رپورتاژ

خودرو ایگل؛ نماد خودروساز شدن کرمان موتور

خودرو ایگل به عنوان سدان ملی شرکت کرمان موتور با بهره مندی بیش از ۸۰ درصدی از قطعات و مجموعه های تولید داخل، تبدیل به نمادی از دوران گذار کرمان موتور از مونتاژکاری به خودروسازی است.

از روزی که واژه خودرو ملی با خودرو سمند وارد ادبیات صنعت خودروی ایران شد تا امروز، این صنعت فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده است. در این سال‌ها هر چند تعداد خودروسازان ایرانی از عدد انگشتان دو دست فراتر رفته اما هیچ کدام از این شرکت‌ها نتوانست خود را از فضای مونتاژکاری جدا و به جمع خودروسازان واقعی بپیوندد.

این آسیب که در صنعت خودرو ایران تبدیل به یک رویه شده و هر شخصی با صرف چند ده میلیارد تومان می‌تواند مجوز تاسیس یک شرکت خودروسازی را با همکاری برندهای چینی در کشور تاسیس کند، کشور را با مشکلات و چالش‌های بسیاری مواجه ساخته است که بررسی آن در این یادداشت نمی‌گنجد.

با این وجود در میان خودروسازان فعال در کشور، شرکت‌هایی برای عبور از مونتاژکاری دست به سرمایه‌گذاری عظیمی زدند. شرکت کرمان موتور یکی از این خودروسازان است که با وجود سال‌ها فعالیت در زمینه مونتاژ خودرو، از سال‌های گذشته تلاش بسیاری کرد تا تبدیل به یک خودروساز شود و امروز اولین محصول تولید آن با شاخص تولید صنعتی بیش از ۸۰ درصدی، در آستانه ورود به بازار خودرو قرار دارد. واژه I.P.I که در واقع مخفف Itemize Price Indices است به معنی شاخص‌های ارزش جزء به جزء و به بیان دیگر معرف ارزش فعالیت‌های مهندسی، تدارکاتی و هزینه‌های ساخت یک مجموعه شناخته می‌شود.

خودرو ایگل کرمان موتور با شاخص تولید ۸۷ درصد، اولین سدان ملی این شرکت است که به واسطه سرمایه گذاری بخش خصوصی تولید شده و حاصل سال‌ها صرف سرمایه و بهره‌گیری از زنجیره تامین داخلی است.

این پروژه که از سال ۱۳۹۶ آغاز شد در همان ابتدا با چالش‌هایی همچون تحریم‌ها روبرو شد اما شرکت کرمان موتور با وجود این موانع موفق شد با خریداری پلتفرم جک J۴ و انتقال کامل دانش فنی آن به ایران، گام بزرگی به منظور تولید خودرو بردارد و حالا نتیجه این رویداد تولد سدانی اقتصادی بر پایه جک J۴ است که ایگل نام گرفت و به زودی جایگزین نمونه چینی آن خواهد شد.

خودرو ایگل با داخلی سازی بیش از ۸۰ درصد را باید نمادی از دوران گذار کرمان موتور به خودروسازی بدانیم که به تنها به همین یک مدل ختم نخواهد شد.

برنامه‌هایی که در یکی دو سال اخیر در شرکت کرمان موتور اجرا شده است، نشان می‌دهد که ایگل تنها یک محصول نیست بلکه آغاز راهی برای تولید خودرو با استفاده از زنجیره تامین داخلی است. هاچ بک شادو و یک محصول در رده SUV به‌زودی براساس این پلتفرم در کرمان موتور آغاز می‌شود. تا مسیری که با ایگل آغاز شد با این خودروها ادامه یابد.

ادامه این مسیر که تا سال ۱۴۰۷ برنامه‌ریزی شده است به اذعان مدیرعامل کرمان موتور کرمان موتور با توسعه ۳ پلتفرم ،۸ محصول جدید را با داخلی سازی بیش از ۵۰ درصدی راهی بازار خواهد کرد.

آنچه تا امروز در کرمان موتور رقم خورده است، برنامه‌های آتی این شرکت را دست یافتنی‌تر از پیش نشان می‌دهد.

روندی که کرمان موتور در سال‌های اخیر پیموده است، نشان می‌دهد اگر سرمایه گذاری در صنعت خودرو توسط بخش خصوصی انجام شود حتی بدون حمایت تمام قد دولتی هم می‌توان به اهداف تدوین شده دست پیدا کرد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. مهرداد

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (103 ديدگاه)

    چراغ جلو و عقب خودرو جک j4عوض کرده شده خودرو داخی خجالت بکشید .
    حداقل تریم داخل بروز میکردید
    یه سانروف اضافه میکردید
    یه خط به اطراف بدنه میدادید.

    موافقم 38
    مخالفم 3
    1. گاس فرینگ

      ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (638 ديدگاه)

      داداش وقتی خودروی ملی ایران خودرو نسخه تغییر یافته ۴۰۵ و ۲۰۶ و ۳۰۱ هستش دیگه اینا رو چیکار داری

      موافقم 13
      مخالفم 1
  2. Mr wrong

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (404 ديدگاه)

    من از تمام ایگل های جهان عذرخواهی میکنم

    موافقم 27
    مخالفم 2
  3. همایون

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (930 ديدگاه)

    یادمه بعد چندسال بعد از فوت مرحوم درویش و سقوط تیم شموشک نوشهر به لیگ دسته دوم.تو تلویزیون ملی به عنوان مهمان یه آقایی به نام حسینی آورده بودن که مدعی بود تو صنعت مرغداری مشغوله و مالک جدید تیم شموشکه،بعد از کلی صحبت و ارائه وعده مجری ازش پرسید برنامه شما برای تیم چیه؟گفت سال اول به لیگ دسته اول سعود میکنیم سال دوم لیگ برتری میشیم سال سوم میریم جزو سه تیم اول لیگ برتر و سهمیه آسیا میگیریم و انشالله سال چهارم طرفداران منتظر یه قهرمانی باشند حالا لیگ یا حذفی و در نهایت هدف ما اینه شموشک در سال پنجم به فینال آسیا سعود کنه و پس از مدتها اولین تیم ایرانی باشه که در دوره جدید لیگ باشگاه‌های آسیا قهرمان میشه. در نهایت کمتر از سه ساب دیگه شموشک به لیگ سوم سقوط کرد و در نهایت منحل شد.
    حالا شده داستان کرمان خودرو!!عزیز من یه جلو پنجره با دوتا چراغ جلو عوض کردی دیگه این حرفارو نداره چرا انقدر جوگیر شدید؟!!همون سایپا که قرار بود بخریدش هر دوسال عقب و جلوی تیبا رو عوض میکنه و یه اسم روش میزاره تازه اونا نمای داخلی رو هم عوض میکنن موتورو دستکاری میکنن و حتی چندتا آپشن هم اضافه کردن شما که کلا حتی دست به نمای داخلی نزدید و کلی هم گذاشتید رو قیمت ماشین خودتون رو فخر صنعت خودرو ایران میدونید!!بهتره از خواب بیدار شید و چشماتون رو باز کنید شما هم دقیقا یکی از همون مونتاژکارهای چینی هستید که اول مقاله گفتید

    موافقم 21
    مخالفم 1
  4. amir3715

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (19 ديدگاه)

    عوض کردن چراغ خطر یه سدان کوچیک درجه چند چینی شده نماد خودروساز شدن ؟
    خجالت بکشید

    موافقم 14
  5. محمد

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1519 ديدگاه)

    به نظرم به عنوان تجربه اول برای کرمان موتور خوبه‌
    و دوستانی که ناله می کنند و ناراضی هستند نخرند.
    منم نمی خرم‌.
    گذینه های بهتری مثل شاهین پلاس هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا