تا همین اواخر پانامرا سدان پرچمدار پورشه بوده اما عرضه تایکان تمام الکتریکی باعث شد چشمانداز محصولات آتی این برند تا حدی دستخوش تغییر شود. به تازگی خانواده پانامرا بهبودهای قابلتوجهی را تجربه کرده است.
عضو ارشد خانواده پانامرا توربو S است که قدرت قابلتوجه ۶۲۱ اسب بخاری و گشتاور ۸۲۰ نیوتون متری دارد؛ اما ما برای اولین بار پشت فرمان عضو جدید این خانواده بهروز شده نشستیم، خودرویی که نشان دهنده اهمیت زیاد قوای محرکه الکتریکی شده برای این خودروساز می باشد.
این پانامرا 4S E-Hybrid در حال حاضر تنها نسخه پلاگین هیبریدی خانواده بوده هرچند وقتی مدل فوقالعاده سریع توربو S هیبرید عرضه شود شاهد طوفانی واقعی خواهیم بود.
در نظر داشته باشید که 4S E-Hybrid هم نقطه شروع بدی نیست. این خودرو ترکیبی از پیشرانه الکتریکی ۱۳۴ اسبی و پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۹ لیتری توئین توربوی ۴۳۵ اسبی بوده و قدرت کل خودرو برابر با ۵۵۲ اسب بخار و گشتاور آن نیز ۷۵۰ نیوتون متر است. همین خروجی باعث ثبت شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۳.۷ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر در ساعت میشود. اگرچه این ارقام در مقایسه با توربو S کند به نظر میرسند اما این مدل از باتری بزرگتری استفاده کرده و در حالت تمام الکتریکی برد ۵۳ کیلومتری دارد.
بر پایه مسیرهای تست ما که ترکیبی از بزرگراهها و مسیرهای پرپیچوخم و خیابانهای شلوغ بود دستیابی به این برد ادعایی دور از ذهن نخواهد بود. پانامرا به نرمی در حالت الکتریکی حرکت کرده و تنها نالهای ضعیف به گوش میرسد. حداکثر سرعت پانامرا در حالت الکتریکی برابر با ۱۴۰ کیلومتر در ساعت است.
اما ما حالت هیبریدی را انتخاب کرده و به خود خودرو اجازه دادیم تا تصمیم بگیرد چه زمانی از حالت الکتریکی استفاده کند. مصرف سوخت کامپیوتر سفری پانامرا حداکثر مصرف ۲.۸ لیتری در هر صد کیلومتر را نشان میدهد اما به جرات میتوان گفت در مسیرهای یاد شده این خودرو مصرف کمتری هم داشته و حتی چند کیلومتر دیگر را نیز میتوانست در حالت تمام الکتریکی حرکت کند.
اما 4S E-Hybrid کمی در رسیدن به دینامیک سواری مشهور پورشه به تقلا میافتد. این خودرو در دماغه سبکتر از پانامرای ۸ سیلندر حس میشود اما در کل نمیتواند وزن بالای خود را پنهان کند. پانامرای موردبحث ما حدود ۲۰۰ کیلوگرم سنگینتر از نسخههای درونسوز بوده و وزن بیش از ۲۲۰۰ کیلوگرمی دارد. تکان های بدنه کاملاً تحت کنترل بوده و فرمان نیز بهطور لذت بخشی دقیق و سنگین است.
ابعاد بزرگ پانامرا باعث میشوند این خودرو برای خیابانها و جادههای کشورهایی همچون بریتانیا کمی بزرگ باشد. قطعاً این خودرو در جاده ابهت بالای خود را به همگان نشان میدهد.
تغییرات چندانی در کابین پانامرا رخ نداده ولی اپل کارپلی بیسیم وجود دارد. طراحی پایه کابین هنوز هم خوب بوده و از متریال درست در مکانهای درست استفاده شده است. صفحهنمایش ۱۲ اینچی و پشت آمپرهای دیجیتالی نیز بهطور زیبایی همه اطلاعات موردنیاز را نشان میدهد.
