پورشه ۹۱۱ GT2 RS یکی از رکوردداران مشهور پیست نوربرگ رینگ است اما چه عواملی باعث شدهاند این خودرو چنین عملکرد و سرعتی داشته باشد؟
بیشک پورشه یکی از بهترین سازندگان خودروهای اسپرت در تاریخ است. نوربرگ رینگ که میزبان برخی از جذابترین مسابقات خودرویی دنیاست به نوعی خانه دوم پورشه محسوب میشود. ژرمنها اکثر محصولات خود را در این پیست تست و بررسی میکنند و البته پای ثابت رکوردهای سرعت آن نیز به شمار میروند. در حقیقت از بین ۱۰ خودروی اول رکورددار نوربرگ رینگ ۴ خودرو تولید پورشه هستند. یکی از شاخصترین این محصولات پورشه ۹۱۱ GT2 RS است که در سال ۲۰۱۷ بازگشت تا رکورد از چنگ لامبورگینی درآورد. پورشه زمانی که میخواست رکوردگیری را انجام دهد زمان ۷ دقیقه به بالا را هدف گرفته بود اما در نهایت ۹۱۱ GT2 RS یک دور جهنم سبز را در ۶ دقیقه و ۴۷.۲۵ ثانیه طی کرد که تقریباً ۵ ثانیه سریعتر از رکورددار آن زمان یعنی لامبورگینی هوراکان پرفورمنته بود. چند سال بعد نیز کیت منتی ریسینگ به این خودرو اضافه شد تا رکورد دیوانهوار دیگری را بر جای بگذارد. ما در این مقاله به برخی از ویژگیهای سلاح مخوف پورشه در پیست اشاره کردهایم.
- نسبت قدرت به وزن عالی
وقتی بحث سرعت خودروهای اسپرت در میان باشد یکی از مهمترین فاکتورها قدرت تولیدی خواهد بود و ۹۱۱ GT2 RS از این نظر کمبودی ندارد. پیشرانه ۶ سیلندر تخت این خودرو ۷۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند اما باید دانست دیگر رکورددار مشهور پورشه یعنی ۹۱۸ اسپایدر بسیار قویتر بوده است اما از نظر رکورد قافیه را به ۹۱۱ GT2 RS میبازد. با این تفاسیر، خودروی موردبحث ما چگونه در جهنم سبز سریعتر از ابر خودروی مشهور ۹۱۸ بوده است؟ یکی از فاکتورهای اصلی در این میان میزان قدرت در دسترس است. اگرچه حداکثر قدرت ۹۱۸ اسپایدر به حدود ۸۷۵ اسب بخار میرسد اما نمیتوان از عملکرد بوست آن در کل زمانگیری استفاده کرد؛ بنابراین در برخی بخشهای پیست تنها ۶۰۰ اسب بخار تولیدی پیشرانه ۸ سیلندر در دسترس بوده اما در مقابل قدرت ۷۰۰ اسب بخاری GT2 RS بیوقفه تولید میشود.
مشخصات پورشه ۹۱۱ GT2 RS | |
پیشرانه | ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری توئین توربوی تخت |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۷۰۰/۷۵۰ |
گیربکس | دوکلاچه PDK |
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۲.۷ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۳۴۰ |
خودروی موردبحث بهطور باورنکردنیای سبک است و مدلی که برای رکوردگیری استفاده شد به پکیج وایساخ مجهز بود و بنابراین تنها حدود ۱۴۷۰ کیلوگرم وزن داشت. اگرچه نسخه استاندارد ۹۱۱ GT2 RS هم خودروی سبکوزنی در کلاس خود است اما منتی ریسینگ همهچیز را به سطح بالاتری رساند.
