شرکت خودروسازی چینی جیلی در حال گسترش زیرمجموعههای خود است. این شرکت نهتنها به تولید و عرضهٔ خودرو تحت برند خودش میپردازد که مالک ولوو و شرکت تاکسی لندن هم هست درحالیکه بهتازگی برند جدید Lynk & Co را نیز تأسیس نموده است. حال این گروه خودروسازی چینی بهزودی دو برند دیگر را هم به زیرمجموعههای خود اضافه خواهد کرد.
چند وقتی بود که خبر میرسید شرکت مالزیایی DRB-Hicom که مالک شرکت خودروسازی پروتون است قصد دارد این شرکت را به فروش برساند. این در حالی است که پروتون خود مالک شرکت بریتانیایی لوتوس هم هست و هر شرکتی که اقدام به خرید پروتون میکرد مالک لوتوس هم میشد. دراینبین جیلی یکی از شرکتهایی بود که برای خرید پروتون ابراز تمایل کرد. حالا اعلام شده که طی قراردادی، جیلی نیمی از سهام پروتون را به همراه مالکیت کامل لوتوس از DRB-Hicom خریده است. البته شرایط نهایی و جزئیات این قرارداد هنوز در حال بررسی بوده و انتظار میرود تا ماه جولای اعلام گردد.
همچنین هنوز معلوم نیست که آیا جیلی به خرید تنها نیمی از سهام پروتون اکتفا خواهد کرد یا اینکه کل این شرکت مالزیایی را از DRB-Hicom خواهد خرید. بااینحال آنچه که مسلم به نظر میرسد این است که مالکیت لوتوس برای پنجمین بار طی سه دههٔ گذشته تغییر کرده است. چراکه این شرکت در سال ۱۹۸۶ به یکی از زیرمجموعههای جنرال موتورز تبدیل شد، سپس در سال ۱۹۹۳ توسط مالک جدید بوگاتی آقای «رومئو آرتیولی» خریداری شد، بعدازآن وی به دلیل مشکلات مالی، لوتوس را به پروتون فروخت و نهایتاً در سال ۲۰۱۲ نیز شرکت DRB-Hicom پروتون را به همراه لوتوس خریداری کرد.
دومین پیشنهاد خرید پروتون از سوی گروه پژو-سیتروئن مطرح شد اما حالا مشخص شده است که جیلی نهایتاً توانسته در این زمینه رقیب فرانسوی را مغلوب کرده و مالکیت پروتون را به همراه لوتوس به دست آورد. در حال حاضر پروتون در کنار خودروهای خودش، به تولید محصولات ریبج شده (تغییر برند دادهشده) از دیگر خودروسازان هم برای فروش در بازار محلی مالزی میپردازد اما مسائل کیفی، مشکلاتی را برای این برند مالزیایی ایجاد کردهاند. پروتون در مالزی دو کارخانه با ظرفیت تولید سالانهٔ ۴۰۰ هزار دستگاه در اختیار دارد که هماکنون در سطحی بسیار پایینتر از پتانسیل خود در حال کار هستند.
اما خریداری پروتون توسط جیلی میتواند به این شرکت کمک کند تا مشکلات خود را برطرف کرده، حضور خود را در خارج از مالزی افزایش داده و برخی از بازارهای ازدسترفتهٔ خود را باز پس گیرد. همچنین پروتون میتواند با ارائهٔ برخی از تکنولوژیهای خاص خود در بازارهای فرمان راست غیر از مالزی همچون بریتانیا، هند و استرالیا نیز به رقابت بپردازد. از سوی دیگر اگر آنچه برای ولوو پس از خریداری شدن توسط جیلی اتفاق افتاد برای لوتوس هم روی دهد میتوان گفت زیر چتر جیلی، آیندهٔ مثبتی در انتظار این برند افسانهای بریتانیایی خواهد بود.
sunmartin
۶ خرداد ۱۳۹۶از یه بابت خوشحالم چون پای چینی ها وسط اومده ممکنه شاهد عرضه لوتوس در لباس جیلی و پروتون باشیم قبلا که امکانش نبود
از طرفی هم دلخورم که لوتوس با فروخته شدن امتیاز به جیلی سرنوشتی بمانند امجی پیدا کنه که زمانی انگلیسی بود و الان یکخودروی 100 %چینی شده بهر حال جیلی امیدوارم برنامه ای برای فروش لوتوس در ایران در آینده داشته باشه
فرامرز
۶ خرداد ۱۳۹۶بابا سرمایه گذاری جیلی ولوو رو احیا کرد و اون با مدل های جدیدش مرسدس و آئودی و … رو به مبارزه میطلبه. کافیه مدل های ۲-۳ سال اخیر ولوو رو با مدل های ۱۰ سال پیشش مقایسه کنید. از نظر طراحی و فروش خیلی پیشرفت داشتن.
Ahmad
۶ خرداد ۱۳۹۶هی میگم این چینی ها دنیا رو تسخیر میکنن.میگید نه.
جیلی؟؟!!!!!
آیا جیلی توان فروش مدلهای برند خود در چند سال گذشته در اروپا و امریکا ،ژاپن ،کره و حتی امارات را داشته است ؟؟؟؟
پس این همه سرمایه از کجا اومده؟ ؟؟؟
amir
۶ خرداد ۱۳۹۶.
حدودا از هر 5 نفر جمعیت جهان یک نفرشون در چین زندگی میکنن.
بازار داخلی خود چین برای خودروسازان چینی کافی که چه عرض کنم زیاد هم هست.
#ali.m#
۶ خرداد ۱۳۹۶ولوو
لوتوس
پروتون
جیلی نشه بزرگترین خودروساز دنیا صلوات.
لامبورگینی
۶ خرداد ۱۳۹۶.
جیلی و سایک موتوز قراره چندین سال ( شاید یک قرن ) نقشی رو ایفا کنند که جنرال موتورز در قرن 20 ایفا میکرد.
تا 10 سال دیگه میتونن بزرگترین خودروساز جهان بشن ، چرا که نه؟!؟!
amir
۶ خرداد ۱۳۹۶.
جیلی و سایک موتوز قراره چندین سال ( شاید یک قرن ) نقشی رو ایفا کنند که جنرال موتورز در قرن 20 ایفا میکرد.
تا 10 سال دیگه میتونن بزرگترین خودروساز جهان بشن ، چرا که نه؟!؟!
#ali.m#
۷ خرداد ۱۳۹۶اره موافقم ولی به کمک برند هایی که خریده .خودش تنها هزار سالم بگذره نمیتونه بشه شورلت یا فورد .اونم در صورتی که برند های خیلی بزرگتری رو تصاحب کنه مثل کاری که فولکس کرد .که با پیشرفتی که اینا دارن تا چند سال دیگه واقعا پول خرید برند های بزرگ تر رو هم دارن .
محمد
۶ خرداد ۱۳۹۶جا داره یادی هم بکنیم از دورانی که مالک ۵۰ درصد مرسدس و بخشی از کمپانی گروپ و جزو شرکای استراتژیک جنرال موتورز تو اسیا بودیم اونم موقعی که کشورای اطرافمون دوچرخه داشتنم ارزویی بس گران بود?
ahmad
۶ خرداد ۱۳۹۶مطمئنی ما مالک 50 درصد بنز بودیم؟
تا جایی که یادم میاد اون دوران دولت آلمان به بنز کمک مالی کرد تا سهام مالکیتش دست ایران نیوفته… (ما مالکش نشدیم)
آریا
۶ خرداد ۱۳۹۶میترسم یه روزی مالکیت همه ی خودروسازای معروف بیوفته دست چینیا…
حمیدرضا
۷ خرداد ۱۳۹۶خیلی یه پیشرفت هر دو طرف کمک میکنه ولوو و جیلی تونستن کلی تکنولوژی به هم منتقل کنن امیدوارم برای لوتوس هم همین اتفاق بیفته پروتون هم که مشخصه میتونه نقش برند ارزان قیمت رو براشون ایفا کنه و صد البته بسیار شناخته شده در اسیا
Mahdi US CARS
۷ خرداد ۱۳۹۶جیلی هم کم کم داره غولی میشه
البته دوستان ببینید جیلی باعث پیشرفت ولوو شد ، این نگرانی نداره که لوتوس و پروتون بیفته دست جیلی
احتمال ورود این دو برند به کشور هم رفته بالا
علی
۷ خرداد ۱۳۹۶جیلی رو با کمپانیای چینی دیگه نمیشه مقایسه کرد واقعا کیفیت بالایی داره