در بخش عقب فضای کافی برای دو فرد بزرگسال وجود داشته اما به خاطر وجود قوای محرکه هیبریدی اندکی از فضای صندوق ربوده شده است. این خودرو ۶۰ لیتر فضای کمتری در صندوق نسبت به پانامرای عادی داشته هرچند فضای ۴۰۳ لیتری آن با خواباندن صندلیها به ۱۲۴۲ لیتر خواهد رسید. 4S E-Hybrid بهصورت اسپورت توریسمو نیز در دسترس بوده و در آن خودرو فضای بیشتری خواهید داشت.
پورشه پانامرای هیبرید در حالت تمام الکتریکی برد ۵۰ کیلومتری داشته اما درعینحال خودرویی است که تواناییهای دینامیکی نسخههای درونسوز را نیز ارائه میکند. 4S E-Hybrid هوشمندترین عضو خانواده بوده اما ما متقاعد نشدهایم که این خودرو بهترین نسخه از پانامرا باشد.
مشخصات پورشه پانامرا 4S E-Hybrid
- قیمت: 101690 پوند
- پیشرانه: 6 سیلندر ۲.۹ لیتری هیبریدی
- قدرت/گشتاور: 552 اسب بخار/۷۵۰ نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته دوکلاچه، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 3.۷ ثانیه
- حداکثر سرعت: 290 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 2.۲ تا ۲.۸ لیتر در هر صد کیلومتر
Maserati
۲۵ مهر ۱۳۹۹من یکی هیج جوره حاضر نیستم تایکان بخرم وقتی پانامرا هست(اگه پولشو داشته باشم)
Hadi
۲۵ مهر ۱۳۹۹بهترین مدلش به نظرم همینه…
مصرفش از پریوس هم کمتره…
Aria
۲۵ مهر ۱۳۹۹اگر lpgهم بشه که دیگه عالیه?
ارشیاSVJ
۲۵ مهر ۱۳۹۹???
محمد
۲۵ مهر ۱۳۹۹چه کابینی
مهرداد كمال
۲۵ مهر ۱۳۹۹فکر کنم رقیب خاصی نداشته باشه یک سدان پرسرعت پلاگین هیبریدی با کمترین میزان مصرف سوخت و اینکه یک برند مطمئن و باکلاسی هم داره
behnam1012
۲۵ مهر ۱۳۹۹خیلی خوبه ??
پرفرومنس به اندازه ی کافی برای لذت بردن
الایندگی و مصرف پایین
بنظرم با این مصرف سوخت کاربردی تر و جذاب تر از خودروهای الکتریکی باشه ، حداقل در این بازه ی زمانی
amg 63
۲۵ مهر ۱۳۹۹خیلی خفنه عاشقتم. کاش میشد لمسش کرد
مهدی موتورز
۲۵ مهر ۱۳۹۹به غیر از سدان نسخه استیشن هم داره؟
ارشیاSVJ
۲۵ مهر ۱۳۹۹کلا پانامرا یه چیزیه بینه سدان و استیشن.
سدان مورد علاقه ام تو دنیا.
Maserati
۲۶ مهر ۱۳۹۹اسم این مدل ماشین ها فست بکه یعنی سدان کوپه ولی فرقش اینه که صندوق نداره مثل cls500 فقط شیب سقف تا ته ماشین میاد
محمد
۲۵ مهر ۱۳۹۹خانواده پانامرا واقعا عالیه از نسخه معمولی بگیر تا هیبرید
سهند
۲۵ مهر ۱۳۹۹پس چرا فروشش بسیار افت کرده ؟میزان فروش این و کاین و تایکان قابل مقایسه نیستند پس تایکان بیهوده فروشش بیشتر نیست حتما بهتره
Maserati
۲۶ مهر ۱۳۹۹تایکان فروشش بیشتره چون قیمتش کمتره
کلا کسی تایکان میخره که 1پورشه دوست داره اما بودجه بیشتر برای پانامرا نداره2به محیط زیست اهمیت میده3هیچی از ماشین نمیدونه و فقط برنده براش مهمه پس میره تایکان میخره چون با قیمت کمتر از پانامرا یه سواری 4 مفره پورشه میگیره
ولی به عنوان یه حامی موتور بنزینی تایکان رو قبول ندارم چون پورشه گیربکس pdk اون معروفه و صدای موتور توربوش و اون دکمه روی کنسول که صدای اگزوز رو عوض میکنه اگه اینارو نداشته باشه به چه درد میخوره الا ماشین باز های واقعی پانمرا بیشتر دوست دارن یا تایکان؟(ظاهر نه پیشرانه رو میگم)
سهند
۲۶ مهر ۱۳۹۹تایکان قیمت کمتری دارد؟؟!! قیمت تایکان توربو اس از حدود ۱۸۵۰۰۰ دلار شروع میشود و با انتخاب همه آپشن و امکانات و گرانترین تریم ها قیمتش به ۲۶۰۰۰۰(دقیقا نمیدونم ولی احتمالا بالاتره) دلار میرسد یعنی گران تر از s650 مایباخ فول آپشن و نزدیک فراری f8 چون حداکثر قیمت مایباخ بدون ضد گلوله ۲۴۰۰۰۰ دلار است یعنی از آن گرانتر مایباخ وجون ندارد پس قیمت تایکان واقعا بالاست.
پس چون فروش تایکان توربو اس از پانامرا توریو اس e hybrid بیشتره یعنی بهتره
در پاسخ به اینکه میگی از ماشین چیزی نمیفهمن یعنی سواد و فهم اروپایی ها و آمریکایی ها از ایرانی ها کمتره؟! این حرفت خنده دار بود
Maserati
۲۶ مهر ۱۳۹۹من یجا خونده بودم ارزون تر از پانامرا هست
درمورد اینکه میگم چیزی نمیفهمن منظورم اینه که کسی که ماشین بازه و ماشین دوست داره هیچوقت برقی رو دوست نداره منظورم اینکه مثلا به یکی که خیلی از ماشین نمیدونه بگی تسلا میگه عجب چیزیه به ماشین باز بگی میگه حالمو به هم میزنه نه صدا داره نه تعویض دنده
سهند
۲۶ مهر ۱۳۹۹من هم از تسلا اصلا خوشم نمیاد با اون نمایشگر زشتشان. کلا ماشین های برقی صدای کمتری دارند و معمولا دنده ۲ سرعته دارند بعضی ها از ماشین های بی صدا خوششان میاد ولی بعضی ها میخوان پورشه اش صدای خوبی داشته باشد من هم موافقم که اصالت پورشه با محصولات برقی سازگار نیست
ولی تایکان توربو اس قدرت ۷۱۰ اسبی و گشتاور ۱۰۰۰ نیوتون متری و شتاب ۲.۸ ثانیه ای دارد که واقعا عالی است برای یک سدان.
رامتین
۲۵ مهر ۱۳۹۹پریروز با یکی از همکارانم بودیم که یکی از دوستاش را دیدیم. ایشون 3 ماشین داشت: لندکروز، پانامرا 4s، بی ام و 730! میگفت تا الان چند بار لاستیک 730 ترکیده، گرچه بعد از ترکیدن تا 300 کیلومتر هم میشه باهاش ادامه داد ولی بعدش باید تعویض بشه و کلا میگفت ماشین قوی ای نیست که البته با توجه به اینکه 4 سیلندره، بنظر درست میگه. لندکروز میگفت اصلا نرم نیست و نمیدونم واقعیت داره یا نه. اما پانامرا از هر نظر میگفت عالیه فقط هر 3000 کیلومتر باید روغن و متعلقاتش تعویض بشه که 15-20 میلیون هزینشه!! بهمین خاطر پولدار هم باشی بهتره زیاد به ماشین در این کشور فکر نکنی!
Maserati
۲۶ مهر ۱۳۹۹تایکان:دیسلایک
پانامرا:لایک
کلا با برقی ها حال نمیکنم چه برسه پورشه برقی که گیربکس pdk نداشته باشه
امیر
۲۶ مهر ۱۳۹۹امروز ساعت پنج صبح ی پورشه ۹۱۱صفر کیلومتر خریدم سوارش شدم و داشتم از رانندگی باهاش لذت میبردم که یهو تصادف کردمو از خواب پریدم .یعنی تو خوابم شانس ندارم یدور کامل با پورشه بزنم از بس بدشانسم خداااااا?
Maserati
۲۶ مهر ۱۳۹۹عین فیلم ها تعریف کردی که اخر فیلم میفهمین همه چی خواب بوده???
akrh78
۲۶ مهر ۱۳۹۹اسپورت توریزمو رخ بهتری داره فضای بارشم بیشتره و کاربردی تر
مرسی پورشه که اسپورت توریزمو رو ساختی حالا انگار پولم امادس که بخرم :) یا شایدم :( )