شرکت مالزیایی پروتون که زمانی محصولاتش توسط شرکت زاگرس خودرو در ایران مونتاژ میشد، در سال ۱۹۹۴ بزرگترین خودروی خود را بانام پردانا (Perdana) معرفی نمود. این خودرو که یک سدان متوسط است نتیجهٔ همکاری میان پروتون و میتسوبیشی بود و در اصل بر اساس نسل هفتم میتسوبیشی Eterna ساختهشده بود. تولید نسل اول پردانا در سال ۲۰۱۰ متوقف شد و دو سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۳ نسل دوم آن معرفی شد. پروتون برای ساخت نسل دوم پردانا دست به دامن هوندا شده بود و نسل دوم پردانا درواقع همان نسل هشتم هوندا آکورد بود که با نشان پروتون و تغییراتی جزئی در مالزی عرضه شد. این خودرو صرفاً برای مقامات دولتی مالزی عرضه میشد و امکان خرید آن برای مردم عادی وجود نداشت.
حال بهتازگی پروتون نسل سوم این سدان متوسط را در مالزی رونمایی کرده که بهطور کامل نسبت به قبل متحول و دگرگونشده است. نسل سوم با دو پیشرانهٔ ۲ و ۲.۴ لیتری عرضه میشود و برخلاف گذشته برای عموم مردم قابل خریداری است. فروش هر دو مدل پردانا ۲۰۱۶ آغازشده و قیمت آنها به ترتیب ۱۱۳,۸۸۸ رینگت (۲۷,۷۰۰ دلار) و ۱۳۸,۸۸۸ رینگت (۳۳,۸۰۰ دلار) تعیینشده است. پروتون تاکنون ۹۰۰ سفارش برای پردانای جدید دریافت کرده و برنامهٔ فروش ۳۰۰۰ دستگاه از آن را تا پایان سال جاری دارد.
نسل سوم پردانا دارای ۵.۰۲ متر طول، ۱.۸۴ متر عرض و ۱.۴۷ متر ارتفاع است و فاصلهٔ محوری برابر با ۲.۸۰ متر دارد. این خودرو از نسل قبلی خود که بر اساس نسل هشتم هوندا آکورد ساختهشده بود ۱۷.۱ سانتیمتر کشیدهتر است. در بالاترین تیپ این خودرو که مجهز به پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری است، چراغهای جلوی HID، رینگهای ۱۷ اینچی، کیت بدنهٔ اسپرت و سنسورهای پارک عقب و جلو بهصورت استاندارد وجود دارد.
فضای داخلی پردانا ۲۰۱۶ هنوز هم تا حد زیادی شبیه به هوندا آکورد است اما کنسول وسط از نو طراحیشده و خودرو به یک سیستم اطلاعاتی-سرگرمی به همراه صفحهنمایش لمسی و سیستم تهویه مطبوع دو منطقهای مجهز شده است. از دیگر تجهیزات این خودرو میتوان به روکش چرمی صندلیها، دریچهٔ تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب، تنظیم برقی هشت جهتهٔ صندلی راننده با امکان تنظیم گودی کمر و سیستم سرگرمی پروتون اشاره کرد.
همانطور که اشاره شد پیشرانهها شامل دو نمونهٔ ۲ و ۲.۴ لیتری میشود که اولی ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتن متر گشتاور دارد و موتور ۲.۴ لیتری ۱۷۸ اسب بخار قدرت و ۲۲۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. نیروی هر دو موتور توسط یک گیربکس ۵ سرعتهٔ اتوماتیک منتقل میشود که در مدل ۲.۴ لیتری امکان تعویض دنده از طریق پدالهای پشت فرمان وجود دارد.
احمد باقری
۲۶ خرداد ۱۳۹۵فعلا نمیشه چیز خاصی گفت، باید بیاد در بازار یه مدت باشه تا بعد بشه نظر داد.
سامان اذری
۲۶ خرداد ۱۳۹۵27 هزار تا 33 هزار دلار ؟؟؟
مگه چه خبره ؟؟
هوندا اکورد قیمت پایه اش 22 هزارتاست
مزدا 6 هم همینطور
قیمتش حدود 10 هزار تایی گرونه
من هوندا سویک پایه 18 هزار دلاری رو با این عوض نمیکنم
با 33 هزار دلار میشه ماکسیما خرید
که مارکش می ارزه به این
یو اس اس اینترپرایز
۲۶ خرداد ۱۳۹۵میانگین 30 هزار دلار باشه هم گرون
علیرضا
۲۷ خرداد ۱۳۹۵متاسفانه پروتون هم خودروساز دولتی هست و از همان مشکلات ایرانخودرو و سایپا رنج میبره
Mehdi TuRbO
۲۶ خرداد ۱۳۹۵قیمتش زیاد یعنی از تویوتا کمری و اپتیمام گرون تره!!!!!کمری قیمت پایش 24 هزار دلار،عجیب.
منصور
۲۶ خرداد ۱۳۹۵خو لامصبا شما که طراحی کردین یکم لاستیک رو بزرگتر کنین! حرومه انگار
چین کم بود هند و مالزی ازش هم یاد گرفتن!
فرامرز
۲۷ خرداد ۱۳۹۵طراحی نکردن کپی کردن
https://www.netcarshow.com/Opel-Insignia-2014-1600-19.jpg
بنتلی
۲۶ خرداد ۱۳۹۵صفحه کیلومتر شمار و محل قرارگیری ترمز دستی و طراحی آینه بغلش اصن خوب نی،کیفیت مواد داخلشم زیاد جالب نی،با این قیمت خییییلی خودروهای بهتری از برندهای معتبر دنیا میشه خرید،مثلا با 33هزار دلار جدای بحث اندازه خودرو میشه بی ام و سری3 یا کرایسلر300خرید!کرایسلر 300تو مدل پایش مانیتور 8.5اینچی با دوربین عقب و گیربکس 8سرعته اتوماتیک با قدرتی حدود300اسب داره از طرفی یک سدان بزرگ لوکس با چهره با ابهته ک بیشتر از قیمتش می ارزه،بی ام و سری3 هم ک انقد محبوب و دوست داشتنیه ک نیازی ب گفتن من نیس.
یاسین
۲۶ خرداد ۱۳۹۵منصور جان راس میگه!خب اون رینگ و لاستیک با بدنه همخونی نداره و علاوه بر این،اگه فاصله محورها بیشتر می شد که چرخ ها به سمت منتهی الیهِ صندوق و کاپوت نزدیکتر می شد،قیافشم جالبتر میشد یعنی به سدانای لوکس نزدیکتر می شد!بعدش این قیمت برا چنین خودرویی اونم در مملکت غیر از ایران،یکم زیاد نیس!؟البته خب از مالزی زیاد انتظاری هم نمیره!همین که برا ملت خودش ارزش قائل شده خوبه!
جی تی ار
۲۶ خرداد ۱۳۹۵دوستان قیمت دلاری اعلامی برگردان شده ی قیمت آن از رینگت به دلار است. بنابراین فکر کنم قیمت مخصوص یک بازار خاص باشه که بستگی داره به اینکه دلار در آن بازارچند باشه. شاید حتی به دلیل تعرفه های واردات مالزی ببینید قیمت هوندا سیویک از این هم بیشتر در بیاد. دقیقا یه چیزی شبیه بازار داخلی خودمان. اگه شما الآن جک j5 رو به دلار برگردونین چقدر میشه? اونوقت مردم کشورای دیگه ببینن میگن سگ کرولا به این شرف داره من که کرولا انتخاب می کنم!!!!…:-P
آرش
۲۸ خرداد ۱۳۹۵نرخ رینگت به دلار دقیقا همون نرخ رینگت به ریال به دلاره. فرقی نداره شما مستقیم رینگت رو به دلار تبدیل کنین یا اول رینگت رو به ریال بعد به دلار تبدیل کنین.
ایرانی
۲۶ خرداد ۱۳۹۵با اون داشبورد نه چندان زیبا و کیفیت پایینش…!!!
فرهاد
۲۶ خرداد ۱۳۹۵اصلا به قیمتش نمی ارزه
احسان(احسان سابق)
۲۶ خرداد ۱۳۹۵چقدر گرونه.چخبره
محمد
۲۶ خرداد ۱۳۹۵اول خیلی گرونه…همین الانم توی ایران قیمتای پروتون خیلی بالاست بااین حال که دیگه تولید نمیشه
دوم…کاش میومد ایران..پروتون جن2..واقعا ماشین خوبی بوده هست..حیف که تحریم های لعنتی شرکت زاگرس خودرو تعطیل کرد
سعید
۲۶ خرداد ۱۳۹۵طراحی عجیبی داره نه می شه گفت خوبه نه می شه گفت بده
omid
۲۶ خرداد ۱۳۹۵سه رخ جلوش نمای مرسدس سی کلاس نسل قبل (فیس لیفت ) رو تداعی میکنه و نمای پشت هم یادآور نسل قبل کمری و سوناتا است !!
شجاعی
۱ آذر ۱۳۹۸پروتون هرچی تولید کنه با دوام و کیفیت عالی داره، من جنتو دارم ی پیچش می ارزه به آشغالهای چینی و ایرانی،
در ضمن قطعات این شرکت برگرفته از بهترین قطعات آلمانی،ژاپنی و طراحی لوتوس انگلیس هستش.