کانسپت میشن E که در موتور شوی فرانکفورت در سپتامبر سال گذشته میلادی به نمایش در آمد، با طراحی ظاهری و تکنولوژیهای به کار رفته، نظرات بسیاری را به سمت خود جلب کرد و در قالب یک کانسپت، فصل جدیدی برای این خودروساز آلمانی آغاز شد. از همان ابتدا معلوم بود که این کانسپت برای حضور در خط تولید، چراغ سبز دریافت خواهد کرد و احتمالاً در پایان دهه کنونی میلادی، شاهد حضور نسخه تولیدی میشن E خواهیم بود.
هیچ کس انتظار ندارد که نسخه نهایی خودروهای تولید، به صورت ۱۰۰ درصد به طراحی اولیه کانسپت وفادار باقی بمانند؛ هر چند اولیور بلوم (Oliver Blume)، مدیرعامل پورشه که با «تاپگیر» در ژنو صحبت کرده، نظر دیگری دارد:طراحی بیرونی، شرایط بسیار مشابهی خواهد داشت. ما باید برخی شرایط را برآورده کنیم و بعضی موارد را تغییر دهیم. کار سادهای نخواهد بود، ولی میخواهیم که یک دامنه مسافت رانندگی ۵۰۰ کیلومتری و یک شارژ ۱۵ دقیقهای داشته باشیم. از نظر فنی، توانایی انجام چنین چیزی را داریم و بخش سخت آن، اعمال آن بر روی کل یک وسیله نقلیه است. همچنین برای ما مهم است که تمام احساسات رانندگی یک پورشه را به یک وسیله نقلیه الکتریکی نیز منتقل کنیم. نمیتوانیم بدون برآوردهکردن انتظار مشتریان از یک «پورشه»، یک خودروی الکتریکی را با این برند عرضه کنیم. شما میتوانید یک ۹۱۸ اسپایدر را در حالت EV برانید و این همان شرایطی است که در رانندگی با میشن E تجربه خواهد شد. این مدل، چیزی را منتقل میکند که ما از دنیای موتور اسپورت فرا گرفتهایم.
خروجی کلی سیستم پیشرانه کانسپت میشن E بیش از ۶۰۰ اسببخار است و میتواند در عرض ۳/۵ ثانیه، به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد. همچنین این خودروی الکتریکی میتواند با یک بار شارژ، مسیری به طول بیش از ۵۰۰ کیلومتر را طی کند.
مشکل پورشه برای رسیدن به هدفگذاری شارژ ۱۵ دقیقهای، نیاز به استفاده از شارژر ۸۰۰ ولتی ۱۵۰ کیلوواتی است که زیرساختهای لازم برای آن وجود ندارد. امّا پورشه برای این موضوع، برنامههایی تدارک دیده است:راهحل این موضوع، برای ما اهمیت دارد. در این زمینه به استاندارد نیاز داریم. در حال گفتگو با مقامات دولتی و دیگر خودروسازان هستیم و میخواهیم در شبکه شارژ در اروپا، ایالات متحده و چین سرمایهگذاری کنیم.
سعید
۲۶ اسفند ۱۳۹۴من هم پیشرفت روز افزون خودروسازی جهانو دوس دارم
زمین پاک،اسمون پاک،و…
ولی میگم نکنه یه روزی همش این خودرو های الکتریکی و خودران بیان دیگ نه دود لاستیک داشته باشیم نه صدای وی هشت…
m5
۲۶ اسفند ۱۳۹۴لعنتی داره با سایپا برابری میکنه !!!!
Mohammad
۲۶ اسفند ۱۳۹۴دقیقا همینطوره،ترس خیلیامون همینه که تا بخوایم یکی ازین غول ها رو بزور گذر موقت بیاریم همشون جمع شده باشن و الکتریکی و خودران باشن……. بگو خدا نکنه :-)
جواد
۲۶ اسفند ۱۳۹۴برای پیشرفت الکتریکی ها باید همه شرکتها متحد بشن اولین کارم مشترک کردن درگاه شارژ هستش الان اکثر شرکتها از درگاه متفاوت استفاده میکنن دوم سرمایه گذاری مشترک در ساخت ایستگاه شارژ سریع مثل ایستگاهای شرکت تسلا
محمد حسین
۲۶ اسفند ۱۳۹۴یه سوالی برای من پیش اومده !
چرا شرکت هایی که خودروی الکتریکی می سازن برای کاهش زمان شارژ ، به جای یه دونه مسیر شارژ از چند تا استفاده نمی کنن ؟
برای سوخت گیری (بنزین و گازوئیل) شاید نشه چند سری لوله و ورودی ساخت
ولی برای شارژ که فقط بحث سیم کشی تا باتری هست ، چرا از چند تا ورودی استفاده نمیشه تا موازی باتری ها شارژ بشن ؟
moghaddam
۲۶ اسفند ۱۳۹۴با سلام و عرض ادب…اولا چون بحث انتقال توان مطرح هستش و شارژر شما می تونه یک توان واحد رو منتقل کنه…ثانیا درسته که در صورت استفاده از مسیرهای موازی اتلاف مقاومتی احتمالا کم میشه ولی هزینه سیم کشی و ایجاد باتری هایی با توانایی شارژینگ تفکیک شده بسیار زیاد خواهد بود و در نتیجه از لحاظ اقتصادی درست نیست .
Saeid
۲۶ اسفند ۱۳۹۴بسم حق
جناب مقدم درست میگن و در ادامه حرف های ایشون بابد بگم ، ک باتری ها حداکثر توان ورودی شارژ مشخصی دارند تا جایی ک من اطلاع دارم ، در نتیجه هر چقدر تعدد مسیر هم بالا بره ، توان ورودی دریافتی غیرقابل تغییره و درنتیجه زمان شارژ ثابته ، البته میشه نوع باتری رو تغییر داد ک ب مراتب هزینه ها بالا میره و وزن ماشین بیشتر از حالت نرمالش میشه ، در این مورد تکنولوژی باتری ها مهم ترین موضوعه
J.P
۲۶ اسفند ۱۳۹۴بهترین کار همینه که ولتاژ کلی بالا بره وجریان کمتر و زمان شارژ بسیار کمتر میشه،فقط اشکالش خطر ولتاژ بالا در هنگام تصادف یا ایراد فنی که در ماشین پیش میاد فقط این موضوع باید حل بشه
Saeid
۲۶ اسفند ۱۳۹۴بسم حق
ی قورباغه کوچولو ناز دیگه تو راهه
به امید دیدنش تو خیابونای ایران
زیر ساخت نیاز داره
ولی ان شا الله ک درست میشه :)
احمد باقری
۲۶ اسفند ۱۳۹۴طراحی عالی ای نداره، ولی هر چی که باشه از 911 بهتره. چون مثل اینکه پورشه کلا نمیتونه یه طراحی زیبا، تهاجمی، خشن و پر ابهت داشته باشه. همین و بس.
J.P
۲۶ اسفند ۱۳۹۴آقای محترم شما ،بهتر نیست سلیقه خودتو به همه ارتباط ندی ،اگه پورشه بلد نبود طراحیو که فروشش به این بالایی نبود و انقدر طرفدار نداشت ،من خودم طرفدار فراری هستم ولی احترام خاصی برای پورشه قائلم
king 918
۲۶ اسفند ۱۳۹۴اقای باقری ظاهرن ماشین جنگی پلی 1 رو زیاد بازی کردن از روی اون الگو میگیرن برای تهاجمی کردن ماشین ها …
Barbar
۲۶ اسفند ۱۳۹۴مگه از پورشه بهترم داریم؟؟؟؟؟!!!!!!!
vahid956
۲۶ اسفند ۱۳۹۴رقابت این با ماشین اپل جالب میشه
Archi KHAN
۲۶ اسفند ۱۳۹۴محشره …
“” خودروسازی یعنی فراری و پورشه “”