گیربکس اتوماتیک یا جعبهدنده اتوماتیک، سیستمی است که بهصورت خودکار دندهها را متناسب با سرعت و شرایط رانندگی تنظیم و تعویض میکند، بدون اینکه راننده نیاز به تعویض دنده یا استفاده از کلاچ داشته باشد. این نوع گیربکس برخلاف گیربکس دستی، تمام فرآیند انتقال قدرت از موتور به چرخها را بهطور خودکار و بدون دخالت راننده مدیریت میکند. گیربکس اتوماتیک از سیستمهای الکترونیکی و هیدرولیکی برای تعیین زمان مناسب تعویض دندهها استفاده میکند.
مزایای گیربکس اتوماتیک:
- راحتی در رانندگی: تعویض خودکار دندهها باعث کاهش خستگی در رانندگی، بهویژه در ترافیکهای سنگین میشود.
- نرمی و روانی تعویض دنده: دندهها به طور پیوسته و بدون لرزش تعویض میشوند.
- افزایش ایمنی: تمرکز بیشتر راننده روی جاده به دلیل عدم نیاز به تعویض دستی دنده.
- سازگاری با سیستمهای کمکی: کارایی بهتر در خودروهای مجهز به سیستمهای کمکی مانند کروز کنترل.
معایب گیربکس اتوماتیک:
- هزینه بالای تعمیر و نگهداری: تعمیرات و سرویس گیربکسهای اتوماتیک پیچیده و پرهزینه است.
- مصرف سوخت بیشتر: در برخی مدلها، مصرف سوخت بالاتر نسبت به گیربکسهای دستی است.
- واکنش کندتر: در برخی شرایط، تعویض دندهها نسبت به گیربکسهای دستی کندتر انجام میشود.
- وزن و پیچیدگی بیشتر: گیربکسهای اتوماتیک سنگینتر و پیچیدهتر هستند که ممکن است تأثیر منفی بر شتاب و عملکرد خودرو بگذارد.
دلایل خرابی گیربکس اتوماتیک
گیربکس اتوماتیک به دلیل پیچیدگی و استفاده مداوم از آن در شرایط مختلف، ممکن است دچار خرابی شود. دلایل اصلی خرابی گیربکس اتوماتیک عبارتند از:
- کاهش یا آلودگی روغن گیربکس: روغن گیربکس نقش مهمی در روانکاری قطعات داخلی، انتقال نیرو و کنترل حرارت گیربکس دارد. کاهش سطح روغن یا آلودگی آن به دلیل عدم تعویض به موقع، میتواند باعث آسیبهای جدی به قطعات داخلی گیربکس شود.
- گرم شدن بیش از حد گیربکس: گیربکسهای اتوماتیک حساس به دما هستند و در صورت داغ شدن بیش از حد، ممکن است دچار خرابی شوند. عواملی مانند رانندگی در شرایط سخت، نقص در سیستم خنککننده یا کمبود روغن میتواند باعث گرم شدن گیربکس شود.
- نقص در سیستم الکترونیکی یا سنسورها: گیربکسهای اتوماتیک مدرن به واحدهای کنترل الکترونیکی (TCU) و سنسورهای مختلف وابستهاند. نقص در این سیستمها میتواند باعث عملکرد نادرست گیربکس شود.
- فرسایش طبیعی قطعات داخلی: با گذشت زمان و استفاده مداوم، قطعات داخلی گیربکس مانند کلاچها، باندها و چرخدندهها ممکن است دچار سایش شوند. این فرسایش میتواند منجر به خرابی گیربکس شود.
- نشتی روغن گیربکس: واشرهای خراب یا شل شدن درپوشهای گیربکس میتواند باعث نشت روغن شود. کمبود روغن، به دلیل نشت، میتواند عملکرد گیربکس را به شدت مختل کند.
نشانههای خرابی گیربکس اتوماتیک
تشخیص خرابی گیربکس در مراحل اولیه میتواند از خرابیهای جدیتر جلوگیری کند. برخی از نشانههای متداول خرابی گیربکس اتوماتیک عبارتند از:
- لغزش دندهها: یکی از نشانههای رایج خرابی گیربکس، لغزش دندههاست. در این حالت، گیربکس نمیتواند دنده مناسبی را نگه دارد و دندهها به صورت ناگهانی تغییر میکنند.
- تاخیر در تعویض دنده: در صورتی که گیربکس در تعویض دندهها تأخیر داشته باشد، یا دندهها به سختی عوض شوند، این میتواند نشانهای از خرابی باشد.
- صداهای غیرعادی: صدای تقه یا زوزه هنگام تعویض دنده یا کار کردن گیربکس، میتواند نشاندهنده مشکل در بخشهای داخلی گیربکس باشد.
- لرزش یا تکانهای شدید: اگر در زمان تعویض دنده، لرزش یا تکانهای غیرعادی حس شود، این میتواند نشان از خرابی گیربکس باشد.
- نشت روغن گیربکس: مشاهده لکههای روغن زیر خودرو، نشانهای از نشت روغن گیربکس است که نیاز به تعمیر فوری دارد.
- داغ شدن بیش از حد گیربکس: گرم شدن غیرعادی گیربکس و عملکرد نادرست آن در دماهای بالا، میتواند نشانهای از خرابی سیستم خنککننده یا کمبود روغن باشد.
- چراغ هشدار گیربکس: روشن شدن چراغ هشدار گیربکس روی داشبورد، به معنای وجود مشکلی در سیستم گیربکس یا واحد کنترل الکترونیکی آن است.
نحوه تعمیر خرابیهای گیربکس اتوماتیک
برای هر یک از مشکلات بالا، روشهای مختلفی برای تعمیر گیربکس وجود دارد. در ادامه به نحوه تعمیر برخی از خرابیهای رایج گیربکس اتوماتیک میپردازیم:
۱. لغزش دندهها
- تشخیص و دلایل: لغزش دنده معمولاً به دلیل کمبود یا کیفیت پایین روغن گیربکس رخ میدهد. همچنین ممکن است به دلیل فرسایش کلاچها یا باندهای داخلی گیربکس باشد.
- نحوه تعمیر:
- تعویض روغن گیربکس: تعویض روغن گیربکس و استفاده از روغن مناسب میتواند این مشکل را رفع کند.
- تعویض باندها یا کلاچهای گیربکس: اگر لغزش دنده به دلیل فرسایش این قطعات باشد، نیاز به تعمیر یا تعویض آنها وجود دارد.
۲. تاخیر در تعویض دنده
- تشخیص و دلایل: این مشکل ممکن است به دلیل خرابی سنسورها، کاهش سطح روغن یا خرابی مبدل گشتاور رخ دهد.
- نحوه تعمیر:
- بررسی سنسورها و واحد کنترل گیربکس (TCU): با استفاده از دستگاه دیاگ، سنسورها و واحد کنترل گیربکس بررسی و در صورت خرابی، تعویض یا تعمیر میشوند.
- تعویض روغن گیربکس: کاهش سطح روغن یا کیفیت پایین آن میتواند باعث تأخیر در تعویض دنده شود، بنابراین تعویض روغن ضروری است.
۳. صداهای غیرعادی گیربکس
- تشخیص و دلایل: این مشکل معمولاً به دلیل فرسایش قطعات داخلی یا خرابی مبدل گشتاور رخ میدهد.
- نحوه تعمیر:
- بررسی مبدل گشتاور: در صورت خرابی مبدل گشتاور، این قطعه باید تعویض شود.
- باز کردن و بررسی قطعات داخلی گیربکس: برخی قطعات مانند دندهها یا چرخدندهها ممکن است به دلیل سایش دچار خرابی شوند و نیاز به تعویض داشته باشند.
۴. لرزش یا تکانهای شدید
- تشخیص و دلایل: خرابی دستهموتور، کاهش سطح روغن گیربکس، یا خرابی مبدل گشتاور میتواند باعث این مشکل شود.
- نحوه تعمیر:
- تعویض یا تعمیر دستهموتور: اگر دستهموتور خراب باشد، نیاز به تعویض آن وجود دارد.
- بررسی و تعمیر مبدل گشتاور: در صورت خرابی مبدل گشتاور، این قطعه باید تعویض یا تعمیر شود.
۵. نشت روغن گیربکس
- تشخیص و دلایل: نشت روغن معمولاً به دلیل خرابی واشرها یا درپوشهای گیربکس رخ میدهد.
- نحوه تعمیر:
- تعویض واشرها و درپوشها: واشرهای خراب باید تعویض شوند و درپوشهای شل باید سفت یا تعویض شوند.
- بررسی سطح روغن: پس از تعمیر نشتی، سطح روغن گیربکس باید بررسی و در صورت نیاز اضافه شود.
۶. گرم شدن بیش از حد گیربکس
- تشخیص و دلایل: این مشکل ممکن است به دلیل نقص در سیستم خنککننده گیربکس، کاهش سطح روغن یا کارکرد زیاد در شرایط سنگین باشد.
- نحوه تعمیر:
- بررسی سیستم خنککننده: سیستم خنککننده گیربکس باید بررسی و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض شود.
- تعویض روغن گیربکس: تعویض روغن گیربکس و استفاده از روغن مناسب میتواند به کاهش دمای گیربکس کمک کند.
۷. چراغ هشدار گیربکس
- تشخیص و دلایل: روشن شدن چراغ هشدار معمولاً به دلیل خطا در سیستم الکترونیکی گیربکس یا واحد کنترل آن است.
- نحوه تعمیر:
- استفاده از دستگاه دیاگ: خطاهای مربوط به سیستم گیربکس باید با دستگاه دیاگ شناسایی و رفع شوند.
- بهروزرسانی یا تعویض TCU: در صورت خرابی واحد کنترل گیربکس، ممکن است نیاز به بهروزرسانی نرمافزار یا تعویض آن باشد.
خرابی گیربکس اتوماتیک میتواند به دلایل مختلفی از جمله کاهش یا آلودگی روغن، نقص در سیستم الکترونیکی یا سایش قطعات داخلی رخ دهد. تشخیص به موقع این خرابیها و تعمیر سریع آنها میتواند از بروز مشکلات بزرگتر و پرهزینهتر جلوگیری کند. توجه به سرویسهای دورهای، تعویض منظم روغن گیربکس و استفاده از قطعات باکیفیت، عمر گیربکس را افزایش داده و تجربه رانندگی راحتتری را فراهم میکند.
سرویس روغن گیربکس اتوماتیک
سرویس روغن گیربکس اتوماتیک یکی از مهمترین اقدامات نگهداری خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک است. روغن گیربکس اتوماتیک وظایف متعددی از جمله روانکاری قطعات داخلی، خنکسازی، انتقال نیرو، و تمیز نگهداشتن اجزای داخلی گیربکس را بر عهده دارد. سرویس روغن گیربکس به معنای تعویض روغن و در برخی موارد تعویض فیلترهای گیربکس است که بسته به نوع گیربکس و توصیه سازنده خودرو، باید در فواصل مشخصی انجام شود.
انواع روغن گیربکس اتوماتیک
روغنهای گیربکس اتوماتیک با توجه به نوع و تکنولوژی گیربکسها، به چند دسته تقسیم میشوند. انتخاب نوع صحیح روغن برای عملکرد بهینه گیربکس بسیار مهم است. در ادامه به معرفی برخی از انواع روغنهای گیربکس اتوماتیک میپردازیم:
- روغن گیربکس ATF (Automatic Transmission Fluid): این نوع روغن برای گیربکسهای اتوماتیک مرسوم استفاده میشود. روغن ATF به دلیل خواص هیدرولیکی و توانایی در کنترل دما و فشار داخلی گیربکس، عملکرد روان و بهینه گیربکس را تضمین میکند. انواع مختلفی از روغنهای ATF وجود دارد که توسط سازندگان خودرو توصیه میشوند، مانند Dexron و Mercon.
- روغن گیربکس CVT (Continuously Variable Transmission): این روغنها مخصوص گیربکسهای CVT هستند که از یک سیستم پولی و تسمه برای انتقال نیرو استفاده میکنند. این نوع روغن به دلیل فشارها و نیروهای مختلف وارد بر گیربکس، باید تحمل گرمای بالا و خاصیت ضدسایش بالایی داشته باشد.
- روغن گیربکس DCT (Dual Clutch Transmission): روغنهای مخصوص گیربکسهای دوکلاچه به دلیل پیچیدگی سیستم کلاچها و نیاز به عملکرد سریع و دقیق، باید خواص روانکاری بالا و مقاومت در برابر گرما و فشار را داشته باشند.
- روغن مخصوص گیربکسهای DSG: این نوع روغن برای گیربکسهای خودکار با کلاچ دوگانه و گیربکسهای پیچیدهتر مانند DSG استفاده میشود. این روغنها معمولاً دارای فرمولاسیون خاصی هستند که هم از بخشهای هیدرولیکی و هم از کلاچها محافظت میکنند.
چند وقت یکبار باید گیربکس اتوماتیک سرویس شود؟
سرویس روغن گیربکس اتوماتیک بستگی به نوع خودرو، نوع گیربکس و شرایط رانندگی دارد. با این حال، توصیه میشود روغن گیربکس در فواصل زیر تعویض شود:
- هر ۴۰,۰۰۰ تا ۶۰,۰۰۰ کیلومتر: این فواصل برای خودروهای عادی و رانندگی روزمره در شرایط نرمال توصیه میشود.
- هر ۳۰,۰۰۰ کیلومتر یا کمتر: در صورتی که خودرو در شرایط سخت مانند ترافیک سنگین، مسیرهای کوهستانی، یا در هوای بسیار گرم یا سرد کار میکند، روغن گیربکس باید در فواصل کوتاهتری تعویض شود.
- بر اساس توصیه سازنده خودرو: بهترین راه برای تعیین فواصل دقیق سرویس روغن گیربکس، پیروی از دفترچه راهنمای خودرو و توصیههای سازنده است. برخی از خودروها دارای گیربکسهایی هستند که نیاز به تعویض روغن در فواصل طولانیتری دارند.
اهمیت سرویس روغن گیربکس اتوماتیک
تعویض و سرویس منظم روغن گیربکس اتوماتیک اهمیت بالایی دارد و میتواند از خرابیها و هزینههای سنگین جلوگیری کند. برخی از دلایل اهمیت سرویس روغن گیربکس عبارتند از:
- کاهش سایش و افزایش عمر قطعات داخلی: روغن گیربکس، روانکاری قطعات داخلی را انجام میدهد. تعویض به موقع روغن مانع از سایش و آسیب دیدن قطعات داخلی گیربکس مانند چرخدندهها و کلاچها میشود.
- خنکسازی گیربکس: روغن گیربکس اتوماتیک بهعنوان یک عامل خنککننده عمل میکند و از گرم شدن بیش از حد گیربکس جلوگیری میکند. کاهش یا آلودگی روغن میتواند باعث داغ شدن بیش از حد و خرابی گیربکس شود.
- تمیز نگه داشتن اجزا: روغن گیربکس اتوماتیک با حمل ذرات و ناخالصیها به فیلتر، قطعات داخلی گیربکس را تمیز نگه میدارد. تعویض به موقع روغن و فیلتر باعث حذف ذرات آلاینده و جلوگیری از آسیبدیدگی اجزا میشود.
- بهبود عملکرد گیربکس: روغن گیربکس مناسب و با کیفیت، عملکرد روان و نرم دندهها را تضمین میکند. تعویض به موقع روغن مانع از لغزش دندهها، تاخیر در تعویض دندهها و صداهای غیرعادی میشود.
- کاهش هزینههای تعمیر: عدم تعویض به موقع روغن گیربکس میتواند منجر به خرابیهای جدی و هزینههای سنگین تعمیرات شود. با سرویس منظم روغن، میتوان از خرابیهای بزرگ و پرهزینه جلوگیری کرد.
سرویس منظم روغن گیربکس اتوماتیک یکی از مهمترین اقداماتی است که میتواند عمر گیربکس و خودرو را افزایش دهد. انتخاب روغن مناسب بر اساس نوع گیربکس و رعایت فواصل تعویض توصیه شده توسط سازنده، از خرابیهای احتمالی و هزینههای تعمیرات جلوگیری میکند. با توجه به نقش حیاتی روغن در عملکرد گیربکس، عدم توجه به سرویس دورهای میتواند منجر به مشکلات جدی و پرهزینهای در عملکرد خودرو شود.
تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک ایران
تعمیر گیربکس اتوماتیک انواع خودروهای چینی، ایرانی، کره ای وژاپنی در تعمیرگاه تخصصی گیربکس ایران با ضمانت یکساله توسط کارشناسان خبره انجام میشود.
بهرهمندی از نیروی متخصص، باتجربه، کارآزموده و حرفهای، استفاده از ابزار و دستگاههای مدرن و بهروز در امر تعمیر، تعویض و سرویس گیربکس اتوماتیک، ارائه خدمات با ضمانتنامه معتبر، تنها بخشی از مزیتهای تعمیرگاه تخصصی گیربکس ایران نسبت به سایر مراکز تعمیر گیربکس هستند.
برای دریافت بهترین خدمات تعمیر گیربکس اتوماتیک در شرق تهران، با کارشناسان ما تماس بگیرید:
پیمان عزیزخانی: ۰۹۱۲۹۰۰۴۴۸۶
وبسایت: iran-gearbox.com
https://iran-gearbox.com/automatic-transmission-repair/
برچسب ها: تعمیرگاه گیربکس ایران, ایران گیربکس, پیمان عزیزخانی, گیربکس اتوماتیک, تعمیر گیربکس اتوماتیک, گیربکس عزیزخانی
amir-mr
۱۵ مهر ۱۴۰۳مکلارن W1 رونمایی شد
amirkhanzadeh
۱۵ مهر ۱۴۰۳Ok