پیست ۵.۸ کیلومتری سوزوکای ژاپن در حالی پذیرای دور پانزدهم مسابقات جایزه بزرگ فرمول یک ۲۰۱۴ بود که بارش باران این مسابقه را تحت تأثیر قرار داده بود. عدم تصمیمگیری صحیح برای توقف مسابقه در شرایط تشدید بارش هم نهایتاً منجر به حادثه ای برای ژول بیانکی راننده فرانسوی تیم ماروسیا شد و این راننده در دور چهل و سوم با آسیب شدید سر و بیهوشی روانه بیمارستان شد تا تحت عمل جراحی قرار گیرد. این حادثه باعث نیمهتمام ماندن مسابقه شد و پیشتازان به همان شیوه و رده ای که قرار داشتند، امتیاز کسب نمودند.
طبق معمول و انتظار، تیم قدرتمند مرسدس بنز باز هم رتبههای اول و دوم را از آن خود کردند. سباستین فتل هم در جای سوم قرار گرفت. در حالی که گفته میشود وی بعد از سه دوره قهرمانی پیاپی با تیم ردبول و در پی افت فصل اخیر این تیم، با پیشنهادی اغواکننده بهسوی تیم فراری میرود و جای فرناندو آلونسوی ۳۴ ساله را که احتمالاً قصد بازنشستگی دارد، میگیرد.
باران شاید باعث مشکل فنی در فراری آلونسو نیز شده باشد که او را از دور مسابقه خارج کرد. خبر خوب اینکه بعد از جراحی بیانکی، روند تنفس وی به حالت عادی برگشته اما هنوز بیهوش میباشد.
اما سؤالات بسیاری در زمینه اهمال FIA در روند برگزاری این مسابقه وجود دارد.
برای من جای تعجب داره چون تو اخبار شنیدم ژول بیانکی با ماشینی که برای کمک به یکی از راننده ها به پیست اومده بود تصادف کرده. می خواستم از دوستانی که مسابقات رو دنبال می کنن بپرسم این خبر واقعی است.
تا حالا ویدیو رسمی حین برخوردش جایی گذاشته نشده،جریانم از این قرار بود که وقتی تراک برای برداشتن اتومبیل سوتیل داخل محوطه پیست بود بیانکی علارغم احتزاز پرچم های زرد دوگانه و حضورماشین ایمنی با سرعتی بیش از حالت ایمن هنگام عبوراز پیچ مورد نظر خارج میشه و با تراک برخورد میکنه و به خاطر اختلاف ارتفاع ماشین ها از ناحیه سر بشدت آسیب میبینه
در یکی از پیچها آدرین سوتیل کنترل خودرو رو از دست میده و بع دیواره ایمن پیست برخورد میکنه و خودرو حمل کننده برای جابجایی اون وارد میشه تا خودرو سوتیل رو بیروت ببره ولی در این حین بیانکی با اون برخورد میکنه. البته بیانکی هم مانند سوتیل از پیست خارج شده و این اتفاق درون آسفالت روی نداده. نکته جالب عدم نشان دادن صحنه تصادف بود و فقط روایت اون در محافل گفته میشه. نکات مورد توجه هم این بود که با توجه به وضعیت هوا و پیش بینی ها fia میتونست مسابقه رو چند ساعت زودتر برگذار کنه یا در حین مسابقه که از دور 40 به بعد باران شدت گرفت پرچم قرمز بزنه یا خودرو ایمنی رو وارد پیست کنه یا اینکه تیم ها تایرهای آبی مخصوص باران شدید رو جایگزین تایرهای سبز میکردند که فقط برخی راننده ها این کار رو انجام دادند. به هر صورت اشتباهات در برگزاری این مسابقه بسیار زیاد بود و میتونستن امروز این رقابت رو برگذار کنند. با توجه به تقویم و گنجاندن بهترین ماه های سال که با تعطیلات همراهه به گراندپری های اروپایی و برگذاری سایر رقابتها در فصولی که شرایط جوی غیر قابل پیش بینی هست وقوع این اتفاقات هم یکی از دست پخت های تشکیلات فرمول یک هست. مسابقه بعدی که در روسیه هست به احتمال زیاد با توجه به پایین بودن دما مشکلاتی رو برای چسبندگی تایرها ایجاد خواهد کرد و وقوع حادثه در اونجا هم قابل پیش بینی هست.
متاسفانه مسابقه بعدی برخلاف معمول که دوهفته یکباره دقیقا همین هفتس و اگه مسابقه تاخیر یک روزه میخورد تیما مشکل حمل ونقل و ترابری پیدا میکردن
این شرایط از قبل از شروع گرندپری پیش بینی شده بود و چیز ناگهانی و خارج از برنامه ای نبود بهترین حالتش این بود مسابقه چند ساعت زودتر به وقت محلی شروع میشد که شرایط مساعد تر بود یا حتی صحبتش بود که شنبه بعد از تعیین خط که پیست خشک بود برگزار بشه که احتمال داشت آخرای مسابقه بخوره به تاریکی چون ژاپن شرق دور هست و هوا تواین فصل زود تاریک میشه
در هر صورت بارها تو شرایطی مثل این مسابقه انجام شده ومشکلی هم نبوده این اتفاق برمیگرده به تصمیمات اشتباه حین مسابقه که فکر نکردن بعد از تصادف سوتیل احتمال تصادف مجدد تو اون پیچی که پر از چاله آب هست و اطرافش ماشینای امدادی جمع شدن زیاده . باید همون موقع ماشین ایمنی میومد تو پیست که نیومد و متاسفانه خیلی دیر تصمیم گرفتن یعنی بعداز تصادف دوم که بیانکی بود وارد شد اگر همون لحظه بعد از تصادف اول به راننده ها اعلام میکردن ماشین ایمنی برای تصادف سوتیل داره میاد تو پیست و شرایط اون پیچ نرمال نیست هیچ وقت این اتفاق رخ نمیداد
قوانین جدید که باعث شد فراری و ردبول برعکس مرسدس نتونن خودشونو تطبیق بدن…
راننده هاشم سنی ازشون گذشته……راننده جوون ندارن…
و از همه مهمتر عدم تمرکز فراری روی فرمول1 مثل گذشته…الان بیشتر به فکر استفاده از تکنولوژی فرمول یک تو ماشیناشه تا توسعه خود فرمول 1 …
توی هر مسابقه خیلی ناشیانه دست به تغییرات میزنن انگار که یک روز قبل از مسابقه تصمیم گرفتن…ماشینشون همیشه احتیاج به تفییرات زیاد داره برای هر پیست و فرصتی هم پیدا نمیشه که تست کامل بشه دقیقا برعکس ماشینای مرسدس…
فراری چند سال بود که خیلی مغرورانه با F1 رفتار میکرد و همیشه هم از طرف مدیران FIA حمایت میشد و منبع اصلی درآمد بود ولی الان محبوبیتش مثل سابق نیست که بیشترش به خاطر رفتن شوماخر بود…ردبول هم تیمی نبود که بخاد طرفدار جذب کنه خیلی از مدم دیگه علاقشونو از دست دادن ولی الان با مرسدس و رقابت احتمالی فصل بعدش با هوندا و شاید هم بازگشت تویوتا و بی ام و وضعیت بهتر میشه حتی برای فراری!!!!
یادمه اکثر رانندگان عاشق این پیست بودن و همیشه از اون به عنوان بهترین مسابقه یاد میکردند و بعد از اون هم پیست های بلژیک و برزیل و تا حدودی موناکو مورد علاقه رانندگان بود. بنا بر ادعای برخی مدیران اگر مرسدس امسال نتیجه نمیگرفت به احتمال زیاد از فرمول یک کناره گیری میکرد و امسال به عنوان آخرین شانس در نظر گرفته شده بود که با کم کاری رقبا به خصوص موتور سازها و سایر عوامل موجب شد تا کماکان شاهد حضور این تیم برای فصول بعد هم باشیم.
اتفاق بسیار تلخی بود امیدوارم بتونه برگرده به زندگی چون دوباره رفته کما خیلی نااحت کنندس سرنوشت یه راننده آینده دار به اینجا ختم میشه به خاطر اشتباه برگزار کننده ها این فیلم لحظه تصادف هست که یکی از تماشاچیا گرفته :
در مورد آلونسو هم اولا 33 سالش هست و ثانیا قصد بازنشستگی نداره واتفاقا بیشتر از هرزمانی تشنه یه قهرمانی دیگس ضمناً خودش گفت امسال جزء بهترنی سالای دوران حرفه ایش بوده از نظر آمادگی ولی امسال ماشین بد فراری هم آلونسو رو عقب انداخته هم رایکونن رو . اگر این دونفر با این ماشین نتیجه نمیگیرین یعنی کس دیگه هم نمیتونه توفرمول یک و بدترین خبرم برای طرفدارای فراری اینکه آلونسو تیم رو برای فصل بعد ترک کرد واحتمال زیاد میره مک لارن
احمد جان وضعیت فراری احتمالا چن سال دیگه خوب میشه در مورد مرسدس هم باید بگم درسته این فصل یه فصل رویایی براش بود ولی من شخصا لذت نمیبرم چون هیچ رقیب درست و حسابی نداشت.اگه هوندا تیمشو بده شاید بشه رو یه رقابت نفسگیر حساب کرد
M Power///
۱۴ مهر ۱۳۹۳برای من جای تعجب داره چون تو اخبار شنیدم ژول بیانکی با ماشینی که برای کمک به یکی از راننده ها به پیست اومده بود تصادف کرده. می خواستم از دوستانی که مسابقات رو دنبال می کنن بپرسم این خبر واقعی است.
DRAGONBORN
۱۴ مهر ۱۳۹۳حیف که کشته نداشت.
خیلی دراماتیک میشد
ToRMoZ_DaSTi
۱۴ مهر ۱۳۹۳پدال رسیدگی کن
هر کسی با هر آواتاری با هر شخصیتی میاد اینجا
DRAGONBORN
۱۴ مهر ۱۳۹۳بعضی آواتارها جهت یافتن فضول و نخود هر آش استفاده میشن
ASTON MARTin
۱۴ مهر ۱۳۹۳ایول آواتار :)
ToRMoZ_DaSTi
۱۴ مهر ۱۳۹۳درستونا بخونید
خانوم معلم دعواتون میکنه هااااااااااااا
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۱۴ مهر ۱۳۹۳نیما میگم بهتره من و تو پیشگویی نکنیم…
من تو سنگاپور گفتم روزبرگ اول میشه استارت هم نزد
تو هم گفتی تو ژاپن آلونسو اول میشه طرف نابود شد :D
اصن یه کاری کنیم!!!
من میگم مسابقه بعد فتل اول میشه تو هم بگو ریکیاردو!!!!!!!!!!!!!تیمه کلن منهدم میشه :)
صادق
۱۴ مهر ۱۳۹۳خدایا، این فراری به کجا داره میره؟!!!
خیلی ناراحتم انصافا
فراری به یر از راننده به یه خونه تکونی بخش فنی هم نیاز داره
امیدوارم که قتل بتونه مث هم وطنش، شوماخر، فراری رو بار دیگه به صدر برسونه
در مورد آلونسو هم خیلی دلم میخواست یه حداقل یه فصل با فراری قهرمان میشد ولی خب نشد
بعید هم میدونم که آلونسو خدافظی کنه، خودش گفته که بلاخره باید قهرمان جهان بشه
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۱۴ مهر ۱۳۹۳آلونسو 2005 و 2006 قهرمان جهان شد صادق جان :D
صادق
۱۴ مهر ۱۳۹۳آره رضا جون، میدونم
منظورم یک بار دیگه هستش
توی مصاحبه با شبکه ی اسکای اینو گفته:
I want to win, to be World Champion
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۱۴ مهر ۱۳۹۳آخه دیگه سنی ازش گذشته خودش دیگه مثل گذشته نیست مخصوصا با این وضع ماشینای الآن فراری…
مگه بره تو تیمی مثل هوندا یا مرسدس…مرسدس رو حالا بعید میدونم ولی هوندا رو شاید!!!
e36
۱۴ مهر ۱۳۹۳پس فیلم تصادف کو؟؟؟
علی
۱۴ مهر ۱۳۹۳تا حالا ویدیو رسمی حین برخوردش جایی گذاشته نشده،جریانم از این قرار بود که وقتی تراک برای برداشتن اتومبیل سوتیل داخل محوطه پیست بود بیانکی علارغم احتزاز پرچم های زرد دوگانه و حضورماشین ایمنی با سرعتی بیش از حالت ایمن هنگام عبوراز پیچ مورد نظر خارج میشه و با تراک برخورد میکنه و به خاطر اختلاف ارتفاع ماشین ها از ناحیه سر بشدت آسیب میبینه
بهزاد
۱۴ مهر ۱۳۹۳در یکی از پیچها آدرین سوتیل کنترل خودرو رو از دست میده و بع دیواره ایمن پیست برخورد میکنه و خودرو حمل کننده برای جابجایی اون وارد میشه تا خودرو سوتیل رو بیروت ببره ولی در این حین بیانکی با اون برخورد میکنه. البته بیانکی هم مانند سوتیل از پیست خارج شده و این اتفاق درون آسفالت روی نداده.
نکته جالب عدم نشان دادن صحنه تصادف بود و فقط روایت اون در محافل گفته میشه.
نکات مورد توجه هم این بود که با توجه به وضعیت هوا و پیش بینی ها fia میتونست مسابقه رو چند ساعت زودتر برگذار کنه یا در حین مسابقه که از دور 40 به بعد باران شدت گرفت پرچم قرمز بزنه یا خودرو ایمنی رو وارد پیست کنه یا اینکه تیم ها تایرهای آبی مخصوص باران شدید رو جایگزین تایرهای سبز میکردند که فقط برخی راننده ها این کار رو انجام دادند.
به هر صورت اشتباهات در برگزاری این مسابقه بسیار زیاد بود و میتونستن امروز این رقابت رو برگذار کنند.
با توجه به تقویم و گنجاندن بهترین ماه های سال که با تعطیلات همراهه به گراندپری های اروپایی و برگذاری سایر رقابتها در فصولی که شرایط جوی غیر قابل پیش بینی هست وقوع این اتفاقات هم یکی از دست پخت های تشکیلات فرمول یک هست.
مسابقه بعدی که در روسیه هست به احتمال زیاد با توجه به پایین بودن دما مشکلاتی رو برای چسبندگی تایرها ایجاد خواهد کرد و وقوع حادثه در اونجا هم قابل پیش بینی هست.
enzo
۱۵ مهر ۱۳۹۳متاسفانه مسابقه بعدی برخلاف معمول که دوهفته یکباره دقیقا همین هفتس و اگه مسابقه تاخیر یک روزه میخورد تیما مشکل حمل ونقل و ترابری پیدا میکردن
این شرایط از قبل از شروع گرندپری پیش بینی شده بود و چیز ناگهانی و خارج از برنامه ای نبود بهترین حالتش این بود مسابقه چند ساعت زودتر به وقت محلی شروع میشد که شرایط مساعد تر بود یا حتی صحبتش بود که شنبه بعد از تعیین خط که پیست خشک بود برگزار بشه که احتمال داشت آخرای مسابقه بخوره به تاریکی چون ژاپن شرق دور هست و هوا تواین فصل زود تاریک میشه
در هر صورت بارها تو شرایطی مثل این مسابقه انجام شده ومشکلی هم نبوده این اتفاق برمیگرده به تصمیمات اشتباه حین مسابقه که فکر نکردن بعد از تصادف سوتیل احتمال تصادف مجدد تو اون پیچی که پر از چاله آب هست و اطرافش ماشینای امدادی جمع شدن زیاده . باید همون موقع ماشین ایمنی میومد تو پیست که نیومد و متاسفانه خیلی دیر تصمیم گرفتن یعنی بعداز تصادف دوم که بیانکی بود وارد شد اگر همون لحظه بعد از تصادف اول به راننده ها اعلام میکردن ماشین ایمنی برای تصادف سوتیل داره میاد تو پیست و شرایط اون پیچ نرمال نیست هیچ وقت این اتفاق رخ نمیداد
DRAGONBORN
۱۴ مهر ۱۳۹۳فرناندو آلونسو این فصل خیلی ناامید کننه رفتار کرد.
از فراری انتظار بیشتری میرفت
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۱۴ مهر ۱۳۹۳به خاطر ضعف فراریه نه آلونسو…همین راننده اگه بیاد مرسدس کولاک به پا میکنه…البته سنی هم ازش گذشته ولی نه در اون حد که………
علی
۱۴ مهر ۱۳۹۳دوستان به نظرتون دلیل افت فراری تومسابقات فورمول یک چی هست؟؟؟
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۱۴ مهر ۱۳۹۳قوانین جدید که باعث شد فراری و ردبول برعکس مرسدس نتونن خودشونو تطبیق بدن…
راننده هاشم سنی ازشون گذشته……راننده جوون ندارن…
و از همه مهمتر عدم تمرکز فراری روی فرمول1 مثل گذشته…الان بیشتر به فکر استفاده از تکنولوژی فرمول یک تو ماشیناشه تا توسعه خود فرمول 1 …
توی هر مسابقه خیلی ناشیانه دست به تغییرات میزنن انگار که یک روز قبل از مسابقه تصمیم گرفتن…ماشینشون همیشه احتیاج به تفییرات زیاد داره برای هر پیست و فرصتی هم پیدا نمیشه که تست کامل بشه دقیقا برعکس ماشینای مرسدس…
فراری چند سال بود که خیلی مغرورانه با F1 رفتار میکرد و همیشه هم از طرف مدیران FIA حمایت میشد و منبع اصلی درآمد بود ولی الان محبوبیتش مثل سابق نیست که بیشترش به خاطر رفتن شوماخر بود…ردبول هم تیمی نبود که بخاد طرفدار جذب کنه خیلی از مدم دیگه علاقشونو از دست دادن ولی الان با مرسدس و رقابت احتمالی فصل بعدش با هوندا و شاید هم بازگشت تویوتا و بی ام و وضعیت بهتر میشه حتی برای فراری!!!!
علی
۱۵ مهر ۱۳۹۳ممنون رضاجان.
DRAGONBORN
۱۴ مهر ۱۳۹۳موندن تو کف لافراری ار فرمول 1 بیخیال شدن
DRAGONBORN
۱۴ مهر ۱۳۹۳پدال یه کلیپ جدید برات فرستادم
باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
۱۴ مهر ۱۳۹۳بازم همیلتون و رزبرگ و دم تیم مرسدس گرم.
نیما جان اگه مطلبی برا سایت بفرستی معمولا” سردبیر تشکر میکنه.
اگه دیدی مشکلی هست تو ارسال مطالب با سردبیر در میون بذار.
ارادتمندم
ToRMoZ_DaSTi
۱۴ مهر ۱۳۹۳دلم برا اون پدال سابق تنگ شده
مصطفی
۱۴ مهر ۱۳۹۳و دوباره همیلتون و مردسدس…مرحبا!
محمد
۱۴ مهر ۱۳۹۳با سلام خدمت تحریریه سایت پدال.چرا دیگه اخبار مسابقات رالی wrc رو پوشش نمیدین؟؟؟با تشکر از مطالب بروزتون
4MATIC
۱۴ مهر ۱۳۹۳پیست فقط نورنبرگ المان واسه ژاپن زوده هنوز هنوزژاپن بایدپیش المان لنگ بندازه
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۱۴ مهر ۱۳۹۳4MATIC جان این پیست الان 50-40 ساله که داره تو این رقابتا استفاده میشه ;)
بهزاد
۱۵ مهر ۱۳۹۳یادمه اکثر رانندگان عاشق این پیست بودن و همیشه از اون به عنوان بهترین مسابقه یاد میکردند و بعد از اون هم پیست های بلژیک و برزیل و تا حدودی موناکو مورد علاقه رانندگان بود.
بنا بر ادعای برخی مدیران اگر مرسدس امسال نتیجه نمیگرفت به احتمال زیاد از فرمول یک کناره گیری میکرد و امسال به عنوان آخرین شانس در نظر گرفته شده بود که با کم کاری رقبا به خصوص موتور سازها و سایر عوامل موجب شد تا کماکان شاهد حضور این تیم برای فصول بعد هم باشیم.
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۱۵ مهر ۱۳۹۳دقیقا بهزاد جان برای فصل بعد پیست مکزیک هم هست
enzo
۱۵ مهر ۱۳۹۳اتفاق بسیار تلخی بود امیدوارم بتونه برگرده به زندگی چون دوباره رفته کما خیلی نااحت کنندس سرنوشت یه راننده آینده دار به اینجا ختم میشه به خاطر اشتباه برگزار کننده ها
این فیلم لحظه تصادف هست که یکی از تماشاچیا گرفته :
http://www.aparat.com/v/MHu1O/%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%81_%DA%98%D9%88%D9%84_%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86%DA%A9%DB%8C_%D8%AF%D8%B1_%DA%AF%D8%B1%D9%86%D8%AF%D9%BE%D8%B1%DB%8C_%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86_2014
در مورد آلونسو هم اولا 33 سالش هست و ثانیا قصد بازنشستگی نداره واتفاقا بیشتر از هرزمانی تشنه یه قهرمانی دیگس
ضمناً خودش گفت امسال جزء بهترنی سالای دوران حرفه ایش بوده از نظر آمادگی ولی امسال ماشین بد فراری هم آلونسو رو عقب انداخته هم رایکونن رو . اگر این دونفر با این ماشین نتیجه نمیگیرین یعنی کس دیگه هم نمیتونه توفرمول یک
و بدترین خبرم برای طرفدارای فراری اینکه آلونسو تیم رو برای فصل بعد ترک کرد واحتمال زیاد میره مک لارن
Ahmad..F12
۱۵ مهر ۱۳۹۳فراری و مرسدس عالی هستن
وضعیتی پیش اومده که نمیدونم خوشحال باشم یا ناراحت
من عاشق جفتشونم :(
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۱۵ مهر ۱۳۹۳احمد جان وضعیت فراری احتمالا چن سال دیگه خوب میشه
در مورد مرسدس هم باید بگم درسته این فصل یه فصل رویایی براش بود ولی من شخصا لذت نمیبرم چون هیچ رقیب درست و حسابی نداشت.اگه هوندا تیمشو بده شاید بشه رو یه رقابت نفسگیر حساب کرد
امیر صنوبری
۱۹ مهر ۱۳۹۳مجله فرمول یک رو نشون بدن خیلی چیزا مشخص میشه