هرچند پورشه در زمینه ارائه راهحلهای مهندسی، شرکتی سرامد محسوب میشود اما درباره دکمه PDK تصوری اشتباهی داشت.
دنیای امروز مملو از تصورات منفی شده است که ناخواسته ما را به سمت خود میکشاند؛ از بین رفتن لذت رانندگی، نبود تنوع در پیشرانهها و گرمایش زمین تنها نمونههای کوچک این تصورات تاریک هستند که ممکن است بذر ناامیدی را در ذهن ما بکارند. بنابراین به راهحلی نیاز داریم که بتوانیم در برابر این تاریکیها حرکت کنیم؛ مثلا به دستاوردهای خوب صنعت خودرو فکر کنیم. یکی از این دستاوردهای مثبت، حذف دکمه مخصوص جعبهدنده PDK در خودروهای پورشه به شمار میرود که بهجرئت یکی از بدترین تصمیمهای پورشه به شمار میرود.
داستان از آنجا شروع میشود که این شرکت آلمانی در سال ۲۰۰۸ و با معرفی نسل ۹۹۷.۲ کوپه ۹۱۱ از جعبهدنده توانمند و تازهای به نام PDK رونمایی کرد. این محصول تازه تعویضدندههای سریع یک خودروی مسابقهای را به محصولات جادهای پورشه میآورد و عملکرد خارقالعادهای هم داشت؛ اما مشکل اصلی، نحوه استفاده راننده از آن محسوب میشد که با فعالسازی با دکمههای روی فرمان کار میکرد و گیجکننده بود.
دکمه یادشده در یک سوی فرمان قرار میگرفت و به راننده اجازه میداد تا حتی با یک دست، دنده را تعویض کند اما این تنها حسن فناوری یادشده بود. کیفیت ساخت این دکمه خوب نبود و نحوه استفاده از آن هم بر فشردهشدن و بازگشتن دکمه تکیه داشت که کار را کمی پیچیده و شاید غیرمنطقی میکرد. راننده برای اینکه بتواند دنده بعدی را انتخاب کند مجبور بود دکمه را به سمت مخالف فشار میداد و برای دنده معکوس باید عمل عکس آن را انجام میداد. با این وجود، پورشه چند سالی تولید دکمه PDK را ادامه داد تا اینکه سرانجام آن را برای همیشه کنار گذاشت. به نظر دیگر کدام فناوریهای مشهور در جهان خودرو بیاستفاده بودهاند؟
ممد ژانگولر
۴ مهر ۱۴۰۳یعتی تنها ماشینی که اصالت خودشو حفظ کرده چه از نظر کیفیت ساخت چه از نظر فرم کلی طراحی بدنه چه از نظر شتاب و قدرت پیشرانه همین پورشه ست .
تو خود آمریکاش پورشه میبینن به احترامش میزنن بقل خیابون به مدت دو دقیقه ماشینو خاموش میکنن بعد حرکت میکنن .
Peiman56
۴ مهر ۱۴۰۳با احترام برای مهندسین پورشه،تصویر فرمان رو چک کردم و مشخصا کار اشتباهی بوده.در دو سمت فرمان دو تا دکمه گذاشتن که عملکرد هر دو یکسانه.در جهت بالا افزایش و در جهت پایین کاهش دنده.میشد با یک تکنیک ساده مشکل رو حل کرد و بجای ایجاد مشکل محصول کارآمدی ارائه داد.یعنی میشد دکمه سمت راست رو برای افزایش دنده و دکمه سمت چپ رو برای کاهش دنده استفاده کرد.لینجوری دیگه گیج کننده نبود و اتفاقا لذت رانندگی رو در پی داشت
amirkhanzadeh
۴ مهر ۱۴۰۳طبیعتاً هم به ذهن هیچ کدوم از مهندسین پورشه نرسید ولی به ذهن خلاق و جذاب تو رسید
Peiman56
۵ مهر ۱۴۰۳اگه میرسید که مجبور نبودند بعد چند سال کلا کنار بزارنش
mehran911
۴ مهر ۱۴۰۳اینی که میگی ریشه تو موضوع اساسی و کاملا جدی داره…
ی دیدگاهی در گذشته مهندسین مغرور آلمانی داشتن و به عنوان نقد در گذشته مطرح بود این بود که مهندس ایدهی خودش رو نسبت به بازخورد مشتری ارجح میدونست این نگرش وجود داشت که من فلان چیز رو ساختم پس من تعیین میکنم مصرف کننده باید چه جوری ازش استفاده کنه… خیلی بازخورد مصرف کننده اهمیت نداره اینی که میگم کاملا جدی بوده
این موضوع رو چند سال پیش خوندم فکر کنم از مقالات تحلیلی جی دی پاور بوده احتمالا الان که اینو گفتی یادم افتاد…
.
البته سالهای ساله این داستانها تغییر کرده خودروسازها دیتاهای بازخورد مشتری رو از امثال جی دی و کانسومر و… هزینه میکنن و خریداری میکنن و به این موضوع اهمیت میدن
محمد کیان شهسوار
۱۳ مهر ۱۴۰۳الان همینجورین ماشینا که یه طرف دنده اضافه میکنه و اون طرف کم میکنه
Amirsh
۴ مهر ۱۴۰۳اسپم
سلام به عزیزان پدال
نمایشگاه خودرو پاریس نزدیکه و از الان اطلاعات و عکسای جاسوسی زیادی از ماشینایی که قراره معرفی بشن درز کرده
مثل شاسی بلند جدید دی اس
شاسی بلند و هایپرکار آلپاین
کانسپت های رنو ،
رنو ۴ جدید
داچیا جدید
احتمالا ix3 نئو کلاس
و چنتا دیگه
خوب میشه اگه قبل از معرفی یه مروری بکنید اینارو تو یه مطلب
mmd@
۴ مهر ۱۴۰۳امیر پژو بگو من فقط پژو رو میخوام بگو هست
۴ مهر ۱۴۰۳نه ولی سایپا سهند g هست با اطلس و آریا و ریرا
علی جردن
۴ مهر ۱۴۰۳اتفاقا من این دکمه رو دوست داشتم که تو پانامرا و کاررا ۹۱۱ بود و برخلاف دنده پشت فرمان های بازار کارکرد متفاوتی داشت
محمدهادی
۵ مهر ۱۴۰۳اسمش الکی دهن پرکنه آدم ندونه فکرمیکنه پورشه یک تکنولوژی کامل برای گیربکس روکرده
نه چیز بزرگ و انقلابی نبود
همون شیفتر های روی فرمان همه خودروهای اون روزه
فقط با نام پی دی کی
amir hosein
۱۲ مهر ۱۴۰۳همین فناوری اگر الان نبود……
دنده های پشت فرمون اینقدر پیشرفت نمیکردند.
خدا رحمتت کنه فردیناند جان🤧🤧