در میانه دهه ۹۰ میلادی (اوایل دهه هفتاد شمسی) مالزی در شرف تغییر بزرگی بود. آنها قصد داشتند تا سال ۲۰۲۰، کشوری کاملاً صنعتی شوند و بهترین راه برای کسب این مهم، سرمایهگذاری در صنعت و تجارت خودرو بود. پتروناس که بزرگترین شرکت نفتی مالزی بود، در آن سالها سرمایهگذاری هنگفتی را در فرمول یک آغاز کرد و همچنین پروتون، خودروساز بومی مالزی همکاریهایی را با تیم لوتوس کلید زد.
آنها همچنین خواهان برگزاری مسابقه در مالزی نیز بودند، به همین خاطر تصمیم به ساخت پیست گرفتند، اما نه هر پیستی. آنها پیستی میخواستند که در امکانات و تکنولوژی، موجب حیرت و حسادت بقیه کشورهای جهان شود. درنهایت در ۱۹۹۹ آنها سپانگ را بهدست آوردند؛ پیستی که توسط طراح معروف پیست، هرمان تیلکه طراحی شد و یکی از تکنیکیترین پیستهای فرمول یک لقب گرفت.
سپانگ از مستقیمیهای طولانی و پیچهای تند تشکیلشده و به همین دلیل پیست بسیار پیچیدهای است، اما به لطف عرض زیاد، سبقتگیری در آن کار سختی نیست. البته مسابقه پیش رو، نوزدهمین و آخرین گرندپری مالزی است و از سال بعد، مالزی در تقویم این رقابتها نخواهد بود.
سپانگ با یک مستقیمی طولانی آغاز میشود که منطقه فعال شدن DRS نیز هست. برای رانندگان ضروری است که خروج خوبی از پیچ آخر داشته باشند تا بتوانند سریع شتاب گیری کنند، به حداکثر سرعتی که میتوانند برسند و از DRS بهره لازم را ببرند. در انتهای مستقیمی آغازین، پیچ ۱ وجود دارد. این پیچ طولانی و کمسرعت، با دنده ۲ طی میشود و اکثر رانندگان برای این پیچ دیر ترمز گیری را شروع میکنند و نمیتوانند پیچ را با سرعت و زاویه مناسب طی کنند. پیچ ۱ مستقیماً به پیچ ۲ منتهی میشود. پیچی تند و ۱۸۰ درجه که بهسرعت به سمت پایین تپه میپیچد. دو پیچ اول بسیار ناهموار هستند و این، انتقال قدرت را از اتوموبیل به پیست سختتر میکند و کار رانندگان را سختتر از پیش.
پیچ سوم راستگرد، صاف و باز است و به پیچ شماره ۴ منتهی میشود که در اصطلاح محلی بهعنوان Langkawi شناخته میشود؛ پیچی راستگرد که با دنده ۲ طی میشود. پیچهای ۵ و ۶ درواقع شیکِین(پیچ راست و چپ متوالی) باز و پرسرعتی را تشکیل دادهاند که به دلیل شتاب جانبی بالا، فشار زیادی به لاستیکها و همچنین به رانندهها وارد میکنند و در مالزی با نام Genting شناخته میشود. پیچهای ۷ و ۸، راستگرد هستند و با زاویه به نسبت تند هستند. رانندگان سعی میکنند Apex این دو پیچ را از دست ندهند، به همین جهت برآمدگیهای کنار آنها می تواند باعث به هم خوردن تعادل رانندگان شود.
پیچ ۹ نیز همانند پیچ ۲ بسیار تند است اما برخلاف آن، در مسیر سربالایی قرار دارد. پیچ باز ۱۰ به پیچ سرعت متوسط چالشبرانگیز ۱۱ منتهی میشود که نیازمند ترمز گیری و پیچیدن همزمان است. پیچهای ۱۲ و ۱۳ صاف و باز هستند و به خمیدگی Sunway Lagoon در پیچ چالشبرانگیز ۱۴ منتهی میشوند که همانند پیچ ۱۱، نیاز به ترمزگیریشدید و بازی با فرمان دارد و با دنده ۲ طی می شود. مستقیمی بعد از پیچ ۱۴ به آخرین پیچ یعنی پیچ ۱۵ منتهی شده و به لطف فعال شدن DRS، مکان خوبی برای سبقت گیری است. اما کارشناسان به رانندهها گوشزد کرده اند که سبقت خود را در انتهای مستقیمی اول و در ورود به پیچ ۱، از دست ندهد.
گرندپری مالزی همانند گرندپری سنگاپور در خاور دور برگزار میشود، اما یک مسابقه شبانه نیست. پس ساعت برگزاری آن شاید برای ما که در خاور میانه زندگی میکنیم خیلی مناسب نباشد. مسابقه ساعت ۱۵ به وقت محلی شروع میشود و در کشور عزیزمان ایران، ساعت ۱۰:۳۰ صبح یکشنبه شاهد این رقابت خواهیم بود. با توجه به ایام عزاداری محرم، تلاش میکنیم پوشش خوبی از این مسابقات داشته باشیم.
تصاویری از گذشته و حال پیست سپانگ
و نماهایی از تماشاگران فرمول ۱ در مالزی
Meysam..LaFerrari
۶ مهر ۱۳۹۶سپانگ یه پیست سرعت متوسطه با مجموعی از پیچ های کند و متوسط و سریع و البته باز که هم قدرت موتور توش ملاکه هم دون فورس و گریپ بالایی رو میطلبه و شکل پیست فرصت سبقت گیری زیادی رو ایجاد میکنه.
احتمالا تو تعیین خط مرسدس 0.2-0.3 ثانیه سریع تر خواهد بود اما تو مسابقه فراری بسیار نزدیک تر میشه و حتی میتونه سریع تر باشه.
نمیدونم فراری موتور جدیدش رو آورده برای این گراندپری یا نه ولی اگه نیاورده باشه موتوری که استفاده میکنه یه مقداری فرسوده شده.
Meysam..LaFerrari
۶ مهر ۱۳۹۶آره Qualifying Mode موتور مرسدس خیلی تاثیرگذاره ولی یه دلیل مهم دیگه اش هم بنظرم همیلتونه که واقعا تو تعیین خط فوق العاده ست.