رپورتاژ: بیش از دو دهه از عرضۀ پژو ۲۰۶ به بازار جهانی گذشته و در این مدت، صنعت خودروسازی جهان با پیشرفت زیادی روبرو شده است. استانداردهای خودرو در این سالها تغییر زیادی کرده و دیگر نمیتوان پژو ۲۰۶ را خودرویی استاندارد دانست. اما میتوان گفت که محبوبیت آن در بین جوانان همچنان حفظ شده است. پژو ۲۰۶ از تولیدات موفق شرکت فرانسوی پژو به حساب میآید.
سال ۱۹۹۸، اولین عرضه از این خودرو در بازار اتفاق افتاد. پژو ۲۰۶ در مدت زمانی کوتاه توانست به یکی از تولیدات پرفروش پژو تبدیل شود. قیمت مناسب، طراحی جذاب و امکانات متعدد از جمله دلایل موفقیت آن بودند. در بازار داخلی نیز این خودرو طرفداران بسیار دارد. در اینجا به بررسی قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو در بازار کشور و مشخصات آن پرداختهایم.
قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در سال جدید
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در حال حاضر توسط شرکت ایران خودرو در کشور تولید میشود. همچون همۀ دیگر خودروهای داخلی و خارجی، پژو ۲۰۶ نیز افزایش قیمت چشمگیری در این سالها داشته است. هر بار که بخشنامههای تازهای از قیمت روز ۲۰۶ تیپ ۲ عرضه میشوند، شاهد نوساناتی هستیم.
این خودرو به عنوان یکی از محصولات محبوب در بازار کشور از سال ۱۳۸۰ تا کنون در خط تولید قرار داشته است. مشتریان آن همیشه حاضر هستند و میتوان آن را یکی از خوشفروشترین خودروهای داخلی به شمار آورد.
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در دو دهۀ گذشته توانسته است رقابت خوبی با همتایان خود داشته باشد. خودروهایی نظیر MVM 315، برلیانس H220، جک J3، تیبا ۲ و کوییک از رقبای آن به حساب میآیند. قیمت پژو ۲۰۶ در کارخانه و بازار آزاد همواره روندی صعودی را طی کرده است.
اما همراه با افزایش قیمت آن، روز به روز با کاهش کیفیت مواجه بودهایم. شرکت ایران خودرو از سال ۱۳۹۰، سریهای جدید پژو ۲۰۶ را آپشنهایی تازه روانۀ بازار کرد. سنسور پارک عقب و چراغهای طرح جدید از جملۀ اینها بودند. با این حال همراه با اعمال تحریمهای جدید از سال ۱۳۹۸، برخی از آپشنها از روی آن حذف شدند.
بررسی کیفیت ساخت و آپشنهای پژو ۲۰۶ تیپ ۲
قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ صفر با توجه به آپشنهایی که دارد چندان منصفانه نیست. قیمت خودرو کارکرده آن نیز وابسته به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. قیمت روز ۲۰۶ در بازار آزاد، بسیار بالاتر از قیمت کارخانه است. در حال حاضر خودروی ۲۰۶ در بازار آزاد با قیمتی بالای ۳۰۰ میلیون تومان معامله خرید و فروش میشود. با وجود دو دهه که از زمان ساخت آن میگذرد دیگر نمیتوان انتظارات زیادی از کیفیت آن داشت.
اما این خودرو همچنان خودرویی اقتصادی در بازار داخلی به حساب میآید. طراحی کابین خودرو چندان جذاب و مدرن نیست و اغلب از پلاستیک خشک ساخته شده است. فضای داخلی سرنشینان جلو را میتوان فضایی راحت و مناسب دانست. اما سرنشینان عقب اغلب با دشواری در کمبود فضا همراه هستند.
قدرت موتور، آپشنها و مصرف سوخت
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مجهز به پیشرانۀ موسوم به (TU3A) است. این پیشرانه قادر به ایجاد قدرتی معادل با ۷۵ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور بر دقیقه است. این حجم از قدرت قادر به ایجاد گشتاور ۱۱۸ نیوتون متر در ۳۴۰۰ دور در دقیقه است. نیروی حاصله از آن نیز توسط گیربکس ۵ دنده به چرخهای جلو منتقل میشود. شتاب صفر تا ۱۰۰ پژو ۲۰۶ تیپ ۲ معادل با ۱۴ ثانیه است.
این شتاب برای خودرویی با وزن ۱۰۲۵ کیلوگرم راضیکننده نیست. یکی از دلایل اصلی محبوبیت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مصرف سوخت پایین آن است. این خودرو مصرفی معادل با ۶.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد که رقمی قابل قبول برای یک هاچبک شهری به حساب میآید.
قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به دلیل امکانات و آپشنهای کمتر، پایینتر از تیپ ۵ آن است. صندلی راننده قابلیت تنظیم ارتفاع دارد و چراغ مه شکن جلو و عقب آن به خوبی از عهدۀ روشنایی برمیآیند. تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو و سنسور دنده عقب نیز از جمله آپشنهای قابل توجه آن هستند.
با وجود پیشرانۀ نه چندان قوی خودرو، محبوبیت آن همچنان حفظ شده است. از طرفی نمیتوان رقیبی جدی برای آن در بازار داخلی در نظر گرفت. افرادی که به دنبال خرید یک خودرو جمعوجور و مقرون به صرفه هستند احتمالاً بهترین گزینه را پیش رو خواهند داشت.
قیمت روز پژو ۲۰۶ و تقاضا برای خرید
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نمونهای اقتصادی از مدلهای بالاتر آن به حساب میآید. اما در این دوره به دلیل نوسانات شدید قیمت خودرو، مبلغ زیادی برای خرید آن باید پرداخت کرد. هرچند که قیمت خودرو در کشور به حدی زیاد است که خرید هیچ خودرویی را نمیتوان با ارزش واقعی آن یکسان دانست.
با این وجود، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به دلیل نداشتن رقیب جدی در بازار، میتواند برای کسانی مناسب باشد که قصد خرید یک خودروی اقتصادی و کم مصرف را دارند. تا کنون هیچ خودروی هاچبکی نتوانسته است به عنوان رقیب آن عمل کند. اما هیچ یک از این شرایط دلیلی بر منطقی بودن قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیستند.
NAVID۰۰۹۸
۲ تیر ۱۴۰۱دقیقاً یادم هست پارسال همچین موقعی دنبال خودرویی هاچبک میگشتم جهت خریداری و استفادهی شهری که بعد از رویت خودروهای ایرانی صفر کیلومتر افسردگی گرفتم و رفتم سمت یه ژاپنی هاچبک دوستداشتنی بد بازار اما به شدت کممصرف و البته با سیستم تهویه ضعیف … بماند !
محصولات سایپا که هیچی و مضخرف بودند ، پس گفتم ۲۰۶ صفر میخرم و حدود قیمتش ۲۰۵ میلیون بود ، نه یکی نه دوتا و بلکه چندین ۲۰۶ صفر را دیدم و اولین چیزی که منصرفم کرد و حالم را بد کرد جنس پلاستیک داشبورد بود که از وسط دِفُرمه شده بود و خندهدار بود !
ضرر انباشتهی خودروسازان هم که اعلام کردند ، گریه داره و از آن بدتر کسانی که دلخوش به ارزانی هستند هنوز !
مثل اینکه تورم ماهانه را هم اعلام کردند که بالای ۳۰٪ بوده و این یعنی حالا حالاها گرانیها ادامه دارد تا وقتی که بتوانند قیمت ارز را کنترل و پول بیپشتوانهی کمتری چاپ کنند که آن هم نمیشود چون افزایش دستمزدها رَمَقی نگذاشته و همینطور پیش بره در آینده تولید دیگر برای بخش خصوصی معنایی ندارد و کُل مردم ایران میشوند کارگر و کشور میشود تو مایههای کوبا که ماهانه کمک معیشتی میگیرند و زندگی را میگذرانند ( البته در ایران نمیدهند چون همینطور پیش بره میگویند اگر کسی دوچرخه هم داشته باشد یعنی سرمایهدار هست و یارانه به او تعلق نمیگیره🤦♂️ ) تا جایی که دیگر حتی داشتن ارزانترین خودرو هم برای خانوادههای متوسط صرف نمیکند و مجبورند یا بفروشند یا حرکت ندهند و حتی با تاکسی هم جایی نروند و با اتوبوس جابجا شوند چون نرخ کرایه پایینی دارد !
برایِ آیندهی ایران چه میشود گفت جز صبر و شکیبایی !!!
تنها راهِ کنترل گرانی و تورم اینه که با دنیا تعامل کنند و اگر نه نمیشود که نمیشود که نمیشود !
دیجی
۲ تیر ۱۴۰۱ماشین دوم پول دارها وماشین اول مجبورها
فقط کاربرات هشت دهنه
۲ تیر ۱۴۰۱ملت ایران خریدار هستن یعنی اگه جای این پژو یه لامبورگینی بود یا آستون مارتین بازم می گفتی ماشین اول مجبورها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟بعید می دونم
فرید
۲ تیر ۱۴۰۱به چه روزی افتادیم 😟
امین
۲ تیر ۱۴۰۱حیف پول
TML BN
۲ تیر ۱۴۰۱یک سوال به نظرتون کوییک بهتره یا تیپ ۲ کوییک موتورش پر مصرفه و صدی ۸ میسوزونه و واقعا عجیبه طراحی کوییک جدید تره ولی از بعضی ار جهات واقعا زشته
و شاید از تیپ ۲ طراحی ۲۰ سال پیش کم میاره
The Grand Tour
۲ تیر ۱۴۰۱به نظرتون مزدا 323 کم کارکرد یا 206 تیپ 5 صفر یا هوندا سیویک 94 1.6 لیتری انژکتوری یا گالانت 2 لیتری انژکتوری؟
(میدونم رنج قیمت 206 متفاوته ولی خب با وام و قرض میشه 206 نو گرفت.)
TML BN
۲ تیر ۱۴۰۱والا درست ولی ۳۲۳ کم کار کرد سیویک ۹۴ و گالانت تمیز خیلی خیلی کم گیر میان و واقعا خیلی سخته تمیزشو پیدا کردن مخصوصا ماشین مثل گالانت که خیلی پیره و خب تیپ ۲ حداقل شما ماشین نو سوار میشی و خدمات و گارانتی داره ولی انتخاب خود من ۳۲۳ هست چون هم جوون تره نسبتا و قطعاتش تا جایی که من شنیدم گیر میاد و نو پیدا کردنش خیلی احتمال بیشتری داره
و خب من نمیدونم بودجه شما چقدر ولی ام وی ام ۵۳۰ و ۵۵۰ دست دوم هم گزینه های خوبی میتونن باشن البته مدل های دستی البته ۵۳۰ اصلا اتوماتیک نداره
و پیشرانه ۵۵۰ و ۵۳۰ یک موتور ۲ لیتری
و واقعا ماشین های سگ جونین
The Grand Tour
۲ تیر ۱۴۰۱هم گالانت هم سیویک پیدا کردم تمیز ولی من خودم نظرم روی 323 عه
تیپ 2 یا 5 صفر خشک مدل 99 رو میتونم بگیرم ولی حدودا 150-160 میره رو قیمتش و سخته خب صاف کردن قسط و این موارد.
323F بهتره یا 323 تیپ 3 مونتاژ به نظر خودتون؟
پ.ن: ام وی ام رو اصلا نمیتونم باهاش کنار بیام کلا منصرف شدم از چینی ها
اشكان
۲۸ مرداد ۱۴۰۱اگر ۳۲۳ اف تمیز و سالم پیدا کردین زوم کنین روش . من واقعاً از سواریش لذت می بردم البته اگر تمیز باشه و به مشکل لوازم نخوره
محمد
۲۱ مهر ۱۴۰۱این همه پول برا این ماشین زیاده ، با پنجاه تومن میشه یه پی کی تمیز و سالم پیدا کرد ، فضای داخلش یکم بهتر از ۲۰۶ ، شتاب عالی ، کم خرج ، کم مصرف ، لوازم فراوون ، قیمت عالی ، یه پی کی پنجاه تومنی بهتر از دویست و شش صد تومنی نیاز هاتون رو برطرف می کنه