از لباسها و لوازم الکترونیکی گرفته تا قطعات خودرو و هر چیزی که فکرش را بکنید، خیلیها بر این باورند که بیشتر کالاهایی را که روزانه استفاده میکنیم، از چین میآیند. این در حالی است که برای دههها، بسیاری از ما این پیشزمینه منفی را در ذهن خود داریم که هر کالایی که عنوان “Made in China” را بر روی خود داشته باشد، حتماً یک محصول ارزان، بیکیفیت و تقلبی است. این موضوع بهویژه در مورد قطعات خودرویی واقعیت داشته است؛ ولی این پیشزمینه ذهنی در سالهای اخیر، بهویژه با ظهور کمپانیهایی مانند اِیاسپس (A Spec) در حال تغییر است.
ایاسپس چندان هم با دنیای افترمارکت خودروها بیگانه نیست. این کمپانی در سال ۲۰۰۲ پایهگذاری شده است و هر علاقهمند به خودرویی که تاکنون تغییراتی در یک مدل ژاپنی انجام داده، این نام را میشناسد. در واقع، ایاسپس برای سالها توزیعکننده اصلی قطعات برای خودروسازان معتبر ژاپنی بوده است. امّا پس از آن، زمانی فرا رسید که لاورنس ییپ (Lawrence Yip)، مالک این کمپانی تصمیم گرفت که شانس خود را امتحان کند و یک دورنمای طولانیمدت برای ایاسپس درنظر بگیرد. بر این اساس، علیرغم شهرت این کمپانی به عنوان یک وارد کننده و توزیعکننده قطعات، «ییپ» تصمیم گرفت که ایاپس را به چین منتقل کند و اگزوزهای با کیفیت و پکیجهای تکمیلکننده خودرو تولید کند. وقتی این خبر منتشر شد، خیلیها آن را جدّی نگرفتند، ولی «لاورنس ییپ» ثابت کرد که بر حرف خود استوار است. در رابطه با این تیونر، دستاندرکاران مجله European Car از محل کمپانی در چین بازدیدی داشتهاند که در ادامه گزارش را از زبان آنها دنبال میکنیم: برای اولین بار به چین میرفتیم تا آخرین محصولات «ای اسپس» را تست کنیم؛ ولی در عین حال، هیچ تصوری از کشوری که بیش از ۱/۳ میلیارد نفر آن را «وطن» میدانند و اینکه چه چیزهایی انتظارمان را میکشند، نداشتیم. در اولین روز، خیلی زود متوجه شدیم که شهرهای بزرگی چون شانگهای، پکن و گوانگژو، به نوعی سرچشمه پیشرفت و تکنولوژی محسوب میشوند. یکی از چیزهایی که ما را بسیار شگفتزده میکرد، جادهها بودند. چین جادههای بیشتری نسبت به ایالات متحده در سراسر سرزمین خود ساخته که بیشتر به خاطر تعداد خودروهای زیاد در این کشور است. اتومبیلها در همه جای شهرها دیده میشوند و جالب اینکه، تنها مدلهای داخلی یا وارداتیهای ژاپنی نیستند؛ بلکه مدلهای اروپایی نیز در بین قشر با سطح درآمد بالاتر، محبوبیت بیشتری پیدا کردهاند. در واقع، مطابق گفته «لاورنس ییپ»، هزینه خرید یک هوندا آکورد و یک بامو در چین به یک اندازه تمام میشود. با توجه به این نکته، تصمیم وی مبنی از انتقال تمرکز کمپانیاش از خودروهای ژاپنی به خودروهای وارداتی اروپایی، کار نسبتاً آسانی بوده است. جایگاه، راحتی و کیفیت خودروهای اروپایی، هوداران زیادی در بین مردم دارد و در همین حال، آنها خواهان محصولات افترمارکت با کیفیت برای این خودروها هستند؛ اینجاست که «ایاسپس» نقش خود را پیدا میکند. ۹۰ درصد چینیها پارکینگ شخصی ندارند و بنابراین، بسیاری از آنها کارهای تعمیراتی داخل خانه یا حتی خرید قطعات مورنیاز خود را انجام نمیدهند. آنها تمایلی به آپگرید ندارند و بیشتر ترجیح میدهند از قطعات ساده، کاربردی و با کیفیت بالا استفاده کنند. رویکردی که با توجه به واردات قطعات از ژاپن، امریکا یا اروپا، میتواند بسیار گران تمام شود. با توجه به این شرایط، ایاسپس تصمیم گرفت که با ارائه سیستمهای اگزوز با کیفیت بالا شروع کند. در بازدید از این کمپانی، فرصتی پیش آمد تا از نزدیک با کنترل کیفیتهای بیشمار و گیجکننده ایاسپس آشنا شویم و اینکه چگونه بیشتر کارها در داخل همین کمپانی انجام میشود. محصول کلیدی «ای اسپس» سیستم اگزوز آکوستیک با دینامیک هوشمند یا به صورت اختصاری IDEAS است که اگر برای اولین بار آن را ببینید و صدای آن را بشنوید، احساس میکنید که با یکی از رقیبان جدّی بهترین صداهای اگزوز موجود در بازار روبرو هستید. در سیستم IDEAS، با استفاده از یک سیستم سوپاپ با همراهی یک حسگر فشار اگزوز، فرصتی برای راننده فراهم میشود که هم بتواند یک اگزوز آرام و ساکت داشته باشد و هم از صدای تهاجمی اگزوز لذت ببرد. انتخاب هر یک از این حالتها، تنها با استفاده از یک دکمه امکانپذیر است و حتی میتوان با استفاده از یک ماژول، سه وضعیت مختلف و از جمله «اسپورت» برای آن تنظیم کرد. در وضعیت «اسپورت»، در حالت تختگاز این حس بهوجود میآید که فشار اگزوز بسیار بالاست، ولی این فشار همچنان در سطح سرعت حرکت خودرو حفظ خواهد شد. چیزی که بیش از همه نظرها را به خود جلب میکند، نسخه ایاسپس از مدلهای لامبورگینی و پورشه است. اولین پکیج، PPL600 نام دارد که مخفف عبارت «پروژه عملکرد لامبورگینی ۶۰۰» نام دارد که برای گایاردو LP560 ارائه شده است. عدد ۶۰۰ معرّف قدرت خودرو به صورت اسببخار است. در این نسخه از گایاردو، ارتفاع خودرو پایین آمده تا با چرخهای سه تکه ۲۰ اینچی آلیاژی ایاسپس منطبق شود. برای داخل کابین، از طراحی چرم آلکانترا استفاده شده و البته سیستم اگزوز معرف کمپانی، یعنی IDAES در آن به کار گرفته شده است. مهمتر از همه بدنه گایاردو است که با یک کیت آئرودینامیک ۲۷ قطعهای از جنس فیبر کربن همراه شده است. این در حالی است که ایاسپس تمام این کیت را از جنس «کربن کولار» نیز ارائه میکند.۲۴ خواندن این مطلب 5 دقیقه زمان میبرد
فردین بهادری نژاد
۲۹ مرداد ۱۳۹۴گالاردو خیلی خوب شده
مخصوصا رینگاش
آرماااان
۲۹ مرداد ۱۳۹۴تا حالا اسمش رو نشنیده بودم،ولی خدایی گایاردو خیلی خوب شده رینگاش
فردین بهادری نژاد
۲۹ مرداد ۱۳۹۴اینجا لازم دیدم به یک نکته هم اشاره کنم شاید دوستان ایراد بگیرن
هم گالاردو درسته هم گایاردو
اینا فقط دو نوع گویشن هیچ کدوم بر اون یکی ارجحیت نداره
گایاردو در زبان اسپانیایی و گویش بریتیش انگلیسی استفاده میشه و گالاردو در گویش های دیگه مثل امریکن و فارسی خودمون
آرمااااان
۲۹ مرداد ۱۳۹۴درسته دوست عزیز تو زبون ایتالیایی هر وقت دو تا حرف LLبه این صورت پشت سر هم بیاد (ی)تلفظ میشه(تلفظ ایتالیایی)واسه همینه ما میگیم گالاردو و تلفظ ایتالیایی گایاردو خونده میشه
موفق باشین
Hitler
۳۰ مرداد ۱۳۹۴آنها تمایلی به آپگرید ندارند و بیشتر ترجیح میدهند از قطعات ساده، کاربردی و با کیفیت بالا استفاده کنند.
قابل توجه اونایی که میگن چینیا همینا رو خودشون سوار میشن و ماشینای وطنیشونو دوس دارن .
خخخخ کدوم چینی لیفان میخره من نمیدونم.
فقط ملتی به نام ایرانی میرن …بگذریم
ALL CARS
۲۹ مرداد ۱۳۹۴خیلی عالی کارکردن . هرچند رقبای بشدت کارکشته ای دارن اما چون تو هرزمینه ای دارن خوب پیشرفت میکنن.این ای اسپس هم تا چندسال دیگه سرزبونا میفته
قسمتی از متن همین مقاله : ( هزینه خرید یک هوندا آکورد و یک بامو در چین به یک اندازه تمام میشود ) :) … :(
سپاس از مسعود انیس حسینی
SANYAR
۲۹ مرداد ۱۳۹۴اره ولى هیچ وقت مقاله ى لامبورگینى وننو رو نزاشتن
سعید
۲۹ مرداد ۱۳۹۴حالا دوستان در راستای کمپین نخریدن خودروی صفر بنده یک پس اندازی داشتم که دلم میخواست ماشین بخرم اما دیگه گفتم ماهم همرنگ جماعت شیم ولی الان به شدت ماشین نیازم بخاطر شرایط بیماری حالا دوستان ایا خریدن یه پراید دست دوم هم تخطی از کمپین محسوب میشه یا ن؟
ALL CARS
۲۹ مرداد ۱۳۹۴نه دوست عزیز خودروی کارکرده ایرادی نداره ولی سعی کنین خودروی مناسبو تروتمیز وبدون ایرادیو از شخصی مطمئن تهیه کنین تا خرج اضافه رودستتون نزاره
انشاا… به لطف خدا بیماریتون بهبود پیدامیکنه ، وقتی میبینه شما هم بفکر جان هزاران نفری هستین که هرساله بخاطر کیفیت پایین خودروها جونشونو از دست میدن ، خدا هم بهتون سلامتیرو برمیگردونه
باآرزوی سلامتی برای همهء بیماران مخصوصا شما پدالی عزیز
سعید
۲۹ مرداد ۱۳۹۴all cars عزیز ممنون دوست من
خداییش با این فضای دوستانه پدال خیلی حال میکنم
اینو به همه میگم دوستان اگه دستتون به دهنتون میرسه حتما یه بار به بیمارستان های سطح شهرتون سر بزنید هموطن های هستن که لنگ پول یه مسکن پنج هزار تومنی هستنااا مطمئن باشید که خدا کم کمش اگه پنج تون کمک کنی پنجا تومن بهت میرسونه
ALL CARS
۲۹ مرداد ۱۳۹۴خواهش آقا سعید خواهش
خیلی خوبه به توصیهء دوستمون آقا سعید توجه وعمل کنیم
شایان
۲۹ مرداد ۱۳۹۴ااااااا آخه چرا نمیخری ببین الان جیلی چی زده جک عالی داره کار میکنه چرا نمیخری خب این برند ها فوق العاده دارن کار میکنن
سعید
۲۹ مرداد ۱۳۹۴شایان عزیز بضاعت ما در حد یه 405 بود!
RAYAN
۲۹ مرداد ۱۳۹۴تو همین تهران شرکت یاشار اسپرت و سامان خودروهایی تیونینگ کردن که حتی شرکت هامان تمایل به همکاری باهاشون داشت ولی بخاطر تحریم ها و هزار و یک مشکل دیگه طرحای تیونرهای وطنی جهانی نشد!! مازراتی فندی شرکت یاشار اسپرت واقعا فوق العادست
Lord Cezar
۲۹ مرداد ۱۳۹۴دوست عزیز RAYAN . تیونر به کسی میگن که کیت ها و تجهیزات فنی رو خودش طراحی و نصب کنه . یاشار اسپرت با اینکه کارش خوبه ولی اولا خیلی گرون هست کارهاش چون عملا تیون فنی نمیکنه و کارش در حد کاور کشی و مات کردن و تغییرات جزئی روی بدنه هست . با این قیمتی که ایشون دارن کار انجام میدن در کشور های دیگه کل موتور و بدنه رو میشه تقویت کرد و تیون واقعی رو مشاهده کرد .
امید
۲۹ مرداد ۱۳۹۴از کی کاور کشیدن و چندتا رنگ انداختن شده تیونینگ !!؟؟؟؟؟؟؟
تیونر مگه داریم که وطنی هم باشه ؟
داشته باشیم هم میان چندتا 206 و میتسوبیشی رو تیون میکنن
به منصوری و نوویتک و هامان میگن تیونر!!!!!
بابک
۲۹ مرداد ۱۳۹۴درسته ولی تو این شرایط کارشون خیلی خوبه
خدا کنه زود تر بتونن از لحاظ فنی هم تیون کنن
امید
۲۹ مرداد ۱۳۹۴گالاردو خیلی خوب و زیبا شده
واقعا زیباست این ماشین و با تیونینگ زیباترم میشه
SANYAR
۲۹ مرداد ۱۳۹۴اره امید
AHMADREZA
۲۹ مرداد ۱۳۹۴لامبورگینی مثل همیشه دلبری می کنه
مرصاد قاسمی
۲۹ مرداد ۱۳۹۴لامبورگینی گایاردو عجب اباهتی پیدا کرده …..
mehran911
۲۹ مرداد ۱۳۹۴درود
برای کشوری که از سال 1995 ساخت خودرو رو آغاز کرده این پیشرفت چشمگیر قابل تحسینه .
هر چند با تیونینگ سوپر اسپرت ها خیلی موافق نیستم اما گالاردو که زیبا بود واقعا زیباتر شده مخصوصا دیفیوزر ها و استفاده بجا از فیبر کربن جلوه دوباره به لامبو بخشیده
Archi KHAN
۲۹ مرداد ۱۳۹۴رو عجب دو تا ماشینی هم دست گذاشتن بی وجدانها…
شنتیا فراریه
۳۱ مرداد ۱۳۹۴لامبورگینی گالاردو نه گایاردو؟