رپورتاژ: مستر روغن، از معتبرترین و باسابقهترین فروشگاههای فروش روغن موتور و روغنهای صنعتی است که انواع و اقسام برندها اعم از خارجی و ایرانی را به سراسر ایران، به صورت تک و عمده ارسال میکند. مستر روغن، سالیان سال است که نجات بخش خودروها و همچنین ابزار موجود در کارخانههای مختلف است.
روغن صنعتی
روغن صنعتی برای کاهش اصطکاک بین دو سطح استفاده می شوند. آنها در برابر سایش و پارگی محافظت می کنند و انتقال حرارت ناشی از سایش را کاهش می دهند. اکثر روان کنندههای مورد استفاده در صنعت دارای پایه آلی هستند، به عنوان مثال، دارای یک بخش نفتی یا روغن معدنی میباشند.
مواد افزودنی موجود در روغن دنده صنعتی طبقه بندی کلی روانکار را مشخص می کند و بر کیفیت و عملکرد آن تأثیر می گذارد. دندههای صنعتی روان کنندههای دنده صنعتی معمولاً به دسته های زیر تقسیم می شوند: روان کننده های دنده ای با فشار شدید (EP)، روان کننده های دنده مصنوعی، روان کننده های دنده EP مصنوعی، روان کنندههای دنده پلی گلیکول مصنوعی، روان کننده های دنده مرکب، و روان کننده های دنده درجه غذایی.
روغن صنعتی در کاربردهای متعددی در سراسر طیف وسیعی از صنایع استفاده همانند خودرو، مهندسی، اتوماسیون، ساخت، فرآوری مواد غذایی، نفت و گاز،پزشکی می شوند.
روغن ها و گریسهای صنعتی نقش مهمی در هر صنعتی ایفا می کنند. آنها برای بهبود عملکرد ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و محافظت از آنها در برابر آسیب در حین کار استفاده می شوند. روغن صنعتی انواع مختلفی دارند و طبقه بندی آنها بر اساس منشاء و ترکیب آنها می باشد. علاوه بر این، این نکات برخی از مهمترین خواص روغن را نیز تعیین می کنند. آنها همراه با سیستم افزودنی های مورد استفاده در فرمولاسیون آنها، بر کاربرد آنها تأثیر بیشتری می گذارند.
هنگامی که صحبت از کاربردهای روغن صنعتی می شود، روان کننده های مایع در تمام صنایع موجود استفاده می شوند. چه صنعتی باشد که در شرایط و زمینهای سخت کار میکند یا از نظر ایمنی فرآیند و محصول، صنعتی بسیار پرتقاضا باشد، سیالات روانکننده صنعتی برای پشتیبانی از عملیات سنگین وجود دارد.
ویسکوزیته روغن صنعتی
ویسکوزیته مهمترین مشخصه روغن صنعتی است. با شاخص ویسکوزیته (VI) بیان می شود که نشان دهنده میزان حساسیت ویسکوزیته روان کننده به تغییرات دما است. یک VI بالا نشان می دهد که روان کننده در دماهای مختلف، چه در بالا و چه پایین، پایدارتر است.
قابلیت ریختگی روغن صنعتی
یکی دیگر از ویژگی های مهم روان کننده های مایع، قابلیت جریان در دماهای پایین یا نقطه ریزش آنها است. به عبارت دیگر، این نشان دهنده دمایی است که در آن روغن روان کننده یخ نمی زند اما به جریان خود ادامه می دهد. از این رو، روانکاری را در دمای شدید خارجی ممکن می کند.
هر آنچه که باید در مورد روغن هیدرولیک بدانید
روغن هیدرولیک وسیله ای است که توسط آن نیرو در ماشین های هیدرولیک منتقل می شود. روغن هیدرولیک از روغن ها و مواد افزودنی تشکیل شده است که برای انتقال نیرو و در عین حال به عنوان روان کننده و خنک کننده طراحی شده اند.
روغن هیدرولیک در طیف وسیعی از دماها موثر است و سایش، زنگ زدگی و خوردگی تجهیزات را کاهش می دهد. روغن هیدرولیک به دلایلی مشابه روغن استفاده می شود، اما کاربرد وسیع تری در سیستمهای خودرو مانند گیربکسهای اتوماتیک، و همچنین ترمزهای برقی و فرمان دارد. سیستم های هواپیما نیز به مایعات هیدرولیک نیاز دارند. ویسکوزیته در انتخاب چنین روغنی از اهمیت بالایی برخوردار است.
سیستم هیدرولیک عمدتاً از پنج بخش اصلی تشکیل شده است:
- پمپ
- شیر
- پیستون
- سیستم فیلتر
- سیستم خنک کننده
مواد اولیه اصلی روغن هیدرولیک:
- روغن معدنی
- عامل ضد سایش
- آنتی اکسیدان
- پیشگیری از زنگ زدگی
- کاهش دهنده نقطه ریختگی
- بهبود دهنده شاخص ویسکوزیته
- امولسیفایر
- عامل ضد کف
چرا روغن هیدرولیک با سایر روغنها متفاوت است؟
روغن هیدرولیک با روغن های دیگر متفاوت است. این نه تنها یک روان کننده است، بلکه وسیله ای است که از طریق آن نیرو در سراسر سیستم هیدرولیک منتقل می شود. بنابراین، این یک روان کننده و یک دستگاه انتقال نیرو است. این نقش دوگانه آن را منحصر به فرد می کند.
برای اینکه روغن هیدرولیک روان کننده ای موثر و قابل اعتماد باشد، باید خواصی مشابه بیشتر روان کننده های دیگر داشته باشد. این موارد عبارتند از:
- مقاومت در برابر کف و انتشار هوا
- پایداری حرارتی،
- اکسیداسیون و هیدرولیتیک؛
- عملکرد ضد سایش؛
- قابلیت فیلتر شدن؛
- امولسیون پذیری؛
- جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی؛
- ویسکوزیته با توجه به تأثیر آن بر ضخامت فیل
روغن هیدرولیک برای اینکه بتواند در نقش خود به عنوان یک وسیله انتقال نیرو بیشترین کارایی را داشته باشد، به مدول حجیم بالا (مقاومت بالا در برابر کاهش حجم تحت فشار) و شاخص ویسکوزیته بالا (نرخ کم تغییر ویسکوزیته با دما) نیاز دارد.
به عنوان یک قیاس، کشش روی یک تسمه V را در نظر بگیرید. اگر از تنظیم خارج شود، تسمه می لغزد. نتیجه این است که درصد بیشتری از توان ورودی برای گرما تلف می شود. این بدان معناست که توان کمتری در خروجی برای انجام کارهای مفید در دسترس است. به عبارت دیگر، درایو کارایی کمتری دارد.
وضعیت مشابهی می تواند در مورد روغن هیدرولیک رخ دهد. تغییر در مدول حجیم و/یا ویسکوزیته آن می تواند بر راندمان انتقال نیرو در سیستم هیدرولیک تأثیر بگذارد.
همانطور که در ستون های قبلی توضیح دادم، سیال هیدرولیک عالی برای انتقال نیرو، بی نهایت سفت (تراکم ناپذیر) خواهد بود و بدون توجه به دمای آن، ویسکوزیته ثابتی در حدود ۲۵ سانتی استوک از خود نشان می دهد. چنین سیالی وجود ندارد.
مدول حجمی یک ویژگی ذاتی روغن پایه است و نمی توان آن را با افزودنی ها بهبود بخشید. اما شاخص ویسکوزیته (VI) را می توان با استفاده از پایه های VI بالا مانند مواد مصنوعی و/یا با افزودن پلیمرهایی به نام بهبود دهنده شاخص ویسکوزیته به فرمول بهبود داد.
بهبود دهنده های شاخص ویسکوزیته برای اولین بار در دهه ۱۹۴۰ برای ساخت روغن موتورهای چند درجه استفاده شد. این روزها، این فناوری متداول و آزموده شده برای ساخت روغنهای با VI بالا برای کاربردهای دیگر، از جمله روغنهای گیربکس خودرو و روغنهای دنده دستی استفاده میشود. با این حال، بهبود دهندههای VI که در روغنها برای کاربردهای فوق الذکر استفاده میشوند، معمولاً زمانی که در سیستمهای هیدرولیک مدرن استفاده میشوند، پایداری برشی ندارند.
مستر روغن، از معتبرترین و باسابقهترین فروشگاههای فروش روغن موتور و روغنهای صنعتی است که انواع و اقسام برندها اعم از خارجی و ایرانی را به سراسر ایران، به صورت تک و عمده ارسال میکند. مستر روغن، سالیان سال است که نجات بخش خودروها و همچنین ابزار موجود در کارخانههای مختلف است.
ممد ژانگولر
۱۴ فروردین ۱۴۰۱امیدوارم روزی برسه که روغن چه خوراکی چه صنعتی کاملا حذف بشه
محمد امین
۱۴ فروردین ۱۴۰۱مثل این میمونه بگی روزی برسه که مردم دیکه نفس نکشن … خب برادر شما یه دوچرخه هم بخوای سوار شی نیاز هست که روغن کاری بشه.. چه برسه به دستگاه های بزرک صنعتی که هزاران قطعات متحرک و حساس دارن و….حتی دکتر ها هم برای بیماری های پوستی و …. از دارو هایی استفاده میکنن که ترکیبات روغنی دارن
آرزوی خوبی هست ، ولی ممکن نیست چنین اتفاقی
ممد ژانگولر
۱۴ فروردین ۱۴۰۱امیدوارم مطلبی که راجب به مفصل و غضروفهای مصنوعی که ساختنو خونده باشی
تمام جواب سوالهات توش هست
aminbikar
۱۴ فروردین ۱۴۰۱😐