تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید به عنوان اولین پلاگین هیبرید مونتاژی در ایران، فصل جدیدی را در رانندگی با خودروهای پاک و تغییر سبک رانندگی و زندگی مصرف کنندگان آغاز کرده که مطابق با ترند روز رانندگی در اروپا، با خودروهای تولیدی توسط خودروسازهای جهانی رقابت می کند.
نگاهی به آمار خرید و استفاده از خودروهای پلاگین هیبرید توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بیانگر تمایل چشم گیر مصرف کنندگان به خودروهای پاک و نو انرژی است. این موضوع به خصوص درباره پلاگین هیبریدها صادق است که علاوه بر به ارمغان آوردن تمام مزایای یک خودروی برقی، به زیرساختهای برقی سازی نیز وابسته نیستند و از سوی دیگر مانند هیبریدهای معمولی کار میکنند و پلی برای رسیدن به محیط زیست پایدار، رانندگی کارآمد و مصرف سوخت بهینه است.
در میان ۱۰ خودرو پرفروش پلاگین هیبرید در اروپا، خودروهایی از«فورد»، «کیا»، «هیوندای»، «ولوو»، «مرسدس بنز»، «بیامو»، «کوپرا» و «لینک اند کو» دیده میشود که خریداران اروپایی، این سبک از خودروهای را به علت برخورداری از مصرف سوخت کمتر و تولید کربن دی اکسید کمتر، قدرت و شتاب بیشتر و پیمایش گسترده با یک بار شارژ باتری و باک بنزین پر، انتخاب کردهاند.
تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید نیز از زمان ورود به بازار، با برخورداری از امکانات فوق العاده و لوکس، مصرف سوخت ترکیبی ۱.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، قدرت ۳۲۶ اسب بخاری و گشتاور ۵۱۰ نیوتن متری، شتاب ۷.۵ ثانیهای از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر، پیمایش بدون توقف ۹۵۰ کیلومتری با یک بار شارژ باتری و باک بنزین پر، پیمایش کاملا برقی ۸۰ کیلومتری توانسته رشد چشم گیری را در زمینه فروش ارائه نماید.
یکی از دلایل ویژه برای خریداری این پلاگین هیبرید لوکس و پیشرفته، برخورداری ویژگیهای مشابه با محصولات شرکتهای نامدار و بزرگ جهان است که در بازار اروپا هم فروش خوبی را تجربه کردهاند.
در این مقاله به سراغ بررسی ویژگیهای تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید و دو خودرو پرفروش اروپا یعنی کیا اسپورتیج پلاگین هیبرید و هیوندای توسان پلاگین هیبرید میرویم که نسخههای بنزینی این خودروها در سالیان گذشته در ایران هم به فروش رسیدهاند.
پیشرانه، قدرت و گشتاور
تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید دارای یک موتور بنزینی و دو موتور برقی است که امکان شارژ باتری در هنگام استفاده از یکی از موتورها را نیز فراهم میکند. اما در توسان و اسپورتیج فقط از یک موتور برقی و موتور بنزینی استفاده شده که در صورت استفاده از باتری و فعالیت موتور برقی، امکان بازیابی انرژی در هنگام فعالیت موتور برقی وجود ندارد.
علت اصلی این برتری در تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید به گیربکس پیشرفته DHT باز میگردد که توان تولیدی را ترکیب و به چرخها منتقل میکند. همچنین این خودرو دارای سیستم هیبرید از نوع سری – موازی است؛ به این معنی که این مجموعه علاوه بر امکان استفاده خودرو به صورت برقی، امکان شارژ باتری توسط خود خودرو را نیز فراهم میکند.
مجموع قدرت و گشتاور تولیدی در تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید معادل ۳۲۶ اسب بخار و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور است. این اعداد در توسان برابر با ۲۵۳ اسب بخار و ۳۰۴ نیوتن متر و در اسپورتیج معادل ۲۵۲ اسب بخار و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور است.
از سوی دیگر شما در تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید قدرت و گشتاوری را تجربه میکنید که در تمام مسیرها و در شرایط مختلف رانندگی، توان چشم گیری را به چرخ ها منتقل مینماید و احساس رانندگی ارتقا می بخشد.
توان باتری و پیمایش برقی
باتری لیتیوم-یون تعبیه شده در خودروهای پلاگین هیبرید، منجر به تجربه رانندگی کاملا برقی در مواقعی مانند رانندگیهای شهری خواهد شد. ظرفیت باتریهای در خودروهای پلاگین هیبرید امکان رانندگی تمام الکتریکی در محدوده ۶۰ تا ۱۰۰ کیلومتر را به وجود میآورد.
تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید دارای باتری ۱۹.۲۷ کیلو وات ساعتی است که میتواند پیمایش تمام برقی ۷۵ کیلومتری را فراهم کند. در سوی مقابل توسان و اسپورتیج دارای باتری ۱۳.۸ کیلو وات ساعتی هستند که به علت مالکیت مشترک هر دو شرکت، این موضوع در سایر شاخصههای این دو خودرو پرفروش اروپا دیده میشود. به علت سایز کوچکتر باتری درا ین دو کراساوور، از پیمایش تمام برقی کمتری هم نسبت به تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید برخوردار هستند.
فضای باک بنزین
تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید از یک باک ۶۰ لیتری برخوردار است که برای سفرهای بدون توقف، در صورت پر بودن باک بنزین و شارژ کامل باتری، تا ۹۵۰ کیلومتر پاسخگو است. در عوض توسان و اسپورتیج از باک بنزین ۴۲ لیتری بهره میبرند و در نتیجه از پیمایش بدون توقف کمتری به نسبت تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید برخوردار خواهند بود.
شتاب
سرعت و شتاب بالا از ویژگیهای خودروهای پلاگین هیبرید و برقی است که به علت آغاز رانندگی از طریق موتورهای الکتریکی، شتاب بیشتری را تجربه میکنند. تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید برای رسیدن از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، فقط نیازمند ۷.۵ ثانیه است. این اعداد برای توسان و اسپورتیج به ترتیب معادل ۸.۲ و ۸.۳ ثانیه است که تقریبا شتاب یکسانی را تجربه میکنند.
از دیگر امکانات تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید، اهدای دو شارژ رایگان و ضمانت ۷ ساله یا ۲۰۰ هزار کیلومتری باتری و خودرو است که رانندگی آسوده خاطری را به دنبال دارد. همچنین این خودرو دارای امکانات و مزایای پرشماری مانند رادارهای ۱۳ گانه برای رانندگی نیمه خودران سطح ۲.۵ و امکانات رفاهی پرتعداد درون کابین است.
برند فونیکس NEV همواره بر افزایش و ارتقای سطح رانندگی در ایران و اجرای استانداردهای بین المللی می اندیشد و در این مسیر، با به ارمغان آوردن خودروهای پاک و خلق تجربیات جدید از زمان خریداری تا بهره مندی از محصولات پاک خود، در ارتباط نزدیک با مصرف کنندگان است.
Ali.d
۶ آذر ۱۴۰۳اصلا شما خودرو سازی چین و ایران بهترین خودروهای جهان رو می سازید
میشه این واردات رو آزاد کنید ما خودمون انتخاب کنیم
اگه شما بهتر هستین از چی میترسین؟
ما خودمون بهتر رو انتخاب میکنیم نگران چی هستین؟
توحید
۶ آذر ۱۴۰۳چقدر عالی گفتی
آفرین
Sajad
۷ آذر ۱۴۰۳برو اینو به مسؤلین بگو
Ali
۶ آذر ۱۴۰۳چری فقط رو کاغذ میتونه خودشو ثابت کنه
شما ببین تو اروپا کی چی میخره
کسی ۴۰ هزار به هوندا و تویوتا نده بیاد ازینا بخره
Parsa
۶ آذر ۱۴۰۳اگه انقدر خوبه. و هم آپشن زیاد داره و هم قیمتش خیلی پایینه چرا جز ایران هیج کشور درست حسابی خریدار نداره ؟
Sajad
۷ آذر ۱۴۰۳یک نگاه به کشور های ثروتمند عربی نگاه کن تبلیغات ماشین های چینی رو نمیبینی علاقه شون برای گرفتن این ماشین ها از تسلا بیشتره
اصلان
۶ آذر ۱۴۰۳حالاچقدرفروختین
چقدرارز اوری داشته
ضمنامنابع این اطلاعات ازکجاست…
راستگو
۶ آذر ۱۴۰۳چری فقط روی کاغذ برنده است.در دنیای واقعی جلوی هیوندای و کیا حرفی برای گفتن ندارم.چون یکی از بستگانم تیگو هشت پلاگین هیبرید خریده و اصلا ازش راضی نیست.مصرف بنزینش دقیقا شبیه خودروی معمولی هست و دارای هزار تا ایراد عجیب…
مهددی
۶ آذر ۱۴۰۳اخه مرد حسابی یه چیز بگو بگنجه
مگه میشه با یه موتور برقی مصرفش دقیقا مثل ماشینای معمولی باشه
حداقل …. بگو مصرفش 5 لیتر در 100 کیلومتره که قابل باور باشه
مسعود صالحی
۷ آذر ۱۴۰۳تناقض آشکار در متن هست یک جا اعلام میکند مصرف ترکیبی 1.5 لیتر در هر یکصد کیلومتر که با یک باک پر و شارژ کامل . پس باید 4000 کیلومتر را طی کند ام در اخر اشاره میکند حداکثر پیمایش با باک پر و شارژ کامل فقط 950 کیلومتر است!
علیرضا
۷ آذر ۱۴۰۳من دارم و راضی هستم شتابش عالیه گارانتی ده ساله داره با برق خونه هم شارژ میشه تا العانم بعد ۸ ماه هیچ مشگلی نداشتم باهاش همه جا رو هم رفتم به درد طرح ترافیک هم میخوره درسته که به ماشین المانی و ژاپنی نمیرسه ولی از سانتافه هم بیشتر راضی ام ازش چاره ای نداریم تو ایران چند سال خودم و خانوادم نخریدیم ماشین ایرانی بیشترین ضرر رو هم خودمون کردیم یا متحد باید باشه یا نباشه کلا
منصور
۷ آذر ۱۴۰۳میشه باهاش یه مسافرت ۴۰۰۰کیلومتری رو بی دردسر رفت ؟
نه اینکه بیشتر زمان سفر تو نمایندگی و تعمیرگاه باشم !
Taha
۷ آذر ۱۴۰۳الان پژو 207 مثلا صدی هفت لیتر میسوزونه با یه جمع و تفریق ساده برای 950 کیلومتر که این تیگو با 60 لیتر و دو موتور برقی پر شارژ طی میکنه این پژو 207 ما برای 950 کیلومتر 66/5 لیتر بنزین مصرف میکنه .آیا 6/5 لیتر بنزین کمتری که تیگو در 950 کیلومتر میخاد مصرف کنه ارزش داره دو میلیارد پول بیشتر بدیم. ماشین برقی فقط تسلا که مصرف بنزین صفر باشه اینا همش تبلیغات و شو هست . والسلام
Taha
۷ آذر ۱۴۰۳سلام . پژو 207 صدی هفت میسوزونه یعنی برای 950 کیلومتر تقریبا 66 لیتر مصرف داره. حالا تیگو با دو موتور برقی و این همه امکانات برای 950 کیلومتر 60 لیتر مصرف داره. حالا ارزش داره برای 6 لیتر مصرف کمتر تیگو در 950 کیلومتر دو میلیارد پول بیشتر بدیم.ماشین برقی باید مصرف بنزین صفر باشه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۷ آذر ۱۴۰۳تا حالا روی صندلی عقب 207 نشستی بری مسافرت؟