گیربکس ساز آلمانی ZF جزئیات بیشتری از گیربکس ۸ سرعته دو کلاچه جدید خود را که به همراهی پورشه توسعه یافته منتشر کرده است.
این گیربکس DCT که “کیت گیربکس هیبرید مدولار” نام گرفته تعویضهای سریعتری نسبت به نسل قبلی خود داشته و باعث ایجاد راندمان بهتری میشود. همچنین گیربکس یاد شده با الکتریکی سازی صنعت خودرو نیز همخوانی بیشتری دارد.
به لطف طراحی فوقالعادهی جدید، یکپارچهسازی مدول هیبریدی ۱۰۰ کیلوواتی بدون افزایش طول گیربکس میسر شده است. حداکثر گشتاور قابل تحمل این گیربکس نیز ۱۰۰۰ نیوتون متر است.
همچنین گزینهی توزیع تمام چرخ نیز وجود دارد که با استفاده از یک کلاچ نیرو را به اکسل جلو انتقال میدهد.
گفته شده که تلفات قدرت به لطف محدودهی وسیعتر دندهها، نسبت اضافی، سیستم روان کننده و واحد کنترل الکترونیکی گیربکس جدید تا ۲۸ درصد کاهشیافته است.
این گیربکس جدید برای پیکربندیهای طولی جلو در چهار نسخهی متفاوت (استاندارد، چهارچرخ محرک، هیبریدی، هیبریدی چهارچرخ محرک) و در کلاس گشتاوری تا حداکثر هزار نیوتون متر در دسترس است.
کلاس گشتاور با تنوع پیکربندی مدول های دو کلاچه تعریف میشود. این موضوع همچنین برای هیدرولیکهای گیربکس، سیستم تعویض، قفل پارک و واحد کنترل شامل نرمافزار نیز صدق میکند.
به منظور هرچه کامپکت کردن این گیربکس، چرخ دندهی جدیدی با دو شفت محوری و یک شفت جمعی مورد استفاده قرار گرفته است. دندههای ثابت که همگی در شفتهای ورودیهای گیربکس واقع شدهاند میتوانند چندین بار مورد استفاده قرار گیرند که این امر باعث میشود گیربکس پایه بهطور قابلتوجهی طول کمتری داشته باشد.
ZF میگوید: “این تنها راه برای حفظ طول موردنیاز برای هیبرید مدول و نصب اجزا در فضایی محدود بود.”
این معماری چرخدنده مزیت دیگری نیز دارد. بر پایهی مفهوم مدولار، این چرخدنده نه تنها برای کاربردهای طولی-جلویی مناسب است بلکه میتواند برای انواع دیگر پیکربندیها نیز استفاده شود.
ZF همچنین مدول هیبریدی را برای گزینههای آپشنال نیز شخصیسازی کرده که شامل دامپر پیچشی، یک کلاچ جداکننده با فعالکنندهها و همچنین موتوری الکتریکی است. این بخش میتواند مستقیماً به جایگاه کلاچ وصل شود.
این موضوع ابعاد کلی گیربکس را دستخوش تغییر نمیکند اما تأثیری قابلتوجه روی مشخصات آن دارد. با حداکثر خروجی ۱۰۰ کیلوواتی، قدرت ادامهدار ۵۵ کیلوواتی و گشتاور ۴۰۰ نیوتون متری، خودرو میتواند به تنهایی با اتکا به قدرت الکتریکی خود به سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت برسد. با این تکنولوژی تمامی عملکردهای هیبریدی نیز قابلراهاندازی و استفاده هستند.
این گیربکس جدید در تأسیسات Brandenburg شرکت ZF ساخته شده و تولید انبوه آن با پورشه پانامرا آغاز شده است.
KING 918 (سلطان اشتوتگارت)
۱۲ اسفند ۱۳۹۵حداکثر گشتاور قابل تحمل این گیربکس 1000 نیوتون متره جالبه که PDK گشتاور بیشتری رو تحمل میکنه به طوری ۹۱۸ با گشتاور ۱۲۸۰ نیوتون متری مشکلی از این بابت نداشت ……..
احتمالا این گیر بکس برای مدل های سطح پایین تر پورشه باشه …….
Madjid R8 V12 TDI Le Mans
۱۲ اسفند ۱۳۹۵دوست عزیز گشتاور موتور احتراقی پورشه 918 برابر با 528 نیوتن متر بود.
موتور الکتریکی هم که گیربکس نمیخواد.
KING 918 (سلطان اشتوتگارت)
۱۲ اسفند ۱۳۹۵نه رفیق موتور الکتریکی هم به گیربکس متصله و چرخ ها را به حرکت در میاره در نتیجه گشتاور موتور احتراقی و الکتریک جم شده و به عدد ۱۲۸۰ نیو تون متر در ۹۱۸ رسید که این نیرو با تغیر دنده به دست میاد حتی در مدل های تک دنده ایی مثل تسلا این امر صدق می کنه ….
Madjid
۱۲ اسفند ۱۳۹۵.
اون چیزی که در مورد موتور الکتریکی به اسم گیربکس میشناسیم ، با گیربکس موتور های احتراقی خیلی فرق میکنه
در مورد موتور های الکتریکی از گربکسی به اسم تک سرعته ی مستقیم ( direct single clutch ) استفاده میشه.
نمیدونم راستش منظورت چیه ، نمیگم اشتباه میگی ، اما مطمئنم گیربکس موتور های الکتریکی بحثش جداست.
Khan
۱۲ اسفند ۱۳۹۵هیچوقت از ریاضیات و مهندسی خوشم نیومد، ولی این عکسا و چیزای این مدلی که میبینی باید بهشون بگی دمتون گرم.
البته بعد از این کامنت بازم از فیزیک و ریاضیات همچنان متنفرم ??
امیر.عارف
۱۲ اسفند ۱۳۹۵خوش بحال مردم ماشین دوست دنیا بجز ایرانیها. تمام دنیا برای ارتقا ماشینهاشون هزینهای زیادی میکنند ولی خودروسازهای ما حتی برای بهبود ابتدایی ترین مسائل یک خودرو هیچ انگیزه ای ندارند. چرا که به لطف تعرفه دولتی و حمایت (خرید) مردم هیچ انگیزه ای در بهبود کیفی نمیبینند
حسین
۱۲ اسفند ۱۳۹۵دقیقا به دلیل تعرفه های دولتی وحمایت
البته اطلاعات کم بعضی ها هم این مشکلو شدیدتر میکنه متاسفانه
Omid622
۱۲ اسفند ۱۳۹۵واقعا اگه پورشه بتونه موتور بالا دست pdk رو بسازه دیگه بی نظیر و بی رقیب میشه در ساخت موتورهای ماشین واقعا الان هیچ موتوری تو دنیا به گرد پای پورشه نمیرسه واقعا هندلینک اولیه پورشه بی نظیره
محمد رضا
۱۳ اسفند ۱۳۹۵کسی میدونه سرعت تعویض دنده گیر بکس جدید zl1 توی هر دنده چند صدم ثانیست