همه چیزهایی که باید درباره سنسور دور بدانید | بایا کنترل
سنسور دور موتور با نام ESS (Engine Speed Sensor) هم شناخته میشود. این سنسور یک قطعه بسیار مهم در صنعت خودروسازی و صنعت الکترونیک است. سنسورهای دور برای سنجش موقعیت یا سرعت دورانی موتورها مورد استفاده قرار میگیرند. بهطور کلی میتوان گفت این نوع سنسورها نقش بسیار مهمی در کنترل عملکرد انواع موتور دارند. باتوجه به اهمیت بالای این قطعه در صنعت، تحقیقات در زمینه ارتقا سنسورهای دور ادامه دارد تا بتوان بهترین قطعه را مطابق با نیازهای روز صنعت به بازار عرضه کرد. در این مطلب، قصد داریم راجعبه سنسورهای دور بیشتر صحبت کنیم و با عملکرد و انواع آنها آشنا شویم.
آشنایی با سنسورهای دور
سنسورهای دور موتور یکی از مهمترین قطعات الکترونیکی هستند که در خودروها به کار میروند. سنسور دور میتواند موقعیت و سرعت چرخش میللنگ موتور را بررسی و اندازهگیری کند. بعد از اندازهگیری، سنسورها اطلاعات مربوطه را به کامپیوتر مرکزی خودرو یا همان ECU ارسال میکنند. ECU از اطلاعات مربوطه برای کنترل سیستمهای ضدقفل در خودرو، زمان تزریق سوخت، جرقهزنی و… استفاده میکند.
سنسورهای دور معمولاً از تکنولوژیهای مختلفی برای سنجش سرعت و موقعیت بهره میبرند. این تکنولوژیها شامل اثر هال، تغییرات جریان الکتریکی، اثر هال اپتیکال و تغییرات در میدان مغناطیسی هستند. این تکنولوژیها کمک میکند تا سنسور بادقت بالاتری اطلاعات مربوطه را از موتور به دست آورد و درنتیجه عملکرد بهتری داشته باشد. باتوجه به اینکه موقعیت دقیق موتورها و سرعت آنها در صنعت خودروسازی بسیار اهمیت دارد، سنسور دور باید بادقت بالا طراحی شود تا بتواند اطلاعات دقیقی را گزارش کند؛ علاوهبراین، سنسورها باید عملکرد قابل قبولی در شرایط محیطی متفاوت از نظر دما، فشار و رطوبت داشته باشند.
آشنایی با عملکرد سنسورهای دور موتور
سنسورهای دور موتور سیگنال الکتریکی ایجاد میکنند و با کمک تغییر میدان مغناطیسی، وظیفه خود را انجام میدهند. این سیگنالها میتوانند موقعیت و همچنین سرعت چرخش میللنگ موتور را بسنجند و اطلاعات را به کامپیوتر مرکزی خودرو بفرستند. کامپیوتر مرکزی خودرو از سیگنالهای دریافتشده، برای کنترل بهتر عملکرد موتور بهره میبرد. در مجموع، میتوان گفت سنسورهای دور یکی از مهمترین قطعات روی انواع خودرو هستند که نقش حیاتی به عهده دارند.
چند نوع سنسور دور موتور داریم؟
سنسورهای دور موتور در انواع مختلفی به بازار عرضه میشوند، در ادامه ویژگی این سنسورها را نام میبریم تا بتوانید با انواع آنها آشنا شوید.
سنسور تغییرپذیری متغیر
این سنسور شامل یک سیمپیچ و یک آهنربا است. هنگام نزدیک شدن یا دور شدن قطعه فلزی به سنسور، تغییراتی در میدان مغناطیسی ایجاد میشود و بدینترتیب، ولتاژ متناوب در قطعه سیمپیچ شکل میگیرد. شکل موج ولتاژ و فرکانس آن به موقعیت چرخش میللنگ و همچنین به سرعت آن وابسته است. این مدل سنسورها برای فعالیت به برق احتیاجی ندارد؛ اما ولتاژی که تولید میشود ممکن است بسیار زیاد باشد. سنسور تغییرپذیری متغیر را میتوان در خودروهای قدیمی مانند پراید و پژو ۴۰۵ مشاهده کرد.
سنسور دور اثر هال
این سنسور شامل یک ترانزیستور و یک آهنربا است. هنگام دور یا نزدیک شدن قطعه فلزی به سنسور هال، مانند سنسور قبلی، تغییراتی در میدان مغناطیسی ایجاد میشود. این تغییرات باعث روشن یا خاموش شدن ترانزیستور میشود. سنسور اثر هال برخلاف نوع قبلی به برق نیاز دارد و ولتاژ مستقیم را ایجاد میکند. ولتاژ خروجی این سنسور دو حالت دارد، حالت صفر ولت و حالت ولتاژ تغذیه. این سنسور را میتوان در خودروهایی مانند سمند و پژو ۲۰۶ که مدلهای جدیدتری هستند، مشاهده کرد.
سنسور نوری
این سنسور از یک گیرنده نوری مانند فتوترانزیستور و از یک منبع نوری مثل لامپ الایدی تشکیل شدهاست. هنگامی که بین منبع و گیرنده نوری یک قطعه فلزی قرار میگیرد، نور موجود قطع میشود و بدینترتیب، ولتاژ خروجی هم تغییر میکند. سنسور دور نوری هم به برق نیاز دارد و ولتاژ مستقیم ایجاد میکند. ولتاژ خروجی سنسور نوری در دو حالت صفر ولت و همچنین ولتاژ تغذیه ایجاد میشود. این سنسور را میتوان بیشتر در خودروهای ژاپنی مانند انواع میتسوبیشی مشاهده کرد.
محل قرارگیری سنسورهای دور
این قطعات معمولاً در نزدیکی موتور یا محور چرخها قرار میگیرند. درواقع میتوانید این قطعات را در نزدیک فلایول در قسمت عقب موتور مشاهده کنید، البته محل قرارگیری این قطعات در خودروهای مختلف ممکن است کمی متفاوت باشد.
چگونه میتوان فهمید که سنسور خراب شدهاست؟
هنگام خرابی سنسورهای دور موتور، علائمی در خودرو ظاهر میشود که نشاندهنده خرابی سنسور است. در ادامه به این علائم اشاره خواهیم کرد تا بتوانید هنگام خرابی قطعه، زودتر متوجه آن شوید.
-
میزان سوخت خودرو افزایش مییابد.
-
پمپ بنزین هنگام استارت خودرو قطع میشود.
-
قدرت موتور تا حد زیادی کم میشود.
-
با خرابی سنسور دور، گاهی موتور استارت میخورد، اما روشن نمیشود.
-
در بسیاری از موارد صدای موتور تغییر میکند.
-
هنگام تعویض دنده یا در حالت سکون، خودرو به اصطلاح گاز میخورد.
-
هنگام شتابگیری موتور مرتب به اصطلاح ریپ میزند.
-
چراغ چک خودرو روشن میشود.
-
موتور با تأخیر زیادی روشن میشود و دور موتور بهدرستی نشان داده نمیشود.
اگر این علائم را در خودرو مشاهده کردید، باید نسبتبه تعویض سنسور اقدام کنید. در غیر این صورت، خودرو شما عملکرد خوبی را نخواهد داشت. برای اطمینان بیشتر میتوانید از یک فرد خبره در این زمینه کمک بخواهید تا بهطور دقیق مشکل خودرو شما مشخص شود و اقدامات لازم برای تعمیر آن صورت گیرد.
مشهورترین برندهای تولیدکننده سنسور
برندهای مختلفی امروزه اقدام به تولید سنسور میکنند، اما برخی در میان سایرین مشهورتر هستند؛ برای مثال برند Telemecanique یکی از مشهورترین برندها در حوزه تولید انواع سنسور دور است. این برند بیش از ۹۰ سال سابقه در تولید سنسورها دارد. برند Schneider یکی دیگر از برندهای مشهور این حوزه است که در ساخت انواع سنسورهای دور فعالیت دارد. در مجموع میتوان گفت این دو برند جزو بهترین برندهای حال حاضر در صنعت تولید انواع سنسور هستند.
کلام آخر
سنسورهای دور یکی از مهمترین قطعات در صنعت هستند که از آنها استفادههای متعددی میشود. از سنسورهای دور میتوان در وسایل مختلفی مانند تسمه نقاله، مخلوطکن، خشککن گریز از مرکز و… استفاده کرد. در این مطلب، به شکل جامع راجعبه انواع سنسورهای دور صحبت کردیم و ویژگی هرکدام را نام بردیم. برای خرید انواع سنسور میتوانید به مجموعه بایا کنترل مراجعه کنید. مجموعه بایا کنترل دارای بیش از ۱۵ سال سابقه درخشان در حوزه فروش انواع رله و سنسورهای صنعتی است. شما میتوانید انواع سنسور دور را هم به شکل حضوری و هم به شکل غیرحضوری و آنلاین از بایا کنترل ( https://bayacontrol.com )تهیه کنید.