- عدم نیاز به آیرودینامیک فعال برای تولید داون فورس زیاد
زمانی که این خودرو را در سال ۲۰۱۷ با رکورددارهای قبلی مقایسه میکنید شاید پورشه را کمی قدیمی بدانید. هوراکان پرفورمنته از آیرودینامیک تطبیقی پیشرفتهای برای زمان خود استفاده میکرد و شکست ۹۱۸ اسپایدر در مقابل GT2 RS یک سورپرایز تمامعیار بود چراکه تکنولوژی و مهندسی بسیار سطح بالایی داشت؛ اما اگرچه محصول موردبحث ما نیازی به هیچ تکنولوژی آیرودینامیکی ویژهای نداشته اما همچنان داون فورس زیادی تولید کرده است. یک اسپویلر لبهای بزرگ در جلوی خودرو نصب شده و بال عقب قابل تنظیم دستی نیز به چشم میآید. به این موارد باید ورودیهای هوای ویژه را نیز اضافه کرد. البته میزان داون فورس تولیدی ۹۱۱ GT2 RS بر اساس تنظیمات مدنظر فرق میکند اما برای رسیدن به حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر در ساعت شاهد تولید ۳۴۰ کیلوگرم داون فورس هستیم. باید گفت در صورت پیکربندی مناسب تولید ۴۵۰ کیلوگرم داون فورس نیز میسر خواهد بود.
- لاستیکهای میشلن با طراحی ویژه
اگرچه اکثر شما عزیزان از نقش مهم لاستیکها در سرعت خودرو آگاه هستید اما شاید بسیاری از افراد ندانند که برندهایی همچون پورشه لاستیکهای ویژهای را برای رکوردگیری استفاده میکنند. این خودروساز بخش مهمی از موفقیتهای خود در روز ثبت رکورد را مدیون لاستیکهای میشلن است. چندین سال قبل از حضور ۹۱۱ GT2 RS در جهنم سبز این ۹۱۸ اسپایدر بود که با لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ رکورد زنی کرد. در GT2 RS نیز همین همکاری ادامه یافت و لاستیکهای N2 برای رکوردگیری استفاده شد. هر لاستیک با ترکیب ویژه خود توسعه یافته و هدف از آن نیز دستیابی به حداکثر پرفورمنس است. لاستیک N2 پایلوت اسپرت کاپ ۲ درست ابعادی مشابه لاستیکهای قبلی مورد استفاده پورشه در پیست را دارد اما باید گفت این لاستیک در GT2 RS چسبندگی مکانیکی بیشتری تولید میکند که باعث تفاوت قابلتوجهی در زمان کلی طی پیست خواهد شد چراکه وزن و دوام لاستیکها تغییری نمیکند اما سبب عبور سریعتر از پیچهای تند میشود.
- نقش مهم راننده در ثبت رکورد
در هر دو باری که GT2 RS استاندارد و نسخه منتی ریسینگ راهی نوربرگ رینگ شدند یک متغیر کاملاً بدون تغییر باقی ماند و آنهم رانندهای به نام لارس کرن بود. روش منحصربهفرد او برای رانندگی در نوربرگ رینگ قطعاً نقش پررنگی در ثبت دو رکورد باورنکردنی داشته است. لارس کرن به عنوان راننده تست رسمی پورشه شناخته میشود و تجربه زیادی در جهنم سبز دارد. مقر پورشه در اشتوتگارت فاصله زیادی با این پیست ندارد و بنابراین کرن فرصت زیادی برای تمرین خواهد داشت. او تجربه زیادی در ثبت رکوردهای متنوع دارد و نکته جالب آنکه حتی راننده مسابقات واقعی هم نیست. او کار خود را به عنوان یک مهندس در پورشه شروع کرد اما بعداً فهمید علاقه زیادی به سرعت دارد. البته تجربه کار مهندسی باعث شد درک منحصربهفردی از رانندگی در پیست داشته باشد.
