سیستمهای پیشرفته کمک راننده یا Advanced Driver Assistance Systems که به اختصار ADAS نامیده میشوند به مجموعهای از حسگرهای دیجیتالی موجود در وسایل نقلیه مدرن میگویند که برای افزایش ایمنی و بهبود تجربه رانندگی طراحی، تعبیه و استفاده میشوند.
ADAS از مجموعهای از دوربین، رادار، لیدار، اولتراسونیک و حسگرهای گوناگون برای نظارت دائمی اطراف خودرو استفاده میکند. داده ورودیهای مذکور توسط کامپیوتر خودرو پردازش میشوند تا خطرات احتمالی را شناسایی کند، هشدارهایی را به راننده داده و در برخی موارد، اقدامات مستقلی را برای جلوگیری از تصادف انجام دهد. هدف ADAS کاهش بروز و شدت تصادفات ناشی از خطای انسانی است که عامل بیش از ۹۰ درصد کل تصادفات میباشد.
زمانی که ما یک خودروی مدرن نظیر محصولات فونیکس را میخریم، در کاتالوگ محصول یا از زبان فروشنده لیست بلند بالایی از سامانههای پیشرفته کمکی راننده را میبینیم یا میشنویم که با آنها آشنایی نداریم. بدیهیست که در چنین شرایطی قادر به استفاده بهینه از آنها نیز نیستیم. به همین دلیل بر آن شدیم تا به صورت مختصر مفید در خصوص مهم و پرکاربردترینشان اطلاعاتی را تقدیم حضورتان کنیم.
با توجه به این توضیحات، اکستریم وی اکس به عنوان یکی از لوکس، گران قیمت و جدیدترین محصولات مدیران خودرو دارای ۲۶ سامانه پیشرفته کمک راننده است که در ادامه به بررسی برخی از آنها میپردازیم:
معرفی ADAS اکستریم VX
AEB یا Automatic Emergency Braking
ترمز اضطراری خودکار یک ویژگی ایمنی در خودروهای امروزیست که میتواند به طور خودکار ترمز را برای جلوگیری یا کاهش تصادف اعمال کند. AEB از حسگرهایی مانند دوربین، رادار و لیدار برای تشخیص موانع، وسایل نقلیه، عابران پیاده و موتور یا دوچرخه سواران در مسیر خودرو استفاده میکند. اگر سیستم یک تصادف قریب الوقوع را تشخیص دهد و راننده عکسالعملی نداشته باشد، بطور خودکار ترمز را فشار میدهد تا از تصادف جلوگیری کند یا از شدت آن بکاهد.
FCW یا Forward Collision Warning
هشدار برخورد از جلو به رانندگان در هنگام برخورد قریب الوقوع با مانع یا وسیله نقلیه جلویی هشدار میدهد. هدف FCW کاهش تعداد تصادفات از جلوست که وقتی یک وسیله نقلیه یا جسم غیرمنتظره به طور ناگهانی در مسیر راننده ظاهر میشود و او زمان کافی برای ترمز ندارند، به صورت خودکار عمل کند.
ACC یا Adaptive Cruise Control
کروز کنترل تطبیقی به طور خودکار سرعت خودرو را تنظیم میکند تا فاصله ایمن از خودروی جلویی را حفظ کند. ACCاز حسگرهایی مانند رادار، لیدار یا دوربین برای تشخیص فاصله و سرعت نسبی خودروی جلویی استفاده میکند. هنگامی که اتومبیل جلویی سرعت خود را کاهش میدهد، ACCبه طور خودکار ترمزها را برای حفظ فاصله از پیش تعیین شده اعمال میکند. هنگامی که جاده پیش رو خلوت شد، ACC ماشین را به سرعت تنظیم شده توسط راننده بازمیگرداند.
LDW یا Lane Departure Warning
زمانی که یک خودرو ناخواسته و بدون راهنما از خط خود خارج میشود، LDW به رانندگان هشدار میدهد. هشدار خروج از خط از دوربینهای جلو که در نزدیکی آینه وسط نصب شدهاند برای نظارت بر خط جاده استفاده میکند. اگر وسیله نقلیه بدون چراغ راهنما شروع به ترک خط کند، سیستم هشدارهای صوتی، بصری و یا لمسی (ارتعاش) را برای هشدار به راننده میفرستد.
LKA یا Lane Keeping Assist
LKA با اعمال اصلاحات ملایم فرمان به خودروها کمک میکند تا در محور خود در خط جاده قرار گیرند. این سامانه از دوربین و سنسورهای مختلف برای نظارت بر موقعیت خودرو نسبت به خط کشی استفاده میکند. اگر سیستم تشخیص دهد که وسیله نقلیه در حال خارج شدن از خط خود است، از ورودی فرمان برای هدایت خودرو به مرکز استفاده میکند.
AVM یا Around View Monitor
مانیتور پیرامونی یک سیستم مبتنی بر دوربین است که به راننده دید جامعی از ناحیه اطراف خودرو میدهد. این آپشن در اکستریم وی ایکس ۵۴۰ درجه میباشد. AVM از دوربین های متعددی استفاده میکند که به صورت استراتژیک در اطراف خودرو قرار گرفتهاند تا یک تصویر پانوراما را به هم بچسبانند که روی صفحه نمایش سرگرمی نمایش داده میشود. هدف اصلی AVM افزایش ایمنی و راحتی هنگام پارک کردن و مانور دادن وسیله نقلیه است، زیرا به راننده کمک میکند نقاط کور و موانعی را که ممکن است از روی صندلی قابل مشاهده نباشند شناسایی کند.
TJA یا Traffic Jam Assist
دستیار ترافیکی به رانندگان کمک میکند تا راحت و ایمنتر در ترافیک عبور کنند. این سیستم با کنترل خودکار سرعت خودرو، پیگیری مسافت و فرمان برای متمرکز نگه داشتن آن در مسیر، استرس و بار کاری ناشی از رانندگی در ترافیک سنگین را کاهش میدهد.
ICA یا Intelligent Cruise Assistance
دستیار کروز هوشمند موقعیت خطوط را کنترل میکند و در صورتی که وسیله نقلیه شروع به خارج شدن از خط خود کند به راننده هشدار میدهد و به جلوگیری از تصادفات ناشی از خروج ناخواسته از خط کمک میکند.
IHCیا Intelligent Headlamp Control
کنترل هوشمند چراغهای جلو به طور خودکار الگو و شدت نور هدلایتها را تنظیم میکند تا روشنایی بهینه را برای وضعیت فعلی رانندگی فراهم کند و ایمنی و دید را برای راننده بهبود بخشد.
RCTB یا Reverse Cross Traffic Brake
RCTB در صورت تشخیص برخورد قریب الوقوع با خودروی عبوری در حالی که خودرو در عقب است، به طور خودکار ترمزها را اعمال میکند و به افزایش ایمنی در حین مانورهای پشتی کمک می کند.
FCTA یا Front Cross Traffic Alert
یک فناوری ADAS است که از حسگرها برای تشخیص وسایل نقلیه نزدیک به کنار در حالی که خودرو با سرعت کم به جلو حرکت می کند، استفاده می کند و هشدارهایی را به راننده ارائه می دهد تا هنگام خروج از پارکینگها یا مسیرهایی با دید محدود دقت بیشتری نماید.
FCTA یا Front Cross Traffic Alert
یک فناوری ADAS است که از حسگرها برای تشخیص وسایل نقلیه نزدیک به کنار در حالی که خودرو با سرعت کم به جلو حرکت می کند، استفاده می کند و هشدارهایی را به راننده ارائه می دهد تا هنگام خروج از پارکینگها یا مسیرهایی با دید محدود دقت بیشتری نماید.
FCTBیا Front Cross Traffic Brake
ترمز ترافیکی جلو یک فناوری ADAS است که می تواند به طور خودکار ترمز خودرو را برای جلوگیری از برخورد با ترافیک عبوری هنگامی که خودرو با سرعت کم به جلو حرکت میکند و دید راننده محدود میشود، اعمال کند.
سایر سیستمهای پیشرفته کمک راننده اکستریم VX
- ELK یا Emergency Lane Keeping به معنی حفظ خطوط اضطراری به خودروها کمک میکند تا در خط خود متمرکز شوند و از خروج ناخواسته از خط جلوگیری میکنند.
- TSR یا Traffic Sign Recognition تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی با شناسایی خودکار و نمایش اطلاعات علائم راهنمایی و رانندگی به راننده، ایمنی را افزایش میدهد.
- APA یا Automated Parking Assist به خودکار کردن فرآیند پارک، چه با ارائه کمک فرمان یا پارک کاملاً مستقل اشاره دارد.
- BSD یا Blind Spot Detection به معنی تشخیص نقطه کور از سنسورهایی برای نظارت بر نقاط کور راننده و ارائه هشدارهایی برای کمک به جلوگیری از برخورد هنگام تغییر خط یا ادغام استفاده میکند.
- SLA یا Speed Limit Assist به معنی دستیار سرعت مجاز با پتانسیل یکپارچه شدن با سیستم کروز کنترل خودرو به طور خودکار محدودیت سرعت فعلی را شناسایی کرده و به راننده نشان می دهد.