همزمان با عدم رعایت تعهد خودروسازان مونتاژی به تامین قطعات یدکی، مشکلات بسیاری در ایران به وجود آمد. از سوی دیگر با افزایش قیمت خودروهای برند ژاپنی یا آلمانی در ایران، استفاده از اتومبیلهای چینی به محبوبیت بیش از حدی رسید. از همین رو بسیاری از رانندگان علاقمند به خرید این خودروها، همواره دغدغه تامین لوازم یدکی خودروهای چینی اصل را دارند.
با گذشت زمان این بحران مشکلات خطیری را برای مالکان خودروهای چینی و فعالان این صنف ایجاد کرد. به همین دلیل، یکی از بهترین راه حلها، واردات مستقیم این لوازم یدک از کشور چین به بازار ایران بود. از این رو بسیاری از افراد علاقمند به حوزه واردات لوازم یدکی خودروهای چینی به ایران که سرمایه کافی برای انجام این کار را داشتند، دست به کار شدند. بازرگانی نیکا یدک از پیشگامان واردکنندکان مستقیم لوازم یدک خودروهای چینی به بازار تهران در این زمینه است. اما مراحل واردات محصولات چینی به ایران به همین سادگیها هم نیست و با موانع و چالش هایی روبروست. در ادامه میخواهیم چالشهای واردات لوازم یدکی خودروهای چینی به ایران را بررسی کنیم.
چالشهای واردات لوازم یدکی خودروهای چینی از چین
پس از سالها تجربه در امر واردات لوازم یدک خودروهای چینی به ایران، تیم نیکا یدک موارد مهم و جدید را برای شما دسته بندی کرده است. در ادامه به بررسی این موارد میپردازیم.
قطع برق در کارخانههای تولیدی
جدیدترین چالش واردات لوازم یدکی خودروهای چینی به ایران قطعی مکرر برق در کشور چین می باشد. لذا کارخانههای تولیدی تنها ۳ الی ۴ روز در هفته میتوانند به تولید مفید قطعات یدکی خودروهای چینی بپردازند. عدم بررسی و حل این مشکل و به تبع کاهش تولیدات این قطعات منجر به افزایش قیمت نهایی خرید میشود. این امر به نفع تامین کنندگان ایرانی نمیباشد. چرا که در ایران همچنان شاهد نوسانات ارزی عدیدهای هستیم. از سوی دیگر تاخیر در تحویل این محصولات در نهایت منجر به توزیع غیریکنواخت لوازم یدکی در بازارهای ایرانی و در نتیجه عدم پاسخگویی مناسب به تقاضای مصرفکنندگان خواهد شد.
گسترش بازارها و افزایش قطعات تقلبی
همزمان با افزایش تقاضا و خرید خودروهای چینی توسط رانندگان ایرانی سرمایهدارانی مانند نیکا یدک اقدام به ورود به حوزه واردات مستقیم لوازم یدکی خودروهای چینی به ایران کردند. به تدریج گسترش نیاز به این قطعات یدکی در بازارهای چین نیز حس شد و آنها سریعا شروع به تولید انبوه کردند. این امر موجب ورود بسیاری از تولید کنندگان فرعی به بازارهای استوک چین شد. آنها قطعات یدک غیر اورجینال را با ارزش افزوده پایینتری به ایرانیان میفروشند. به گسترش بازارهای افتر مارکت در خود چین پیدا کردن تشخیص اجناس با کیفیت تا حدودی چالش برانگیز و نیازمند تجربه است.
طولانی شدن بازه تحویل کالا
تمامی فعالان حوزه واردات یا صادرات با اصطلاحی به نام Shipping Day در حمل و نقل دریایی آشنا هستند. Shipping Day به روزی گفته میشود که تمامی اجناس خریداری شده باید در کانتینرهای مخصوصی قرار بگیرند و آماده ارسال به کشور مقصد باشند. در واقع همان روز حرکت کشتی میباشد. حال تصور کنید که کارخانههای تولیدی به دلیل مشکلات عدیدهای که برای آنها رخ میدهد، محصولات را به موقع و در بازه زمانی مشخص شده تحویل ایجنتهای ایرانی مورد نظر نمیدهند. این چالش علاوه بر طولانی کردن بازه رسیدن کالا به کشور مقصد، موجب ضررهای مالی بزرگتر میشوند. طولانی شدن بازه تحویل کالا از جمله چالشهای واردات لوازم یدکی خودروهای چینی میباشد که به ایجاد اختلال در برنامهریزیهای یک کسب و کار منجر میشود.
لجستیک و حمل و نقل
دو راه برای وارد کردن بهترین لوازم یدکی خودروهای چینی به ایران وجود دارد. حمل و نقل هوایی و دیگری از راه دریاست. واردات از راه هوایی گرچه سرعت انجام کار را تا حد قابل توجهی افزایش میدهد اما با توجه به هزینههای گزاف و ارزشمند نبودن ارز ایرانی در مقایسه با سایر کشورها به صرفه نیست. هرچند بسته به قدرت بیزینس و سرمایه مالی، شما میتوانید از هر دو راه یا یکی از آنها برای واردات لوازم یدکی خودروهای چینی استفاده کنید. برای مثال بازرگانی نیکا یدک به عنوان ۵ وارد کننده برتر لوازم یدکی خودروهای چینی به ایران از هر دو راه هوایی و دریایی برای واردات این کالاها استفاده میکند. چرا که برخی از قطعات از حساسیت بالاتری برخوردارند. همچنین این فروشگاه موظف به تامین قطعات متنوع و زیادی برای نمایندگیهای خود در سرتاسر ایران و فروش عمده به سایر کسب و کارهای بازار تهران میباشد.
چالشهای واردات لوازم یدکی خودروهای چینی به ایران
پس از رسیدن کالاها به گمرک ایران تا حدودی خیال شما راحت میشود. اما همچنان در مسیر رویارویی با چالشهای واردات باید تمام تلاش خود را بکنید. مهمترین چالشهای واردات لوازم یدکی خودروهای چینی به ایران عبارتند از:
تحریمهای سیاسی و اقتصادی
تحریمهای اقتصادی و مالی بینالمللی، به ویژه تحریمهای آمریکا، محدودیتهای جدی برای تجارت با ایران ایجاد کردهاند. این تحریمها شامل محدودیتهای بانکی، بیمهای و حمل و نقل میشوند. سالهای زیادی است که وجود تحریمها منجر به بروز اختلال در سیستم واردات و صادرات در کشور ایران شده است. این چالش علاوه بر سخت تر کردن کار واردکنندگان، به پرداخت هزینهها گزاف جهت دور زدن این تحریمها منجر میشود. گاهاً استفاده از کشورهای ثالث یا کانالهای دیپلماتیک میتواند راهکارهای مناسبتری برای انجام یک واردات استاندارد ارائه دهد.
نوسانات ارزی
نوسانات شدید نرخ ارز در ایران، به دلیل تحریمها و عوامل اقتصادی داخلی، باعث عدم ثبات در هزینههای واردات و ایجاد نابسامانی در بازار میشود.
رویههای پیچیده گمرکی و بروکراسی
قوانین و مقررات گمرکی ایران پیچیده و دستخوش تغییرات هستند. این امر میتواند منجر به تأخیر در ترخیص کالا و افزایش بهای تمام شده برای واردکنندگان شود. آشنایی کامل با قوانین و مقررات گمرکی و رعایت دقیق آنها میتواند به تسریع روند ترخیص کالاها کمک کند. همچنین بهتر است از قبل تمامی مجوزها و گواهیهای مورد نیاز خود را تکمیل کنید.
بازرسیهای کنترل کیفیت و استانداردهای ایزو
اقدامات کنترل کیفیت سختگیرانهای از جمله بازرسیهای قبل از حمل و نقل برای تأیید کیفیت و انطباق لوازم یدک اصل وارداتی در چین صورت میگیرد. با این حال گمرک ایران نیز برای صدور مجوز نهایی خود، اقدام به تعیین کارشناسان خبره برای بررسیهای جداگانه کرده است. لذا همکاری با تامینکنندگانی که دارای گواهینامههایی مانند ISO 9001 یا IATF 16949 هستند را برای تضمین استانداردهای کیفیت در نظر بگیرید.
ازدحام صف کشتیها در بندر عباس
برای استفاده از حمل و نقل دریایی هنگام واردات لوازم یدک از چین دو راه وجود دارد. استفاده از کانتینرهای لاین جمهوری اسلامی یا کانتینرهای خارجی. این دو روش بسته به نوع بیزینس واردکنندگان با چالش هایی همراه است که نتایج متفاوتی را رقم میزند. شما میتوانید از هر روشی که مفیدتر است، استفاده کنید. کانتینرهای لاین جمهوری اسلامی به بندرعباس وارد میشوند و از آنجا محصولات به کشتیهای کوچکتر تقسیم بندی شده و راهی بنادری مانند بوشهر، خرمشهر یا گناوه بنا به درخواست شما میشود.
اگر نیاز به مشاوره رایگان در خصوص واردات لوازم یدک خودروهای چینی دارید، میتوانید همین حالا به وبسایت نیکایدک مراجعه کنید!
بهروز
۵ دی ۱۴۰۳مرگ بر ماشینهای بی نام و نشان چینی. مردم چینی نخرید
بهروز
۵ دی ۱۴۰۳خب بالاخره باید یک فرقی بین چینی سوار و ژاپنی سوار باشه دیگه. مرگ بر مافیا