پورشه درمجموع ۲۹۲ دستگاه از مدل ۹۵۹ را تولید کرد اما تنها ۲۹ دستگاه آنها از نوع اسپرت هستند
پورشه ۹۵۹ یک سوپراسپرت فوقالعاده بود که تولیدش در سال ۱۹۸۶ آغاز شد. از این خودرو تنها ۲۹۲ دستگاه ساخته شد اما پورشه نسخهٔ خاصی از آنرا هم به تولید رساند که ۹۵۹ اسپرت نام داشت. از این نسخهٔ که حدود ۱۰۰ کیلوگرم سبکتر بود فقط ۲۹ دستگاه تولید شد. حال خبر رسیده که قرار است یک دستگاه پورشه ۹۵۹ اسپرت بهزودی به حراج گذاشته شود. این خودرو که مدل ۱۹۸۸ است، بسیار بکر و دستنخورده بوده و به نظر میرسد بهترین ۹۵۹ اسپرتی باشد که در حال حاضر در دنیا وجود دارد.
۸ فوریه (۲۰ بهمن) روزی خواهد بود که این پورشه ۹۵۹ اسپرت دوستداشتنی در حراجی RM Sotheby در پاریس به حراج گذاشته خواهد شد. این خودروی کمیاب در شرایطی کاملاً فابریک و اورجینال قرار دارد تا جایی که رنگ آن همان رنگی است که در زمان ترک کردن خط تولید در اواخر دههٔ ۸۰ بر بدنه داشته است و تنها حدود ۶۰۰ کیلومتر کارکرد دارد. این نمونهٔ به حراج گذاشته شده تاکنون تنها سه مالک داشته است و برآورد شده است که ماه آینده با قیمتی بین ۱.۵ تا ۲ میلین یورو به فروش برسد.
پورشه ۹۵۹ مجهز به یک پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری شش سیلندر تخت بایتوربو است که مانند ۹۱۱ در قسمت عقب نصب شده است. این موتور در نسخهٔ اسپرت ۵۱۵ اسب بخار قدرت دارد که از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به هر چهارچرخ منتقل میشود. پورشه ۹۵۹ با استفاده از این پیشرانه میتواند فقط در ۳.۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.
همچنین این سوپراسپرت خارقالعاده در ماه می سال ۱۹۸۷ در اتوبان A6 در نزدیکی هوکنهایم آلمان توانست به حداکثر سرعت ۳۱۷ کیلومتر در ساعت دست پیدا کرده و رکورد جهانی سریعترین خودروی تولیدی خیابانی قانونی را بنام خود ثبت کند. این رکورد یک سال بعد توسط فراری F40 با سرعت ۳۲۲ کیلومتر در ساعت از پورشه گرفته شد و در سال ۱۹۹۳ نیز مکلارن F1 با سرعت ۳۷۰ کیلومتر در ساعت آنرا بنام خود ثبت کرد.
با وجود گذشت حدود ۳۰ سال از عمر پورشه ۹۵۹ عملکرد آن هنوز هم بسیار چشمگیر است بهگونهای که حتی امروزه هم بسیاری از خودروها چنین عملکرد خیرهکننده را ارائه نمیکنند. این بدون شک یکی از مهمترین و برترین خودروهای تمام دوران پورشه است و دیدن قیمت بسیار بالا برای آن تعجبی ندارد. بعلاوه همچنان افزایش ارزش ۹۵۹ ادامه خواهد داشت و طی سالهای آینده از این ارقام هم فراتر خواهد رفت.
Daniel
۲۸ دی ۱۳۹۵3.2 لیتر
6 سیلندر
515 اسب 4 نعل و یکه تاز
موتور تخت
محور عقب
317 کیلومتر بر ساعت در سال 1987
اینا نشون دهنده قدرت و اصالت Porsche هست.
Daniel
۲۸ دی ۱۳۹۵اصلاح کنم اشتباهمو
2.9 لیتر
بای توربو
0 تا 100 در 3.2 ثانیه
Viper ACR
۲۸ دی ۱۳۹۵ببخشید دانیال جان پیام تصحیحتو بعد از این که کامنت پایینی رو فرستادم دیدم.
برای جمع آوری اطلاعات این کامنت چند تا مجله رو ورق زدم، وقتم رو گرفت، حیفم اومد حذفش کنم.
Daniel
۲۸ دی ۱۳۹۵فدا سرت
همین که دقت میکنی به کامنتا و اشتباهاتو ذکر میکنی خودش کلی ارزش داره. باعث علمی شدن و تبادل اطلاعات حداقل تو پست آلمانی باز ها میشه.
دمت گرم… .
Viper ACR
۲۸ دی ۱۳۹۵اشتباه گفتی دوست عزیز
Porsche 959
2.9 لیتر بای توربو
3.2 ثانیه صفر تا صد
317 کیلومتر حداکثر سرعت (با این موتور فسقلی)
31 سال پیش
گیربکس دستی
چهارچرخ متحرک
Porsche-Steuer Kupplung (PSK) 4WD یکی از پیشرفته ترین سیستم های چهارچرخ متحرک دنیا تا الان.
یک چهارم مایل در 11.9 ثانیه با سرعت 193 کیلومتر بر ساعت
بهترین خودروی اسپرت دهه ی 80 به انتخاب مجله ی sports car international
از موتور این خودرو در پورشه 935 (موبی دیک) بهترین خودروی اسپورت به انتخاب تاپ گیر استفاده شده.
ماشین اسپورت مورد علاقه ی Bill Gates
اولین ماشینی در امریکا که ایربگ رو برای سرنشینان دیگه غیر از راننده هم تعبیه کرده بود.
یک سال رکورد سریع ترین خودروی دنیا
فاتح رالی داکار !!(1986)
👑👑👑🔝🔝🔝👑👑👑
Nikola
۲۸ دی ۱۳۹۵959 با حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت یکی از بهترین خودروهای دههی ۸۰ میلادی است. این خودرو همچنین برندهی رقابتهای ۲۴ ساعتهی لمانز در کلاس خود شد
پورشه ۹۵۹ در رقابتهایی که بر روی سختترین سطوح دنیا انجام میشود، بر تعدادی از بهترین تراکهایی (خودروهای باری شاسی بلند) که برای این رقابتها آماده شدهاند، چیره شده است. به نظر نمیرسد که هیچکدام از سوپرخودروهای کنونی قادر به انجام این کار باشند.
Viper ACR
۲۸ دی ۱۳۹۵دوستان اون ایربگ مدل 944 هست.
چون سال تولید 959 و عرضه ی 944 با ایربگ هر دو 1986 بود تو ذهنم با هم قاطی شد. شرمنده 😬😬😬😮😣
پورشه در دورهای ایربگ را برای سرنشین جلو درنظر گرفت که بسیاری از خودروسازها حتی ایربگ سمت راننده رو نیز به صورت آپشن و با دریافت هزینهی بیشتر به خودروهای خود اضافه میکردند.مدل ۱۹۸۶ پورشه ۹۴۴ نخستین خودروی فروخته شده در آمریکا است که از ایربگ بهره میبره.
mehran911
۲۸ دی ۱۳۹۵آفرین به همتون دم همتون گرم
تقریبا همه ی حرفاتون درسته
959 برای اولین بار در کلاس B عرضه شد و بعد در کلاس های G و S و در سال های 1986 تا 1988 و سری S در سال 1992که در کل 345 عدد از 959 ساخته شد
و بر اساس همون پلتفرم مدل مسابقه ای 961 هم ساخته شد ( توضیح بیشتر خواستین بگید خوشحال میشم در موردش پورشه بنویسم )
.
فقط لازمه به یک نکته اشاره کنم اونم اینکه اولین خودرویی که در آمریکا از ایربگ استفاده کرد مدل 944 بود
.
و قبل از 959 هم مدل 953 ذر سال 1984 قهرمان رالی پاریس داکار شده بود
.
واقعا لذت بردم از کامنتها مرسی از همه
.
.
و یک تشکر ویژه از آقای دهقان بخاطر ترجمه این متن
رامکال
۲۸ دی ۱۳۹۵مهران
دم خودت و پورشه با هم دیگه گرم.
عجب چیزایی میسازد.
Viper ACR
۲۸ دی ۱۳۹۵آره مهران جان.
شرمنده.
من در مورد پورشه زیاد چیزی نمیدونم.
آخه مدل هاش خیلی زیادن. بعضی وقت ها با هم اشتباه میکنم. همشون هم عددی هستند !! از این نظر بهترین ماشین لامبورگینیه !!
راستی یک ویدئو در مورد 911 RSR هست به اسم Spearhead . خیلی قشنگه.
mehran911
۲۸ دی ۱۳۹۵این چه حرفیه مجید جان دشمنت شرمنده
همیشه از کامنتات در پست های پورشه لذت بردم
ممنون که هستی
.
از رامکال عزیز هم ممنونم که همیشه به من لطف داره
Viper ACR
۲۸ دی ۱۳۹۵رو سر مایی ???
مجید
۲۸ دی ۱۳۹۵سلام رفیق!!!!!
با خوندن این کامنت یاد فیلم سرقت در 60 ثانیه افتادم که اوایل فیلم یه پورشه میدزدن و …… منم به کلم زده این جوری به این ماشین برسم!!!!!!!!نخند این اعداد و رکورد ها آدمو مبهوت میکنه!!!!!!!!! اما جالبترینش این بود!!!!!!!1988!!!!!!!!!!!
ELEMENTO
۲۸ دی ۱۳۹۵سلام رفیق !!!
خوشحال شدم که خوشت اومده.
KING 918
۲۸ دی ۱۳۹۵واقعا 959 اوج نبوغ و مهندسی در زمان خودش بود یکی از legen های فراموش نشدنی که خیلی از کمپانی های قدر رو به چالش کشید …
انصافا واژه خودروی اسپرت از پورشه میاد ……………. :-)
vahid 956
۲۸ دی ۱۳۹۵هر چقدر بیشتر میری تو بحرش بیشتر عاشقش میشی این خاصیت خودروهای پورشه است
reza
۲۸ دی ۱۳۹۵از یه موتور 2.9 لیتری 515 اسب بخار؟؟؟
پورش همیشه جلو تر از زمانش بوده..
بنتلی (radical rxc turbo 500r)
۲۸ دی ۱۳۹۵مشخصاتش واااقعا شگفت انگیزه!…ینی ب جرئت میتونم بگم با توجه ب عملکردش و تولید محدود و شرایط نگهداری خوبی ک داشته قیمت پایه ش مفته…مفففت!…
mehran911
۲۸ دی ۱۳۹۵ممنووووووون از پدال که دوباره از 959 خبر گذاشت
.
من عاشق این ماشینم
.
این ماشین پیشرفته ترین خودروی زمان خودش بود
جاداره به بعضی از تکنولوژی های این خودرو اشاره کنم ( حتما بخونید)
.
959 اولین خودروی اسپرت شهری بود که از سیستم AWD استفاده کرد
این خودرو اولین خودرویی بود که از سیستم الکترونیکی نظارت بر باد تایر ها بهرمند بود
در این خودروی برای اولین بار از 8 دامپر هیدرولیکی استفاده شده یعنی برای هر چرخ 2 دامپر استفاده شد تا سیستم سنتی آنتی رول از خودرو حذف بشه
در این خودرو از 7 رایانه برای کنترل و نظارت بر سیستم تعلیق و پیشرانه استفاده شد در حالی در اون زمان اکثر خودرو از یک رایانه هم بی بهره بودند
این خودرو از سیستمی بهرمند بود که میتونست در در سرعت های بالا علاوه بر کاهش ارتفاع تعلیق تا 80 درصد نیرو رو به چرخ های عقب منتقل کنه و در سرعت های پایین و جاده های برفی وبارانی نیرو بصورت 50 درصد تقسیم میشد
959 از نظر حداکثر سریعترین خودروی اسپرت شهری زمان خودش بود
و از نظر شتاب اولیه با رکورد 3.6 ثانیه سریعترین خودروی تولیدی زمان خودش بود
.
این خودرو به دلیل سیستم تعلیق بینظیرش به قهرانی رالی داکار هم رسید .
.
موتور این خودرو در مدل Moby Dick افسانه ای هم بکار رفته که تاپگیر از اون بعنوان بهترین خودروی تاریخ موتور اسپرت یاد کرد
.
.
ever ahead
Daniel
۲۸ دی ۱۳۹۵مثل همیشه عالی بود مهران جان
به قول ممدرضا دمت دمادم گرم باد… .
mehran911
۲۸ دی ۱۳۹۵قربونت دانیال جان
وظیفه است
KING 918
۲۸ دی ۱۳۹۵دوستان ایستگامونم گرفتن ……….. :-)
دم همتون دمادم ………..
Daniel
۲۸ دی ۱۳۹۵عژیژی
عژیژژژژژژژژ …. .
faramarz
۲۸ دی ۱۳۹۵سمت شاگرد آینه نداره!!!!!!!!!!!!!
sadegh
۲۸ دی ۱۳۹۵به شخصه معتقدم جایگاهی که 959زمان خودش داشته(البته امروزم کلی حرف واسه زدن داره)،امروز حتی 918و911هم ندارن!!!
رضا
۲۸ دی ۱۳۹۵واقعا عالیه.زمان خودش یه پا 918 بود.البته توی ویکی پدیا رکورد سرعتش 336کیلومتر بر ساعت نوشته شده که توسط دو برنامه خودرویی تست شده.
ELEMENTO
۲۹ دی ۱۳۹۵کاملا درسته.
دمت گرم آقا رضا.