پورشه که به دنبال یافتن راههایی برای افزایش حیات پیشرانههای درونسوز است، قصد دارد سال آینده آزمایش سوختهای مصنوعی را آغاز کند. این شرکت آلمانی مدتها است که در مورد سوختهای مصنوعی تحقیق میکند و سال گذشته مشارکت با شرکتهای زیمنس انرژی، AME و شرکت نفتی ENAP شیلی برای احداث کارخانهٔ تولید تجاری سوختهای مصنوعی را اعلام کرد. این کارخانه که سال آینده کار خود را آغاز خواهد کرد، تا سال ۲۰۲۴ حدود ۵۵ میلیون لیتر سوخت مصنوعی و تا سال ۲۰۲۶ تقریباً ۲۰ برابر این میزان را تولید خواهد کرد. مدیر اجرایی پورشه «اولیور بلومه» در گفتگو با اتوکار مزیتهای سوختهای مصنوعی را توضیح داده است:
مزیت این سوختها در سهولت استفاده از آنها است زیرا سوختهای مصنوعی میتوانند در پیشرانههای درونسوز و پلاگینهیبریدی استفاده شوند و میتوانند از شبکهٔ جایگاههای سوخت کنونی استفاده کنند
رئیس خودروهای اسپرت پورشه «فرانک والایزر» نیز اضافه کرده است که این شرکت آزمایش سوختهای مصنوعی را سال آینده آغاز خواهد کرد. وی دراینباره گفته است:
ما همراه با شرکای آمریکای جنوبی خود در مسیر درستی هستیم. مطمئناً در سال ۲۰۲۲ حجم بسیار کمی برای اولین آزمایشها خواهیم داشت. این یک راه طولانی با سرمایهگذاری هنگفت است ولی ما مطمئن هستیم که این بخش مهمی از تلاش جهانی ما برای کاهش تأثیر دیاکسید کربن در بخش حملونقل خواهد بود. ایدهٔ کلی سوختهای مصنوعی این است که برخلاف آنچه در سوختهای E10 و E20 دیدهایم، نیازی به ایجاد تغییر در پیشرانه ندارد و بنابراین همه میتواند از آن استفاده کنند. این تأثیری در پرفورمنس هم نخواهد داشت و حتی اسبهای بخار بیشتر میشوند اما میزان تولید آلایندگی بسیار کمتر خواهد بود
سوخت مصنوعی پورشه از طریق ترکیب هیدروژن با کربن گرفتهشده از هوا برای تولید متانول ساخته میشود. این سوخت نهایتاً به جایگزینی برای بنزین تبدیل خواهد شد و خودروها میتوانند از آن استفاده کنند. کارخانهٔ شیلی هم با کمک نیروی باد اقدام به تولید این سوخت مصنوعی میکند.
Moein
۲ اسفند ۱۳۹۹دنیا رو گند برداره اما لطفاً فراری لامبورگینی و پورشه همینی که هستن بمونن???
سهند
۲ اسفند ۱۳۹۹پورشه با این سوخت ماشین ها را از ویروس الکتریکی شدن نجات خواهد داد. ( البته به نظرم فقط ماشین های اسپرت نباید الکتریکی شوند و بقیه اگر الکتریکی شوند مشکلی نیست)
مسعود
۲ اسفند ۱۳۹۹دنیا رو گند برداشت اما لامبورگینی و پورشه و … به تولید ادامه دادند و من و شما از دیدن عکسهای این ماشین ها چه عایدی خواهیم داشت ؟؟!!
NAVID۰۰۹۸
۲ اسفند ۱۳۹۹چه جالب
این مدلیش را دیگه ندیده بودیم !
داره میگه مثل همون بنزین معمولی حرارت ایجاد میکنه !
خب وقتی گرما ایجاد میکنه ، پس چطوری دیاکسیدکربن اینجا نمیکنه یا کمتر ایجاد میکنه ، مگه میشه گرما تولید کرد ولی دیاکسیدی سوخته نشه با همین فرمون ساخت انجینها !
چه خوبه که همهی جهان دنبال جایگزینی بنزین و الودگیها هستند !
البته در این بین ، کشورهایی که نفت میفروشند ، هرسال دارند به بیارزشی پولشون نزدیکتر میسوند و فکر میکنم تا حدود ۱۰ سال آینده خیلی از کشورهای حوضهی خلیجفارس به سبب تولید کمتر و تقاضای کمتر ، پولشون کمارزشتر میشه !
Ali_x76
۲ اسفند ۱۳۹۹گرما ربطی به کربن دی اکسید نداره.
نوع ماده ی دفع شده و مقدارش به نوع سوخت و نوع فرایند گرمایی بستگی داره.
ضمن اینکه مهم ترین آلایندهی دفع شده از سوخت های نفت پایه، کربن دی اکسید نیست، بلکه اکسید های نیتروژن، اکسید های گوگرد، مونو اکسید کربن و هیدرو کربن های نسوخته هستن و مقدار و نسبت این ها به سیکل های مختلف ( اتو، اتکینسون و … ) ربط داره.
و برای مثال مواد حاصل از سوختن هیدروژن ( به صورت ایدهآل ) فقط آب و کربن دی اکسیده که در دنیای واقعی هم همینه و تولیدات جانبی ( و مضر ) زیادی نداره.
NAVID۰۰۹۸
۲ اسفند ۱۳۹۹هیدروژن بحثش جدا که میگویند کلاً تولید کربنش صفر هست و از اگزوز آب خارج میشه ، اما این قضیهی مقاله مگه میشه کربن نداشته باشه !
سوال من اینه ،قبلاً با روشهایی مثل داشتن کاتالیزور یا برگشت دود اگزوز به موتور و…. جلوی گازهای آلاینده را میگرفتند و کربن کمتری خارج میکردند اما در این مقولهی جدید چطوری میشه انفجار و گرما تولید کرد ولی تولید کربن را کم یا اصلاً به صفر رساندش ؟
چون بلاخره مادهای داره میسوزه و با انفجار گرما تولید میکنه و در مکانیزم طراحی موتور هم که تغییری ایجاد نکردن !
M.A.S
۲ اسفند ۱۳۹۹تولید کربنش صفر نیست جناب NAVID 0098
بلکه نسبت به توانی که تولید میکنه کربن بسیار کمتری داره چون ناخالصی توش در بدترین حالت بسیار کمتر از سوختای نفتی هست(بنزین نوعی برش هیدروکربنی هست که شامل هیدروکربنای با نقطه جوش نزدیک به همه اما اینجا تا جایی که میدونم فرمول شیمیایی همه ترکیب ها توی یک مول سوخت یکسانه) و همچنین چون فقط کربنه و ناخالصی هایی مثل نیتروژن و گوگرد توش نیستن پس تولید انواع اکسید های گوگرد و همچنین NOx خیلی خیلی کمتر و نزدیک به صفر هست(کربن دی اکسید دربرابر اینها پاک محسوب میشه مخصوصا اکسید های گوگرد که عامل اصلی باران اسیدی هستن)
و همچنین کربنی که داره خارج میشه اونطرف داره همون مقدارش برای تولید این سوخت جذب میشه(کربنش از هوا تامین میشه) و کربن خارج شده عملا صفر هست
اگر اشتباهی شده دوستان لطفا تصحیح کنن ممنون
NAVID۰۰۹۸
۲ اسفند ۱۳۹۹ممنون
خیلی کار جالبی داره در مورد این سوخت جدید شکل میگیره و امیدوارم روزی همگانی شود .
??Amin_sto??
۲ اسفند ۱۳۹۹باید دید واکنش غول های نفتی مثل توتال و ساینوپک و شرکت ملی نفت چین به این اقدامات چیه
اگر منافع و سود شرکت های نفتی به خطر بیوفته شرکت هایی تسلا و پورشه رو نابود میکنند
Hadi
۲ اسفند ۱۳۹۹دم پورشه خیلی خیلی گرم بخاطر این نوآوری بشدت هوشمندانه و کاربردی ?
این اگه واقعا جواب بده و وارد دنیای واقعی بشه دیگه نیاز زیادی به الکتریسیته و هیدروژن نیست و میشه به همون هیبرید ها بسنده کرد….
و اگه بین همه خودروساز ها و تو جهان هم همگی بشه حالا حالا ها درون سوز های دوست داشتنی و نهایتاً هیبرید ها رو کنارش خواهیم دید…
واقعاً دمت گرم پورشه که هیچ وقت طرفداراتو نا امید نمیکنی درون سوز ها رو حفظ میکنی ??…
Ali
۳ اسفند ۱۳۹۹جمله آخرت رو فقط بایستی بهترش میکردی
( طرفدراتو نا امید نمیکنی ؟؟؟ )
پورشه همیشه طرفداراشو سورپرایز کرده اینم یکی دیگه از کاراش واقعا بهترین بودن حقشه مثل فورد تو امریکا با پیکاپ تراک هاش و شاسی بلند ها و خودرو های آفرودی پورشه هم توخودروهای اسپرت بهترینه خداییش تولید سوختی که بجای اینکه دی اکسید کربن بده بیرون دی اکسید کربن هوا رو میگیره و با الکتریسیته تجدید پذیر و پاک مثل باد و خورشید اون رو تولید کنه یعنی عملا دی اکسید کربن هوا رو میگیره و عملا هوا رو پاک تر هم میکنه چون مقدار دی اکسید کربن خروجی اگزوز کمتر از مقدار موجود در سوخت هستش.
حمید
۲ اسفند ۱۳۹۹فاتحه ی اقتصاد کشور های نفت خیز و باید خوند . برقی ، هیدروژنی ، سوخت جایگزین !
Joker
۲ اسفند ۱۳۹۹تو فکر میکنی که از نفت فقط واسه صنعت حمل و نقل استفاده میشه؟!!! بعد میگه فاتحه اقتصاد کشورهای نفت خیز خوندست! همین الانش هم وابستگی به نفت تو کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نزدیک به صفره…فکر کردی بقیه کشورهای نفت خیز هم مثه ایرانن که نفت فقط مال اقازاده هاشون باشه،فقط یه چیز شنیدین و فکر کردین الکتریکی ها پاکن و زرتی هم نسل درون سوزها منقرض میشه و فلان و بهمان…چه ساده اید شماها…
NAVID۰۰۹۸
۲ اسفند ۱۳۹۹کاربر Joker
تا حدودی درست میفرمائید !
اما بیشترین استفاده از نفت برای سوختن و انرژی صرف میشه که میتونه در آینده ارزش پول ملی کشورهای نفتخیز را بیاره پایین حتی اگر به نفت هم مُتَکی نباشند که هستند !
پشتوانهی تمام کشورهای عربی نفتخیز به نفت هست حتی اگر جاهای دیگر سرمایه گذاری کرده باشند مثل دوبی که درآمد توریست و تجارت جهانیش فاصله گرفته از درآمد نفتیش !
مهدی موتور
۲ اسفند ۱۳۹۹به نظرتون مقداری که قراره تولید شه مصرف تایکان هم میتونه تامین کنه??
mehran911
۲ اسفند ۱۳۹۹باز هم نوآوری جدید از پورشه
این سوخت 90 درصد کربن کمتری به نسبت سوختن بنزین تولید میکنه
نکته دیگه اینکه انرژی تولید هم از نیروی باد تامین میشه
هزینه هر لیتر از این سوخت در آلمان 1.5 یورو به ازای هر لیتر در سال 2026 خواهد بود در حالی که هزینه بنزین در آلمان 1.3 یورو هستش که کاملا رقابتی است در صورت تولید انبوه احتمالا این هزینه کاهش پیدا خواهد کرد
نکته مهم دیگه اینکه (((سوخت مصنوعی پورشه از طریق ترکیب هیدروژن با کربن گرفتهشده از هوا برای تولید متانول ساخته میشود))) یعنی خودش داره از هوا کربن می گیره که میتونه الایندگی رو کاهش بده در کل این سوخت میتونه در مقایسه با الکتریکی ها برتری داشته باشه
و شاید از همه مهمتر اینکه نیازی به تغییر پیشرانه نیست و حتی میتونه قدرت بیشتر تولید کنه
خلاصه همینطور که پورشه گفته بود پیشرانه های درونسوز رو حذف نخواهد کرد راهی برای حفظ کردن اونها پیدا خواهد کرد
.
Ever ahead
[AMIN_TROFEO]
۲ اسفند ۱۳۹۹امیدوارم جواب بده فقط
امیرحسین
۲ اسفند ۱۳۹۹بهترین کارو همین پورشه میکنه
نه برق نه هیدروژن
Ali
۲ اسفند ۱۳۹۹دم پورشه گرم
•Mohamad•
۲ اسفند ۱۳۹۹پدال لطفا رقابت آئودی RS6 ، مرسدس AMG E63s و بی ام و M5 که کارواو انجام داده رو بزار رقابت خیلی جذاب و هیجان انگیزی هستش
علی
۲ اسفند ۱۳۹۹رقابت خیلی جذابی بود.
سه تا ازبهترین ها درکلاس خودشون.
ツSAMURAIツ
۲ اسفند ۱۳۹۹خیلی ایده جالبیه
خوبیش اینه که میشه ازش تو همون موتور های عادی استفاده کرد
علی
۲ اسفند ۱۳۹۹به عکس اخر توجه کنین .خانواده پورشه
جای gt2rsوgt3خالیه.
امابازم خانواده دوست داشتنیه
ایران
۲ اسفند ۱۳۹۹فکر خوبیه اگه عملی بشه
فری
۲ اسفند ۱۳۹۹cng عالیه هوا آلوده نمیکنه منتها کسی از گازسوز استفاده نمیکنه مگر تاکسی مسافرکش مردم بنزینی میخرن ایران خودرو هم که اصلا گازسوز نمیده بازار
REZA ///AMG
۲ اسفند ۱۳۹۹چیزی که بدیهیه اینه که وضعیت الان خودروهای الکتریکی پایدار نخواهد بود
با افزایش تعداد خودروهای الکتریکی در دراز مدت، میزان تقاضا برای بنزین شدیدا کاهش پیدا میکنه و افت قیمت بالایی رو تجربه میکنه
از طرفی کاهش تعداد خودروهای با موتور درونسوز حساسیت های زیست محیطی روی بحث آلایندگیشونو کم و کمتر میکنه
و اینکه باید در نظر داشت تجارت موتورهای درونسوز برای حفظ موقعیت و سوددهیش دست به اقدامات متقابل خواهد زد (از لابی شرکت های نفتی بگیر تا اقدامات نوآورانه مثل همین مطلب)
از طرفی ازدیاد جمعیت خودروهای الکتریکی هم مشکلات خودش رو به دنبال داره مثل قطع یک سری از کمک های دولتی (که ممکنه تعداد زیادی از استارتاپ ها رو ورشکست کنه)، مشکلات در زیرساخت های انتقال نیرو، سرعت پایین افزایش تولید برق در شبکه، سرعت پایین جایگزینی برق ناشی از سوخت فسیلی با روش های پاک تر، افزایش شدید تقاضا برای لیتیوم و محدودیت های ظرفیت استخراج و تولیدش و …
خلاصه امر اینکه هرچقدر زمان جلوتر بره و جمعیت خودروهای الکتریکی بیشتر شه فرآیند الکتریکی سازی کامل جهان هم با سرعت کمتری جلو میره و شاید هیچوقت به 100% هم نرسه خصوصا در کشورهای جهان سوم که ممکنه توانایی پرداخت هزینه های هنگفت برای تغییر زیرساخت ها موجود نباشه (حداقل در آینده نزدیک)
Sina
۲ اسفند ۱۳۹۹آفرین به پورشه
تنها خودرو سازی که در آینده ماشین اسپرت حقیقی تولید میکنه
درود بر پورشه
البته مزدا هم برنامه ی مشابهی داره
اما پورشه جلوتره و قطعا نسل های آینده ی ۹۱۱ هم بنزینی میمونن!!!
اگه از این فناوری توی بقیه زیرمجموعه های فولکس واگن استفاده بشه چی میشه!!
مثلا بخش RS آئودی و لامبورگینی و بوگاتی هم به این سیستم دسترسی داشته باشن
درباره آلایندگی میشه گفت ، مشکل های دیگه هم جز کربن دی اکسید وجود داره
مشکل اصلی اکسید های نیتروژنه
با ترکیب آب بارون ، بارون اسیدی رو تولید میکنه
بطور کلی حتی تمیز ترین بارون هم اسیدیه، به دلیل تجزیه نیتروژن توسط رعد و برق ، اما مقدارش کمه و تازه برای گیاهان مفیده
اما اکسید های نیروژن با ترکیب در آب به پایین میان ، و فکر کنم به دلیل زیاد بودنشون باعث بارون با مقدار اسیدی زیاد میشن
با این روش مقدار اکسید های نیتروژن کاهش چشمگیری پیدا میکنه ، تقریبا صفر میشه ( تقریبا )
نکته بعدی اینه که سوخت های عادی هیدروکربن هایی داره که فکر کنم واکنش سوخت کامل ندارن ، بنابراین خیلیاش استفاده نمیشن ، البته عناصر دیگه ای هم توش هست که الودگی های دیگه رو هم تولید میکنه
از اونجا که این سوخت تا خد زیادی ناخالصی نداره و روش تولیدش هم جوریه که در نتیجه اش کربن تولیدی ، کربن خنثی خواهد بود
باید دید پورشه میتونه خودروی های اسپرت بنزینی رو زنده نگه داره یا نه ، اگه بشه خیلی عالی میشه!!
Mercede kaviani
۲ اسفند ۱۳۹۹متانول 70 درصد اودگی کمتر دارد نسبت به بنزین بخاظر وجود اکسیزن در سوخت
JaMsHiD
۲۱ تیر ۱۴۰۲سوخت مصنوعی پورشه از طریق ترکیب هیدروژن با کربن گرفتهشده از هوا برای تولید متانول ساخته میشود.
کربن رو از هوا میگیره که به نوعی داره از آلودگی هوا کم میکنه
واقعا به نظرم روش خیلی خوبی هست برای نگه داشتن درون سوز و اگه بقیه شرکت ها مثل مزدا و تویوتا و ب ام و تو این پروژه شرکت کنند و به توسعه این سوخت مصنوعی کمک کنند سرعت این پروژه چندین برابر میشه
درون سوز زنده میمونه تو جهان
تو ایران که دارن تازه خودروی هیبرید میزنن😂تو ایران هنوز باید با این موتور های سی چهل سال پیش سر و کله بزنیم