این روزها بسیاری از رسانهها و کارشناسان اکستریم VX را شاخصترین خودروی سال ۱۴۰۲ و پرچمدار خودروهای لوکس صفر کیلومتر بازار ایران میدانند و به تعبیر آنها اکستریم با عرضه اسیووی فول سایز و لاکچری VX فصل جدیدی را در عرضه خودروهای لوکس باز کرده است. در همین راستا در مقاله پیشین VX را از منظر امکانات رفاهی مورد بررسی قرار دادیم. در این مطلب قصد داریم این خودرو را از نظر امکانات ایمنی و سطح بالای ایمنی مورد بررسی قرار دهیم.
ایمنی یکی از مهمترین پارامترهای یک خودروی لوکس محسوب میشود و اکستریم به عنوان لوکسترین برند خودرویی ایران، توجه ویژهای به سطح بالای ایمنی و امکانات ایمنی محصولات خود از جمله اسیووی پرچمدار VX داشته است. در ادامه شاخصترین ویژگیهای ایمنی این خودرو را مورد بررسی قرار میدهیم.
سیستمهای همیار راننده (ADAS)
سیستمهای همیار راننده به عنوان دستیار هوشمند راننده عمل میکنند که هدف از نصب آنها روی خودرو به ارمغان آوردن راحتی بیشتر برای راننده در طول مسیر و همچنین ایمنی بالاتر با هدف کاهش خطاهای انسانی در کنترل خودرو است. اکستریم VX دارای ۲۶ سیستم همیار راننده موسوم به ADAS بوده که بیشتر از هر خودروی صفر کیلومتر دیگری در بازار ایران بوده و بالاترین سطح از ایمنی و رفاه را در هنگام رانندگی برای شما به ارمغان میآورد. به موجب سیستم همیار راننده، اکستریم VX قابلیت رانندگی نیمه خودران سطح ۲+ را ارائه میدهد که راننده در شرایط کنترل شده با فعال کردن کروز کنترل تطبیقی هوشمند، رادار حفظ خودرو بین خطوط و هشدار خروج از خط و سیستم اضطراری حفظ خودرو بین خطوط میتواند پای خود را از گاز و ترمز بردارد و فرمان را نیز رها کند. البته در صورتی که راننده برای مدت طولانی دست خودرو را از روی فرمان بردارد، خودرو به راننده هشدار میدهد که دست خودرو را از روی فرمان رها نکند.
از جمله شاخصترین سیستمهای ADAS اکستریم VX میتوان به کروز کنترل تطبیقی هوشمند با قابلیت توقف و حرکت مجدد، ترمز اضطراری خودکار با قابلیت تشخیص خودرو، موتورسوار و عابر پیاده، هشدار خروج از خط، تابلو خوان مسیر، حفظ خودرو بین خطوط و … اشاره کرد. این خودرو همچنین دارای دوربین تشخیص خستگی راننده روی ستون جلو سمت چپ بوده که با اسکن دائمی صورت راننده، در صورتی که راننده از توجه به مسیر پیش رو غافل شود و تشخیص دهد که راننده به مسیر جلو به هر دلیلی توجه نمیکند، به صورت صوتی به راننده هشدار میدهد.
یکی دیگر از سیستمهای ADAS اکستریم VX سیستم ترمز اضطراری خودکار در صورت حرکت به عقب یا RCTB است که در دیگر خودروهای صفر کیلومتر موجود در بازار وجود ندارد. شرایطی را تصور کنید که به صورت دنده عقب در حال خروج از پارکینگ منزل خود هستید و یک خودرو عمود بر شما در حالت حرکت بوده و شما از آن غافل هستید، در این شرایط اکستریم VX به صورت خودکار ترمز کرده و مانع از برخورد میشود.
سیستم ELK (حفظ اضطراری لاین خودرو) هم در حال حاضر تنها روی اکستریم VX نصب است. عملکرد این سیستم بدین صورت بوده که اگر یک خودرو با عرض بیشتر در لاین مجاور باشد یا احساس کند امکان برخورد جانبی با خودرو در لاین مجاور یا خروج از لاین وجود دارد، به صورت تهاجمیتر از سیستم LKA (حفظ خودرو بین خطوط) عمل کرده و با فرمان دادن به خودرو مانع برخورد میشود.
اتوپارک و دوربین دید ۵۴۰ درجه
یکی از سیستمهای تعبیه شده روی اکستریم VX قابلیت اتو پارک بوده که هم قابلیت رفتن به داخل پارک و هم قابلیت خروج از پارک را کاملاً به صورت خودکار و بدون دخالت راننده دارد. برای فعال کردن سیستم اتوپارک، باید با سرعت زیر ۱۵ کیلومتر بر ساعت حرکت کنید و اتوپارک را فعال کنید و پس از اینکه خودرو محل پارک را تشخیص داد، باید متوقف شوید و فرآیند اتوپارک را از روی نمایشگر آغاز کنید. در این صورت دیگر نیازی نیست که راننده در کنترل فرمان، ترمز، گاز و حتی دنده دخالت کند و از ابتدا تا اتمام پروسه پارک کردن خودرو تماماً بدون نیاز به راننده انجام میشود.
اکستریم VX دارای قابلیت خروج از پارک هم بوده که با فعال کردن آن پس از اسکن کردن محیط اطراف، با زدن راهنما میتوانید جهت خروج از پارک را انتخاب کنید و سپس خودرو باز هم به صورت کاملاً خودکار و بدون نیاز به دخالت راننده از پارک خارج میشود.
اکستریم VX تنها خودروی موجود در بازار ایران بوده که دارای دوربین دید ۵۴۰ درجه است و دید کاملی از محیط اطراف خودرو و حتی جلوی سپرهای عقب و جلو را راننده نشان میدهد. این خودرو دارای سیستم Flan Guard بوده که به کمک خطوط راهنما محیط اطراف خودرو را برای راننده شبیهسازی میکند تا از برخورد خودرو با موانع اطراف جلوگیری به عمل آید.
ایربگ و ساختار بدنه
اکستریم VX دارای ۱۰ کیسه ایمنی هوا بوده که محافظت کاملی از سرنشینان در همه جهات به ارمغان میآورد. تعداد ایربگ های این خودرو بیشتر از هر خودروی صفر کیلومتر دیگر است. این ۱۰ ایربگ شامل کیسه ایمنی هوای راننده و سرنشین، زانویی راننده، بین دو صندلی جلو، دو ایربگ جانبی صندلیهای ردیف جلو، دو ایربگ پردهای و دو ایربگ جانبی برای صندلیهای ردیف دوم است.
مقدار ۸۵ درصد از بدنه این خودرو از فولاد مقاوم ساختهشده که حالتی شبیه به یک قفس فولادی مقاوم را ایجاد میکند. همچنین ۵۴ درصد از بدنه نیز دارای ورق دوبل بوده و مقاومت کششی ستون B نیز ۱۵۰۰ مگا پاسکال بوده که سبب شده ساختار بدنه این خودرو مقاومت بسیار بالایی حتی در واژگونی داشته باشد. لازم به ذکر است که شاسی و کابین این خودرو توسط دو کمپانی معتبر بنتلر و مگنا طراحی شده که هر دو از تأمینکنندگان شاسی و بدنه خودروسازان مطرح دنیا هستند. اکستریم VX همچنین موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی و بالاترین امتیاز از موسسه تست تصادف چینی CNCAP شده است.
دیجی
۱۰ بهمن ۱۴۰۲از نظر ظاهر و کابین وابشن شاید خوب باشه ولی تو انجین بازم ضعیفه
MehdiTurbo
۱۰ بهمن ۱۴۰۲کابینش که کپی صد در صد کامل از بنز سری های eq
اتفاقا من همیشه بنز بابت اینکه از اون کابین فوق العاده جذاب سری اس نسل قبل که مثل کشتی بود رسید به این کابین نقد میکردم هنوزم سر حرفم هستم کافیه پشت سر هم بلافاصله بشینین تو دوتا کابین تا منوجه بشین چی میگم و جایگزین شدن اون گابین فوق العاده با کابین تمام نمایشگر برای جایگزین ایده خوبی نبود کار درست پورش ائودی کردن که همون کابین و طراحی فوق العاده را نگه داشتم و بروزش کردن حتی لامبو هم عین مرسدس و بی ام و عمل کرد تون کابین فوق العاده اش با صرفا یه مانیتور جایگزین کرد
ولی این کابین برای یه خودروی چینی عالیه ولی اگه کپی نبود میدونی کپی حتی اگه زیباترین کپی باشه و حتی بسیار بهتر و زیباتر و حتی با کیفیت تر از خود خودروی اصلی باشه و با وجود زیبایی و کیفیت بیشتر و قیمت ارزان تر بازم حس انزجار در ادم ایجاد میکنه نمیدونم چرا
داستان اینه من صرفا از خودرو صحبت نمیکنم
و این داستان دنیای امروز
فندق
۱۰ بهمن ۱۴۰۲باهات کاملا موافقم
ولی در هر صورت من این طراحی کابین رو دوست دارم هم روی این هم روی eq بنز
نه اینکه خیلی مانیتور دوست باشم
ولی این مانیتور بنز طراحیش خیلی متفاوت و خاص و یکپارچه هست و با بقیه خودروساز ها فرق داره واسه همین دوسش دارم
P
۱۰ بهمن ۱۴۰۲واقعا طراحان چینی کار سختی دارن ، به این صورت که مدیر یا مدیران شرکت عکس چندتا خودرو مورد علاقشون میزان جلو طراح و اونم باید یه ترکیبی از همه اونا دربیاره و … ، یعنی حتی یه کم خودشون زحمت نمیکشن یه چیز جدید طراحی و تولید کنن
مجتبی .
۱۰ بهمن ۱۴۰۲وقتی کپی هست تفکر وتخیل چرا؟ خریدارشم که درست کردن براشون پولش مهمه که اونم خوبه باقی چیزهام مهم نیست که.
Avan
۱۰ بهمن ۱۴۰۲البته باید این را بدانید که چینی ها طراحان مطرح جهان را هم استخدام کرده اند همین چری طراح سابق «بی ام و» را استخدام کرده است.
۱۰ بهمن ۱۴۰۲فقط عکس اول لندکروز سری ۳۰۰ مناطق محروم😂
Sam
۱۰ بهمن ۱۴۰۲حتماً میخوان واسه هیکل به این بزرگی 1.5 لیتری مثلاً توربو شارژ بزارن
یه موتور درست و حسابی روش بزارن نیاز به این همه بزرگی نیست
فندق
۱۰ بهمن ۱۴۰۲موتورش قبلا معرفی شده
اگر اشتباه نکنم تو رنج ۲۵۰ اسب قدرت داشت
رقم خوبیه واقعا
ولی واسه این سایز؟… فکر نکنم کافی باشه
M
۱۱ بهمن ۱۴۰۲خودرو VX موتورش 2 لیتری توربو هستش.
257 اسب بخار قدرت داره.
400 نیوتن متر گشتاور داره.
در 2 مدل تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل تولید میشه.
مسیح ..
۱۱ بهمن ۱۴۰۲ظاهر زیبای داره چینی هست بعد مدتی خیلی اذیت میکنن
ناشناس
۱۱ بهمن ۱۴۰۲همچینم بیرونش جالب نیست که انقدر تبلیغ میکنید ، قیافش خیلی معمولیه
B
۱۳ بهمن ۱۴۰۲لطفا چیزی معرفی کنید که بشه خرید دیگه داشتن ماشین برای قشر ضعیف و کم درآمد شده افسانه
☆کـــــــادیلاک☆
۱۴ بهمن ۱۴۰۲خوروی خوبیه و قیمت خب هم بالاس من و امثال من تا قرن ها هم توان پرداخت این مقدار برای یه ماشین نداریم با این وضع قیمت گذاری
شاسیش هم اگ اشتباه نکنم مستقل نیس و برا داخل شهر جوابه نظرتون چیه؟