در دههٔ ۸۰ شمسی، شرکت زاگرس خودرو اقدام به مونتاژ و عرضهٔ محصولات شرکت مالزیایی پروتون در کشورمان کرد. در ادامه نگاهی به این خودروها خواهیم داشت.
زاگرس خودرو
شرکت زاگرس خودرو در سال ۱۳۷۵ فعالیت خود را آغاز کرد. کارخانه این شرکت در بروجرد واقع بود و با شرکت مالزیایی پروتون همکاری کرد. نخستین محصول این همکاری، آغاز مونتاژ پروتون ویرا در سال ۱۳۸۱ بود که تا سال ۱۳۸۷ در ایران تولید میشد. از اواسط دههٔ ۸۰ نیز مونتاژ یکی دیگر از محصولات پروتون یعنی جنتو توسط زاگرس خودرو آغاز شد. هرچند کارخانهٔ زاگرس خودرو کار خود را با ظرفیت اسمی تولید سالانه ۵۰ هزار خودرو آغاز کرد اما این هدف هیچگاه محقق نشد و زاگرس خودرو سالانه تنها حدود ۵ هزار دستگاه خودرو تولید میکرد.
بااینوجود، محصولات پروتون با وجود تیراژ پایین و برند ناشناخته، به لطف کیفیت مناسب، در کشورمان موردتوجه قرار گرفتند و توانستند در بازار خودروی نسبتاً متنوع آن سالهای کشورمان نظر خریداران را جلب کنند. بااینحال، اواخر دههٔ ۸۰ شمسی تولید و عرضهٔ محصولات پروتون در کشورمان متوقف شد و نهایتاً کارخانهٔ زاگرس خودرو در آذرماه سال ۱۳۹۱ به دلیل مشکلات مالی تعطیل شد. البته بعداً این کارخانه دوباره فعالیت خود را با تولید خودروهای دیگری آغاز کرد و هماکنون به خط تولید خودروهای فردا موتور اختصاص دارد.
تاریخچه پروتون
پروتون در می ۱۹۸۳ بهعنوان اولین خودروساز ملی مالزی تحت مالکیت شرکت DRB-HICOM مالزی تأسیس شد. بخشی از سهام این شرکت در اختیار میتسوبیشی بود اما در سال ۲۰۱۲ پروتون بهطور کامل به مالکیت DRB-HICOM درآمد. این برند در سال ۱۹۹۶ نیز لوتوس را خرید. سپس در ابتدای سال ۲۰۱۷، شرکت مادر پروتون ۴۹.۹ درصد از سهام این برند مالزیایی و همینطور ۵۱ درصد از سهام لوتوس را به گروه جیلی فروخت و بدین ترتیب، لوتوس از کنترل پروتون خارج شد.
محصولات اولیهٔ پروتون همگی بر اساس خودروهای میتسوبیشی ساخته میشدند. اولین خودروی این شرکت سدانی بنام ساگا بود که بر اساس نسل دوم میتسوبیشی لنسر ساخته شده و در اواسط سال ۱۹۸۵ به بازار آمد. فروش این خودرو در بازار مالزی از تولید پیشی گرفت و پروتون نمیتوانست به تقاضا پاسخ دهد. بااینحال، این شرکت سال بعد با فروش ۲۴,۱۴۸ دستگاه، ۴۷ درصد از سهم بازار خودرو مالزی را در اختیار گرفت که این سهم در سال ۱۹۹۳ با ۷۴ درصد به اوج رسید. سپس در سال ۲۰۰۰ پروتون سدان ایمپین را بهعنوان اولین خودروی بومی خود را معرفی کرد هرچند که بعداً مشخص شد این خودرو بر پایهٔ نسخهٔ اصلاحشدهای از پلتفرم میتسوبیشی کاریسما ساخته شده است.
بااینحال، پس از بحران مالی آسیا در اواخر دههٔ ۹۰ و همینطور ظهور پرودوا بهعنوان دومین خودروساز مالزی، فروش و سهم بازار پروتون بشدت کاهش یافت و در سال ۲۰۰۶ به تنها ۳۲ درصد رسید. یکی دیگر از دلایل کاهش فروش این شرکت کیفیت پایینتر خودروهای بومی پروتون مثل ایمپین و جنتو نسبت به خودروهای قبلی بود که بر اساس میتسوبیشی ساخته شده بودند.
پروتون ویرا
ویرا پس از ساگا دومین محصول پروتون محسوب میشد. توسعهٔ این خودرو از اواسط سال ۱۹۸۸ آغاز و در اوایل سال ۱۹۹۳ معرفی شد. ویرا بر اساس میتسوبیشی لنسر ۱۹۹۱ ساخته شد و صرفاً برای متمایز شدن از همتای ژاپنی، با ویژگیهایی مثل داشبورد اختصاصی پروتون، جلوپنجرهٔ متفاوت و سپر جلوی برگرفته از میتسوبیشی میراژ، تغییرات اندکی را تجربه کرد. چند ماه بعد نیز پروتون نسخهٔ لیفتبک پنجدر این خودرو را معرفی کرد و در سال ۱۹۹۵ نیز ویرا یک فیسلیفت جزئی را تجربه کرد که جلوپنجره و چراغهای عقب جدیدی را به همراه داشت. این خودرو ابتدا با پیشرانههای ۱.۵ لیتری و ۱.۶ لیتری چهار سیلندر میتسوبیشی تولید میشد و بعداً موتورهای ۱.۳ لیتری، ۱.۸ لیتری و ۲ لیتری دیزلی هم برای آن ارائه شد.
ویرا در ایران با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری ۱۲ سوپاپ توسط زاگرس خودرو مونتاژ شد که ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۶ نیوتن متر گشتاور داشت. ویرا به دلیل برخورداری از ریشههای ژاپنی، خودرویی بیدردسر، باکیفیت و کماستهلاک بود که رضایت خریداران ایرانی را به دنبال داشت. این خودرو همچنین از سواری بسیار نرم و راحت و درعینحال هندلینگی قابلقبول برخوردار بود. ویرا در هردو نسخهٔ سدان و لیفتبک تا سال ۱۳۸۷ در کشورمان تولید شد و هرچند اکثر نمونههای آن گیربکس دستی داشتند اما نسخهٔ اتوماتیک هم در تیراژ پایینتری تولید شد. نمونههای کارکردهٔ این خودرو هماکنون بسته به مدل، کارکرد، تمیزی و نوع گیربکس بین ۱۵۰ تا حدود ۴۰۰ میلیون تومان قیمت دارند.
پروتون جنتو
چند سال پس از آغاز مونتاژ ویرا در کشورمان و استقبال خریداران، زاگرس خودرو محصول جدیدتر و جذابتر پروتون یعنی جنتو را روی خط تولید برد. این خودرو یک لیفتبک جمعوجور بود که در سال ۲۰۰۴ توسط پروتون بهعنوان جایگزین ویرا معرفی شد. جنتو برخلاف محصولات قبلی پروتون، روی پلتفرم اختصاصی این شرکت ساخته شد که با همکاری لوتوس توسعه داده شده بود. بدین ترتیب، جنتو به اولین خودروی پروتون با پلتفرم و پیشرانهٔ بومی تبدیل شد. در سال ۲۰۰۷ نیز پروتون نسخهٔ سدان این خودرو را با نام پرسونا معرفی کرد. هرچند فروش جنتو در بازار داخلی مالزی در سال ۲۰۱۲ خاتمه یافت اما این خودرو همچنان برای بازارهای صادراتی تولید میشود.
جنتو از اواسط دههٔ ۸۰ شمسی در نسخههای دستی و اتوماتیک راهی بازار کشورمان شد. این خودرو در ایران با یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تولید شد که ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۸ نیوتن متر گشتاور داشت و انتقال نیروی آن توسط گیربکسهای پنج سرعته دستی و چهار سرعته اتوماتیک صورت میگرفت. جنتو که از کیفیت سواری خوب، طراحی جذاب و کابین جادار بهره میبرد، توانست موفقیت ویرا را در کشورمان ادامه دهد. در حال حاضر نمونههای کارکردهٔ این خودرو قیمت مناسبی داشته و بسته به مدل و نوع گیربکس با قیمتی بین حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان قابل خریداری خواهد بود.
پروتون ایمپین
همانطور که اشاره شد، ایمپین اولین محصول بومی پروتون محسوب میشود هرچند که همچنان از پلتفرم میتسوبیشی استفاده میکرد. این خودرو در اصل پروتون واجا نام دارد اما در بازارهای بریتانیا، ایران و پاکستان با نام ایمپین عرضه شد. واجا از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱ تولید شد و طی این مدت بیش از ۲۹۲ هزار دستگاه از آن فروخته شد. بااینحال، ایمپین برخلاف ویرا و جنتو، در کشورمان خیلی مطرح نشد و صرفاً مدت کوتاهی در مدلهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ بهصورت وارداتی در ایران به فروش رسید.
ایمپین هم مثل جنتو با یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر به ایران آمد که ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۸ نیوتن متر گشتاور داشت و در نسخههای دستی و اتوماتیک به فروش رسید. ایمپین هندلینگ بسیار خوبی داشت و رانندگی لذتبخشی را فراهم میکرد اما قدرت موتور ۱.۶ لیتری برای وزن بیش از ۱.۲ تنی آن کم به نظر میرسید. هماکنون نمونههای کارکردهٔ این سدان مالزیایی با قیمتی بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان قابل خریداری هستند.
جمعبندی
بهطورکلی، هرچند محصولات پروتون برای زمان خود خودروهای خوب و قابلقبولی بودند اما امروز به دلیل کمیابی قطعات و لوازمیدکی و همینطور بازار خریدوفروش ضعیف، خیلی نمیتوانند گزینههای قابل دفاعی برای خرید باشند. دراینبین، ایمپین به دلیل واردات محدود، کمترین ارزش خرید را دارد و بنابراین اگر خواهان یکی از محصولات این برند مالزیایی هستید بهتر است سراغ ویرا یا جنتو بروید. دراینبین، ویرا به دلیل ریشههای ژاپنی، استهلاک پایین و مدتزمان تولید بیشتر در کشورمان، از بین این سه مدل گزینهٔ منطقیتری برای خرید خواهد بود.
mercedes
۱ خرداد ۱۴۰۳جن تو خیلی خوب راه میرفت
از بیشتر خودروهای داخلی سریع تر بود.
NAVID۰۰۹۸
۱ خرداد ۱۴۰۳کلاً مردم عجیبی هستیم!!!
خودروهایی در ایران عرضه میشد اون زمان که ارزش خریدشون از تمام سایپا ایرانخودروییها بالاتر بود اونم با قیمتی بسیار رقابتی ولی با تبلیغات کمتر یا محدود مثل ورنا آوانته ویرا و…!!!
حالا نکته جالبش این بود که مردم ایران چشم بسته پژوها و زانتیا را میخریدند و طیفی از فرنگ رفتهها که میدونستند محصولات راین و زاگرس چی هست خرید میکردن و این مثل تمام مراحل اکثریت ایرانی جماعت هست که دنبال خوشبختی میگردیم در صورتی که تعصب روی همه چیزمان بیچارمون کرده!!!
پروتون حقیقتاً تو زمان خودش بهترین بود که به سبب تعصب و بیسوادی خودرویی مردم ما کُشته شد مثل خیلیهای دیگر که نابود شدند!
خدا نکنه این مردم ما یکی را زیادی بزرگش بکنند و از طرفی هم خدا نکنه یکی را خار و ذلیل بکنند ، کلاً یا صفر هستیم یا صد ، حد تعادل و تامل نداریم!!!
حامد
۲ خرداد ۱۴۰۳شما درک درستی از بازاریابی و ارزش برند نداری انگار
“به سبب تعصب و بیسوادی خودرویی مردم ما کُشته شد”
حالا خودتو خودم ده سال تو سایتای خودرویی ول میچرخیم انتظار داری همه مردم هم اینجا باشن و اطلاعاتشون فول باشه؟!
برند سازی چیزیه که برند های بزرگ ازش استفاده می کنن و محصولشون رو راحت میفروشن و شرکت های کوچیک خیلی باید کار کنن روش که از بین نرن
NAVID۰۰۹۸
۲ خرداد ۱۴۰۳جدی میفرمایید!!!
یعنی واقعاً تو کشور ما مافیا خودرویی کشکِ!!!
برندسازی!!!
ایشالاه یه شرکت راه بندازی و گسترشش بدی تا به یه نقطهای که رسیدی و حسابی کارت تو رونق بود بفهمی چطوری واسط دستانداز میچینند تا تو از اون نقطه یا بالاتر نری یا بیای پائینتر یا جمع کنی بری دنبال کارت!!!
علی جردن
۱ خرداد ۱۴۰۳سپاس گزارم ازین پست رابطه با پرتون یک مدت برام سوال بود لطفا افراد مطلع به سوالم پاسخ بدند آیا خرید جن ۲ گیربکس اتوماتیک (۲۵۰ ملیون الی ۶۰۰) کار درستیه ؟ آیا قطعات یکدکی و مصرفی پیدا میشه یا مثل سیتروئن C5 های موجود فقط باید دنبال قطعات یدکی استوک گشت؟ بخاطر قیمت مناسب ارزان تر از اطلس قصد خرید جن ۲ داشتم توی دیوار کل جن ۲ ها صافکاری و خش گیری میخوان برای قسمت های کابین و داشبورد هم هیدروگرافی میخواد اینها میشه بهتر از صفر در اورد اما آیا قطعات یدکی دارن؟
۱ خرداد ۱۴۰۳دوست عزیز مگه شما فردا ۵۱۱ نداشتی ؟
چیشد؟
تو که فردا داشتی چرا میخوای دیروز بخری؟!
ناخدا
۱ خرداد ۱۴۰۳مگر رانا رو نفروختی ماشین چینی خریدی ؟ حالا افتادی دنبال پروتون ؟
۱ خرداد ۱۴۰۳من زودتر گفتم😛😛😛
ناخدا
۱ خرداد ۱۴۰۳خوشبحالت🍼
۲ خرداد ۱۴۰۳ممنون👨❤️💋👨
علی جردن
۱ خرداد ۱۴۰۳پول لازمم دوستان وگرنه بقول خودتون چرا فردا بفروشم دیروز بخرم آخه.
ممد ژانگولر
۱ خرداد ۱۴۰۳داش علی اگه میخوای شبا راحت بخوابی و خواب جن و پری نبینی کلا ماشین نخر چه برسه به این اوراقی تاریخ ایران gen 2
amir
۱ خرداد ۱۴۰۳ام وی ام ۱۱۰ بخر هم از اطلس احتمالا ارزون تره دست دومش هم چینیه خیلی با کیفیت و پیشرفته اس بیخود سمت الکی گرون های بقیه کشورا نرو
Matim
۱ خرداد ۱۴۰۳ام وی ام ۱۱۰ شیشه بالابر عقب برقی داره! باتوجه به قیمتش ماشین خوبیه
کاربر
۱ خرداد ۱۴۰۳ماشالله علی جان سراتو،،،رانا پلاس،،،فردا ۵۱۱،،،الانم پروتون.
۲ خرداد ۱۴۰۳یه رانا بخر مثل قبل!
۱ خرداد ۱۴۰۳دوستان
پروتون ماشین های خوبی میسازه از داخلی های الان بهتره ولی دیگه دیر شده برای خریدنشون تمیزشو گیر بیاری ماشین یه عمره یکی از ماشینای خوبه بازار ایرانه
ولی کاش زاگرس خودرو نسل های جدید اینا رو تولید میکرد😢
اگه نسل جدیدش تولید میشد الان بازار ایران از داخلی های اشغال دور میشد اینا از چینیا هم بهترن نسلای جدیدشون
میتونست قیمت کارخونش اندازه قیمت کارخونه ماشین های چینی باشه
کوروش
۱ خرداد ۱۴۰۳الان ببینید مالزی به کجا رسیده هم پروتون هم پرودوئا که تو مالزی تولید میشه واقعا ماشین های اقتصادی خوبیه
زیزیگولو
۱ خرداد ۱۴۰۳پای محصولات پروتون رو شرکت نمایندگی زاگرس خودرو به ایران باز کرد و بعد از پروتون ویرا که موفق نبود نوبت ماشین بعدی زاگرس خودرو یعنی پروتون Gen.2 بود …….. و در کل بخاطر موفق نبودن پروژه پروتون تو ایران و تعطیلی و شکست این پروژه تو ایران باعث شد تا کسایی که این ماشینو خریدن بمونن با مشکلات نبودن قطعه و نمایندگی خدمات بعد از فروش پروتون!!!!!!!! و بقول معروف : علی موند و حوضش
۱ خرداد ۱۴۰۳فکر کنم وقتی پیش دبستانی بودم این جمله شنیدم
زیزیگولو
۱ خرداد ۱۴۰۳کدوم جمله ؟
مهدی
۱ خرداد ۱۴۰۳شما که اطلاعات نداری،. ۵ ساله که ویرا دارم. بسیار کم استهلاک و هیچ وقت وسیله ای از قطعاتش ناموجود نبوده.
زیزیگولو
۲ خرداد ۱۴۰۳پروتون ویرا و پروتون پروتون Gen.2 از جمله ماشینایی هستن که کمترین قطعات مصرفی و یدکی رو تو ایران دارن چون پروتون ویرا و پروتون پروتون Gen.2 روی خطوط تولید زاگرس خودرو بودن ولی بین اواخر دهه ۸۰ تا اوایل دهه ۹۰ به یکباره دچار توقف تولید شدن و بعد از چند سال کاملاً از اذهان مردم خارج شدن و خدمات بعد از فروشو تهیه لوازم مصرفی و یدکی این دوتا ماشین مشکلای زیادی واسه کسایی که این ماشینا رو خریده بودن ایجاد کرد و الآنم با توجه به عدم استقبال مردم از مدلای دسته دوم این ماشینا که اکثراً کارد بالای ۱۵ سال دارن و همینطور پیدا کردن قطعات یدکیشون و پیدا کردن مکانیکی که مسئولیت تعمیر این ماشینا رو به عهده بگیره در سرتاسر کشور کار خیلی سختو مشکلی هستش ……… و حالا واسه من عجیبه رو چه حسابی میگی من خریدم و راضی هستم چون مکانیک و قطعات این ماشینا فراوونه!!!!!!!
a-khosroshahi
۲ خرداد ۱۴۰۳اطلاعاتتون به طور کل ناقص و اشتباه هستش.
قطعات یدکی در مقایسه با خودروهای ایرانی خوب بله، کمتر یافت میشود. ولی کاملا به اندازه خودروهای چینی قطعات یدکی قابل دسترسی هستند. البته با یک فرق اساسی: کیفیت قطعات یدکی پروتون بسیار بهتر از قطعات یدکی خودروهای چینی هستند….
هر نوع و هر مدل قطعات یدکی حداقل در تهران یافت میشود.
زیزیگولو
۲ خرداد ۱۴۰۳آقای خسروشاهی انگار خودتو زدی به کوچه علی چپ و نمیخوای واقعیت رو ببینی 🤦
a-khosroshahi
۲ خرداد ۱۴۰۳باشه.اصراری ندارم. اون چه شما میگید درست و واقعی هست. اطلاعات شما هم دقیق و کامل هست… دلیلی برای بحث نمیبینم. فقط ادب حکم میکنه با کسی که اولین بار همکلام شدید از عبارات جمع استفاده کنید که لااقل مودب تر به نظر برسید.
موفق باشید.
زیزیگولو
۲ خرداد ۱۴۰۳a-khosroshahi باشه تو راست میگی 🤦
Hamid
۱ خرداد ۱۴۰۳سلام و عرض ادب. صرفا برای استحضار دوستان، پروتون یادگار ماهاتیر محمد، نخست وزیر دوست داشتنی مالزی، برای داشتن رویای خودرو سازی بومی بود. در چند سال گذشته نتوانست در بازار آزاد مالزی درخشان ظاهر شود، نهایتا مالزیایی ها این خودرو ساز را به چینی ها واگذار کردند و الان در تملک برند جیلی است و محصولات این برند را با نشان تجاری دیگری با ظاهر کمی متفاوت با نام پروتون تولید و در این کشور به فروش می رساند.
Taha Ayoobi
۱ خرداد ۱۴۰۳از ایمپین خیلی خوشم میاد، قیافه اش خیلی باحاله.
حمید
۲ خرداد ۱۴۰۳من سال ۸۶صفرشو گرفتم.تا الان به لطف خدا غیرازمواردمصرفی چیزی عوض نکردم
واقعا ماشین خوب وبی دردسریه
من مشهدهستم اینجا مشکل تعمیروقطعات ندارم.به فرض یک قطعه ایی نباشه ۲۴ساعته ازتهران ارسال میشه..جالبه توایران ماشینهای ایران خودرو وسایپا هم خیلی ازقطعاتش نیست..پس معظل قطعات واسه بیشترماشینها هست
بزرگمهر
۲ خرداد ۱۴۰۳من 17 ساله ویرا دارم نزدیک 400000 تا کار کرده به خدا نزدیک 5بار دیسک و صفحه و تسمه تایم تعویض کردم سه باز لنت و روغن ها هم به موقع. تا الان تعمیرگاه نرفتم برای تعمیر. همین الان هم میتونم شاهین و دنا بخرم اما واقعا دلم نمیاد وقتی میبینم همسایه هامون خریدن و هر روز یه مشکل دارن. زیر ماشینهای صفرشون پر روغنه. هنوز یه چکه روغن نداده ماشین من. موتور میتسوبیشی لنسر هست دقیقا و بدون تغییر اگر تمییز گیر اوردید شک نکنید.
Anti Tesla
۲ خرداد ۱۴۰۳بابام دهه ۷۰ و۸۰ در زاگرس خودرو کار می کرد.
a-khosroshahi
۲ خرداد ۱۴۰۳بستگی داره پروتون های کارکرده رو با چی مقایسه کنید.
در مقام مقایسه با زانتیا کارکرده، باید گفت از بعضی جهات خودروی بهتری هست. در مقام مقایسه با خودروهای ایرانی هم رده مثل پارس و سورن قطعا از هر نظر به جز فراوانی قطعات یدکی امتیاز بیشتری دارد…
خودروهای مالزیایی ایراداتی دارند ولی با بودجه حدود ۴۰۰ میلیون، خرید یک جنتو دنده ایی به مراتب انتخاب بهتری است نسبت به مثلا یک زانتیا کارکرده یا پارس کارکرده. ولی احتیاج به مراقبت و نگهداری دائمی دارد و دردسرهای خاص خودش رو هم داره.
رضا
۲ خرداد ۱۴۰۳سلام من خودم ویرادارم441100تاکار کرده از سواریش کیف میکنی مشهد قطعات وتعمیر کارش هست حیف که تولید نشد الان دنبال کم کارشم گیر نمیاد
اسد
۳ خرداد ۱۴۰۳سلام
من 18سال ویرا دارم.بسیار کمدرد سر و کم استهلاک و نرم.از نظر لازم هم در تهران اصلاً مشکلی ندارم
توی این 18سال هیچمورد و نقص فنی نداشت و فقط لوازم مصرفی تعویض شد
هر کس ویرا داشته به هیچعنوان دنبال ماشین چینی و ایرانی نرفته و نمیره
Mazda
۳ خرداد ۱۴۰۳میدونم شاید سوال عجیبی باشه ولی قطعاتش گیر میاد اصلا؟
من پشتش نشستم تا حالا و همه چی این ماشین از صندلیش بگیر تا سرعتش خیلی برام جالب بوده
پینات
۶ خرداد ۱۴۰۳اونهایی که مخالف جنتو هستند مطمن هستم اصلا جنتو سوار نشدند،از وقتی دارمش دیگه هوس ماشینهای ساخت داخل و نمیکنم،هم لوازم یدکی داره هم تعمیرگاه فراوان در تهران،یه کم بیشتر تحقیق کنید
Amat
۶ خرداد ۱۴۰۳سال ۸۶ ویرا ثبت نام کردم ۸۷ تحویل گرفتم، از اونموقع تا الان دست خودمه، از مشخصاتش اینه؛ سواری نرم، استهلاک پایین، کیفیت رنگ بدنه هنوز با روز اولش فرقی نکرده، قطعات فنی بسیار باکیفیت(سه گل میتسوبیشی)، شتاب خوب، مصرف معمولی و هندلینگ عالی. شاید باورتون نشه جلوبندی ماشین دست نخورده هنوز، موتور پلمپه هنوز، فقط سه بار صفحه کلاچ و لوازم مصرفی عوض کردم. اگه تمیزشو پیدا کردین تو خریدش شک نکنین، این ماشینه یه عمره، اسما مالزیه ولی کلا طراحی و متریال ژاپنیه، پیدا کردن قطعاتشم تو ایران سخت نیست. اینم خدمت دوستان کم اطلاع بگم کارخونه زاگرس خودرو رو احمدینژاد بدلایل سیاسی قبرشو کند نه اینکه محصولاتش خوب نباشن. شرکت زاگرس خودرو سال ۸۸ اسپانسر یکی از کاندیداهای مخالف احمدینژاد شده بود که ایشان بعد از پیروزی در انتخابات دخل زاگرس خودرو رو با همکاری سایپا و ایران خودرو آورد و یکی از بهترین محصولاتی که مردم ازش استفاده میکردند رو از دسترس مردم خارج کرد. در آخر اینکه دهه هفتاد به مسابقه رالی تو ایران برگزار میشه که پروتون مقام اول رو میاره و خیلی سرو صدا با کرد و باعث شد فروش زانتیا که اونموقع خیلی تو بورس بود بره تو حاشیه و زنک خطر رو برای سایپا و ایران خودرو بصدا درآورد که بعدا با همکاری احمدی نژاد تو زمین زدن زاگرس خودرو سنگ تموم گذاشتن
ایمان
۷ خرداد ۱۴۰۳سلام دوست عزیز، کیفیت ایمپین از بقیه به شدت بالاتره و هندلینگ و سواری و استهلاک کمتری داره و قطعات هم فراوان هست و به راحتی گیر میاد، من هر سه مدل رو که زیر 50 تا کار بودن داشتم و تجربه ای که با سواری ایمپین توی هر مدل جاده ای داشتم با جنتو و ویرا قابل مقایسه نیس، الانم یه ایمپین تمام فابریک و در حد خشک مدل 2008 با 50 تا کارکرد دارم
بهداد
۸ مرداد ۱۴۰۳نمی فروشی ،من خریدارم