- پرفورمنس باورنکردنی ۹۱۱ GT2 RS منتی ریسینگ
در سال ۲۰۲۱ و زمانی که هنوز رقبا نتوانسته بودند رکورد این خودرو را بشکنند منتی ریسینگ کیت پرفورمنس جدیدی را برای ۹۱۱ GT2 RS تدارک دید تا این خودرو بتواند ۵ ثانیه سریعتر از نسخه استاندارد یک دور نوربرگ رینگ را طی کرد و سریعترین خودروی تولیدی نورشلایف لقب بگیرد. خودروی مجهز به کیت منتی ریسینگ از فلپ های جدید در اسپلیتر جلو و فیبر کربن استفاده میکرد و داون فورس تولیدی آن نیز بیشتر شده بود. فنرهای پیچشی قابل تنظیم نیز در محصول جذاب پورشه دیده میشدند. ژرمنها کیت چرخ بهروز شدهای را هم بکار بردند که باعث کاهش حداکثری وزن شد. نهایتاً لارس کرن پشت فرمان این خودرو نشست و بازهم رکورد دیگری را ثبت کرد. اگرچه رکورد این خودرو توسط مرسدس- ای ام جی وان شکسته شده است اما انتظار داریم پورشه بازهم به این رکورد حمله کند.
مازیار
۲۹ شهریور ۱۴۰۲پسش میگیره، با نسل بعدی
نشناسی بهتره
۲۹ شهریور ۱۴۰۲صددرصد میتونه👍🇩🇪
M.83
۲۹ شهریور ۱۴۰۲نسل به نسل میچرخه
ولی بعید بدونم تو پیست از المانیا به مرسدس کسی برسه
Tesla
۲۹ شهریور ۱۴۰۲همانطور که s پلد کبیر تایکان پر ادعا را با اختلاف بیش از ۸ ثانیه در نورنبرگ تحقیر کرد ، رودستر کبیر هم سال آینده تمامی این قورباغه های بدشکل رو که مثلا زیر ۶ دقیقه و ۵۰ ثانیه رکورد زدن با اختلاف بیش تر از ۲۰ ثانیه تحقیر میکنه ، پدال جان از این کامنت من اسکرین بگیر تا روزی که اخبارشو پوشش بدین 💪💪🇺🇸🇺🇸⚡️⚡️⚡️
مازیار
۲۹ شهریور ۱۴۰۲از کامنت هایی که پنج سال قبل گفتن رودستر سال دیگه میاد اسکرین هست نیازی به کامنت شما نیست
ehsan
۳۰ شهریور ۱۴۰۲🤣🤣🤣🙈🙉🙊
amir
۲۹ شهریور ۱۴۰۲همین که به پورشه میگی قورباغه بدشکل مشخص میشه زیر ۵ سال از نظر پنج سال عقل داری و جا داره یک نخل به شما عنایت بفرمایند
Amir
۳۰ شهریور ۱۴۰۲حاجی تورو خدا زده که فنه الکتریکی 😂قدمت خوده موسس تسلا از ۹۱۱ کمتره😂بعد تایکان نسخه جدیدش داره میاد… از نظر قدرتی رو ورقم مشخصه ک تایکان زورش کمتره … با اون ماشین جدیده پورش ک یه هایپر کار الکتریکیه با اونم فکر میکنی تشلا بتونه رقابت کنه؟جنازه ۷۱۸ می عرضه به پرچمدار تسلا
Eldorado1974
۳۰ شهریور ۱۴۰۲حرفت خیلی خیلی موجبات شادیمون رو فراهم کرد..
ممنونم استاد
😂😂😂😂😂😂
M.83
۲۹ شهریور ۱۴۰۲منی که بهش میگفتم قورباغه مجذوبش شدم
ماشین همه چیز تموم تنها رقیب درخور مرسدسو پسرعموهای ایتالیایشه
هرچند مرسدس amg gt و کوروتو بهش ترجیح میدم
اما چهارچرخ محرک جایگاه موتور و نسب متعادل قدرت به وزن اثر پذیر تره
راننده و لاستیک ک فقط اپشن سازندس
F
۲۹ شهریور ۱۴۰۲چهار چرخ محرک نیست، دف عقبه.
M.83
۲۹ شهریور ۱۴۰۲👌🏼
حواسم نبود gt دف عقبه
توربو اس چها چرخه
AMANTE
۲۹ شهریور ۱۴۰۲قشنگ اون روز ها رو یادم میاد. لامبورگینی با اوراکان پرفورمانته رکوردی زد که همه متعجب بودن و شده بود تیتر یک سایت و مجله ها ولی افرادی هم بودن که میگفتن زمان اش واقعی نیست و در حین این بحث و جدل ها پورشه در سکوت یکهو با GT2 RS 911 اومد و رکورد اوراکان پرفورمانته رو زد و همه خشک شون زد که این دیگه چیه و شروع مقایسه این دو سوپر ماشین بود و البته برعکس داستان لامبورگینی تقریبا کسی نگفت رکورد پورشه واقعی نیست و از پورشه برای این رکورد تعریف میکردن.
R@min
۲۹ شهریور ۱۴۰۲هنوزم خبره های پیست میگن رکوردهای لامبو دستکاری و دروغی هست، دلیلشون هم ادیت های ویدیویی تو کلیپ هست موضوع دیگه لاستیک ها بود که می گفتن چرا هیچ صدایی ازش نمیاد که این استدلال تا حدودی نادرست بود چون لاستیک های پیرلی ترفئو کلا بی صدا هستن بخاطر ساختار بیش از حد نرمشون. موضوع اصلی تو رکورد پرفرومانته این بود که میگفتن چطوری ماشینی که میانگین سرعتش تو تمام قسمت های مسیر کم تر از اونتادور LP پایه بود اختلاف فاحش زمانی بخاطر چیه و این موضوع راجب svj هم بود و هست. لامبو گفت بخاطر سیستم آیرودینامیک ALA هست که خب زیاد توجیه منطقی نبود، در کل تا زمانی که نظارتی روی رکوردزنی ها نیست نمیشه به حرف هیچ رکوردزنی اعتماد کامل داشت.
فاصله زمانی بیشتر از دو ثانیه تو پیست های دیگه با طول خیلی کمتر با همین gt2rs این تئوری تقویت می کنه.
علی یوسفی
۲۹ شهریور ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت یادش بخیر اولین نسل gt2 مدل مسابقه ای و خیابونیش ماشین محبوب خیلی ها بود تو بازی نید فور اسپید ps1 از اون دوره تا الان همه نسل هاش یکی از دیگری بهتر و مهیج تره لاستیک های بزرگش که تقریبا تا گلگیراشو کامل پر کرده پوشش فیبر کربنی wp و باله عقب بزرگ و دهانه های عظیم جلو.
R@min
۲۹ شهریور ۱۴۰۲رکورد منتی، یه آپگرید افتر مارکت بود تا صرفا اعتیاد پورشه به بازی با اعداد رفع کنه. هر ماشین استوک دیگه ای هم کیت آیرو دان فورس بالا بزاری تاثیر خیلی زیادی تو پیست داره بخصوص نوربرگرینگ که یه پیست هوایی هست.
نسخه جدید با سامانه چهار چرخ و پک باتری احتمالا ۵۰ تا ۱۰۰ کیلو بهش اضافه میشه و بالای ۱۵۰۰ کیلو بیاد ولی از اونجایی که کیت مدل gt3rs دانفورس نزدیک ۱۰۰۰ کیلو تولید می کنه بنظرم ۶:۲۵ تا ۳۰ قطعی هست.
می دونم غیر ممکنه ولی امیدوارم نسخه پیستا فراری ۲۹۶ که انگار پک باتری هم نداره، تو رینگ یه رکوردی بزنه.
Enzo Ferrari 2008
۲۹ شهریور ۱۴۰۲پورشه چه هیولایی شده!!
Arshia m3csl
۲۹ شهریور ۱۴۰۲۹۱۱ سلطان ماشین هاست دوست ندارم از خط تولید خارج بشه هیچوقت مورد علاقه ترینمه پولدار بشم یک پورشه ۹۱۱ میخرم
،
۲۹ شهریور ۱۴۰۲خیلی زشته
Shirko
۳۰ شهریور ۱۴۰۲بله درست می فرمایید ، هر چقدر سریع باشه ، اون قدر هم زشته
Engineer
۲۹ شهریور ۱۴۰۲همه با نوربرگ رینگ تست میشن نوربرگ رینگ با پورش
Ali-SV
۳۰ شهریور ۱۴۰۲جالب اینه بعد چهار سال اومدن رکورد svj و زدن!!!! با کلی دستکاری که خیلی از ماشینبازا قبول ندارن میگن غیرمجازه