روزهای اخیر، با شگفتی بزرگی برای بازار خودرو، رسانهها و مشتریان چشم به راه، همراه بود. سرانجام قیمت خودروهای وارداتی اعلام شد اما بر خلاف تصورات از آنچه به عنوان محصول «اقتصادی» میشناسیم، ارقام خیرهکنندهای بهعنوان قیمت این محصولات اعلام شد. در چنین شرایطی، یک واقعیت تلخ پدیدار شده است: به نظر میرسد دوران صبر و شکیبایی که گفته میشد به خرید وسایل نقلیه مقرون به صرفه منجر میگردد، به سرعت در حال محو شدن است.
در حالی که شوک این اعلام قیمت در بازار طنین انداز میشود، بسیار مهم است که یک قدم به عقب برداریم و وضعیت را ارزیابی کنیم. انتظار برای تصمیمات سیستماتیک در راستای ایجاد ثبات در بازار یک امر طبیعی به نظر میرسید، اما چرخش اخیر وقایع و اعلام قیمتهایی دور از ذهن، تردید جدی در مورد نتایج صبر ایجاد کرده است.
وارونگی نتیجه صبر: یک درس مهم
سرخوردگی مصرف کنندگان، امری مشهود است؛ به خصوص برای کسانی که صبورانه منتظر واردات خودروهای مقرون به صرفه بودند. این گواهی بر ماهیت غیرقابل پیش بینی بازار بهعنوان فضایی است که سیاستگذاریهای کلان میتواند چشم اندازهای امیدوارکننده را با سرعتی عجیب به رویاهای دست نیافتنی تبدیل کند.
گزینههای مونتاژی و فرصت محدود پیش رو:
- ۱. مقرون به صرفه بودن: خودروهایی که به طور بومی تولید میشوند، دارای مزیت قابل توجهی از نظر قیمت هستند. با اجتناب از پیچیدگیهای تعرفههای بینالمللی و مالیاتهای وارداتی، تولیدکنندگان این محصولات میتوانند قیمتهای رقابتیتری ارائه دهند و داشتن خودرو را برای بسیاری به واقعیتی عملی تبدیل کنند.
- ۲. ثبات در میان عدم قطعیت: در یک بازار غیرقابل پیشبینی، تولیدکنندگان محصولات مونتاژی، جایگزین با ثباتتری را ارائه می دهند. تولید بومی به معنای کاهش آسیب پذیری در برابر نوسانات اقتصادی بین المللی، تصمیمات سیاسی و تضمین عرضه مداوم وسایل نقلیه با قیمتهای مناسبتر است.
- ۳. شبکه نمایندگان و گارانتی: گر چه به لحاظ گستره شبکه نمایندگان و کیفیت خدمات در میان خودروسازان مونتاژی نیز تفاوتهای وجود دارد، اما بسیاری از این محصولات از گارانتی طولانی مدت (بعضا تا ۷ سال) و سرویسهای دورهای رایگان بهره میبرند که خاطری آسوده را برای خریداران فراهم میکند. از سوی دیگر، نرخ محدود خودروهای وارداتی، میتواند دغدغههایی از جنس تامین قطعات و دسترسی به تعمیرکاران مجرب به وجود آورد.
- ۴. حمایت از صنعت بومی: نکته دیگری که درباره خودروهای وجود دارد، کمک به رشد اقتصادی است. وجود این کارخانهها فرصتهای شغلی را افزایش میدهد، توسعه اقتصادی را بهبود میبخشد و اثری موجدار ایجاد میکند که به طور کلی به نفع جامعه است.
- ۵. مسئولیت زیست محیطی: علاوه بر موارد مذکور، موضوع دیگری که در مورد خودروهای مونتاژی صادق است، به کاهش رد پای کربن مربوط میشود. این محصولات از یک سو به لحاظ تکنولوژی بهروز از موتورهایی بهره میبرند که آلایندگی کمتری در قیاس با تکنولوژیهای قدیمیتر دارند. از سوی دیگر نیز با توجه به حرکت جهانی در مسیر حذف سوخت فسیلی از ناوگان حمل و نقل، این محصولات در بازار خودروی ایران نیز طلوع کردهاند. از اولین نمونه از خودروهای پلاگین-هیبرید مونتاژ شده در ایران اخیرا رونمایی شده و در ادامه نیز سایر مونتاژکاران بنا دارند خودروهای مبتنی بر انرژیهای جدید را از مبدأ چین به بازار خودروی کشور ارائه کنند. از این رو میتوان گفت محصولات مونتاژی به طور کلی از منظر زیست محیطی نیز سازگاری بیشتری دارند.
غفلت و پشیمانی
همزمان با روزهایی که تنشهای سیاسی-نظامی در منطقه، نرخ دلار را در بازار ارز دستخوش افزایش قیمت کرده، اعلام قیمتهای اعجابآور برای خودروهای وارداتی، شوک دیگری به بازار ایران بود. افزایش نرخ دلار، تغییر در قیمت کلیه اقلام را سبب میشود و بازار خودرو – حتی در مورد خودروسازان داخلی – میتواند در این زمینه سرآمد باشد. از آنجا که بازار ایران با شوک قیمتهای سرسامآور خودروهای وارداتی دست و پنجه نرم می کند، بدیهی است که واکنش طبیعی بازار به چنین اخباری، جستجوی راه حل های فوری باشد و خودروهای مونتاژی به عنوان شاهدی بر عملگرایی در میان عدم اطمینان هستند.
Ali.Malek
۳ آبان ۱۴۰۲واقعا فکر میکردید قدمی به نفع مردم برداشته شده؟ ای دلِ غافل.
Kato
۳ آبان ۱۴۰۲دقیقا…
Kato
۳ آبان ۱۴۰۲خودش زده ریپورتاژ…. درود بر صداقتش…
Enzo Ferrari 2008
۳ آبان ۱۴۰۲هر روز قیمت جدید
مزدا
۴ آبان ۱۴۰۲طبیعی هست!
چون در خودرو ایران چینی ها لابی قوی دارند اجازه ورود کره ای های با کیفیت با قیمت مناسب رو نمیدن!
حالا یه زر بزنن ایران کشور مستقلی هست!
اما از صنعت لوازم خانگی بگیر تا صنعت خودرو تحت کنترل چینی ها هستند
Amiralii
۶ آبان ۱۴۰۲چرا این فکر به مردم القا شده بود که با واردات خودرو آن هم با آن همه تعرفه و مالیات و… باعث کاهش قیمت خودروهای داخلی می شود . مگر در ایران زندگی نمکنیم ! واردات خودرو حتی باعث کاهش قیمت همان نوع خودرو کارکرده درداخل نیز نشده است و حتی باعث شده تا خودروهای خارجی کارکرده نیز گران تر شوند .تنها نکته این است که افرادی که صبر کردند خودرو را با قیمت کم خریداری کنند حالا باید برای خودروی دست دوم داخلی هم قیمت بالاتری بپردازند . واقعا جای تاسف دارد که همه چیز به ضرر مردم عادی و به کام عده ای بسیار کم شده است .
عرفان
۳ آبان ۱۴۰۲اینکه رپورتاژ برید در راستای افزایش کادب قیمت ها (که احتمالا نمایشگاه های عباس آباد این رپورتاژ رو تهیه کرده)
به دور از اخلاق و کار بسیار کثیفی هست
قیمت دلار از کف کمتر از ۳ درصد رشد داشته و این نوسان کاملا طبیعی هست و اسمش رو نمیشه رو افزایش گذاشت
قیمت خودرو های وارداتی هم برخلاف رپورتاژ شما حتی با این نرخ های قیمت گذاری شده موجب کاهش بیشتر قیمت خودرو های موجود در بازار خواهد شد.
لطفا رپورتاژ دهنده رو معرفی کنید تا مردم بشناسند این افراد رو…
ali.mfard
۳ آبان ۱۴۰۲سخت نگیر خود ادمین های پدال هم میدونن هیچکس به این تبلیغ ها بها نمیده و همه میدونیم چی به چیه بزار این وسط پدال تبلیغ کنه هزینه سایت تامین شه
Arshia m3csl
۳ آبان ۱۴۰۲این وارداتی ها تو بازار بیان قیمتای میلیاردی و عجیب دلال ها روشون میزارن چون تقاضا زیاد میشه و رو قیمت بقیه ماشین ها هم تاثیر گذاره بازار ماشین ایران کلا مریضه یا یک مدت ماشین نمیاد یا اگه بیاد ماشین های اقتصادی و تیپای پایه اونا وارد میشه و دلال ها و نمایشگاه دارا میتونن قیمتای بالای ۴ میلیارد تومن بزارن چون الان با این بازار تشنه هر ماشین وارداتی مدل ۲۰۲۳ خواهان زیاد داره که حاضرن پولای فضایی بده برای ماشین های اکونومی
Anti Tesla
۳ آبان ۱۴۰۲پدال وجدانت کجا رفته؟
درسته پدال خرج داره ولی نباید تبلیغ یک عده سودجو و مال مردم خور رو بکنه.
امثال همینا هستند که با خریدن رسانه ها باعث تشنج در بازار هستند.
علی
۳ آبان ۱۴۰۲تنها راه اینکه ماشینهای خوب و امروزی با قیمت جهانی بدست مصرف کننده فلک زده ایرانی برسه فقط و فقط تخته شدن در ایرانخودرو و سایپا و سایر مونتاژکارهای درپیتی داخلی هست، وگرنه تا هزاران سال دیگه هم قیمت ماشین خارجی تو بازار ایران حداقل ۴ تا ۵ برابر قیمت واقعیش خواهد بود ، این دیگه توضیح واضحاته و نیازی به قلم فرسایی و نوشتن صدتا متن و مقاله هم نداره
کوروش
۳ آبان ۱۴۰۲تنها راه اینکه ماشین خوب و امروزی با قیمت مناسب سواربشیم اینه که از ایران بریم
حمید رضا
۳ آبان ۱۴۰۲و ما همچنان منتظر واردات سانتافه ی 700 میلیونی هستیم. خخخخخخخخ
محمد
۳ آبان ۱۴۰۲وارونگی نتیجه صبر: یک درس مهم
.
درس مهم همیشه و همیشه نخریدن از گرانفروشه
خصوصا کالایی مثه خودرو که هیچوقت الزام به داشتنش نیست
هیچ درس دیگه ای وجود نداره
خیلی احمقانه بود امید بستن به شکست مافیا با وجود مدیران نالایق راس کار
حسین
۳ آبان ۱۴۰۲بازم صبر کنید ، دست دوم ها می یاد
JaMsHiD
۳ آبان ۱۴۰۲پدال رو باز میکنی همش شده قیمت خودرو های آش.غال داخلی و واردات خودرو های چرت و پرت که هنوز بعد چندین و چند ماه مشخص نشده اصلا قراره برسن به دست صاحبای نگون بختشون یا نه !
چه سودی داره به حال ما
هنوز هفتاد درصد ملت ما تو کف کیا وراکروز و لندکروزر موندیم بعداً میآید از تویوتا کرولا و کمری فول آپشن و وارداتش حرف میزنید؟
۳ آبان ۱۴۰۲خدا به دادم برسه
Ali
۳ آبان ۱۴۰۲مارو دور ننداز😔
خدا به داد همه برسه.
۳ آبان ۱۴۰۲اره
حسن
۳ آبان ۱۴۰۲جنگ خرج داره
فرزاد
۳ آبان ۱۴۰۲تنها قدم مثبت برای بهبود اوضاع اسفبار بازار خودروی کشور فقط حذف سریع دوتا غول خودروسازی مثلاً داخلی و همهی شرکتهای مثلاً خصوصی ولی کاملاً وابسته به اوناست
Amirhossain Hossainy
۳ آبان ۱۴۰۲دل حاکمیت برای اونها هم نسوخته، فقط خواستن به هر شکلی از کسر بودجه بکاهند بعد، بودجه ی صدا و سیما رو ۷۵ درصد بالا بردن!!!می گن ارز برای واردات خودرو نداریم، مس خوان ۴۰۰۰۰۰ نفر بفرستن حج عمره!!! ایدئولوژی مارو بیچاره کرده