مسابقات

تغییرات ماشین‌های مسابقات رالی قهرمانی جهان ۲۰۱۷

برای هواداران مسابقات رالی حرفه‌ای، هیولاهای افسانه‌ای دوران خطرناک «گروه B» در دهه ۱۹۸۰ میلادی، روزهای اوج مسابقات اتومبیلرانی رالی محسوب می‌شوند. این خودروهای عظیم‌الجثه با ظاهر خشن و توربوهای مهیب خود، دارای حداقل قدرتی برابر ۵۰۰ اسب‌بخار بودند. ولی در همین حال، با هر تصادف این خودروهای سریع و تهدید جان رانندگان و تماشاگران، مقررات سختگیرانه روز به روز بیشتر شد و در نتیجه، چیزی که امروز در مسابقات رالی قهرمانی جهان می‌بینیم، خودروهایی هستند که با قدرتی برابر ۳۱۵ اسب‌بخار، قرابت زیادی با نمونه کارخانه‌ای خود دارند. امّا این شرایط به زودی تغییر می‌کند و مطابق قوانین جدید شورای جهانی موتور اسپورت، اخیراً راه برای حضور خودروهای وحشی و قدرتمند در فصل ۲۰۱۷، بیش از پیش باز شده است.

2017 FIA WRC Rally car concept
۲۰۱۷ FIA WRC Rally car concept
برای فصل ۲۰۱۷، خودروهای WRC اجازه دارند تا از پکیج‌های گران‌قیمت‌تر آئرودینامیک شامل اسپویلر عقب بسیار بزرگتر، پیش‌آمدگی بزرگتر در جلو و عقب و افزایش کلی طول خودرو به حداکثر ۳۸۹۹ میلی‌متر استفاده کنند. همچنین حداکثر عرض بدنه مجاز در عقب به اندازه ۵۳ میلی‌متر افزایش یافته و با توجه به استفاده از باکس فلیر بزرگ بر روی چرخ‌‌ها، عرض کلی خودرو تا ۱۸۵۴ میلی‌متر قابل‌گسترش است.

citroen-wrc
مهمتر از همه، موتورهای توربوی ۱/۶ لیتری چهار سیلندر ارتقا یافته‌اند و به لطف محدود‌کننده‌های کوچکتر توربو، قدرت آنها از ۳۱۵ به ۳۸۰ اسب‌بخار رسیده است. خودروهای WRC چابک‌تر نیز خواهند شد و به میزان ۲۵ کیلوگرم از حداقل وزن‌ آنها کاسته شده است. در همین حال، حداکثر فشار مجاز توربوها در همان مقدار ۳۶ psi باقی مانده است.

Sebastien Ogier (FR) / Julien Ingrassia (FR) - Volkswagen Polo WRC
امّا نتیجه این تغییر و تحولات؟ خودروهای WRC فصل ۲۰۱۷ سریعتر، عریض‌تر، خوش‌قیافه‌تر هستند و هیجان بیشتری برای تماشای آنها وجود خواهد داشت. همان‌طور که قهرمان مسابقات رالی، سباستین اوژیه (Sébastien Ogier) در یک نشست خبری می‌گوید:

این موضوع از جنبه نمایشی نیز مفید خواهد بود؛ چرا که قدرت اضافی مطمئناً می‌تواند موجب تماشایی‌تر شدن رانندگی برای تماشاگران شود. بدنه عریض‌تر نیز می‌تواند ظاهر نسبتاً تهاجمی‌تری برای خودرو ایجاد کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۲۵ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (22 ديدگاه)

    احترام به تما شا چی ؟
    یا
    پول بیشتر؟

    1. M Power

      ۲۵ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (25 ديدگاه)

      ارجحیت پول بیشتر رو فقط توی دوتا کارخونه و توی چند تا نمایندگی رسمی توی دنیا میتونی ببینی وگرنه حتی همین چین هم که میگیم ماشیناش مزخرفه به مصرف کننده اهمیت بیشتری میده

  2. DODGE

    ۲۵ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (279 ديدگاه)

    البته این طبیعیه ،بالاخره تا سال 2017 یا بیشتر نه فقط ماشین های رالی بلکه هرنوع
    خودرویی نسبت به نسل های قبلش تکامل پیدا میکنه.

  3. AMIR

    ۲۵ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (107 ديدگاه)

    رالی فقط فرانسه
    پژو و سیتروئن

    1. farzad

      ۲۵ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (180 ديدگاه)

      فعلا که فولکس داره درو میکنه

  4. AHMADREZA

    ۲۵ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    رالی فقط فولکس

  5. mohsen

    ۲۵ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (53 ديدگاه)

    سلام
    کسی میدونه چرا -کن بلاک- توی این مسابقات شرکت نمیکنه؟؟

    1. احمد.ف

      ۲۶ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (447 ديدگاه)

      چند سری شرکت کرد ولی زیاد موفق نبود.

  6. رضا

    ۲۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    واقعا 315 و حتی 380 اسب بخار خیلی کمه
    من فکر میکردم خیلی قدرتشون بیشتر باشه
    کاش یکم آزادی عمل بیشتری به کمپانیها بدن تا مثل چندسال قبل خودروهای سدان هم میتونستن شرکت کنن نه فقط هاچبک ها

  7. american and japan

    ۲۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (96 ديدگاه)

    رالی فقط ژاپنی.میتسوبیشی و سوبارو…و دیگر سکوت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا