پروتون

نسل جدید پروتون پرسونا معرفی شد

شرکت خودروسازی مالزیایی پروتون برای ما ایرانیان کاملاً آشناست چراکه چند سال پیش محصولات این شرکت توسط زاگرس‌خودرو در ایران مونتاژ شده و به بازار عرضه می‌شدند. یکی از محبوب‌ترین و شاخص‌ترین محصولات پروتون، هاچ‌بک اسپرت Gen-2 بود که در ایران‌ هم عرضه شد و طرفداران خاص خود را پیدا کرد. این خودرو در سال ۲۰۰۴ معرفی شد. سپس در سال ۲۰۰۷ پروتون نسخهٔ سدان جنتو را بانام پرسونا به بازار عرضه کرد. پرسونا که در حقیقت نسخهٔ سدان ‌همان مدل جنتو محسوب می‌شد، در کلاس C قرار داشت و در اصل به‌عنوان جایگزین نسخهٔ سدان مدل ویرا به بازار آمد. سال ۲۰۱۲ بااینکه سدان جدید Preve به‌عنوان جایگزین پرسونا معرفی شد اما بااین‌حال پروتون همچنان به تولید پرسونا به‌عنوان نسخه‌ای ارزان‌قیمت از Preve ادامه داد.

نسل اول پروتون پرسونا
نسل اول پروتون پرسونا

حال پس از گذشت نزدیک به یک دهه از معرفی نسل اول پرسونا، پروتون به‌تازگی در تاریخ ۲۳ آگوست ۲۰۱۶ (دوم شهریور) نسل دوم این خودرو را معرفی کرده است. نسل دوم پرسونا بر روی پلت‌فرم هاچ‌بک کوچک Iriz ساخته‌شده و درواقع نسخهٔ سدان Iriz محسوب می‌شود. البته پروتون به جهت تمایز این دو خودرو از یکدیگر کارهای زیادی انجام داده است. همچنین نسل دوم پرسونا کوچک‌تر از نسل اول شده و هم‌اکنون خودرویی در کلاس B محسوب می‌شود. بااین‌وجود، این سدان کلاس B به‌طور مستقیم جایگزینی برای پرسونای قدیمی ۹ ساله به‌حساب می‌آید.

2016-Proton-Persona-1.6L-Launch-28-990x660

در پرسونای جدید اول‌ازهمه کوچک‌تر بودن آن نسبت به سلفش جلب‌توجه می‌کند. با طول کلی ۴.۳۹ متر، عرض ۱.۷۲ متر و فاصلهٔ بین دو محور ۲.۵۵ متر (مشابه هاچ‌بک Iriz)، نسل دوم پرسونا کوتاه‌تر و کم‌عرض‌تر از نسل اول شده است درحالی‌که با ارتفاع ۱.۵۵ متر بلندتر از مدل قدیمی کلاس C خود است. بااین‌حال مهندسان پروتون ادعا می‌کنند که فضای داخلی نسل جدید پرسونا نسبت به قبل کمتر نشده است.

2016-Proton-Persona-1.6L-Launch-30-990x557

بیرون

در بیرون، پرسونای جدید به‌عنوان نسخهٔ سدان هاچ‌بک ایریز دارای تعدادی از ویژگی‌های استانداردی مانند چراغ‌های جلوی هالوژن، سنسورهای پارک جلو، آینه‌های جانبی نصب‌شده روی درها، جلوپنجرهٔ کرومی، پروژکتور عقب و رینگ‌های ۱۵ اینچی با لاستیک‌های ۱۸۵ می‌باشد. تیپ‌های Executive و Premium مجهز به پروژکتورهای جلو و اسپویلر عقب هستند درحالی‌که چراغ‌های جلوی اتوماتیک، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای صرفاً در تیپ پریمیوم ارائه می‌شوند.

2016-Proton-Persona-1.6L-Launch-17-990x557

 

داخل

در داخل، تمامی مدل‌های پرسونا دارای تریم بژ-مشکی‌رنگ هستند اما تیپ استاندارد و Executive با صندلی‌های پارچه‌ای عرضه می‌شوند درحالی‌که تیپ پریمیوم مجهز به صندلی‌های چرمی است. صندلی‌های عقب نیز به‌صورت دوتکه و با ترکیب ۶۰ به ۴۰ طراحی‌شده‌اند اما این ویژگی هم فقط در تیپ پریمیوم وجود دارد؛ و بازهم صرفاً تیپ پریمیوم، پرسونا مجهز به یک صفحه‌نمایش لمسی شده است. ارتقاء کلیدی نسل دوم پرسونا افزایش حجم صندوق بار آن است به‌گونه‌ای‌که با حجم ۵۱۰ لیتر، ۴۰ واحد نسبت به صندوق بار ۴۷۰ لیتری نسل قبلی خود افزایش پیداکرده است.

2016-Proton-Persona-1.6L-Launch-33-990x660

عملکرد

مانند پرسونای قدیمی، تمامی مدل‌های نسل جدید هم تنها با یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر عرضه می‌شود. این دقیقاً همان موتوری است که در هاچ‌بک ایریز هم مورداستفاده قرار می‌گیرد. پیشرانهٔ DOHC پرسونا با تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها توانایی تولید ۱۰۷ اسب بخار قدرت در ۵۷۵۰ rpm و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور را در ۴۰۰۰ rpm دارد.

پروتون می‌گوید این موتور با مصرف سوخت ۵.۶ لیتر در هر صد کیلومتر ۱۳ درصد کارآمدتر موتورهای قدیمی این شرکت است. هرچند این عدد رسماً مورد آزمایش قرار نگرفته است اما پروتون مدعی شده که این رقم واقعی است. البته برای رسیدن به این عدد مهندسان پروتون سرعت خودرو را روی ۹۰ کیلومتر در ساعت ثابت نگه‌داشته‌اند بنابراین انتظار می‌رود مصرف سوخت در شرایط رانندگی واقعی به بیش از ۶ لیتر در هر صد کیلومتر افزایش پیدا کند.

Proton-Persona-2016-01

پرسونای جدید در ۱۰.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد که تقریباً یک ثانیه کمتر از نسل قبلی است. برای انتقال نیروی موتور به چرخ‌های جلو نیز دو گیربکس ۵ سرعتهٔ دستی و CVT در نظر گرفته‌شده است. در پرسونا ECU مجدداً تنظیم‌شده که موجب بهبود شتاب و پاسخ دریچهٔ گاز گردیده است اما همچنان نالهٔ موتور به گوش می‌رسد هرچند که خودرو کمی سرزنده‌تر از ایریز احساس می‌شود.

ایمنی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نسل جدید پرسونا، ایمنی درخور توجه آن است. البته هاچ‌بک ایریز توانست از سازمان آ س آن انکپ (ASEAN NCAP) هر پنج ستارهٔ ایمنی را کسب کند و به دلیل اینکه پرسونا نیز ساختار یکسانی با ایریز دارد آن‌هم هر پنج ستارهٔ ایمنی را دریافت نموده است. تمامی تیپ‌های این سدان کامپکت مالزیایی مجهز به سیستم‌ ایمنی VCD پروتون (کنترل دینامیک خودرو) و سیستم ایمنی فعال شامل ترمز ABS و EBD، سیستم کنترل کشش (ESC) و ترمز کمکی تپه (HHA) هستند. سیستم کنترل دینامیک خودرو با هدف جلوگیری یا به حداقل رساندن خطرات ناشی از یک حادثهٔ بالقوه طراحی‌شده است. VCD همواره فرمان و ترمزها را کنترل می‌کنند و اگر لغزش خودرو را تشخیص دهد به‌صورت خودکار سرعت را کاهش داده و ترمزها را فعال می‌کند تا اطمینان حاصل نماید که راننده کنترل خودرو را حفظ کرده است.

2016-Proton-Persona-1.6L-Launch-57-990x660

در تیپ استاندارد و Executive دو ایربگ وجود دارد درحالی‌که تیپ پریمیوم مجهز به شش ایربگ شده است. همچنین در تمامی مدل‌ها ترمزهای جلو از نوع دیسکی و عقب کاسه‌ای هستند. اگرچه ممکن است این نوع ترمز یک گام به عقب به نظر رسد اما درواقع عملکرد ترمزها حدود ۱۰ درصد بهتر از نسل قبلی شده است به‌گونه‌ای که نسل قبلی پرسونا از سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در ۴۴.۶ متر متوقف می‌شد درحالی‌که این عدد در نسل جدید به ۴۱.۱ متر کاهش‌یافته است.

قیمت

نسل جدید پروتون پرسونا درمجموع با شش رنگ خارجی قرمز، مشکی، سفید، خاکستری، نقره‌ای و قهوه‌ای عرضه می‌گردد درحالی‌که گارانتی ۵ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر برای آن در نظر گرفته‌شده است. قیمت این خودرو نیز در پایین‌ترین مدل از ۴۶,۳۵۰ رینگت (۱۱,۴۵۰ دلار) شروع‌شده و نهایتاً به ۵۹,۳۵۰ رینگت (۱۴,۶۶۰ دلار) برای بالاترین مدل می‌رسد.

 

مشخصات فنی

Proton Persona 2016
تیپ استاندارد MT استاندارد CVT Executive پریمیوم
پیشرانه ۱.۶ لیتری چهار سیلندر DOHC
قدرت ۱۰۷ اسب بخار
گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر
شتاب صفرتاصد ۱۰.۹ ثانیه
گیربکس ۵ سرعته دستی CVT
قیمت (رینگت) ۴۶,۳۵۰ ۴۹,۳۵۰ ۵۵,۳۵۰ ۵۹,۳۵۰
قیمت (دلار) ۱۱,۴۵۰ ۱۲,۲۰۰ ۱۳,۶۷۰ ۱۴,۶۶۰

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. Elemento

    ۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    Proton Gen 2 هاچبک رو خیلی دوست داشتم.
    کیفیتش که هزار بار بهتر از داخلی هابود.
    خیلی هم شیک و به اصطلاح جوون پسند بود.
    واقعا خودروی خوبی بود.

    اما این نسل فقط به چرخاش میتونم ایراد بگیرم.
    اینقدر کوچیکن که اصلا به بدنه نمیخورن. میراث طراحی هند و چین متاسفانه به مالزی هم رسیده.
    اینا یکم باید از کادیلاک و آئودی یاد بگیرن. اینقدر زیبا چرخ ها رو طراحی میکنن که از نگاه کردن به ماشین خسته نمیشی.

    1. سعید

      ۹ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (222 ديدگاه)

      راستی چرا محوطه دنده ش انقدر کمه!!!! چسبیده به داشبورد
      تو این مورد باید بگیم، قربون سمند

      1. Elemento

        ۹ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (11565 ديدگاه)

        در هیچ موردی نگو قربون سمند.
        وگرنه تا سال 1500 شمسی باید سمند سوار شیم.
        این فضای دندش کافیه.
        چندین ماشین دیگه دیدم و سوار شدم که اینطوری بودن.
        اتفاقا خیلی دنده در دسترس تره.
        فقط حیف نمیشه دستتو یک جا تکیه بدی.
        گیربکس اتوماتیک باز بهتره.

    2. uss zumwalt DDG-1000

      ۹ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      14660 دلار
      51310000 تومن
      فکرکنم گزینه خوبی باشه برای ایران ولی اگه خدمات خوبی بده

      1. رضا پ

        ۹ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (216 ديدگاه)

        البته شما تعرفه 100 تا 120 درصد و در نظر نگرفتی این مدلو که گرونترینش هست باید کم کم و خوشبینانه با دلار 6000 تومن حساب کنی که حدود 87 میلیون در میاد

        1. uss zumwalt DDG-1000

          ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          خوب خودروهای چینی هم در ایران ارزون نیست
          جک و لیفان و جیلی هم 70 تا 80 میلیون خودرو در ایران دارن.
          درکل تعرفه گمرکی ما افتضاح

  2. سعید

    ۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (222 ديدگاه)

    اگه زاگرس خودرو مجدد ادامه بده فعالیتش رو با این قیمت خوبی که داره بخش گنده ای بازار چهل تا پنجاه تومان رو خواهد گرفت.
    البته مافیا هم یه بحث دیگه ست که اجازه کار رو به این راحتی نمیدن به زاگرس خودرو همون طور که فیات سی نا رو با همین شیوه از گردونه خارج کردن و هیچ کس هم متوجه نشد…!

  3. دوچرخه سوار

    ۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (182 ديدگاه)

    به دل نمیشینه .
    کیفیتشو که نمیدونم اما زیباییش به خودروهای چینی نمیرسه .
    چینی مثل لیفان 820

  4. king 918

    ۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    چقدر این ماشین بد طراحی شده
    قسمت جلوی ماشین خوب کار شده ولی گرافیک داخل چراغ افتضاحه میتونستن از طرح های زیبای امروزی اسافاده کنن یا ال ای دی های خطی فرم کلی بدنه از کنار اصلا به دل نمیشینه و تایر ها نسبت به بدنه کوچیکن عقی خودرو خیلی بد قیافس و اون قسمت پلاستیکی واقعا تو ذوق میزنه میتونستن اون قسمت رو حذف کنن و از یک دفیوزر خوب استفاده کنن حالا اگه کارایی زیادی نداشت تو زیبایی خیلی موثر بود داخل ماشین نسبت به قیمت بدک نیست اما میتونست بهتر باشه
    در کل به نظر من زیاد جالب نیست ………
    نسل قبلش که تو بروجردهم مونتاژ می شد بهتر بود والا …….

    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۹ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      دادا پورشه که نیست
      پروتون
      فکرکنم پروتون برای مالزی باشه.دقیق نمیدونم

    2. رضا پ

      ۹ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (216 ديدگاه)

      طراحی بیرونش(مخصوصا جلوش ) ترکیبی از تویوتا یاریس صندوقدار و کیا ریو جدیده
      چراغ و جلو پنجرش شبیه مدلهای کیا ست البته کمی باریکتر
      پائین سپر جلو تویوتا یاریس
      نمای کلی پهلو و مخصوصا تو رفتگی بالای رکاب و خط پائین در شبیه ریو صندوقداره

  5. payam

    ۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام . عظیم خودرو اقدام به خرید زاگرس خودرو کرده و هیچ بعید نیست مدل جدیدی از پروتون دوباره در این کارخانه تولید شود .

  6. mk8mk

    ۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (27 ديدگاه)

    چرخهاش چرا انقدر کوچیکن؟؟
    انگار 13 هستن
    فاق لاستیک ها هم کوتاهه که برای یه ماشین شهری ایراد بزرگیه

  7. سامان اذری

    ۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (3218 ديدگاه)

    مدل فولش تقریبا هم قیمت با هیوندای اکسنت و کیا ریو هستش که ارزش خریدشون از پروتون بالاتره

  8. sunmartin

    ۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1918 ديدگاه)

    طراحی زیبای کیا ریو و هیوندای اکسنت چه در نمای داخلی چه خارجی چه قدرت فوق العاده موتور و گشتاور بالا را با پروتون مقایسه نکنید از هر لحاظ کیا هیوندای ارزش خرید بالاتری دارند

  9. احسان(احسان سابق)

    ۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2876 ديدگاه)

    فکر کنم چرخاش 12 اینچی باشه. چرخ پراید از این بزرگتره

  10. محمدرضا

    ۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (53 ديدگاه)

    با سلام… طراحی بیرونیش خیلی شبیه برلیانس هست…. که سایپا میزنه… آینه ها، کاپوت، جلوی خودرود.. عقب خودرو…. کلا انگار یک پلتفرم بدنه داره

  11. امیر دهقان

    ۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (745 ديدگاه)

    گویا بسیاری از دوستان زحمت خوندن متن مقاله رو به خودشون ندادن و فقط به دیدن تصاویر و جدول مشخصات فنی بسنده کردن چون پاسخ بیشتر پرسش ها و ابهاماتی که تو کامنت ها مطرح شده تو متن بیان شدن مثل سایز رینگ و لاستیک، کشورِ شرکت پروتون و…

  12. m4

    ۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (293 ديدگاه)

    رینگو لاستیکو ترخدا !!!

  13. احمد باقری

    ۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4716 ديدگاه)

    جالب نشده.

  14. محمد

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (511 ديدگاه)

    والا پروتونی که توی ایران هست از قبل ازنظر کیفیت واستهلاک واقعا بی نظیرن .از نظز ظاهری وامکاناتم خیلی خوب بود ولی حیف که تولید نشد وقطعاتش خیلی بد پیدا میشه

  15. sunmartin

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1918 ديدگاه)

    عایا خبر داشتید سالن رنگ زامرس خودرو و رنگی که به جنتو ها میزد آلمانی و در خاورمیانه برارین سالن رنگ بلحاظ کیفیت کار و تجهیزات مدرن بود؟کاش سایه بان و ویرانخودرو ح اقل در اینمورد از زاگرس خودرو تقلبد میکردند همونطور که مطلع هستید یا نیستید کیفیت رنگ خودروهای حدید بسیار کاهش پیدا کرده و اصلا استاندارد نیست

  16. سینا

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (8 ديدگاه)

    سلام
    من مدتهاست که پروتون دارم هم جنتو داشتم هم ایمپین. واقعا ماشینهای کم استهلاکین و اصلا خراب نمیشن. حیف که تو ایران به قدر کافی شناخته نشدن.
    ولی به نظرم طراحی این پرسونا خیلی دلچسب نیست ولی طراحی مدلهای دیگه پروتون مثل پراندا و سوپریما واقعا جذابه.
    من پروتون رو حتی به ماشینهای کره ای هم ترجیح میدم واقعا با کیفیتن کاش دوباره به ایران بیاد

  17. حمیدرضا

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2414 ديدگاه)

    برای خودروسازی مثل پروتون هم طراحی هم امکانات ایمنیش خیلی مناسبه در کل خیلی از خودروسازای با سابقه ما قدرتمند تره

  18. احسان

    ۲۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام
    من تقریبا 10 ساله پروتون جنتو دارم تو این رنج قیمت هیچ ماشینی با این کیفیت ندیدم و کاملا ازش راضی ام ماشینی کم اصتحلاک و کم مصرف و مشکل کمبود لوازم هم امیدوارم با بازگشت پروتون به ایران حل بشه

  19. قادر

    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (13 ديدگاه)

    در مورد شرکت زاگرس خودرو وورشکستگی ان مقاله بدید من تو اینترنت چیزی پیدا نکردم

  20. علی

    ۱۰ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من جنتو دارم و بسیار ازش راضی هستم توی رنج قیمت خودش هیچ ماشینی به پاش نمیرسه

  21. مهدی

    ۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام
    من پروتون ایمپین تاکسی دارم مدل 2008، پانصد هزار کیلومتر کار کرده، توی این مدت فقط سه تا باتری عوض کردم و دو مرتبه پمپ بنزین، سه مرتبه تسمه تایم و تسمه دینام، که همگی مصرفی هستند، حتی جلو بندی ماشین تا حالا برای میزان فرمان هم نرفته، موتور مثل روز اول کار میکنه و هنوز قطره ای روغن کم نمیکنه، ادوات برقی همگی در نهایت سلامت کار میکنند، هنوز هیچ گونه صدایی اتاق تولید نمیکنه، کولر با همان شارژ گاز کارخانه عالی کار میکنه، تصور نمیکنم اتومبیلی با این کیفیت در این رنج قیمت وارد کشور شده باشه، تنها مشکل کمبود لوازم بدنه در بازار است که در صورت تصادف با قیمت گزاف قابل تهیه هستند،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا