موتورسیکلت نسبت به سایر وسایل نقلیه با محدودیتهایی برای برقراری ارتباط با سایر خودروها و دیگر موتورسیکلتها مواجه است. برای حل این موضوع، موتورسواران معمولاً از علامتهای مخصوصی استفاده میکنند که هر کدام معانی متفاوتی دارند. در این مطلب با تعدادی از معانی علامت دست موتورسواران آشنا خواهید شد.
علامت با هدف افزایش سرعت
علامت اول مربوط به زمانی است که موتورسوار قصد افزایش سرعت خود را دارد. در این شرایط، او میتواند بازوی خود را مستقیم به سوی بیرون دراز کرده و در حالتی که کف دست او به سوی بالا است، دست خود را رو به بالا تکان دهد. این حرکت موجب میشود که سایر رانندگان متوجه شوند که شخص قصد افزایش سرعت خود را دارد. برای خرید موتورسیکلت با شرایط مناسب، میتوانید با خرید نیرو موتور قسطی از مزایای ویژهای برخوردار شوید.
علامت مخصوص ایست
حرکت دوم مربوط به زمانی است که موتورسوار میخواهد توقف کند. در این شرایط، تنها کافی است موتورسوار بازوی خود را رو به پایین خم کرده و در حالتی که کف دست او رو به عقب است، علامت توقف را به سایرین نشان دهد.
علامت برای گردش به راست و گردش به چپ
برای گردش به راست، موتورسوار باید بازوی خود را رو به بیرون و در حالتی که در موقعیت ۹۰ درجه قرار دارد، خم کرده و مشت بسته خود را به رانندگان پشت سر نشان دهد. این حرکت به سایر رانندگان اطلاع میدهد که موتورسوار قصد گردش به راست را دارد. همچنین برای گردش به چپ نیز تنها کافی است موتورسوار بازوی خود را به صورت کامل به سمت چپ دراز کرده و کف دست خود را رو به پایین قرار دهد.
علامت نمایش خطر در جاده
این علامت برای زمانی است که موتورسوار متوجه وقوع خطری در جاده میشود. برای نشان دادن خطر، تنها کافی است موتورسوار با دست چپ خود رو به پایین اشاره کرده و با پای راست خود نیز این کار را تکرار کند.
علامت مخصوص از من سبقت بگیر
در مواقعی که موتورسوار میخواهد به رانندگان پشت سر خود اطلاع دهد که میتوانند از او سبقت بگیرند، میتواند از این علامت استفاده کند. در این شرایط، موتورسوار باید بازوی خود را به صورت ۴۵ درجه رو به جلو دراز کرده و با حرکت دادن انگشت اشاره خود به صورت کمانی از عقب به جلو، به رانندگان اطلاع دهد که میتوانند از او عبور کنند.
علامتی برای نشان دادن به دنبالم بیا
در شرایطی که قصد دارید به راننده وسایل نقلیه پشت سر خود اطلاع دهید که باید به دنبال شما بیایند، میتوانید دست خود را از شانه به طور کامل بالا برده و در حالتی که کف دست رو به جلو است، این موضوع را به رانندگان دیگر اطلاع دهید.
علامتی برای نمایش کاهش سرعت
اگر قصد کاهش سرعت خود را دارید، باید بازو را به صورت ۹۰ درجه رو به بیرون دراز کرده و در حالتی که کف دستتان رو به پایین است، دست را از بازو به سمت خود حرکت دهید.
علامت توقف برای خوردن و آشامیدن
اگر میخواهید برای خوردن یا آشامیدن توقف کنید و قصد دارید این موضوع را به رانندگان دیگر اطلاع دهید، تنها کافی است انگشتان دست خود را جمع کرده و شست دست خود را به سوی دهان دراز کنید.
علامت توقف برای استراحت
اگر طولانی بودن مسیر و سختی جاده شما را خسته کرده است و قصد توقف برای استراحت را دارید، باید در حالتی که دست خود را مشت کردهاید، ساعد را باز کرده و مشت خود را با حرکات کوتاه به بالا و پایین تکان دهید.
علامت برای مسیر دوبانده و تک بانده
در موقعیتهایی که مسیر دوبانده میشود و نیاز است این موضوع را به دیگر رانندگان اطلاع دهید، تنها کافی است دست خود را رو به بالا دراز کرده و با بلند کردن انگشت اشاره و انگشت وسط خود به صورت همزمان، دوبانده شدن مسیر را به رانندگان اطلاع دهید.
نشان دادن مسیر تکبانده نیز کاملاً شبیه مسیر دوبانده است و تنها تفاوت آن این است که به جای نشان دادن دو انگشت، تنها کافی است انگشت اشاره خود را به رانندگان نشان دهید.
علامت برای سوختگیری
در موقعیتهایی که قصد سوختگیری دارید و نیاز است سایر رانندگان نیز از این موضوع مطلع شوند، باید بازوی خود را باز کرده و با انگشت اشاره خود باک خودرو را نشان دهید.
کنار کشیدن
برای کنار کشیدن نیز باید مشابه گردش به راست، بازوی خود را دراز کرده و انگشت اشاره خود را نشان دهید. حال تنها کافی است ساعد به سمت شانه تکان داده شود.
راهنما زدن
اگر به هر دلیلی میخواهید به سایر خودروها اطلاع دهید که از راهنمای خود استفاده کنند، باید دست خود را به کنار دراز کرده و با باز و بسته کردن انگشتان، این امر را به رانندگان اطلاع دهید.
سخن پایانی
آشنایی با معانی مختلف علامتهای دست موتورسواران میتواند به افزایش ایمنی و ارتباط بهتر در جادهها کمک کند. آگاهی از این علائم نه تنها برای موتورسواران، بلکه برای تمامی رانندگان اهمیت دارد تا بتوانند با یکدیگر بهتر و امنتر در جادهها تعامل داشته باشند.
با یادگیری و رعایت این علامتها، میتوان تجربه رانندگی را برای همه افراد حاضر در جادهها ایمنتر و دلپذیرتر کرد. همچنین، برای کسانی که به دنبال خرید وام موتورسیکلت هستند، امکان خرید اقساطی با چک نیز وجود دارد که میتواند گزینه مناسبی برای مدیریت هزینهها باشد.
-امیرعلی
۵ شهریور ۱۴۰۳موتور واقعا وسیله مناسبی نیست اگر روزی با موتور خواستید رانندگی کنید احتیاط کنید من خودم همیشه ترسم از موتور سوارا هست که توی جاده رانندگی میکنن اکثرا حواسشون به ماشیمای پشت سرشون نیست و میزنن روی ترمز.
amir
۶ شهریور ۱۴۰۳بدبختی اینه که یهو از لای ماشینا رد میشن یه وقتا میخوای یکم تغییر مسیر بدی مثلا سبقت بگیری یا از مانع سر راهت عبور کنی یهو وووویژ از نقطه کورت در میان با یه فاصله کم از ماشینت رد میشن یه لحظه سکته میکنی اگه الان ندیده بودی یا خورده بودی بهشون چی میشد
HFball
۶ شهریور ۱۴۰۳لطفا جمع نبندید این اتفاقات مربوط در هر زمینه رانندگی احتمال رخدادش هست و فقط به موتور سیکلت ها مربوط نمیشه
هرچیزی هرچقدر بدی داره خوبی هم داره الان شما ممکنه پشت فرمون ماشین خوابت ببره حواست پرت بشه و از جاده اصلی خارج بشی که در این حالت فرار از حادثه برای یک موتورسیکلت خیلی درصدش بیشتره که میشه از حادثه جلوگیری کرد و حتی مواقعی که با ترافیک جاده ای روبرو شدید با موتورسیکلت به راحتی میشه بدون خطر کردن از این عبور کرد ولی وقتی اسم موتورسیکلت میاد ذهن شما میره سمت 125 های عزیز که از نظر من حضورشون توی جاده بشدت اشتباه چون به هیچ وجه با استاندارد امروزی مطابقت نداره و خیلی ایمنیش پایینه مثلا یه 125 سوار توی جاده های بزرگ از یه تریلی با بار نمیتونه رد بشه در این حد میتونه حضورش هم برای بقیه خودرو ها و هم برای خود رانندش خطرناک باشه
متاسفانه این مشکل تقصیر ما مردم نیست که توی کشور های توسعه یافته هم ماشین ها و هم موتورهاشون کاملا استاندارد و برای هر استفاده ای مفید و مناسبن و کشور ماهم توسعه نیافته است
موسوی
۶ شهریور ۱۴۰۳حرف بسیار درست . من خودم موتورسوارم خیلی سعی میکنم توی نقطه کور نباشم . گه گاهی که داخل نقطه کورم ماشینم یا از نقطه کورش در میام و میفهمم راننده یکهو دستپاچه شد خیلی شرمنده میشم و عذرخواهی میکنم . واقعا ما موتور سوارها قوانین رو رعایت نمیکنیم
مهدی
۶ شهریور ۱۴۰۳متاسفم برای امثال شما که قوانین رانندگی با موتور رو رعایت نمیکنی ، و تشکر میکنم از موتورسوارانی که به قوانین و حقوق رانندگان احترام میگذارن
Navid A J
۶ شهریور ۱۴۰۳به پلیس ایران هم مثل پلیس امریکا حکم تیر و اختیار تام بدن؛ درست میشه.
HFball
۶ شهریور ۱۴۰۳بنظرتون چرا برای پلیس های موتورسوار آزمون های سخت و پیچیده میزارن تا مهارت رانندگیشون تا حد امکان بالا بره ؟ بله چون بیشتر مواقع پلیس های موتورسوار هستن که موفق به گیر انداختن هدف میشن
برای یک موتورسوار واقعی حتی اگه حرفه ای نباشه موتور بهترین وسیله برای استفادشه و مثل مقایسه ماشین های درونسوز با برقیه
موتور سیکلت هام جای خودشونو دارن و نمیشه گفت وسیله مناسبی نیستند ولی با این حرفتون که گفتید احتیاط کنند بشدت موافقم چون موتور سوار باید همیشه تمرکز خودشو ارتقا بده برای مثال خود من حتی اگه با کلاه ایمنی باشم،((رانندگی بدون کلاه ایمنی گرچه خطرناکه و پیشنهاد نمیکنم ولی بدون کلاه تمرکز و هواس خیلی بهتری میتونی داشته باشی)) از حضور یک ماشین که پشت سرم داره میاد باخبرم حتی اگه یه ماشین برقی کاملا بیصدا باشه لاستیک ها و بدنه اون ماشین یه صدایی تولید میکنه
Taha Ayoobi
۶ شهریور ۱۴۰۳خیلی پیچیده شد علامت ها
آرین
۶ شهریور ۱۴۰۳نگران نباش ما ایرانیم …. هیچ کدوم استفاده نمیشه
سیاوش
۶ شهریور ۱۴۰۳بهتر نبود عکسشون بزاری تا بگی بازو بسته بازو پایین باز؟ نامفهمه
mahdigiga1383
۶ شهریور ۱۴۰۳توی آیین نامه فقط علامت کاهش سرعت و گردش به چپ و راست هست
ممدجفر
۶ شهریور ۱۴۰۳انقد علائم زیاده حفظ کردنش سخته البته بعضی موارد واقعا ضروریه مث گردش به چپ و راست یا کنارکشیدن ولی بعضی هاش دونستن ندونستن اهمیتی نداره مث توقف برای غذا …!!!! ولی چقد خوبه موتورسوارها مراقب عابرین پیاده باشن و با حرکات جنون آمیز غیرقابل پیس بینی باعث وحشت عابرین نشن مخصوصا وقتی عابر نمیدونه مکث کنه یا مث کماندو از مسیر حرکت موتورسوار وحشی فرار کنه
رهگذر
۶ شهریور ۱۴۰۳منی که صبحا تو پارک می دوام و از تمام این حرکات استفاده میکنم:)