مسابقات فرمول یک به همسایگی ایران رسیده و دور ششم آن در باکوی آذربایجان برگزار شد. تعیین خط با پرچم قرمز به علت تصادف استرول و جیوویناتزی درنهایت به چارلز لکلرک رسیده بود تا او دومین پول پوزیشن پیاپی خود را به دست آورد اما این بار هم همانند مسابقه قبلی، شانس چندانی با او یار نبود.
پشت سر لکلرک، همیلتون و ورشتاپن قرار داشتند. نبرد این دو در صدر جدول به مرحله بسیار داغی رسیده و برای نخستین بار، ورشتاپن از رقیب انگلیسی خود پیش افتاده بود. همین موضوع در بین دو تیم مرسدس و ردبول نیز اتفاق افتاد و پس از سالها یکهتازی مرسدس، ردبول توانسته بود تاج پادشاهی را از سر این تیم بردارد.
استارت مسابقه بدون تغییر خاصی در رده تیمها زده شد اما خیلی زود همیلتون و سپس ورشتاپن با سبقت از لکلرک، قدرت خودروهای خود را به رخ کشیدند. همیلتون میتوانست با حفظ پیشتازی در این مسابقه، رده از دست رفته خود در جدول را نیز پس بگیرد اما داستان به همین نحو ادامه نیافت. با اولین پیتاستاپ همیلتون، هر دو راننده ردبول در جلوی او قرار گرفتند. دلیل این امر، زمان ۴.۶ ثانیهای پیت استاپ همیلتون دربرابر تایم فوقالعاده ۱.۹ ثانیهای ورشتاپن بود. مدیریت همیلتون توسط پرز و عدم توان همیلتون در عبور از او هم باعث باز شدن فاصله زیادی بین او و راننده اول مسابقه شد.
به نظر میرسید که خودروهای مرسدس در این مسابقه از سرعت کافی برخوردار نیستند. عملکرد بوتاس حتی بسیار فاجعهبار بود و بهراحتی از خودروهای ضعیفتر نیز جا میماند.
اما کابوس و فاجعه برای ردبول و ورشتاپن در دور ۴۷ اتفاق افتاد. او که تنها ۴ دور به پیروزی در این مسابقه نیاز داشت، با سر خوردن روی پیست بر اثر ترکیدن تایر و از دست دادن کنترل خودرو، به دیواره پیست برخورد کرد و از دور مسابقه خارج شد.
این حادثه باعث نمایش پرچم قرمز در دور ۴۹ در مسابقه شد و خودروها همگی به پیت لین هدایت شدند. تقریباً بعد از ۲۰ دقیقه توقف مسابقه، خودروها دوباره به خط استارت هدایت شدند. در این هنگام انتظار میرفت تا همیلتون رقابتی سخت برای کسب قهرمانی مسابقه و بازگرداندن تاج پادشاهی فصل برای خود داشته باشد.
اما اتفاقات دراماتیک مسابقه حتی در دور آخر هم ادامه یافت و این بار باوجود سبقت اولیه همیلتون، او در پیچ اول با قفل شدن ترمز از مسیر خارج شد و به رده آخر مسابقه سقوط کرد. بدین ترتیب بدشانسی و کابوس برای همیلتون نیز تکرار شد.
بدین ترتیب پادشاهی مکس در این مسابقات باوجود از دست دادن کابوس وار مسابقه با توجه به عملکرد رقیبش همچنان دوام یافت.
سرجیو پرز هم با رانندگی کم نقص و جسورانه خود توانست قهرمان مسابقه باکو باشد. چیزی که شاید خود او هم تصورش را نمیکرد. این نخستین پیروزی چکو برای ردبول و دومین پیروزی او در فرمول یک است.
سباستین فتل هم آقای خوشبخت این مسابقه بود. او برای نخستین بار از سال ۲۰۱۹ تاکنون توانست چند دور حتی پیشتاز مسابقه باشد. لنس استرول، همتیمی او هم با برخورد به دیواره پیست از مسابقه خارج شد و درنهایت نیز فتل توانست سکوی دومی را از آن خود کند. فتل توسط تماشاگران هم بهعنوان راننده برتر این مسابقه انتخاب شد.
پیر گسلی هم سکوی باارزش سومی را از آن خود کرد و لکلرک توانست امتیازات رتبه چهارمی را به دست آورد.
برخلاف فتل، بوتاس را باید آقای ناامیدی در این مسابقه نام داد. او حتی از کسب حداقل امتیاز برای مرسدس هم بازماند.
هرچند جنگ لفظی مدیران ردبول با مرسدس در هفته گذشته به اوج رسیده بود اما نمیتوان حتی این مسابقه را بهعنوان تحقیر و شکست نهایی تیم مرسدس دانست و باید در پیستهای پرسرعتتر بعدی و ادامه مسابقات، شاهد رقابت جذابتر این دو تیم بمانیم.
[دانلود ویدئو]
BenzSLR
۱۶ خرداد ۱۴۰۰خوب دیگه برد برا ردبول بسه بنز دیگه رحم نکن!
Iman99
۱۶ خرداد ۱۴۰۰این برد ردبول و برد قبلی تو پیست ها بیشتر به دلیل قوانین امسال که به ضرر مرسدس بوده اتفاق افتاد اگه توجه کرده باشید تو همین پیست مرسدس در سکتور ۳ پیست به وضوح سریعتر بود تو دور تعیین خط هم که خودم دیدم همینطور بود ولی تو پیچ ها مثل سکتور ۱ و ۲ مشکل داشت با اینکه مرسدس بهترین و قوی ترین موتور رو داره ولی قوانین امسال به سود بعضی تیم ها شد یه نکته دیگه هم من توجه کردم ورشتپن خیلی به ماشین فشار میاورد برای حفظ جایگاه که همین نکته باعث شد که تو دور های آخر لاستیکش پنچر شه و به دیواره برخورد کنه این چیزی که بود که همیلتون میدونست و مدیریت لاستیک رو انجام میداد در آخر هم که همیلتون پیش افتاد لاستیکش قفل کرد و مقام اول رو دودستی تقدیم پرز کرد. لکرک هم بیچاره لیاقت سکو رو داشت که با بد شانسی مواجه شد.
akrh78
۱۷ خرداد ۱۴۰۰هیچ اشتباهی از طرف مکس و قبل از اون استرول نبود مشکل کامل از تایر پیرلی بود
ردبول میگه قبل از ترکیدن لاستیک حتی یه هشدار هم دریافت نکردیم نه لرزش نه تغییر فشار نه هیچی
شما برو به همیلتون بگو موقع ری استارت بالانس ترمزش رو درست کنه که اونطوری نره تو ران اف 😁
محمد امین
۱۷ خرداد ۱۴۰۰همیلتون خیلی توب استارت زد ، مشکل از اون نبود ،اگر دقت میکردید قبل از شروع ترمز ها دود میکردن
Reza
۱۷ خرداد ۱۴۰۰باکو رو ببین تورو خدا، حالم داره از کشور خودم بهم میخوره
Farzad
۱۶ خرداد ۱۴۰۰عجب شهریه این باکو عجب پیست خیابانی زیبایی ولی از اونطرف آدم خوابش میگرفت با صدای گزارشگر شبکه ورزش 🙂
عجیب و غریب ترین مسابقه فصل بود .
تبریک به چکو که عالی بود دمش گرم .
فراری ها افتضاح ( چه وضعشه ؟ )
مکلارن ها افتضاح
اسطوره ( فتل ) فوق العاده 👌 تبریک . ( البته فک نکنم تو پدال طرفدار داشته باشه )
بوتاس که کلا هواخوری به درد فرمول ۳ هم نمیخوره تیم مرسدس یه خداحافظی خوشگل بهش بدهکاره 😂
GT
۱۶ خرداد ۱۴۰۰آره واقعا مرسدس به یه راننده جسورتر از بوتاس نیاز داره، بوتاس از خودش هیچ عکس العملی نشون نمیده
محمد امین
۱۶ خرداد ۱۴۰۰من کاری به این ریس ندارم ، ولی آدم هارو به خاطر یه اشتباه نباید سنجید ، بوتاس کارنامه ی خیلی قوی داره ک نایب قهرمان هم شده و پل و سکو ی زیادی داره، و قطعا از بهترین های فرمول یک هست ، کلا مشکل از مرسدس بود نه از بوتاس ، بوتاس اگر شرایطش فراهم باشه ، ۱۰ برابر مکس و دیگران که اسم نمیبرم تجربه و رانندگی داره
Philipp
۱۷ خرداد ۱۴۰۰استون مارتین موتورهای بنز رو استفاده می کنه
و فتل الان با موتور بنز دوم شد
ولی با موتور های فراری چیکار میکرد؟
اشکال از خود خود بوتاسه
akrh78
۱۷ خرداد ۱۴۰۰بوتاس توی 10 راننده برتر گرید هم نیست، تاریخ فرمول یک پیشکش
***
احمدرضا
۱۷ خرداد ۱۴۰۰ببخشیدا ولی با ماشین مرسدس اگه خودتم نخوای دیگه حداقل نایب قهرمان میشی
ببین چقد طرف باید ضعیف باشه که نتونه
Farzad
۱۶ خرداد ۱۴۰۰محمد امین جان ، سال های گذشته تیم مرسدس اصلا رقیبی نداشته ، ماشینش از همه تیم ها قوی تر بوده ، همیلتون همیشه به راحتی اول میشد بوتاس هم پشت سرش دوم ( هر چند که بعضی وقت ها همون دوم هم نمیشد ) ، امسال عملکرد ماشین ردبول با مرسدس برابر شده راننده واقعی اینجا باید خودشو نشون بده .
محمد امین
۱۶ خرداد ۱۴۰۰بله درسته که پارسال رقیب ها قوی نبودن ولی به هر حال بوتاس راننده ی خوبی هست ، مثل هر راننده ای یه دوزان افت داره ، شوماخر هم با اون عظمت یه دوران افتی داشت ، اما بهنظرم بهترین ماشین رو امسال ردبول داره، البته با اختلاف کم ، چونکه برتری رو معمولا در خط مستقیم به دست میاره
ولی من راننده ای رو بیشتر دوست دارم که در شرایط سخت خوب باشه ، مثل الونسو ، یا فتل ، و ….
Iman99
۱۶ خرداد ۱۴۰۰اشتباه میکنی اگه گراف ها و دیتیل های مسابقات رو دنبال کنی میبینی که تو سکتور هایی که مستقیمی داره مرسدس برتره این یعنی هنوز مرسدس بهترین و قویترین موتور رو داره تازه الان مرسدس واقعی رو نمیبینیم چون امسال تابلو بود که خواستن مرسدس رو با قوانین مهار کنن که مسابقات جذاب شه و همچنین صدای تیم های دیگه هم در اومده بود بابت اینکه مرسدس اختلاف زیادی با بقیه تیم ها داره چیزی که باعث شده ردبول شیر بشه قوانین امسال بوده که نه تنها به نفع ردبول شده بلکه از طرفی باعث کاهش عملکرد آئرودینامیکی مرسدس شه البته ورشتپن به نظرم جزء بهترین راننده هاست یکی دیگه هم کار تقلب مانند ردبول با بال انعطاف پذیر عقب بوده که همین کار هم ضریب درگ رو تو سرعت کاهش میده و کار موتور رو راحت میکنه همچنین خودروی ردبول از اول با ریک بالا ساخته شده و خودروی مرسدس با ریک پایینه که بخاطر همین قوانین هم تا آخر فصل نمیشه تغییرش داد که همین از نظر آئرودینامیک خیلی به نفع ردبول شد با این وجوددر شرایط برابر ردبول هنوز هم در حد مرسدس واقعی نیست.
محمد امین
۱۷ خرداد ۱۴۰۰فیلیپ عزیز ، عملکرد فراری سال ۲۰۲۰ خیلی بد بود و ماشین خوبی نداشتن تا فتل توانایی هاش رو نشون بده ، و سال ۲۰۲۱ بهتر شدن اما باز هم اون جایی که باید باشن نیستن
در سال ۲۰۱۸ فتل بافراری نایب قهرمان شد و افتخارات خوبی گیرش اومد و از سال ۲۰۱۰ تا الان فراری بیشتر از ۴۸۰۰ امتیاز گرفته که اون رو باز هم بعد از مرسدس در رتبه ی ۲ قرار میده و به نظرم من مشکل اساسی از موتور و مهمتر اینکه استراتژی هست ،چون به وضوح مشخصه که فراری در تمرین های و تاین خط سریع تر از ریس هست
و به نظرم پیشرفت مک لارن در این دوسال خوب بوده ، چون در سال های قبل از ۲۰۱۹ به سختی به ۵۰ امتیاز در کل مسابقه میرسیدن و در جدول سازندگان جزو تیم های آخر بودن ، اما الان خیلی بهتر شده و به تیم ۴ رسیدن و اگر ریکاردو خودش رو پیدا کنه بهتر هم میشه
rezars pc
۱۷ خرداد ۱۴۰۰برابر نشده ردبول مثل همیشه با قوانین چرتو پرت و من در آوردی یقه مرسدسو چسبیده حالا سفتر
TAHA MALEK
۱۶ خرداد ۱۴۰۰واقعا ریکاردو رو باید بیارن مرسدس ریکاردو موقعی که تو ردبول بود استعدادشو نشون داد ولی بد شانسی اورد و تیم های بدی نصیبش شد اگه بیاد مرسدس عالی میشه
Farzad
۱۷ خرداد ۱۴۰۰ریکاردو فعلا با تیمش قرارداد داره .
گزینه احتمالی توتو ولف برای جانشینی بوتاس ، راسل هست ، البته قرارداد همیلتون هم این فصل تمومه و معلوم نیست قراردادش رو تمدید کنن یا نه .
احمدرضا
۱۷ خرداد ۱۴۰۰بوتاس خوبه اتفاقا
کسی نمیگه بده
اما سطحش فرمول یک نیست
akrh78
۱۷ خرداد ۱۴۰۰اینجا خیلی طرفدار فرمول یک نیست
اونایی هم که هستن اکثرا فن بوی مرسدس و همیلتون هستن چون زیاد اسمش رو توی اخبار ورزشی شنیدن این سالها
♥🇩🇪☝️🏆 🏆 🏆 🏆
محمد امین
۱۶ خرداد ۱۴۰۰انتظار بیشتری از فراری داشتم در تمرین ها سریع تر بودن ، به نظرم استراتژی خوب نبود و تنها کار مثبت این بود که از رده ی ۴ به رده ی سوم رفتن
و بهترین اتفاق این مسابقه سب بود که پودیوم گرفت
و اینکه مکس و همیلتون بسیار بدشانسی آوردن
Amirreza
۱۶ خرداد ۱۴۰۰انتظار رتبه بهتری از لوییس داشتم ، خیلی حیف شد
Amirreza
۱۶ خرداد ۱۴۰۰و البته ورشتاپنم که کلا به فنا رفت
محمد امین
۱۶ خرداد ۱۴۰۰لوییس خوب بود ،اگر اون اتفاق نمی افتاد
Philipp
۱۷ خرداد ۱۴۰۰قبل شروع اون دو دور توتو ولف به همیلتون گفت که پشت سر پرز برون و به ماشین فشار نیار
ولی همیلتون گوش نکرد و اینجوری رفت توی باقالیا
محمد حسین
۱۶ خرداد ۱۴۰۰میخواستم گریه کنمممممممم :((((
چه قدر تلخ بود… چه قدر تلخ
اول به عنوان طرفدار مرسدس متاسفم برای همیلتون و کل تیم… بعدشم متاسفم برای وستپن
وااااااااای از این پیست
وااااااااای
دم شبکه ورزشم گرم با این گزارشگر انتخاب کردنش
mahan
۱۶ خرداد ۱۴۰۰چرا همیلتون اول نشد؟؟
همیلتون قبلا یکه تاز بود جدیدا یا به زور میبره یا دوم سوم میشه
GT
۱۶ خرداد ۱۴۰۰چون بد شانسی میاره، فقط دلیلش همینه
akrh78
۱۷ خرداد ۱۴۰۰چون عیار راننده تو روزای سخت مشخص میشه نه اینکه ماشینت یه ثانیه سریعتر باشه پیچ 1 رو بگیری بری
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۶ خرداد ۱۴۰۰چه عجب همیلتون برنده نشد! ماشاالله تا اسم فرمول یک میاد یاد همیلتون می افتم!
ایکاش میشد توی ایرانم برگزار میشد….
محمد رستمی نژاد
۱۶ خرداد ۱۴۰۰😂😂😂 ، توی ایران!
Farzad
۱۷ خرداد ۱۴۰۰چرا کامنت نامربوط میزاری ؟
این پست مربوط به فرمول یک هست ، تو میای از چینی ها میگی ؟؟؟!!!
Navid_bivaN
۱۶ خرداد ۱۴۰۰چه عجب. فرمولا وان از یکنواختی در اومد.
عشق ب ام و
۱۷ خرداد ۱۴۰۰هیچ وقت فرمولا وان و اخبارش برام جذابیتی نداشتن و ندارن و نخواهندداشت !
محمد امین
۱۷ خرداد ۱۴۰۰یه بار شروع کنید اخبار هارو چک کنید و مسابقات راببینید، حتما خیلی خوشتون میاد ، منم همینطور با فورمول یک آشنا شدم ، و الان معتاد بهش شدم 😄
Behi
۱۷ خرداد ۱۴۰۰عجب پیستی
عجب شهری
اف ۱ باکو همیشه پرحادثه و جذاب و عجیب بوده
akrh78
۱۷ خرداد ۱۴۰۰“سباستین فتل هم آقای شانس در این مسابقه بود.”
عجب 🤔🤔😏
دو مسابقس داره راننده برتر میشه، مسابقه رو عالی مدیریت میکنه، پاشو یه میلیمتر خطا نزاشته، مجریای انگلیسی اسکای اسپورت کفشون بریده، همه دارن تحسینش میکنن
اما توی پدال بهش میگن اقای شانس 👏👏👏 دمت گرم آقای سردبیر
سردبیر
۱۷ خرداد ۱۴۰۰درود. این موارد که شکی نیست و راننده مورد علاقه من هم هست. از جهت گرفتن سکو گفتم چون سه راننده جلوتر از اون کارشون خراب شد و با ناباوری به سکو رسید.
akrh78
۱۷ خرداد ۱۴۰۰اگه اینطوریه که بقیه راننده های پایین تر از فتل هم خوش شانسی آوردن
آیا اشتباه همیلتون از خوش شانسی فتله؟ آیا اینکه فراری ریس پیس نداره خوش شانسی فتله؟
چرا نمینویسین مدیریت لاستیکش بی نقص بود و مزد رانندگی بی نقصص رو گرفت؟
نظرتون چیه در مورد اینکه فتل توی استارت 2 رده گرفت، توی ری استارت هم 2 رده گرفت (بعد از تصادف استرول)، لاستیکش رو مدیریت کرد و استینت اول رو طولانی کرد و یوکی سونودا رو اورکات کرد، در کل مسابقه مشابه ردبولا تایم میزد (حتی با سافت کهنه در مقابل هارد نو) و در اکثر دور ها دومین یا سومین راننده سریع پیست بود
محمد مختاری آذر
۱۷ خرداد ۱۴۰۰پرز واقعا خیلی پیشرفت کرده عالی هست