در دنیای خودروسازی، تلاش برای کاهش مصرف سوخت و تولید کمترین آلایندگی همچنان یک چالش بزرگ است. تقاضا برای خودروهای قدرتمندی که در عین حال به لحاظ مصرف سوخت بهینهای هم دارند، به طور روزافزون بیشتر میشود و تکنولوژی Turbocharged Gasoline Direct Injection (TGDI) در این زمینه به عنوان یک راهکار مبتکرانه شناخته میشود.
استفاده از تکنولوژی TGDI در فونیکس افایکس به بهبود مشخصههای کلیدی موتور انجامیده و تجهیز موتور به سیستم توربو و انتقال مستقیم سوخت (GDI)، توان خروجی به حدود ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور به میزان ۲۹۰ نیوتن متر منجر شده است. این افزایش قدرت همراه با گیربکس دو کلاچ هفت سرعت اتوماتیک، بهرهوری و عملکرد رانندگی را به سطح جدیدی میبرد.
تکنولوژی TGDI جهت مصرف سوخت کمتر و تولید کمترین آلایندگی ممکن، به بازارهای جهانی وارد شده است. این تکنولوژی در کشورهایی مانند چین و آمریکا با استقبال بسیاری مواجه شده و بر اساس آمار و دادهها به تدریج بیش از ۸۰٪ خودروها در محدوده آمریکای شمالی در سال ۲۰۲۴ از این سیستم استفاده خواهند کرد.
تأثیر این تکنولوژی بر بازار خودروی ایران نیز قابل توجه است. با مصرف سوخت کمتر و توان تولیدی بیشتر، این تکنولوژی میتواند به سازندگان خودروهای داخلی برای ارائه محصولات با کیفیت و عملکرد برتر کمک کند.
عملکرد تکنولوژی TGDIبه این صورت است که در ابتدا، هوا به داخل سیلندر جذب میشود سپس به کمک توربوشارژ، هوا با فشار بالا به سیلندر وارد میشود. در همین مرحله، موتور تهویهگر مستقیم سوخت (GDI) به کمک انژکتورها، سوخت را مستقیم به داخل سیلندر تزریق میکند. این روش باعث ترکیب هوا و سوخت بهطور دقیقتر و افزایش کارایی احتراق میشود. پس از ترکیب هوا و سوخت در سیلندر، یک جرقه الکتریکی به طور اتوماتیک ایجاد میشود و احتراق رخ میدهد. پس از احتراق، انرژی تولید شده توسط موتور به نیروی مکانیکی تبدیل میشود. این نیرو به گیربکس ۷ WDCT منتقل میشود که با تغییر دندهها، تناسب میان سرعت و نیرو را تنظیم میکند. همچنین، در زمان تغییر دندهها، مقدار تحریق مصنوعی در موتور موجب کاهش فشار و انتقال نیرو به دندههای جدید میشود تا تغییر دنده به طرزی یکپارچه و بدون ترکیب احساس شود. تکنولوژی GDI به منظور افزایش بازدهی و کاهش مصرف سوخت به صنعت خودروسازی وارد شده و در فونیکس افایکس توانسته مصرف سوخت میانگین ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را ثبت کند که طبعا در شرایط جاده، مصرف آن به مراتب کمتر از این عدد خواهد بود. در حالی که عدم استفاده از این تکنولوژی موجب میشود مصرف سوخت خودروها تا ۱۵ درصد بیشتر بود و در همین خودرو به میانگین ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر میرسید.
در نهایت، تکنولوژی TGDI به عنوان یک راهکار پیشرفته و کارآمد در صنعت خودروسازی به اهمیت مصرف بهینه سوخت، کاهش آلودگی هوا و افزایش عملکرد موتورها میافزاید. به نظر میرسد که این تکنولوژی در آیندهای نزدیک به عنوان یک استاندارد برای موتورهای خودروها شناخته خواهد شد.
گیربکس ۷ WDCT یک گیربکس دو کلاچه هفت سرعته اتوماتیک است که به تطابق بین توان موتور و سرعت خودرو کمک میکند. این نوع گیربکس باعث افزایش کارایی، بهینهسازی مصرف سوخت و کاهش انتقال نیرو در زمان تغییر دنده میشود. ترکیب عناصر قدرت، کنترل، کارآیی و بهینهسازی مصرف سوخت به تجربه رانندگی مهیج و عملکرد برتر در مختصات مختلف جاده ختم میشود.
نتیجه همکاری بین موتور TGDI با گیربکس ۷ WDCT در نهایت به خلق تجربهای متفاوت از رانندگی میانجامد. افزایش توان و گشتاور موتور باعث تسریع بهتر و عملکرد برتر خودرو شده و از سوی دیگر، گیربکس هفت سرعته باعث بهرهوری بهتر در مصرف سوخت و کاهش آلایندگیها میشود. فونیکس FX هم به دلیل بهرهمندی از ترکیب تکنولوژیهای مذکور به عنوان یک خودروی کارآمد، پرقدرت و همچنین زیبا به بازار عرضه شده است که به نمایندگی از پیشرفتهای جدید در صنعت خودروسازی قرار دارد.
سامان اذری
۳ شهریور ۱۴۰۲تجربه ثابت کرده که 197 اسب بخار چینی
در عمل حتی پایینتر از 120 اسب بخار المانی یا ژاپنی هست
معین
۳ شهریور ۱۴۰۲همین رو بدون که لکسوس rx350 رو با موتور 3500 زده.برو مطالعه کن و ببین بعد بیا نظر بده.این حرفت 5 سال پیش درست بود ولی الان نه
داود
۳ شهریور ۱۴۰۲داداش لکسوس rx350 بیش از دو تن وزنشه مال ۱۳ سال پیش هم هست اندازه یه پراید وزنش از لکسوس کمتره اصلا قابل مقایسه نیستند اگه به زدنه پژو ۲۰۰۸ هم تمام چینی ها را زده ۲۰۶ فرانسوی تیپ ۵ هم لندکروز را زده .تو از اون آدمایی هستی که کجی گردن و پینه زانوی شتر را فقط میبینی . این چینی ها هنوز به یه سال نرسیده ایراد پیدا کردن. جوجه را آخر پاییز میشمارند.
Reza
۳ شهریور ۱۴۰۲واقعا RX رو با این لجن مقایسه میکنی؟
متاسفم ***
مانی
۳ شهریور ۱۴۰۲به نظرم بهترین ماشین چینی در بازار ایران همین فونیکس FX یا چری اومودا است.این اولین مدل ساخت شرکت چری هست که توانست 5 ستاره از موسسه ایمنی یورو انکاپ در اروپا بگیرد.پس از نظر ایمنی این ماشین هیچ کم و کسری نسبت به رقبای اروپایی و ژاپنی و آمریکایی خودش ندارد.در زمینه صادرات هم شرکت چری در سال 2023 بسیار موفق ظاهرش شده است و در نیمه نخست امسال نزدیک به 400 هزار دستگاه خودرو به سراسر جهان صادر نموده است.سالها اینطور به ما اینطور گفته شد که شرکت های چینی هیچ فروشی در بازار ترکیه ندارند.در حالیکه این حرف دروغ مغرضانه ای بیش نبود.در همین ماه جولای سال جاری شرکت چری توانست بیش از 5 هزار دستگاه از مدل های تیگو 8 پرو و تیگو 7 پرو و چری اومودا (فونیکس FX) را در بازار ترکیه به فروش رساند.منبع : http://WWW.BESTSELLINGCARSBLOG.COM
Muty
۴ شهریور ۱۴۰۲مانی من کاری به منبعی که گذاشتی ندارم!
اتفاقا همین چند روز پیش از استانبول برگشتم ، چنذ روزی که اونجا بودم حتی 1 دونه ماشین چینی هم ندیدم!!! حتی یه دونه
شهرهای دیگه اش رو نمیدونم والا
پویان
۳ شهریور ۱۴۰۲سامان تجربه دلیل بر زمان حال نیست.چری همین نمایشگاه امسال موتور جدید قوی با مصرف سوخت پایین رونمایی کرد.
در موتور خودروهای برقی که اصلا تفاوتی نیست. حتی چینی ها بهتر از المانی ها عمل کردن
OM.01
۳ شهریور ۱۴۰۲(تجربه ثابت کرده که ۱۹۷ اسب بخار چینی
در عمل حتی پایینتر از ۱۲۰ اسب بخار المانی یا ژاپنی هست)
چینی های اشغال که تو ایرانه آره هایما جک اسب هاشون الکی هست ولی بعید میدونم اون خوب ها اینطوری باشن. البته مچ بودن موتور گیربکس خیلی مهمه. به طور مثال mg 360 توربو با 130 اسب به طرز عجیبی سریع هست و خوب راه میره شتابش 8.8 اینطورا هست با دستگاه درگی. چون موتور و گیربکس خیلی خوب هماهنگ هست.
همچین این FX هم با 197 اسب و 290 نیوتون گشتاور هم با وزن 1444 شتابش زیر 8 هست که قابل قبوله (با دستگاه درگی)
(فونیکس افایکس: قدرت موتوری که به شتاب خیرهکننده میرسد)
خداوکیلی این چه تیتری هست.شتاب خیره کننده! شتابش نسبتا سریع هست درست، ولی خیره کننده!؟
اما فارق از اینا به عنوان کسی که پشتش نشستم باید بگم بزگترین مشکلش متریال کابینش هست. قشنگ یه پله پایین تر تیگو8 پرو هست اصلا حس خوبی ازش نگرفتم. عقبش هم برای افراد قد بلند کمی مشکل ایجاد میکنه. اما بزرگترین مشکلش تو ایران بنزین هست و چالش های بنزین بی کیفیت…
محمدرضا
۳ شهریور ۱۴۰۲پس درگ fx با مزدا نیو رو ببین،درضمن شتاب ۷.۵ از کجا میاد
Saji
۴ شهریور ۱۴۰۲درسته به موتورگیربکس و اسب آلمانی نمیرسه ولی شتاب ۸ ثانیهای با ۱۳۰ اسب بخار برا ماشین یک و نیم تنی منطقی نیست و اگه تعصبو کنار بزاریم میبینیم در حد و قیمت جهانی خودش جزو برترینهاست از لحاظ موتوری دلیلی نداره ماشین اقتصادی چینی با آلمانی و ژاپنی مقایسه بشه خلاصه عقل سلیم همچین قیاسی نمیکنع
مجید
۱۱ مهر ۱۴۰۲تجربه ثابت کرده با پول ماشین آلمانی و ژاپنی میشه حتی تا ۱۰ تا ماشین چینی خرید، پس هر وقت با قیمت ماشین چینی اونم چینیهای داخلی ساختن مقایسه کن.
مگه مدلای قدیمی یا دست دوم که باز منطق مقایسه رو نقض میکنه
یوسف
۳ شهریور ۱۴۰۲شتاب خیره کننده چرا؟ بگو شتاب ویرانگر، ما هم که باور می کنیم.
Daruosh
۳ شهریور ۱۴۰۲ولی چه فایده که هندلینگ نداره🤦♂️
علیرضا
۳ شهریور ۱۴۰۲از لحاظ کیفیت اسغال از لحاظ دوام غیرقابل اعتماد از لحاظ ظاهری و طراحی شبیه گوریل میمونه 😂
Enzo Ferrari 2008
۳ شهریور ۱۴۰۲شتاب خیره کننده 4سیلندر 120اسبی
چه خیره کنندگی داره
خخخ
۳ شهریور ۱۴۰۲سبحان الله
این چیزی نیست تابلو ورودی تهران رو ببینی غش میکنی زدن، mvm پرو با شتاب خیره کننده 10 ثانیه💀
احمد جلالی پور
۳ شهریور ۱۴۰۲این مقاله نیست این یه تبلیغ مسخره در باره ی یه ماشین چینی سطح پایین
محمدرضا
۳ شهریور ۱۴۰۲سطحش خیلی پایینه به دنا توربو تارا و شاهین نمیرسه
AMIN (M.A.S)
۳ شهریور ۱۴۰۲قدیما تا جایی که یادمه اینطور بود که وقتی موقع تبلیغ ماشین چینی میشد حتی اونایی که نسبتا خوب هم راه میرفتن بیشتر حرف فضا و امکانات و قیافه این چیزا بود و یه اشاراتی به مشخصات میشد
ولی حالا به این ریپورتاژ نگاه کنید که از تیترشم میخواد شمارو با عملکرد فنی ماشین جذب کنه و به نظرم این خیلی پیشرفت خوبیه که حداقل واسه فنی ماشینشون یه ادعایی دارن
البته توضیحشون درباره GDI فک کنم خیلی کامل نیست صرفا انگار وظیفه انژکتور و توربو رو توضیح دادن
درباره این ماشین اول باید بگم که سوارش نشدم ولی تستاشو دیدم شتابش نسبت به همرده هاش خیلی خوبه حتی زیر ۸ هم میتونه بزنه
نمیدونم دوستایی که تجربه سواریشو دارن عملکردش تو دور بالا چجوریه تو دور هم سریعه یا کالیبراسیونش فقط واسه همین صفر تا ۱۱۰ هستش مثلا ولی شخصا فک نمیکنم اینطور باشه و امیدوارم که اینطور هم نباشه
یه جا میدیدم میگفتن روی داینو سرچرخ این ماشین ۱۹۰ اسب قدرتشه و اگه درست باشه قدرت واقعیش باید حدود ۲۳۰ اسب درنظر گرفت و البته از این نکته خوشم نیومد ولی حتی اگه بیشتر هم درنظر بگیریم مقایسه کنید با ۲۳۰ تای اون دیگنیتی پرستیژ!!!
هندلینگش مثل سایر ماشینای چری یه هندلینگ نه چندان خوبه که سعی شده با کنترل پایداری مانع ایجاد ضعف خطرناک توش بشن و صرفا واسه خونوادگی بودن خوبه
متریالش در حد تیگو۸ نیست که دوستمون هم اشاره کردن ولی امکانات زیادی داره
یه نکته ای هست درباره این FX و تیگو ۸ ها که موتورای جدید ۱.۶ و ۲.۰ توربو قوی دارن واقعیتش مدیران خودرو نرفتم و ندیدم فقط چند جا اشاره های خیلی ریز در حد چند دیدگاه دیدم ولی گوشمو آزار داده که میگن بلوک سیلندر این ماشینا به خاطر بوست زیاد و حرارت ممکنه آسیب ببینه و ظاهرا مشکل هم ایجاد کرده! حالا عزیزانی که اطلاع دارید یا سوار هستید اصلا صحت داره؟ اگه احیانا داره چقد شایع هستش؟
هومن
۳ شهریور ۱۴۰۲آقا یا خانومی که آگهی سفارش دادی و احتمالا کامنت ها و عکس العمل ها رو بررسی میکنی، چند مورد هست که باید زحمت! بکشید و یه فکری به حالش بکنید. یک وقتی مراجعه کننده برای سرویس های ماشینش و.. با کارشکنی های نمایندگی مواجه میشه، چه کار باید بکنه، هیچ جا دستت بند نیست کدوم سلسله مراتبی وجود داره که من تماس بگیرم!؟
دو شما که اون بالاها دست در تصمیمات دارید! یه لابی بکنید حداقل بنزین مرکز شهرستان ها مثل بنزین تهران بدن، همین مورد فقط رو فروشتون تاثیر داره و همچنین افزایش رضایت مشتری از خودروش! این موارد حل نشه و در اینده موتور ماشین و بنزین بخواد دردسر درست کنه مطمن باشید در اولین فرصت اگه البته ماشین خارجی بیاد عوضش میکنم، مطمنن خیلیهای دیگم این رویه انجام میدن، در ضمن ده تا ادمین گذاشتین تو گروه هیچ کدوم بدرد نمیخورن، یه ادمین چینی بزارید که ببینه چه خبره! و حرف بزنه فارسی نتونس به چینی بگه، اصلا بگید مام به چینی حرف میزنیم والااا!
حسین
۳ شهریور ۱۴۰۲یک سوال ، برای این ماشین باید از چه مکمل سوختی استفاده کرد؟
Afg
۳ شهریور ۱۴۰۲چه تبلیغات ناشیانه ایی
رامتین
۳ شهریور ۱۴۰۲از مدیریت سایت میخوام یه دقتی در نظرات کاربران داشته باشند. هر بچه ای که اومد نباید نظر بده. آدم متحیر میشه از افرادی که مثلا این لگن را با RX مقایسه میکنند. بنظرم افراد بر حسب سابقه اشان در این سایت و تعداد نظراتشون طبقه بندی بشن و کساییکه تازه کار هستند اجازه مانور نداشته باشند. نمونه اش میتونید به سایت BIKE20 مراجعه کنید که فروم تخصصی دوچرخه هست.
محمدرضا
۳ شهریور ۱۴۰۲خیلیا اینجا نمیدونن چه شتابی داره این ماشین ولی وقتی ببینن صورتشون سرخ میشه،ایرانی جماعت همینه اول مسخره کردن بلده بعد چرت گفتن
JDM
۳ شهریور ۱۴۰۲😂😂😂 یه طور میگن قدرت موتوری که به شتاب خیره کننده میرسد که تویوتا از کرولا gr که با 3 سیلندر تو کلاس خودش که هیچ تو بعضی از کلاسا متفاوت جولان داده تعریف نمیکنه!
متاسفانه شتاب بالای 7 برای ما حکم جت داره
الانم تو فضای مجازی پر شده از مقایسه اینا با ماکسیمای 20سال پیش سر شتاب یا حتی ماشینای آلمانی
اینم نوعی تبلیغ برای فونیکس هست که بگن مشخصاتش خیلی خوبه
ماشین چینی خوبه ولی byd و فاو یا چانگان یا حتی چری درجه 1 و با کیفیت نه این بنجلا
ولی اگه بخوام تو این کلاس یه کراساوور چینی انتخاب کنم x33 یاتیگو 8 هست
A1
۴ شهریور ۱۴۰۲اگه باهر باک بنزین سه لیتر اوکتان بریزی هشت و میزنن استاد
Viper
۵ شهریور ۱۴۰۲شتاب خیره کننده!!!!