خرید خودرو در بورس با قیمت رقابتی
خرید خودرو در بورس با عرضه وانت کارا گروه خودروسازی بهمن آغاز شد. قرار است به زودی خودروهای نام آشنای دیگری از گروه بهمن و کرمان موتور مانند دیگنیتی، فیدلیتی، جکاس۵، وانت کیامسی T8، جکجی۴ و شاهین نیز در بورس عرضه شوند. خرید خودرو از این طریق، نیازی به قرعهکشی ندارد و با قیمتی رقابتی براساس عرضه و تقاضای موجود در بازار تعیین میشود. در این مطلب نحوه خرید خودرو در بورس را آموزش میدهیم.
دریافت کد بورس کالا، اولین گام خرید خودرو
جهت خرید خودرو در بورس، باید کد بورس کالا داشته باشید. کد معاملاتی بورس کالا با کد معاملاتی سهام یا همان کد بورسی متفاوت است و برای خرید محصولات در بورس کالا مورد استفاده قرار میگیرد.
امکان اخذ کد بورس کالا، به صورت غیرحضوری و آنلاین در کارگزاری فارابی وجود دارد. جهت اخذ آنلاین این کد ابتدا باید در سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری فارابی به نشانی farabi.ebgo.ir ثبتنام کنید.
در صورتیکه برای ثبت نام کد بورس کالا سوالی دارید، میتوانید با مشاوران بورس کالای کارگزاری فارابی با شماره ۰۲۱۲۱۵۶۱۱۳۰ تماس بگیرید.
توجه داشته باشید، جهت اخذ کد بورس کالا باید سجامی باشید؛ بنابراین اگر در این سامانه ثبتنام نکردهاید، باید ابتدا در سجام ثبتنام و احراز هویت خود را تکمیل کنید.
مدارک مورد نیاز جهت اخذ کد بورس کالا
برای دریافت کد بورس کالا و خرید خودرو در بورس باید مدارک زیر را در سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری فارابی بارگذاری کنید:
- تصویر امضا در زمینه سفید و واضح
- صفحه اول شناسنامه
- صفحه دوم شناسنامه
- صفحه آخر شناسنامه
- تصویر روی کارت ملی(در صورت عدم اخذ کارت ملی جدید، میتوانید از کارت ملی قدیم یا از رسید ثبت نام کارت ملی استفاده کنید)
- تصویر پشت کارت ملی(در صورت عدم اخذ کارت ملی جدید، میتوانید از کارت ملی قدیم یا از رسید ثبت نام کارت ملی استفاده کنید)
- مجوز فعالیت(اختیاری)
- مدارک ثبت نام در سامانه امور مالیاتی(اختیاری)
- مدارک ثبت نام در سامانه جامع انبارها(اختیاری)
توجه داشته باشید جهت خرید خودرو، بارگذاری مدارک شناسنامهای و نمونه امضا اجباری است ولی نیازی به بارگذاری مجوز فعالیت، مدارک مربوط به ثبت نام در سامانه امور مالیاتی و سامانه جامع انبارها نیست.
افتتاح حساب وکالتی، گام دوم خرید خودرو در بورس
برای خرید خودرو در بورس باید حساب وکالتی داشته باشید. حساب وکالتی، نوعی حساب بانکی است که برای واریز پیشپرداخت خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. در این حساب، به بورس وکالت داده میشود وجوه واریزی مشتری را مسدود کرده تا پس از انجام معامله به نام مشتری در بورس کالا، وجه مسدودی به حساب اتاق پایاپای بورس کالای ایران منتقل شود. البته اگر معاملهای به نام مشتری انجام نشود، وجه مسدود شده در همان روز آزاد میشود.
جهت افتتاح حساب وکالتی باید به همراه معرفینامهای که در هنگام ثبتنام کد بورس کالا، توسط کارگزاری فارابی برای مشتری صادر میشود، به یکی از بانکهای منتخب مراجعه و حساب وکالتی را افتتاح کنید.
فرایند خرید خودرو از بورس کالا
پس از دریافت کد بورس کالا و افتتاح حساب وکالتی، متقاضی باید مبلغ مورد نیاز برای پیشپرداخت را به حساب وکالتی خود واریز کند. مبلغ واریزی برای هر خودرو متفاوت است و جزییات آن را میتوانید در اطلاعیه عرضه خودرو مشاهده کنید. اطلاعیههای عرضه خودرو در بورس را نیز میتوانید از طریق سامانه EBGO کارگزاری فارابی، دریافت کنید.
پس از واریز مبلغ پایه به حساب وکالتی، متقاضی باید پیش از ساعت ۸:۳۰ روز عرضه، با ورود به سامانه EBGO کارگزاری فارابی نسبت به ثبت سفارش خودروی مورد نظر اقدام کند. درصورتیکه خرید خودرو انجام شود، وجه موجود در حساب وکالتی کسر و به حساب شرکت عرضهکننده خودرو واریز میشود.
زمان و نحوه دریافت خودرو
مرحله بعد پس از خرید، انتخاب نمایندگی جهت دریافت خودرو است. برای این کار مشتری باید با مراجعه به سامانه EBGO، نمایندگی مورد نظر جهت تحویل خودرو را انتخاب کرده و در زمان تحویل، که در اطلاعیه عرضه مشخص میشود، به همراه مدارک شناسایی خود به نمایندگی انتخاب شده مراجعه کند.
هزینههای جانبی خرید خودرو از بورس
خرید خودرو در بورس شامل هزینههای جانبی نیز میشود. بهطورکلی میتوان گفت، قیمت تمام شده خودرو از حاصل جمع قیمت معامله شده در بورس، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و هزینههایی شامل کارت سوخت، مالیات و عوارض و بیمه شخص ثالث محاسبه میشود.
بهعنوان مثال اگر خودروی کارا تک کابین را با قیمت ۲۹۲ میلیون تومان خریداری کرده باشید، هزینههای شما به این صورت است:
قیمت نهایی معامله در بورس: ۲۹۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان
۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده: ۲۶,۲۸۰,۰۰۰ تومان
کارت سوخت، مالیات و عوارض شمارهگذاری: ۳,۷۹۳,۵۰۰
بیمه شخص ثالث: ۳,۶۲۷,۰۰۰ تومان
قیمت تمام شده: ۳۲۵,۷۰۰,۵۰۰ تومان
سخن پایانی
عرضه خودرو در بورس، راهکار مناسبی برای شفافیت بیشتر قیمتگذاری این محصول است. قیمتگذاری در بورس بهصورت منصفانه و براساس عرضه و تقاضا انجام میشود؛ بنابراین میتوانیم امیدوار باشیم با عرضه خودرو از طریق بورس، شرایط برای متعادل شدن قیمت خودرو در بازار آزاد نیز فراهم شود.
ممد ژانگولر
۱۱ خرداد ۱۴۰۱عکس اول معلوم نیست طرف داره سوییچشو میده و لختش کردن یا داره سوییچ میگیره
چشای طرف به نظر التماسه 😂
افشار
۱۱ خرداد ۱۴۰۱در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس حتی کسی روی خودروهای چینی تف هم نمی اندازد ! آن وقت اینجا با عرضه دو خودروی چینی فیدیلیتی و دیگینیتی در بورس کالا و فروش آنها به صورت حراجی که هر کس قیمت بالاتری پیشنهاد بده برنده هست و خودرو به آن فرد تعلق میگیره !! خود مسئولان عملاً دارن به گرانی خودرو دامن میزنن
meysam
۱۱ خرداد ۱۴۰۱@ افشار
در کشور امارات، چانگان از برندهای پژو، سیتروئن، سوزوکی، رنو و یک سری برندهای دیگه در سگمنت خودش بیشتر می فروشه
نسل جدید خودروهاش استقبال خوبی ازشون شده
افشار
۱۱ خرداد ۱۴۰۱جوک قرن😆🤣😂
افشار
۱۱ خرداد ۱۴۰۱آقای میثم اون ویدیوی صف کشیدن اماراتیها در نمایندگیهای تویوتا برای خریدن لنکروز ۲۰۲۲ را دیدی ؟؟
نوید
۱۲ خرداد ۱۴۰۱دروغ و چرت و پرت های مجازی رو باور نکنین جناب افشار
M.Kkarimi
۱۱ خرداد ۱۴۰۱https://www.instagram.com/tv/CRbRBGiDxGV/
https://www.instagram.com/tv/CRLNQD_AHVL/
تونستی 5 دقیقه وقت بذار ببین
فکر کنم چند وقت پیش آقا رامین فرستاده بود…
افشار
۱۱ خرداد ۱۴۰۱پیجها و خبرهای زرد😂😂
افشار
۱۱ خرداد ۱۴۰۱البته دردسرهای ثبت نام در بورس و باز کردن حساب بانکی وکالتی و غیره هم برای کسانی که خواهان این خودروهای مسخره هستند وجود داره تا اگر احیاناً در تالار بورس خودرو به این افراد تعلق گرفت مجودی حساب وکالتی این افرد متقاضی به نفع شرکت نمایندگی بلاک میشود و بعد از انجام یک سری تشریفات دیگر خودرو به این افرد تحویل داده میشه !!! آخر مگر مرض دارین سر به سر مردم میزارین ! مردم مستقیم برن نمایندگی خودرو بخرن ! این همه دردسر برای یک خودروی بدردنخور چینی ! آخر مردم کدام کشور در کجای دنیا خودرو از بورس میخرن که ما دومیش باشیم !
1
۰
کافر مقدس
۱۱ خرداد ۱۴۰۱خفه مون کردید با بورس. رپورتاژ برید برای همونایی که جیب ملت رو خالی کردن
ازاین رپورتاژ ها و تبلیغات ارزی و بیت کوینی هم پول دربیارید بیشتر به ریش ملت بخندید
فقط کاربرات هشت دهنه
۱۱ خرداد ۱۴۰۱چقدر احتمال داره خودروسازان ایرانی و مونتاژکاران ایرانی پلتفرم ماشین ها رو دستکاری کنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تا در تصادفات عملکرد پایینی داشته باشه و ذهنیت خودرو وارداتی ایمن در ذهن ایرانیان شکل بگیره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فقط کاربرات هشت دهنه
۱۱ خرداد ۱۴۰۱آیا سوداگران دلالی و اونایی که ماشین چند تا چند تا می خرن بعد توی بازار آزاد می فروشن خودروسازان واسه سود بیشتر هستن؟ در آینده ایلیا خودرو هم سودای دلالی رو در سر شکل میده
ستار
۱۱ خرداد ۱۴۰۱از قدیم گفتن خر هی خره ولی پالانشو عوض کردن
الان مثلا این چه فرقی با بازار ازاد داره؟!
اقا یک کلام بگین توی تجارت الکترونیک یا همون فروش اینترنتی توانایی رقابت ندارید
اخه کدام کشور رو سراغدارین قیمت کارخوه ش با بازار ازاد اینجوری باشه؟!
همه کشورها هر 5 سال یا یک خودرو رو لز رده خارج یا باز طراحی میکنند بعد بر اساس اپشن های جدید و موتور جدید قیمت گذاری می کنند
ولی ما همون مشین رو یک چراغ جدید با داشبورد جدید 100 برابر قیمت میزاریم روش
جالب اینجاست که به قول خودشون 70 یا 80 در صد قطعات خودرو در داخل کشور تولید می شه و با نرخ ریال سخته و با نرخ دلار به فروش و از همه مهم تر می گن برامون نمی صرفه
خوب نمیصرفه برین خونه در این سوله هایی که اسم شو گذاشتین کار خونه ( بله کار خونه نه کارخانه) رو ببندید تا همه باری شما هم برای ما برد برد باشه
والا اگه قراراه تمام تولیدات مون چینی باشه چرا اصلا به خودمون زحمت ساخت بدیم این همه هزینه کنیم
یک کلام واردات خودرهای چینی رو کاملا ازاد می کنیم اینجوری همه راضی
Lione
۱۱ خرداد ۱۴۰۱گرون تر میشه با این حرکت مسخره
محمد
۱۱ خرداد ۱۴۰۱مشکل بازار خودرو اختلاف شدید میزان تقاضا با میزان عرضه هست و بورس هم نمیتواند این مشکل را بر طرف کند.
این کار تنها فرآیندهای بورس کالا را بدنام خواهد کرد. من جای رئیس سازمان بورس بودم جلوی اینکار را میگرفتم.
اتفاقی که میافتد این هست که چند هزار خودرو مثلا با قیمت پایه ۹۰۰ میلیون عرضه میشود در طرف تقاضا اما ۱۰۰ هزار سفارش قرار میگیرد از جمله تقاضاهای خرید با مقاصد سفته بازانه در قیمتهای بالا. از هم طرفی که عرضه بشدت محدود است و امکان افزایش ندارد.
هر قیمتی که در انتها کشف شود قیمت بازار آزاد حداقل ۱۰٪ بالاتر از آن خواهد رسید.
کسی که سفارش ۱.۲ میلیاردی برای خرید گذاشته هرگز حاضر نخواهد بود ۱.۱ میلیارد تومان بفروشد.
از طرفی کسی که مثلا سفارش ۱ میلیارد گذاشته وقتی میبیند شخص دیگری بالای ۱.۲ میلیارد خریده و هم اکنون قصد فروش در قیمت بالاتر را دارد، او هم ارزانتر نخواهد.
وقتی تعداد خریداران محدود باشد شرایط باز هم بدتر و امکان تنظیم بازار بشدت کاهش خواهد یافت.
هیچ دلیلی ندارد کسانی که مثلا در قیمت ۱ میلیارد تومان توانستهاند خرید کنند وقتی میتوانند ۱.۴ میلیارد یا ۱.۵ میلیارد یا حتی بالاتر قیمت بگذارند ارزان تر بفروشند.
تنها عاملی که اینجا میتواند سقف بگذارد قیمت خودروهای وارداتی یا دست دوم موجود در بازار است که میتواند جلوی افزایشهای چند برابری بعد از معاملات در بورس را بگیرد.
genius
۱۲ خرداد ۱۴۰۱حکایت دم سگ و قالبه!مشکل ما واضحا سیاسی و بخاطر مرغ تک پای بعضیها ایجاد شده و خزانه مملکت رو نابود کرده اونوقت با این ژانگولر بازیها میخوان مملکت و کشتی منهدم شده اقتصاد رو نجات بدن؟!!