پورشه

نمایش نخستین خودروی ساخت پورشه

کمتر کسی می‌تواند تصور کند که دکتر فردیناند پورشه، در ۱۱۶ سال پیش اولین خودروی خود را با یک موتور الکتریکی در خیابان‌های وین به حرکت درآورده است. اما موزه پورشه در اشتوتگارت به این خودرو دست یافته و آن را به نمایش گذاشته است.

Porsche Egger-Lohner C.2 Phaeton P1
Porsche Egger-Lohner C.2 Phaeton P1
در سال ۱۸۹۸، پورشه مهندس ۲۳ ساله‌ای بود که برای شرکت در مسابقات درشکه‌های الکتریکی، این وسیله را طراحی و ساخت. نام این درشکه Egger-Lohner C.2 Phaeton ملقب به P1 بود. در حالی که ۱۳۰ کیلوگرم وزن داشت و موتور آن نیز ۳ کیلووات معادل ۵ اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. برای انتقال نیرو از یک کنترلر ۱۲ سرعته استفاده می‌شد و چیزی به اسم پدال گاز وجود نداشت. نهایت سرعت این درشکه، ۳۵ کیلومتر بر ساعت بود و با باتری‌های ابتدایی آن زمان، می‌توانست با یک بار شارژ تا مسافت ۸۰ کیلومتر را بپیماید.

porsche p1 artists rendering
در مسابقاتی که در سال ۱۸۹۹ برگزار شد، این خودرو همراه با سه مسافر پیروز شد در حالی که فاصله آن با نزدیک‌ترین رقیب، ۱۸ دقیقه بود و حتی نیمی از شرکت کنندگان نتوانستند حتی طول ۲۸ کیلومتری مسابقه را طی و به خط پایان برسند.

حدود یک دهه پیش، طراحی این خودرو آن قدر نوه پورشه و مدیر فعلی پورشه و گروه فولکس واگن را تحت تأثیر قرار داد که دستور ساخت یک کپی از این خودرو را صادر کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۴۶ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (513 ديدگاه)

    نگاه کن پورشه از کجا به کجا رسیده
    اگه الان دست مسولین ما بود همین رو تا الان ارتقا داده بودن
    p1-141 p1-131 p1-111….

    1. سینا . فقط ایتالیا . فقط فراری

      ۹ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (615 ديدگاه)

      بسمه تعالی

      علی جان اگه دست مسؤلین ما بود،تا الان فروخته بودنش!

    2. mory

      ۹ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (418 ديدگاه)

      مسولین ما اون موقع داشتن تیله بازی میکردن

      1. hero

        ۹ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (593 ديدگاه)

        نه دوست من
        اون موقع داشتن تخم مرغ میدزدیدن!

      2. فرامرز

        ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (1597 ديدگاه)

        البته مسئولین ما هم ابداعات جالبی داشتن حتی قبل از این خودرو! نمونش هم سرسره ناصرالدین شاه!!!

      3. M

        ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        مسولین ما اون موقه داشتن آذربایجانو میدادن به روسا…

  2. احسان

    ۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (255 ديدگاه)

    واقعا که تحت تاثیر قرار گرفتم .116 سال پیش درشکه الکتریکی …؟
    باطری …؟
    ما کجای کار هستیم …؟
    پس الان اگه تکنولوژی پورشه را می بینیم تعجبی نداره …

  3. علی

    ۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (513 ديدگاه)

    پورشه توی اولین محصولش هم پیشتاز بوده
    به نظرم فردیناند پورشه جایگاه اول رو بین نوابغ تاریخ صنعت اتومبیل در اختیار داره

    1. Zonda R

      ۹ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      F.A
      انزو فراری،کارل بنز،هوراچیو پاگانی،فرچیو لامبورگینی،فردیناند پورشه و البته هنری فورد

      اسطوره اند
      درود بر این بزرگان دنیای خودرو

      1. Zonda R

        ۹ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (1872 ديدگاه)

        F.A
        توی طراحیم
        من
        کریس بنگل طراح اسبق bmw رو بهترین میدونم

      2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

        ۹ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (6526 ديدگاه)

        درود.

        همینطور گوتلیب دایملر ، نیکلاس اتو ، میباخ ، لوئیس رنو ، و

        ….

        ((( ایران و المان )))

      3. towncar

        ۹ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (33 ديدگاه)

        مخصوصا فورد که خودرو رو با ابداع خط تولید از یک کالای فوق لوکس به کالایی برای عموم تبدیل کرد
        روحش شاد

  4. مصطفی

    ۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (173 ديدگاه)

    تجلی پیشرفتن این شرکت های برتر ماشین سازی و با محصولات نابشون مشتری رو جذب میکنن نه مثل ایران که با دزدی و هزار کلک مشتری رو وادار به خرید میکنن

  5. pentagon usa

    ۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (65 ديدگاه)

    اگه دست ایران خودرو یا سایپا بود تا حالا 100 تا مدل از روش بیرون داده بودن مثل نیسان گاوی که بیش تر از 40 ساله که داره با همون قیافه ی عهد بوق تولید میشه..

  6. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه

    ۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    اینه! 116 سال پیش ، خودروی الکتریکی! این جواب خیلی از حرفاست!!!

    1. carbonado aventador

      ۹ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (4514 ديدگاه)

      همه بأید از فردیناند درس بیاموزند . خودش أول طراح مرسیدس بود ، بعد با تلاش و کوشش خودش کارخانه تشکیل داد و از رقیبان مهم و أصلی بنز حساب می شه!!!!

  7. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (6526 ديدگاه)

    درود.

    یک جمله و دیگر هیچ .

    یک جمله و دیگر تمام .

    یک جمله و ختم کلام .

    {{{ آلمان ، مهد خودروسازی در دنیا }}}

    1. رضا احمدى

      ۹ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (74 ديدگاه)

      تاریخ نشون داده آلمانى ها در به وجود آمدن فناورى خودرو سازى پیشقدم بودن و این ماشین سند این ادعاست.شاید اگه امثال فردیناند پورشه،آدام اپل،کارل بنز،هم تو ایران وجود داشت،امروز این ما بودیم که به دنیاى خودروسازى حکومت میکردیم…….اى روزگار…. .

    2. Zonda R

      ۹ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      F.A
      فقط
      کلمه ایه که انسانو محدود میکنه

      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

        ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (6526 ديدگاه)

        درود.

        فقط کلمه ایی که ادم و پابند میکنه به عشقش.

        ایران و المان

    3. من

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (249 ديدگاه)

      المان مهد مهندسی دنیاست میبینین که تو جنگ جهانی دوم همه تجهیزات مهندسی شون مثل اسلحه هواپیما و تانک دوپله از بقیه جلوتر بوده حتی موشک بالستیک هم ساخت اوناست اولین ازمایش فضایی امریکا یه موشک v2 المانی بود که 90درجه به سمت فضا پرتاب شد! و….

      1. پویان

        ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (40 ديدگاه)

        در ضمن اولین موشک قاره پیما دنیا و اولین شاتل فضایی و اولین جت تاریخ هم در دست آلمانی ها بود

  8. Kurosh

    ۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (310 ديدگاه)

    به این می گن خودروساز ریشه دار وبا اصالت…

  9. احسان(احسان سابق)

    ۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (2876 ديدگاه)

    هنوز ایمنیش از پراید بیشتره

  10. saied

    ۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    دیروز تو تلوزیون دیدم . به خدا حال کردم . خیلی خشگله . پرچم پورشه بالاست .

  11. آرشام

    ۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (11 ديدگاه)

    واقعا خیلی جالبه که تو116سال پیش تونستن خودروی الکتریکی بسازن اونم ماشینی که بایک بار شارژ80کیلومتر حرکت کنه آفرین بهشون ولی تو ایران116سال دیگه موفق میشن مثه این یکی بسازن

  12. jawad

    ۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (33 ديدگاه)

    باید خدا را شکر کرد که پیشینه ایران خودرو به 116 شانزده سال نمیرسه والا همین پلیتفرم با موتور پیکان تولید میکرد واسم پورشه روا روش میگذاشت

  13. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (6526 ديدگاه)

    درود.

    بعضی ها همچین میگن به درد نمیخوره ، انگار لافراری که هیچ ، پیکان و

    طراحی و به تولید رسوندن!!!!!!!!!!!!!!!!

    […]

    ((( ایران و المان )))

  14. زیگما

    ۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    برنامه تلویزیونی دنده یک، برای نخستین باردرکشور بزودی ازشبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران روی آنتن خواهد رفت.
    به گفته تهیه کنندگان این برنامه، آقایان مسعود بانصیری و محسن زارعیان، دنده یک با هدف آشنایی و ارتقاء سطح دانش جامعه جوان کشوربا صنعت خودروی سازی روز دنیا و کشورو زیر شاخه های وابسته به آن و با محتوایی کاملا آموزشی، علمی و سرگرم کننده به صورت پخش هفتگی در اپیزودهای متنوع با فرمی کاملا نو و جذاب ازشبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران ، بعنوان قدیمی ترین و پرمخاطب ترین شبکه کشورپخش خواهد شد.

    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۹ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (6526 ديدگاه)

      درود.

      خیلی خوبه.

      اتفاقا اطلاع رسانی در زمینه ی خودرو در کشور ما ضعیفه.

      امیدوارم که با عدالت و اطلاعات کامل بیان جلوی دوربین .

      نه با تعصب و چرت گویی .

      ممنون بابت خبرت .

      ((( ایران و المان )))

      1. زیگما

        ۹ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (3072 ديدگاه)

        باید با حال باشه.مثلا عکس های جاسوسی پراید جدید رو نشون بدن تو برنامه.یا پراید وانت رو قبل از اینکه بیاد تو بازار تست کنن!

      2. احسان(احسان سابق)

        ۹ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (2876 ديدگاه)

        میلاد فقط آلمان.فقط بنز یه پیشنهاد بهت دارم.میشه اسم پورشه رو بجای بنز بذاری؟!

        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۹ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (6526 ديدگاه)

          درود.

          دیگه چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

          دوست داری تحت عذاب الهی قرار بگیرم؟؟؟؟

          برای چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

          ((( ایران و المان )))

        2. carbonado aventador

          ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (4514 ديدگاه)

          آقا محسن أین کارو کرده !!!

  15. رضا احمدى

    ۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (74 ديدگاه)

    تاریخ نشون داده آلمانى ها در به وجود آمدن خودرو سازى در دنیا پیشقدم بودن و این ماشین سند این ادعاست.شاید اگه امثال فردیناند پورشه،کارل بنز و…تو ایران وجود داشت الان این ما بودیم که به دنیاى خودرو سازى حکومت مى کردیم.

  16. توفیقی

    ۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1122 ديدگاه)

    یک لگن چوبی و همین بس…

    1. رضا احمدى

      ۹ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (74 ديدگاه)

      اه اه اه اه مسیح تموم شد نوبت این توفیقیه.یه بار دیگه نسنجیده حرف بزنى اینقدر دیس لایکت میکنیم که تو کتاب گینس ثبت بشه.فهمیدى؟

      1. مجید.بهترین یا هیچ.

        ۲۵ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        محیط پدال ترول پروره.
        به خاطر ماهیت مباحث و میانگین سنی کاربران.

  17. روزبه

    ۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خوش به حال شهروندان آلمانی که تو خرید خودرو محدودیتی ندارند، والا تو مملکت ما انتخاب خیلی محدوده،خودروهای موجود تو بازار ایران اکثرشون 20 ساله که داره تولید میشه و البته کیفیتش هر روز بدتر از دیروز و قیمتها هر روز بیشتر از دیروز!!و اما نکته ای که هست اینه که یک مدل اتومبیل بیشتر از 10 نوع تیپ داره مثلاً پراید SL111-SX111-EX111-LE111-SL131-LE131-EX131-SX131-SE131-SL132-SX132!!! سرتون رو درد نمیارم، اما یکی بگی واقعاً چه مزیتهای مهمی نسبت به هم دارند؟ اما تو آلمان مدل اتومبیل مثلاً 101 با 102 به کل فرق داره!!!

  18. شیراز من

    ۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (8 ديدگاه)

    خسرو معتضد: خودروهای چینی برای ما، خودروهای ژاپنی برای از ما بهتران!

    قدس آنلاین/ نمی‌دانم چرا هر چه سنگ است، مال پای لنگ است.

    شب و روز از تلویزیونهای شیخ نشینها، آگهی فروش نقد و اقساط اتومبیلهای سوپر لوکس آمریکایی، انگلیسی، ایتالیایی، سوئدی، آلمانی، ژاپنی، کره‌ای پخش می‌شود.

    ندیدیم یک تلویزیونی حتی آن شیخ نشینهای کم درآمدتر مثل رأس الخیمه، فجیره، خورفکار و ام القوین آگهی فروش اتومبیل چینی پخش کنند.
    اتومبیل چینی خیلی مانده بتواند در کشورهای محترم شیخ نشین آن سوی خلیج فارس عرض اندام بکند. در عوض خودرویی را که مسعود تهرانچی دست‌اندرکار واردات و مونتاژ خودروهای خارجی که ون و آمبولانس هم می‌سازد قرار بود از چین وارد کند و از 6 تا 10 میلیون تومان (حداکثر) بفروشد پیش گردن‌کلفت‌های انحصار طلب رانت‌خوار رفته و ساخت و پاخت کرده هر دستگاه 51 میلیون تومان می‌فروشند و جالب آن است که این واژه لعنتی مالیات بر ارزش افزوده را هم از جیب چون بانک پرپول خود نمی‌دهند و قرار است خریداران بابت اتومبیل قراضه چینی که نامرغوبترینش را به ایران قالب می‌کنند، بپردازند.

    عرض کردم هر چه سنگ است، مال پای لنگ است؛ یعنی ملت نجیب اصیل و سر به زیر ایران. یادتان هست آن الدورم بولدورمهای جناب آقای دکتر جمشید پژویان اقتصاددان سرشناس که ابتدا مانند آذرخش و تندر برق زد و غرش کرد و خودروسازان را تهدید کرد که اله می‌کنم، بله می‌کنم جرأت دارید گران کنید، ببینید چه پدری از شما می‌سوزانم، یکدفعه مثل چراغ زنبوری‌های سابق که تورشان می‌سوخت کمرنگ می‌شدند و به خاموشی می‌گراییدند.
    چند شب پیش دیدم جانشین ایشان یک آقای موقری که مرا یاد دادستانهای دادگاه‌های قدیم می‌انداخت بازدارد صحبت از رسیدگی به قیمتها و دلخوش کردن مردم می‌کند. خنده‌ام گرفت و گفتم، ای بابا دست بردارید، کوتاه بیایید، زور شما و جد و آبای شما به اتومبیل سازان نمی‌رسد. مگر زور دکتر پژویان رسید؟ نمی‌دانم چه دارویی به آن جناب دادند که صدایش گرفت و ساکت شد.

    آری، شبها تلویزیون راس الخیمه، خورفکان، فجیره، ام القوین را نگاه می‌کنم، گاهی تلویزیون قراقوروم یعنی مغولستان و گاهی تلویزیون ارمنستان یا ایروان تی. وی را می‌گیرم. الهی کوفتشان بشود، الهی جز جگر بزنند، همه دارند تلویزیون و یخچال و اجاق گاز و انواع کامپیوتر را تبلیغ می‌کنند، همه دارند آپارتمانهایشان را با توجه به آنچه در جیب مردم است، تبلیغ می‌نمایند (زیاد کنند نگویم یک بار هم بگویم می‌نمایند) باور کنید گاهی فقط محض کنجکاوی تلویزیون جزایر سی شل و ایریان غربی و جزیره موریس را می‌بینم، آخر اینها کی هستند؟ از کجا آورده‌اند می‌توانند انواع فورد آمریکایی و نیز آلمانی و فیات ایتالیایی و ولوو سوئدی را خریداری کنند؟

    چرا در ایران فقط نومن کلاچرها می‌توانند 2 میلیارد تومان اتومبیل بخرند و پزش را بدهند؟ آخر کی گفته اتومبیل وسیله پز دادن است؟ در جراید مژده داده بودند، اتومبیلهای 140 تا 180 میلیون تومانی که مالیات بر ارزش افزوده‌اش هم جداگانه حساب می‌شود که حق الناس و بیت‌المال هم رعایت شود و صاحبان شرکتهای واردکننده در پیشگاه عدالت سرافکنده نشوند که نکند مالیات بر ارزش افزوده را با پس گردنی از مشتری‌ها نگیرند و به خزانه گل و گشاد دولت نریزند، اعلام مرحمت و بزرگواری فرموده در قیمت اتومبیلهای 140 میلیون تا 180 میلیون تومانی محض رفاه ملت شریف ایران و مصرف کنندگان محترم 6 میلیون تومان تخفیف داده‌اند!
    واقعاً خدا از بزرگی کمتان نکند. چه حاتم طایی‌هایی. ان‌شاءا… شما هم مانند آن واردکننده محترم که 80 میلیون تومان از هر اتومبیل وارداتی جمعاً 164 میلیارد تومان سود خالص شرعی برداشت و مجلس مدتهاست دارد درباره حقانیتش تحقیق می‌کند هر چه زودتر به سود 164 میلیارد تومانی برسید و در دنیا و آخرت سربلند و مباهی باشید. چقدر گذشتگان احمق و نادان بودند که تویوتای کرونای نازنین و تویوتای کارینای خوشگل سالهای 1978/1365 را به قیمت فقط 72 هزار و 64 هزار تومان به مردم می‌فروختند؟

    واقعاً حیف نبود؟ همان کارها و دست و دلبازیها را کردند که صدام حسین هنگام حمله به خرمشهر دستور داد 8000 دستگاه تویوتای وارداتی به بهای مفت را ارتش عراق بردارد روی لنج ببرد بصره بین بعثیون پخش و پلا کند و جایزه بدهد!
    واقعاً حیف نبود اتومبیل به آن خوشگلی و شیکی را به ایرانی‌ها که پراید هم گیرشان نمی‌آید 72 هزار و 64 هزار تومان بفروشند؟ راستی چقدر باید تلویزیون خورفکان و مغولستان تماشا کنم (محض کنجکاوی) و افسوس بخورم چرا ملت ایران را لایق یک خودرو سواری درست و حسابی هم نمی‌دانند؟ چرا نصیب ما از خودرو، پراید و پیکان و پژو 405 است که آتش می‌گیرد و فرصت هم نمی‌شود آتش نشانی را خبر کنیم؟ راستی چرا؟!

    1. یارو . فقط المان . فقط فولوکس

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (290 ديدگاه)

      یا حسین کی حال داره این همه رو بخونه

      (پرچم بالاست)

  19. محمد

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (735 ديدگاه)

    مسوولین ما اون موقع داشتن مگس می پروندند البته هنوزم این کارو می کنن ولی به روی خودشون نمیارند

  20. hagbak

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    آفرین!میدونستم اینا از همون اول به فکر آینده بودن.آفرین!

  21. امیرعلی

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خودرو
    از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
    Right
    برای اثبات‌پذیری کامل این مقاله به منابع بیشتری نیاز است. لطفاً با توجه به شیوهٔ ویکی‌پدیا برای ارجاع به منابع با ارایهٔ منابع معتبر این مقاله را بهبود بخشید. مطالب بی‌منبع را می‌توان به چالش کشید و حذف کرد.

    رولز رویس فانتوم ۲۰۰۸
    خودرو هم‌چنین اتومبیل یا ماشین و به زبان فارسی دری «موتِر»[۱] به وسیله نقلیه چرخداری گفته می‌شود که موتور خود را حمل می‌کند.
    خودرو به وسایلی گفته می‌شود که بدون ارتباط با وسیله دیگر و به کمک نیروی ماشینی خود، قادر به حرکت باشد.
    محتویات [نهفتن]
    ۱ دید کلی
    ۲ تاریخچه
    ۳ ساختمان خودروها
    ۴ طرز کار خودرو
    ۵ خودروی برقی
    ۶ برخی نمونه خودروی برقی
    ۷ REVA
    ۷.۱ طراحی
    ۷.۲ مدل‌ها
    ۷.۲.۱ REVA
    ۷.۲.۲ REVAi
    ۷.۲.۳ REVA L-ion
    ۷.۳ قیمت
    ۷.۴ ملاحظات ایمنی
    ۷.۵ [۴] ریزترین خودروی برقی جهان
    ۸ کاربرد خودرو
    ۹ تولیدکنندگان جهانی
    ۱۰ میزان تولید خودروهای موتوری در کشورهای مختلف
    ۱۱ مارک‌های عمده
    ۱۲ آنتیک
    ۱۳ پانویس
    ۱۴ جستارهای وابسته
    ۱۵ منابع
    دید کلی[ویرایش]

    اصولاً برای تمام وسایلی که دارای منبع قدرت باشند و به خودی خود بتوانند حرکت کنند، می‌توان واژهٔ خودرو را بکار برد. لیکن کاربرد این واژه در زبان ما دارای محدوده مشخصی است که معمولاً به وسایل متحرکی گفته می‌شود که همگی دارای حرکت بوده و با زمین در تماس هستند.
    تاریخچه[ویرایش]

    اولین وسیله متحرک ساخت فردیناند فربیست ۱۶۷۸
    شاید بتوان اولین ایدهٔ مکتوب در مورد وسیلهٔ نقلیه‌ای را که بدون نیروی انسان یا حیوانات قادر به حرکت باشد، در ایلیاد اثر هومر یافت. در قسمتی از رمان، هفاستوس (خدای آتش و فلزکاری) یک سه‌چرخهٔ متحرک می‌سازد و از آن برای جابجایی استفاده می‌کند. ∗ اما در عالم واقع، این وسیله برای اولین بار در سال ۱۶۷۸ توسط پدر فردیناند فربیست مبلغ مسیحی بلژیکی در چین طراحی و ساخته شد که توسط

    اولین خودرو بخار قابل استفاده ۱۷۶۷نیروی
    بخار کار می‌کرد. این خودرو اولیه ۶۵ سانتی متر طول داشت و به عنوان وسیله سرگرمی برای امپراطور چین ساخته شده بود. اولین اتومبیل واقعی با نیروی بخار که برای جابجائی انسان و بار بکار گرفته شد در سال ۱۷۶۷ توسط نیکلاس جوزف کان فرانسوی طراحی و ساخته شد. خودرو کان می‌توانست ۴ تن بار به همراه ۲ خدمه را با سرعت ۷/۸ کیلومتر بر ساعت به حرکت در آورد. اولین تصادف خودروئی جهان نیز با این خودرو در سال ۱۷۷۱ اتفاق افتاد.[نیازمند منبع]
    موتور احتراقی در سال ۱۸۶۰ میلادی به‌وسیلهٔ یک بلژیکی به نام اتین لونوار اختراع شد. پس از آن، روند تکامل صنعت خودروسازی تداوم یافت و در بین سال‌های ۱۸۶۰ تا ۱۹۷۰ میلادی در اروپا اختراعات مختلفی به وسیله چند تن از مهندسان انجام گرفت.
    نخستین خودرو با موتور برون سوز یک موتور کوچک بود که بر روی یک گاری کوچک نصب شد. این خودرو را زیگفرد مارکوس در سال ۱۸۷۴ میلادی در شهر وین ساخت. موتور این وسیله نقلیه، موتور بخاری یا موتور برون سوز نام گرفت. اما به‌تدریج موتورهای برونسوز تبدیل به موتورهای درونسوز گردیدند. در موتورهای درونسوز، مخلوط هوا و گاز در داخل سیلندر به وسیله جرقه محترق می‌گردد. اولین نمونه موتور احتراق داخلی را یک مهندس آلمانی به نام نیکلاس اتو ساخت. موتورهای امروزی، در حقیقت نمونه تکامل یافته این موتور محسوب می‌شوند.

    اولین خودرو با موتور احتراقی بنز ۱۸۸۵اما
    اختراع خودرو به کارل بنز نسبت داده می‌شود. او در سال ۱۸۸۵ موفق به ساخت اولین خودرو با موتور احتراقی گردید. در سال ۱۸۸۸ برتا بنر همسر کارل بنز اولین سفر خودروئی را با خودرو سه چرخ ساخت بنز انجام داد. در این سفر او فاصله ۱۰۶ کیلومتری مانهایم تا فورتزهایم را برای بر گرداندن فرزندانش ریچارد و یوگن بصورت رفت و طی کرد. او دلیل این سفر را دیدار مادرش در فورتزهایم ذکر کرد ولی در حقیقت هدف او از این سفر نشان دادن قابلیتهای خودرو بود.
    درعین حال، برخی به اشتباه، هنری فورد را به عنوان مخترع خودرو می‌دانند. این اشتباه به این خاطر رخ می‌دهد که هنری فورد، در واقع، ایدهٔ تولید اتومبیل ارزان قیمت را تحقق بخشید و استفاده از خودرو را در مقیاس گسترده و توسط مردم عادی امکان‌پذیر نمود. هنری فورد در سال ۱۸۹۱ یک موتور کوچک گازوئیلی طراحی کرد و سه سال بعد، یک ماشین گازوئیلی ساخت که به نام کالسکه بدون اسب شناخته می‌شود. ۵ سال بعد، هنری فورد طراحی ماشین‌های موسوم به مدل A و مدل T را آغاز کرد. او سرانجام توانست خط تولید و مونتاژ این اتومبیل‌ها را توسعه دهد تا تولید ماشین‌ها سریع‌تر و اقتصادی‌تر شود. مدل T اتومبیلی بود که در همه جای اروپا به‌راحتی استفاده می‌شد و موتورش آنقدر قوی بودکه در زمین‌های ناهموار به راحتی حرکت می‌کرد. این اتومبیل، به سادگی تعمیر می‌شد و حتی یک کشاورز با کمی دقت می‌توانست قطعات معیوب آن را عوض کند. قیمت این اتومبیل در آن زمان، ۸۵۰ دلار بود. این قیمت اگرچه نسبت به درآمد مردمان عادی، قیمت بالایی محسوب می‌شد، ولی نسبت به اتومبیل‌های زمان خودش بسیار ارزان بود.
    چندی از مقاطع بسیار مهم و تحولات اساسی در تاریخچه خودرو [نیازمند منبع]:
    سال ۱۷۶۷ میلادی: ساخت اولین وسیله نقلیه خودروئی قابل استفاده توسط کان
    سال ۱۸۷۶ میلادی: ساخت موتور چهارزمانه توسط اتو و لانگن
    سال ۱۸۸۳ میلادی: ساخت موتور کاربوراتوردار با دور زیاد توسط دیملر
    سال ۱۸۸۴میلادی: ساخت اولین موتور سیکلت با قدرت ۲/۱ اسب بخار توسط دیلمر
    سال ۱۸۸۵ میلادی:ساخت اتومبیل سه چرخه با دستگاه اشتعال برقی توسط بنز
    سال ۱۸۹۳ میلادی: ساخت کاربراتورردولف دیزل
    سال ۱۹۰۰ میلادی: طراحی ساختمان کلی اتومبیل به نحوی که امروزه هم رایج است
    سال ۱۹۲۴ میلادی: ساخت یک خودرو با استفاده از موتور دیزل توسط کارخانه بنز
    سال ۱۹۵۷ میلادی: ساخت موتور وانکل
    ساختمان خودروها[ویرایش]

    هر خودرو را می‌توان به هفت بخش کلی تقسیم کرد که عبارت‌اند از:
    مولد قدرت(موتور): در این واحد که انرژی شیمیایی بنزین به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود حرارت ناشی از سوختن هیدروکربورها با بالاتر از ۷۰۰درجهٔ سانتیگراد می‌رسدکه به علت بازده مفید سیستم از هر ۴ قسمت حرارت تولید شده۱ قسمت به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شدو بقیه به صورت هوای گرم یا دودهای حاصل از احتراق از موتور خارج می‌شود
    در یک موتور در حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ قطعهٔ متحرک وجود دارد که همه نیاز به روغن کاری دارند با توجه به درست کار کردن سیستم روغنکاری و لی باز هم عمر مفید یک خودرو ۸ سال کار و یا پیمودن۱۵۰۰۰۰کیلومترمسافت است.در حقیقت، عملکرد موتور چهار مرحله است که به اختصار به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.
    1. در مرحله اول، سوپاپ ورود هوا باز شده و با حرکت رو به پایین پیستون، مخلوط هوا و سوخت وارد سیلندر می‌شود.
    2. در این مرحله، سوپاپ‌ها بسته شده و با حرکت رو به بالای پیستون، مخلوط هوا و سوخت به شدت فشرده می‌شود.
    3. وقتی که پیستون به بالاترین سطح خود رسید، با جرقه زدن شمع، احتراق انجام می‌شود و نیروی حاصل از احتراق، پیستون را با فشار بسیار بالا به پایین هدایت می‌کند.
    4. در مرحله آخر نیز سوپاپ خروجی باز شده و با حرکت رو به بالای پیستون، تمامی گازهای حاصل از احتراق، از سیلندر خارج می‌شوند. این چرخه چهار مرحله‌ای، به سرعت در موتور تکرار شده و موتور روشن می‌شود. گفتنی است، در خودروها، برای افزایش توان خروجی، از موتورهای 4، 6، 8، و یا 12 سیلندر استفاده می‌شود. در این فیلم[۲] کوتاه شما می‎توانید به‎خوبی با مطالب بالا آشنا شوید.
    سیستم انتقال قدرت:این مجموعه وظیفه دارد قدرت تولیدی موتور را به چرخها انتقال دهد که شامل جعبه دنده یا مبدل گشتاور و سرعت، وکلاچ می‌باشد.
    گروه فنر بندی و تعلیق:در اتومبیل‌های جدید دستگاه فنر بندی در هر دقیقه بیش از ۱۰۰۰تا ۱۲۰۰بار نوسان می‌کند تا اتاق و شاسی، سرنشینان را در معرض ضربه‌های ناشی از ناهواری‌ها ی جاده قرار ندهد
    گروه چرخ بندی ترمزها:به طور متوسط در هر ۹۰۰۰۰کیلو متر مسافت پیموده شده یا هر شش سال کار خودرو هر چرخ حدود ۹۵ میلیون بار چرخش می‌کند
    گروه بدنه و شاسی:بدنهٔ خودرهای جدید طوری ساخته می‌شود که بتواند تمامی قطعات را نگهداری کند در هر بدنهٔ خودرو حدود ۴۰متر مربع ورق فولادی به کار می‌رود که ضخامت آن۴/۰ تا ۲/۱می باشد
    گروه هدایت و فرمان:نیروی متوسطی که لازم است تا بتوا خودرو را در یک پیچ معمولی هدایت کرد بین ۵ تا ۱۰ کیلوگرم می‌باشد ولی سیستم‌های جدید فرمان ای نیرو را به حدود ۳۰گرم کاهش داده‌است
    گروه مدارات الکتریکی:از باتری‌های ۲۴،۱۲،۶ ولتی برای راه اندازی و روشن کردن موتور استفاده می‌شود سیستم جرقه زنی را تا ۳۰۰۰۰ولت افزایش داده برای جرقه زنی موتور اماده می‌کند در این گروه همچنین چراغهای روشنایی و علایم وبرف پاکن‌ها و بخاری و دیگر وسایل الکتریکی نصب شده‌است
    طرز کار خودرو[ویرایش]

    خودروهای امروزی جهت تولید قدرت از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند. این خودروها همگی دارای موتورهای درونسوز هستند که با سو زاندن بنزین، گازوئیل و یا گاز طبیعی انرژی ذخیره شده در این سوختها را به شکل انرژی جنبشی قابل استفاده در می‌آورند. (این کار در موتور خودرو انجام می‌شود).
    توان تولید شده در موتور خودرو به واسطه سیستم انتقال نیرو از موتور خودرو به چرخهای آن منتقل می‌شود. در واقع چرخهای خودرو عامل ارتباط خودرو با زمین و به وجود آورنده حرکت خودرو است. آنگاه حرکت تولید شده به وسیله انسان، یا برای جابجایی و یا برای کشیدن وسیله دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    خودروی برقی[ویرایش]

    نوشتار اصلی: خودروی برقی
    خودرو برقی به خودروی می‌گویند که از باتری جهت نیروی محرکه به‌جای موتور درون‌سوز استفاده می‌کند.
    اولین خودروهای برقی در قرن نوزدهم ظاهر شدند. تولید اینگونه خودروها با تولید انبوه اتومبیل احتراقی دچار افت شدید گردید. اما برخی خودروهای برقی همانند تسلا رودستر (یک خودروی لوکس برقی) و جنرال موتورز ای‌وی-۱ موفقیت آمیز بوده‌اند.
    برخی نمونه خودروی برقی[ویرایش]

    خودروی تماماً الکتریکی Tesla Model S، سریع‌ترین خودروی سدانی است که تاکنون در آمریکا ساخته شده. جالب است بدانید که 0 تا 100 این خودرو چیزی درحدود 3.9 ثانیه است. قدرت موتور این خودرو 416 اسب بخار معادل یک Audi R8 تولید شرکت تیونیگ “منصوری” است. در Tesla Model S که از بدنه‌ای آلومینیومی ساخته شده است، یک موتور الکتریکی 16,000 دوربردقیقه با گشتاور 600 نیوتن-متر به‌کار رفته است. این موتور توسط تعداد بسیار زیادی از پکیج‌های باتری متشکل از 7,000 سلول لیتیم ـ یون که در کف خودرو جاسازی شده‌اند، به چرخش درمی‌آید و نکته قابل‌توجه همین باتری‌ها هستند که وزنی در حدود 455 کیلوگرم دارند. باتری‌ها در هر شکل و اندازه‌ای می‌توانند باشند. شارژ باتری‌های این خودرو از طریق شارژرهای 110 ولت یا 220 ولت خانگی به راحتی امکان‌پذیر است.[۳]
    REVA[ویرایش]

    خودروی REVAi که در بریتانیا به نام G-Wiz شناخته می‌شود یک خودروی کوچک الکتریکی است که به وسیله تولیدکننده هندی به نام REVA Electric و از سال ۲۰۰۱ تولید می‌گردد. شرکت REVA تا سال ۲۰۱۱ بیش از ۴۰۰۰ دستگاه از این نوع خودرو را در ۲۶ کشور جهان به فروش رسانده‌است. در بسیاری از کشورها REVAi استانداردهای کافی جهت به رسمیت شناخته شدن به عنوان یک خودروی کامل را بدست نیاورده به نحوی که در سایر کلاسها نظیر خودروی شبه برقی در آمریکا و چهارچرخه موتوری در اروپا طبقه‌بندی شده‌است. این خودرو در ابتدا تحت نام REVA شناخته می‌شد که بعداً با تغییرات و بهینه سازی‌های انجام شده بر روی آن تحت نام REVAi و با قابلیت‌های بهتر عرضه گردید. رویهمرفته مدل قدیمی و جدید آن لقب پرفروشترین خودروی برقی جهان را تا اواخر سال ۲۰۰۹ به خود اختصاص داده‌است.
    طراحی[ویرایش]
    REVAi یک خودروی هاچ بک ۳ در و کوچک است که دارای ابعاد 2.6m طول، 1.3mعرض و 1.5m ارتفاع می‌باشد. این خودرو قابلیت حمل ۲ بزرگسال در جلو و ۲ کودک را در صندلیهای عقب دارا بوده و صندلیهای عقب می‌توانند به منظور ایجاد فضا برای حمل بار بیشتر کاملاً خوابانده شوند. حداکثر وزن مسافر و بار این خودرو به صورت توام ۲۷۰ کیلوگرم می‌باشد. REVAi به منظور سفرهای درون شهری و به ویژه تردد بین منزل و محل کار خصوصاً در ترافیکهای سنگین طراحی شده و در اروپا این خودرو تحت عنوان چهارچرخه سنگین (Category L7) طبقه بندی شده‌است. این خودرو دارای اجازه صادرات به آمریکا است به شرطی که دارای محدودکننده سرعت به کمتر از ۲۵ مایل در ساعت بوده و به منظور رفت‌وآمدهای کوتاه (Neighborhood Electric Vehicle) از آن استفاده گردد.
    مدل‌ها[ویرایش]
    REVA[ویرایش]
    مدل اولیه این خودرو که از سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ تولید می‌شد REVA نام گرفت (در بریتانیا G-Wiz). نیروی محرکه این خودرو از طریق یک موتور 4.8 Kw (4.6 hp) تامین می‌گردد که توسط یک کنترلر DC با جریان خروجی 400A کنترل شده و حداکثر توان آن به 13.1kw (17.6hp) بالغ می‌گردد. این توان از طریق ۸ عدد باتری 6V-200Ah که به صورت سری و دارای ولتاژ نهایی 48V هستند بدست آمده و در زیر صندلی جلوی خودرو تعبیه شده‌اند. این مدل به دلیل عدم وجود شاسی قدرتمند قادر به گذراندن تستهای استاندارد تصادف با سرعت 40 km/h (25mph) نبود.
    REVAi[ویرایش]
    در ژانویه سال ۲۰۰۸ یک مدل جدید از این خودرو به نام REVAi به بازار معرفی شد که دارای یک سیستم درایو AC است و باعث می‌شود سرعت آن به حداکثر 80km/h (50mph) افزایش یابد. این درایو ۳۵۰ آمپری یک موتور AC سه فاز با توان حداکثر 13Kw (17 hp) که نیروی محرکه خودرو است را کنترل می‌نماید. همانند مدل REVA توان الکتریکی این خودرو نیز از طریق ۶ عدد باتری 6V-200Ah که در زیر صندلیهای جلو تعبیه شده‌اند بدست می‌آید. این خودرو دارای یک سوئیچ تقویتی (boost) می‌باشد که با فعال شدن آن ۴۰% گشتاور اضافی جهت شتابگیری بهتر و توانائی بالا رفتن از مسیرهای کوهستانی به آن افزوده شده و حدکثر سرعت آن را نیز به 80km/h می‌رساند. وزن این خودرو 665kg بوده که 270kg از آن مربوط به باتریهاست. مسافت نرمال پیموده شده توسط REVAi با یک بار شارژ حدود 80km است که البته درصورت رانندگی سریع یا استفاده از بخاری و کولر خودرو این مسافت کاهش خواهد یافت. جهت تصحیح مشکلات ایمنی مدل قبلی با همکاری شرکت لوتوس، ویژگیهای ایمنی متعدد و جدیدی به این خودرو افزوده شده‌است که از جمله ترمزهای دیسکی در جلو و شاسی تقویت شده را می‌توان نام برد که به خوبی تست‌های تصادف در سرعت 40km/h را بوسیله موسسه استاندارد ARIA در کشور هند گذرانده‌است.
    REVA L-ion[ویرایش]
    در ژانویه سال ۲۰۰۹ مدل جدیدی به بازار ارائه شد که REVA L-ion نام گرفت. این مدل از نظر ظاهر مشابه مدل REVAi است ولی باتریهای آن از نوع Li-ion (Lithium-ion) بوده که علاوه بر کاهش وزن خودرو به 565kg، کاهش زمان شارژ به ۶ ساعت و افزایش مسافت طی شده بعد از یک شارژ کامل تا 120km را نیز به همراه داشته‌است. همچنین عملکرد این باتریها کمتر تحت تاثیر تغییرات دما قراردارد. علاوه بر تغییر در باتریها، REVA L-ion دارای یک پانل خورشیدی جهت شارژ باتریها به وسیله انرژی خورشیدی برروی سقف آن است. همچنین افزون بر باتری شارژر نصب شده برروی خودرو، یک ایستگاه شارژ باتری ۳فاز که نیازمند اتصال برق ۳فاز است نیز آماده ارائه می‌باشد که در عرض ۱ ساعت قادر به شارژ ۹۰ درصد ضرفیت باتری‌های خودرو خواهد بود.
    قیمت[ویرایش]
    بیش از ۴۰۰۰ دستگاه از مدلهای مختلف REVA تا اواسط مارس ۲۰۱۱ فروخته شده که کشورهای واردکننده این خودرو عبارتند از: اتریش، برزیل، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، قبرس، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، هند، ایرلند، نروژ، ژاپن، مالتا، موناکو، نپال، جزایر نورفولک، پرو، فیلیپین، پرتغال، اسپانیا، سریلانکا و بریتانیا. قیمت این خودرو، هم اکنون در بریتانیا تقریباً ۹۹۹۵ یورو برای مدل استاندارد (مدل G-Wiz) است. این خودرو از پرداخت شارژ مربوط به نقاط پرترافیک لندن معاف است چرا که به عنوان خودروی الکتریکی طبقه‌بندی شده‌است. این خودرو همچنین در کشورهای اروپایی دیگر نظیر اسپانیا و نروژ نیز فروخته شده‌است. در کاستاریکا، REVAi در مارس ۲۰۰۹ وارد شد و به قیمت ۱۳۰۰۰ دلار آمریکا فروخته شد. در بازار شیلی این خودرو ۱۲۰۰۰ دلار آمریکا قیمت گذاری شده‌است. در جمهوری ایرلند خودروی REVAi به قیمت ۱۱۵۰۰ یورو قیمت گذاری شده و مدل بهتر آن با نام REVA L-ion به قیمت ۱۷۵۰۰ یورو به فروش می‌رسد. همچنین در هندوستان REVA به مبلغ ۳۵۰،۰۰۰ روپیه به فروش رسیده و هزینه شارژ آن 0.8 cent/Km برآورد می‌گردد که باید در کنار قیمت 1.3 USD/Liter برای بنزین در هند مورد توجه قرار گیرد.
    ملاحظات ایمنی[ویرایش]
    REVA از اکثر مقررات ایمنی تصادفات در اروپا به دلیل وزن کم و طبقه‌بندی شدن در ردیف چهارچرخه‌های سنگین به جای خودرو معاف شده‌است. دپارتمان حمل و نقل بریتانیا پس از آزمون تصادم، یک دستگاه خودروی REVA مدل G-Wiz (که اکنون از رده تولید خارج است) با مانع غیر قابل انعطاف در ۲۴ آوریل ۲۰۰۷، ملاحظات جدی ایمنی را در این خودرو مشخص نمود. مشابه همین تست، یک آزمایش دیگر نیز که به وسیله مجله Top Gear و بر اساس مقررات تست تصادفات NCAP اروپا انجام پذیرفت، مشخص کرد که سرنشینان این خودرو در تصادفات با سرعت 64 Km/h متحمل صدمات جدی و بعضاً بسیار جدی خواهند شد. در نتیجه آزمونهای یاد شده، مدلهای REVAi و REVA L-ion شامل ویژگیهای متعدد ایمنی نظیر ترمزهای دیسکی جلو و شاسی تقویت شده و با طراحی مجدد هستند که آزمون تصادفات آن توسط ARAI در هند موفقیت‌آمیز بوده‌است. فیلم آزمون تصادف از جلوی مدل جدید با سرعت 40 Km/h هم اکنون به صورت آنلاین در دسترس قراردارد. کمپانی تولید REVA (RECC) در سال ۲۰۰۸ مدعی شد که این خودرو دارای رکورد ایمنی عالی است به نحوی که در مجموع ۸۰ میلیون کیلومتر کاربرد این خودرو در سراسر جهان، حتی یک مورد فوت یا وارد آمدن صدمه جدی به سرنشینان رخ نداده‌است.
    [۴] ریزترین خودروی برقی جهان[ویرایش]
    خودروهای برقی متعددی طی سالهای گذشته تولید شده‌اند که از ابعاد کوچکی برخوردار بوده‌اند، با این همه تمامی این خودروهای کوچک در مقایسه با خودروی برقی که دانشمندان سوئیسی ابداع کرده‌اند بسیار غول پیکر به شمار می‌روند. به گزارش خبرگزاری مهر، گروه سوئیسی «امپتا» طی همکاری با دانشمندان هلندی دانشگاه گرونینگن یکی از بی نظیرترین خوردوهای برقی جهان را ساخته‌اند که ابعاد آن 4×2 نانومتر است.
    این نانوخودرو که از یک تک مولکول ساخته شده دارای چهار چرخ است که عملکرد هر یک از چرخها مشابه چرخی با موتور مجزا است. این خودرو می‌تواند در مسیری مستقیم بر روی سطحی مسی حرکت کند و به جای حمل باتری برق مورد نیاز خود را از سر «میکروسکوپ پویشی تونلی» که بالای آن قرار خواهد گرفت، تامین کند.
    این نانوخودرو برای هر نیم دوری که چرخهایش خواهند زد به ۵۰۰ میلی ولت انرژی نیاز خواهد داشت. زمانی که خودرو وارد یک دست انداز می‌شود، الکترونها از میان مولکول نفوذ کرده و منجر به تغییرات ساختاری برگشت پذیری در هریک از موتورها یا چرخها می‌شوند. این تغییرات باعث می‌شوند هر چهار چرخ به صورت همزمان به جلو حرکت کنند.
    بر اساس گزارش گیزمگ، اجرایی کردن این کار برای هماهنگ سازی حرکت همزمان چرخها در عمل بسیار دشوار است با این همه در نهایت پس از ۱۰ تحریک الکتریکی، نانوخودرو توانست ۶ نانومتر به جلو حرکت کند. توسط من
    کاربرد خودرو[ویرایش]

    کاربرد خودروها در زندگی امروزه بشر بسیار متنوع و بسیار گسترده‌است بطوری که اگر خودروها را از زندگی روزمره حذف کنیم شاید تمدن بشری دیگر به شکل کنونی وجود نداشته باشد. عمده فعالیت خودروها در زمینه‌های زیر است:
    ترابری:
    واژه ترابری خود گویای فعالیت انجام شده توسط خودروها است. چرا که قسمت اعظم مواد و اشیاء انسان‌ها نیز خود بخش وسیعی از حمل و نقل را شامل می‌شود.
    تولید توان کششی:
    کاربرد دیگر خودروها در تولید توان کششی است که در بخش‌هایی مثل کشاورزی و یا صنعت و یا خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کاربرد می‌تواند در قالب یک تراکتور کشاورزی یا یک لیفت‌تراک و یدک‌کش و یا یک ماشین راهسازی جلوه گر شود.
    تولیدکنندگان جهانی[ویرایش]

    بزرگ ترین سازندگان اتومبیل جهان بر حسب تولید در سال ۲۰۰۶
    تعداد کل تولید شده (بر حسب ۱۰۰۰ دستگاه)
    گروه سازنده ۱۰۰۰ ۲۰۰۰ ۳۰۰۰ ۴۰۰۰ ۵۰۰۰ ۶۰۰۰ ۷۰۰۰ ۸۰۰۰ ۹۰۰۰ ۱۰۰۰۰
    جنرال موتورز ۸۹۲۶
    تویوتا ۸۰۳۶
    فورد ۶۲۶۸
    فولکس‌واگن ۵۶۸۵
    هوندا ۳۶۷۰
    پژو-سیتروئن (PSA) ۳۳۵۷
    نیسان ۳۲۲۳
    کرایسلر ۲۵۴۵
    رنو ۲۴۹۲
    هیوندای ۲۴۶۳
    فیات ۲۳۱۸
    سوزوکی ۲۲۹۷
    دایملر ۲۰۴۵
    مزدا ۱۳۹۶
    کیا ۱۳۸۲
    کلید خودروها خودروهای سبک خودروهای سنگین اتوبوس
    کل تولیدات جهانی: ۶۸۳۴۰
    مرجع:
    World motor vehicle production by manufacturer: World ranking 2006. . International Organization of Motor Vehicle Manufacturers, July 2007.

    میزان تولید خودروهای موتوری در کشورهای مختلف[ویرایش]

    [نهفتن]
    ن • ب • و
    « سال پیش ۲۰ کشور برتر سازنده خودرو در سال ۲۰۰۹ سال بعد »
    ساخت خودرو (دستگاه)
    کشور ۱,۰۰۰,۰۰۰ ۲,۰۰۰,۰۰۰ ۳,۰۰۰,۰۰۰ ۳,۰۰۰,۰۰۰ ۵,۰۰۰,۰۰۰ ۶,۰۰۰,۰۰۰ ۷,۰۰۰,۰۰۰ ۸,۰۰۰,۰۰۰ ۹,۰۰۰,۰۰۰ ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱۱,۰۰۰,۰۰۰ ۱۲,۰۰۰,۰۰۰ ۱۳,۰۰۰,۰۰۰ ۱۴,۰۰۰,۰۰۰
    Flag of the People’s Republic of China.svg چین ۱۳,۷۹۰,۹۹۴
    Flag of Japan.svg ژاپن ۷,۹۳۴,۵۱۶
    Flag of the United States.svg ایالات متحده آمریکا ۵,۷۱۱,۸۲۳
    Flag of Germany.svg آلمان ۵,۲۰۹,۸۵۷
    Flag of South Korea.svg کره جنوبی ۳,۵۱۲,۹۱۶
    Flag of Brazil.svg برزیل ۳,۱۸۲,۶۱۷
    Flag of India.svg هند ۲,۶۳۲,۶۹۴
    Flag of Spain.svg اسپانیا ۲,۱۷۰,۰۷۸
    Flag of France.svg فرانسه ۲,۰۴۹,۷۶۲
    Flag of Mexico.svg مکزیک ۱,۵۵۷,۲۹۰
    Flag of Canada.svg کانادا ۱,۴۸۹,۶۵۱
    Flag of Iran.svg ایران ۱,۳۹۵,۴۲۱
    Flag of the United Kingdom.svg بریتانیا ۱,۰۹۰,۱۳۹
    Flag of the Czech Republic.svg جمهوری چک ۹۷۴,۵۶۹
    Flag of Thailand.svg تایلند ۹۶۸,۳۰۵
    Flag of Poland.svg لهستان ۸۷۹,۱۸۶
    Flag of Turkey.svg ترکیه ۸۶۹,۶۰۵
    Flag of Italy.svg ایتالیا ۸۴۳,۲۳۹

    Flag of Russia.svg روسیه ۷۲۲,۴۳۱
    Flag of Belgium (civil).svg بلژیک ۵۲۲,۸۱۰
    Reference: “Production Statistics”. OICA. Retrieved 2010-04-26.

    مارک‌های عمده[ویرایش]

    [نمایش] ن ب و
    شرکت‌های خودروسازی
    آنتیک[ویرایش]

    به اتومبیلهای قدیمی و ارزشمند ساخته شده پس از آغاز قرن بیستم میلادی، اتومبیل آنتیک میگویند؛ به طوری که به اتومبیل‌های ساخته شده تا قبل از سال ۱۹۱۸(سال وقوع جنگ جهانی اول)، وتران و به اتومبیل‌های تولید شده در فاصله زمانی سالهای ۱۹۱۸ تا ۱۹۳۰، وینتاژ گفته می‌شود. اتومبیل‌های آنتیک معمولاً مورد علاقه کلکسیونرها هستند. برای مثال اتومبیلهای قدیمی ساخته شده در سالهای پس از ۱۹۳۰ مانند آستون مارلین یا جاگوار مدل ای(پس از ۱۹۶۰) مورد علاقه کلکسیونرها هستند که گاهی به آنها اتومبیل‌های کلاسیک میگویند.[۵]
    پانویس[ویرایش]

    ^ : روزنامه شرق
    ^ :دانشنامه رشد
    ^ : هوپا

    1. مجید.بهترین یا هیچ.

      ۲۵ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      چه خبره !!!

      خلاصه کن حال داشته باشیم بخونیم.

  22. امیر حسین افشار

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (24 ديدگاه)

    میگفتند اولین شرکتی که به فکر موتور الکتریکی افتاده تسلا بود زایع شدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا