در چند وقت اخیر بحث های زیادی در مورد قیمت گذاری دستوری در بازار خودرو ایران مطرح شده است. تلاشهای شورای رقابت برای تنظیم قیمتها بدون شک تاثیر خود را به ویژه در کلاس خودروهای پریمیوم داشته است. با این حال، درک تصویر بزرگتر و پویایی حاکم بر بازار بسیار مهم است.
توهم کاهش دائمی قیمتها
مدتهاست زمزمه هایی مبنی بر امکان واردات خودروهای دست دوم در چارچوب سیاستهای اقتصادی به گوش میرسد. در حالی که این اخبار، نوسانات بازار و انتظار خریداران را در پی داشته، تفکیک واقعیت از رویاپردازی ضروری است چرا که به رغم گذر زمان، شواهدی مبنی بر وجود عزم راسخ برای تحقق مساله واردات – از جمله نرخ و تیراژ خودروهای وارداتی – به چشم نمیآید. اما همانطور که بدیهی به نظر میرسید، زمزمههای واردات، موجب شده بخشی از خریداران بالقوه در بازار خودرو، رویکرد انتظار و بررسی بیشتر شرایط را در پیش بگیرند. این ایده که ممکن است قیمتها در آینده با تنزل بیشتری همراه باشد، میتواند باعث تردید مصرفکنندگان شود و این کاملاً قابل درک است. با این حال، در نظر گرفتن پیامدهای این استراتژی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.
واقعیت قیمتگذاری
قبل از هر چیز، مهم است که بدانیم قیمت ها در بازار خودرو، مانند هر بازار دیگری، تابع عوامل مختلفی از جمله عرضه و تقاضا، شرایط اقتصادی و روندهای جهانی است. قیمت گذاری دستوری، گر چه در کوتاه مدت تاثیرگذار است، اما اینکه در درازمدت هم راه حل پایداری برای کنترل قیمتها باشد، زیر سوال است. در حالی که تلاشهای شورای رقابت منجر به کاهش قیمتهای کارخانهها شده است، اما باید به خاطر داشت که این کاهشها محدودیتهایی هم دارند. بازار، پدیدهای پویاست و از عوامل بیرونی مانند تورم و روند بازار بین المللی، تحت تاثیر قرار میگیرد.
شانس تا ابد پشت در نمیماند
برای مشتریان واقعی که تحقیقات خود را انجام دادهاند و میدانند چه میخواهند، مقطع کنونی میتواند زمان ایدهآلی برای اقدام باشد. به ویژه در مورد برخی وسایل نقلیه که ترکیبی از طراحی پیشرفته، عملکرد و تحت عنوانی معتبر هستند، قیمت گذاری فعلی، فرصتی کم نظیر است. خریداران هوشمند به جای انتظار بی پایان برای کاهش بیش از پیش قیمت، باید روی ارزشی که در ازای پول دریافت می کنند تمرکز کنند. عواملی مانند ایمنی، کیفیت، راحتی و نوآوری در تکنولوژی باید در معادلات خریداران نقش داشته باشند. در طرح کلان مسائل، انتظار برای کاهش بیشتر قیمتها احتمالا منطقیترین انتخابِ ممکن نیست. باید توجه داشت در شرایط فعلی، برخی از محصولات مانند فونیکس افایکس به پایینترین قیمت خود رسیدهاند. این فرصتی منحصر به فرد برای خریداران بالقوه است تا محصولات شاخص بازار را با حداقل قیمت به دست آورند. نباید فراموش کرد بازار به ویژه در شرایط خاص کشور ما تا حد زیادی غیرقابل پیشبینی است و بنا نیست قیمتها به طور همیشگی در این محدوده باقی بمانند.
در خاتمه باید خاطرنشان کرد بازار خودروی ایران یک اکوسیستم پیچیده و تحت تأثیر عوامل متعددی است. در حالی که سیاستهای قیمت گذاری، تغییراتی مقطعی را ایجاد کرده، مهم است اذعان کنیم که ممکن است راه حل بلندمدتی برای کنترل قیمت نباشد. همچنین شایعات کاهش مضاعف قیمتها به واسطه واردات خودروهای دست دوم باید با توجه به واقعیت ظرفیتهای کشور، مورد بررسی قرار بگیرد. برای کسانی که به وسایل نقلیه برجسته در این بازار چشم دوختهاند، اکنون وقت آن است که از این فرصت استفاده کنند. قیمتها یکی از پایینترین حالات ممکن در سالهای اخیر را تجربه میکند انتظار بیشتر برای کاهش بیشتر، احتمالا محتاطانه ترین تصمیم نباشد. به یاد داشته باشید که بازار پویایی خاص خود را دارد و مصرف کنندگان هوشمند بر اساس حقایق و فرصت های موجود تصمیم میگیرند نه صرفا بر مبنای شایعات و گمانهزنیها.
فرشید
۳۰ مهر ۱۴۰۲آدرسی که دادین رو گرفتم. حرفتون کاملاً درسته. طوفان نزدیکه. اگه میخواین ماشین بخرین الان وقتشه… فردا دیره
حامد
۳۰ مهر ۱۴۰۲ایم مقاله رپورتاژ آگهی بود!!
amir
۳۰ مهر ۱۴۰۲بتچه ها اینا واگعی نیست کیکه
Enzo Ferrari 2008
۳۰ مهر ۱۴۰۲گیگ هست
ابوالفضل
۳۰ مهر ۱۴۰۲اگر اتاق ماشینتون به هر دلیلی نیاز به تعویض داشته باشه
مثلاً پراید شاید ۵ تا ۸ میلیون باشه بدون شماره
با شماره هزار ارگان میان وسط قیمتش ۳ تا چهار برابر میشه
علیرضا
۳۰ مهر ۱۴۰۲تنها واقعیت بازار خودروی ایران اینه که خودرو دست دلال از طلا ساخته شده و فول آپشن ترین مدل هست ولی اونی که دست مصرف کنندس آشغال ترینه
حمید رضا
۱ آبان ۱۴۰۲دولت فقط با خبر درمانی و خبر بازی بازار رو آرام کرده وگرنه نه دلاری برای واردات خودرو به صورت کلان داره ونه هزینه های تولید کاهش پیدا کرده.
کافیه افزایش قیمت قطعات خودرو و لاستیک رو در این دو ماه گذشته رو ببینید تا به عمق فاجعه پی ببرید. جهش قیمت خودرو در اینده ای نزدیک قطعی هست.