن مکلارن ۷۶۵ با لاستیک مخصوص رکورد بهتری از این دو زاری زده😂
          ۱۰۲۰ اسب بی بخار؟

    3. abdi_mahdi

      ۸ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (496 ديدگاه)

      بار ها هم تسلا جلوی تایکان تحقیر شد

  15. ٍEngland

    ۸ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1152 ديدگاه)

    من حاضرم 60 هزارتا بیشتر پول بیشتر بدم ولی تایکان بخرم از نظر طراحی خارجی و داخلی 10 سر و گردن از تسلا بالاتره داخل تسلا که واقعا گریه داره ولی داخل تایکان میبینی کیف میکنی.

    1. abdi_mahdi

      ۸ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (496 ديدگاه)

      تسلا یه تغییری باید تو طراحیه ماشیناش ایجاد کنه

  16. مازیار

    ۸ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (3300 ديدگاه)

    تسلا
    زودتر از همه بطور کامل وارد عرصه الکتریکی سازی شده با یک دنیا سرمایه ، که طبعا این سرمایه دانش و تکنولوژی رو هم با خودش میاره و ظاهرا همین ابتدای کار هم تمام تمرکزش رو گذاشته روی پرفورمنس البته فقط از نوع خط مستقیمش ، که در عین حال سیاست زیرکانه ای هم هست چون بخوبی جلب توجه میکنه
    و باقی برندها
    بنا به جبر زمانه و بدنبال تسلا کم کم وارد این عرصه میشن با کوله باری از تجربه “در تمامی زمینه های خودروسازی” از جمله پرفورمنس
    کاملا بدیهی هست که غولهای موتوراسپرت بعد از ورود کامل به الکتریکی سازی عرصه پرفورمنس رو بر تسلا تنگ خواهند کرد و تسلا هم در موارد دیگه بجز پرفورمنس رشد خواهد داشت

  17. حیدر حسن پور

    ۸ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (88 ديدگاه)

    درگ تسلا مدل اس پلاد با پورشه ۹۱۱ توربو اس عجب درگی میشه اونم با راننده های کارواو و مت واستون

  18. MOHAMMAD.DEMON

    ۸ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1443 ديدگاه)

    یه چیزی که ندیدم بچه ها اشاره بکنن اینه که
    صاحب تایکان در این فیلم همون لحظه که پورشه توسط تسلا نکته شد
    با گوشی خودش یدونه پلاد سفارش داد همون جا اعتراف کرد
    هیچ چی نمیتونه اینو شکست بده
    دلم به حال همه المانی باز ها سوخت که امریکایی باز نیستن

    1. Porsche 911

      ۹ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1222 ديدگاه)

      منم دلم به حال شما سوخت که آمریکایی بازی هستی که سنگ جاروبرقی رو به سینه میزنی
      جالبم هست
      هر موقع آمریکایی ها میبازن درگ میشه مبتدی و شرایط نا مناسب تا میبرن همه چی عالی بوده
      حاجی فیلم کردی مارو؟😂🤣
      نکنین زشته با آدم بحث میکنین کور که نیستیم میبینیم چه خبراس

  19. مهدی

    ۹ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    نتجیه رو کاملا میشد حدس زد و اینکه انگار تسلا چند سال از لحاظ الکتریکی از پورشه جلوتر هست و میشد پیش بینی کرد که پورشه در سال های اینده محصول الکتریکی معرفی میکنه که پلاد رو سوسک میکنه البته اگه تا اون موقع تسلا خودرویی فراتر از پلاد تولید نکنه

  20. آریا ماشین

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (661 ديدگاه)

    نتیجه قابل پیش بینی
    اما یه نکته
    نظر مردم درمورد خسته کننده بودن ماشین های الکتریکی عوض شده
    چرا؟ به خاطر تسلا؟ نه
    به خاطر پورشه و آئودی و بنز
    حالا هی برو شتاب زیر ۲ بزن
    یه چیزایی هست که با اینجور چیزا نمیشه به دست آورد

  21. ماشین

    ۵ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (23 ديدگاه)

    جون هر کی دوست دارید باور کنید تو صنعت خودروسازی برقی تسلا تجربه بیشتری داره همونجور که بنزو بی ام و این چیزا تو صنعت ماشینای بنزینی تجربه دارن پورشه بنز و غیره تاز کارن ولی این که ماشین اسپرت از سدان شکست بخوره با قیمتی که داره ضایع هست همونجور که بوگاتی شیرون سه میلیون دلاری که تازه سوپر اسپرته از تسلا رودستر نسل دوم که اسپرته شکست میخوره با قیمت ۲۵۰ هزار دلار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا