مسابقات

جزئیات جایزه‌بزرگ فرمول یک مکزیک 2017

همان‌گونه که از نام آن برمی‌آید، پیست Hermanos Rodriguez (پیست برادران رودریگز) شهر مکزیکوسیتی با نام برادران رودریگز عجین شده است. ریکاردو رودریگز در سال ۱۹۶۱ در زمانی که تنها ۱۹ سال داشت برای فراری رانندگی می‌کرد. او جرقه‌ی ساخت این پیست ۵ کیلومتری در شرق مکزیکوسیتی را زد. برادر کوچک‌تر پدرو نام داشت و اواخر دهه‌ی ۶۰ میلادی، پشتیبانی همه‌جانبه‌ی مالی را برای این پیست به ارمغان آورد.

اما داستان برادران رودریگز، یک تراژدی تمام‌عیار نیز بود. ریکاردو برنامه داشت تا در سال ۱۹۶۲، اولین گرندپری فرمول یک را به پیست بیاورد، اما این امر محقق نشد ولی آن‌ها توانستند میزبانی یک مسابقه خارج از مسابقات قهرمانی جهان را بگیرند. فراری در این مسابقه شرکت نکرد و ریکاردو رودریگز، با اتوموبیل لوتوس ۲۴ در این مسابقه شرکت کرد. اما در دور تعیین خط تصادف کرد و درگذشت.

طرفداران مکزیکی از داشتن قهرمان اتوموبیلرانی ناامید شده بودند. اما یک سال بعد آن‌ها پدرو برادر ریکاردو رودریگز را داشتند که در مسابقات بین‌المللی اتوموبیلرانی شرکت می‌کرد. او در سال ۱۹۶۳ در اولین گرندپری فرمول یک مکزیک، دومین استارت خود را سوار بر خودروی فرمول یک زد. او در میان ۱۰ نفر برتر قرار داشت تا این‌که مشکل در سیستم تعلیق، او را مجبور به کناره‌گیری از مسابقه کرد. جیم کلارک در آن مسابقه، از ابتدا تا انتها پیشتاز بود و درنهایت با اختلاف ۲ دقیقه به پیروزی رسید. از سال ۱۹۶۴، گرندپری مکزیک آخرین مسابقه‌ی فصل شد و به جذابیت آن بسیار افزوده شد. در ۱۹۶۴، سه نفر در مکزیک برای عنوان قهرمانی سال رقابت می‌کردند. درنهایت جان سورتیز انگلیسی اول شد و قهرمانی سال را به دست آورد و اولین کسی شد که تا آن تاریخ در هر دو مسابقات جایزه بزرگ موتورسواری و اتوموبیلرانی قهرمان جهان شده.

پدرو رودریگز نیز، در آن دوران که اتوموبیلرانی بازی خطرناک مرگ بود، در مسابقه‌ی ۲۰۰ مایلی نوریس‌رینگ آلمان تصادف کرد و همچون برادرش درگذشت.

فرمول یک در دهه‌ی ۷۰ میلادی روی خوشی به مکزیک نشان نداد و از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۶، مکزیکی‌ها هیچ گرندپری را میزبانی نکردند. در ۱۹۸۶ گرهارد برگر اسپرانگ اولین برد خود و اولین برد تیم بِنِتون را در فرمول یک به دست آورد. سال بعد نیگل مانسل به پیروزی رسید. سال ۹۲ نیز آخرین سال برگزاری فرمول یک در مکزیک بود و تا آن سال آلن پراست دو بار و آیرتون سنا یک بار موفق به پیروزی در مکزیک شدند.

مکزیک در سال ۲۰۱۵ به تقویم فرمول یک بازگشت. تأسیسات پیست با سرمایه‌گذاری دولت و بخش خصوصی ارتقا داده شدند و سطح پیست نیز بازسازی شد.

این پیست ۴۳۰۴ متری ۱۷ پیچ داشته و رانندگان برای دیدن پرچم شطرنجی پایان مسابقه باید ۷۱ بار این پیچ‌ها را طی کنند. رکورد پیست برادران رودریگز نیز در دستان نیکو روزبرگ است که در سال ۲۰۱۵ و با ثبت زمان ۱:۲۰.۵۳۱ به‌دست آمده است.

مسابقه مکزیک روز یک‌شنبه ساعت ۲۱:۳۰ برگزار خواهد شد. در پایان زمان‌بندی کامل این گرندپری را مشاهده می‌کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

Babak

دانش‌آموخته‌ی مهندسی مکانیک، عاشق خودرو، نویسنده و مترجم پدال

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. مهدی 911

    ۵ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (459 ديدگاه)

    دلیل اصلی برتری مرسدس در این فصل چیست رانندگان بزرگ بخصوص همیلتون = لایک قدرت و کیفیت مرسدس= دیس من خودم دیس میزنم

  2. محمد

    ۶ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (266 ديدگاه)

    ممنون بابت تاریخچه .خیلی مفید وعالی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا