آخرین مسابقه گرندپری این فصل مسابقات فرمول یک در مسافت ۳۰۵ کیلومتری پیست یاس مارینای ابوظبی امارات در حالی آغاز شد که پیش از آن قهرمان این فصل رانندگان و همچنین تیم قهرمان نیز قطعی شده بود. با این وجود رقابت اصلی برای تعیین نفر سوم رانندگان و همچنین نفر ششم همچنان در جریان بود. چارلز لکلرک که در مسابقه پیشین رتبه سومی خود را به مکس ورشتاپن تقدیم کرده بود در این مسابقه برای پس گرفتن این عنوان میجنگید. گسلی، ساینز و آلبون هم برای عنوان ششمی رقابت میکردند.
خط استارت با پیشتازی همیلتون و پشت سر او ورشتاپن و لکلرک شکل گرفته بود. لکلرک در همان ابتدا از رقیب خود سبقت گرفت تا نشان دهد در بازپسگیری رتبه خود جدی است. اولین مشکل برای فراریها مشکل تایرها بود که باعث پیتاستاپ زودهنگام هر دو خودروی فراری شد. لکلرک با این پیتاستاپ رتبه دوم خود را به مکس داد اما اوضاع برای فتل در پیتاستاپ بهخوبی پیش نرفت و طولانی شدن بیشازحد زمان تعویض چرخهای او باعث شد او به رتبه پنجم سقوط کند. فراری در پیتاستاپ عملکرد چندان مطلوبی نداشت درحالیکه ردبول این بار هم با ثبت زمان ۱.۹ ثانیهای غوغا کرد.
در دورهای پایانی حتی بوتاس نیز در حال نزدیک شدن به لکلرک بود تا رتبه سوم این مسابقه را نیز از چنگ او درآورد که زمان کافی برای این کار پیدا نکرد. همیلتون بدون دغدغه خاصی مسابقه را با قهرمانی به پایان برد و مکس ورشتاپن با فاصلهای درخور با نفر سوم، رتبه دومی این مسابقه و سومی این فصل را به نام خود زد. چارلز لکلرک در اولین فصل حضور خود در فراری، رتبهای قابل قبول به دست آورد. اما همتیمی او سباستین فتل احتمالاً هواداران خود را راضی نکرد.
سریعترین دور این مسابقه به والتری بوتاس تعلق یافت که البته سهمی از سکو کسب نکرد. نیکو هالکنبرگ هم به طرز عجیبی راننده برتر این مسابقه از دید تماشاچیان شد. رانندهای که در رتبه دوازدهم مسابقه را به پایان برد.
فراری در این مسابقه نتوانست عملکردی درخشان را به نمایش بگذارد اما جایگاه دوم تیمی خود را بعد از مرسدس تثبیت کرد. فراری در این فصل و بهجز چند مسابقهای که قدرتمندتر از انتظارها ظاهر شد، هنوز توان رقابت با مرسدس را نداشت. ردبول هم در نیمفصل دوم احیا شد و البته نداشتن راننده دوم قدر، به این تیم ضربه شدیدی وارد نمود. مرسدس این فصل را نیز با ثبات و اطمینان بالا پشت سر گذاشت و نشان داد رقبا باید برای رسیدن به این تیم، تلاشی دوچندان داشته باشند.
شاید برخی از قهرمانیهای متعدد و متوالی همیلتون و مرسدس کلافه شدهاند اما این دلیلی بر پوشاندن ضعفهای متنوع و مختلف آنها نیست. فراری ضعفهای تاکتیکی و فردی زیادی داشت و ردبول هم هنوز به ثبات لازم در بخش فنی و رانندگان نرسیده است. بدتر اینکه بهجز این سه تیم، سایر تیمها و رانندگان کاملاً در سطحی بسیار پایینتر قرار میگیرند که هیجان و رقابت را در این مسابقات تحت شعاع قرار داده است.
رده بندی رانندگان مسابقات فرمول یک (۲۰۲۰)
رتبه | نام راننده | ملیت | تیم | امتیاز |
---|---|---|---|---|
۱ | لوئیس همیلتون | بریتانیا | مرسدس | ۳۴۷ |
۲ | والتری بوتاس | فنلاند | مرسدس | ۲۲۳ |
۳ | مکس ورشتاپن | هلند | ردبول ریسینگ-هوندا | ۲۱۴ |
۴ | سرجیو پرز | مکزیک | ریسینگ پوینت | ۱۲۵ |
۵ | دنیل ریکاردو | استرالیا | رنو | ۱۱۹ |
۶ | کارلوس ساینز | اسپانیا | مکلارن-رنو | ۱۰۵ |
۷ | الکساندر آلبون | تایلند | ردبول ریسینگ-هوندا | ۱۰۵ |
۸ | چارلز لکلرک | موناکو | فراری | ۹۸ |
۹ | لندو نوریس | بریتانیا | مکلارن-رنو | ۹۷ |
۱۰ | پیر گسلی | فرانسه | آلفاتوری-هوندا | ۷۵ |
۱۱ | لنس استرول | کانادا | ریسینگ پوینت | ۷۵ |
۱۲ | استبان اکون | فرانسه | رنو | ۶۲ |
۱۳ | سباستین فتل | آلمان | فراری | ۳۳ |
۱۴ | دنیل کیات | روسیه | آلفاتوری-هوندا | ۳۲ |
۱۵ | نیکو هالکنبرگ | آلمان | ریسینگ پوینت (راننده ذخیره) | ۱۰ |
۱۶ | کیمی رایکونن | فنلاند | آلفارومئو | ۴ |
۱۷ | آنتونیو جیوویناتزی | ایتالیا | آلفا رومئو | ۴ |
۱۸ | جورج راسل | بریتانیا | ویلیامز-مرسدس | ۳ |
۱۹ | رومن گروژان | فرانسه | هاس-فراری | ۲ |
۲۰ | کوین مگنوسن | دانمارک | هاس-فراری | ۱ |
۲۱ | نیکولاس لطیفی | کانادا | ویلیامز-مرسدس | ۰ |
محمد
۱۰ آذر ۱۳۹۸یه فصل عالی برای مرسدس خیلی حال کردم تبریک به طرفداران.بوتاس هم تو این مسابقه ترکوند
ایمان
۱۰ آذر ۱۳۹۸ضعف های تاکتیکی و فردی کمر فراری رو شکست
اگه این ایرادات کمتر یا برطرف بشه رقابت خیلی تنگاتنگ و هیجانی تری رو شاهد خواهیم بود
و در آخر تبریک به هواداران مرسدس بنز بزرگ
Alireza
۱۰ آذر ۱۳۹۸من مشکلی با قهرمانی های مرسدس ندارم، مشکل من و شاید خیلیای دیگه همین تیم هایی هستن که اصلا انگار واسه مسابقه نیومدن فقط اومدن واسه تبلیغ.
کاش چندتاشون میومدن یِ تکونی به خودشون میدادن
car lover
۱۰ آذر ۱۳۹۸اگ بهم بگن اگه قرار باشه بخابی فردا صب بجا ی راننده فرمول یک ادامه حیات بدی قطعا اون ادم همیلتون نخواهد بود
احتمالا لکرک
نمیدونم چرا هنو نتونستم باهاش انس بگیرم
Infinite
۱۰ آذر ۱۳۹۸تبریک به طرفداران مرسدس و همیلتون. خوشبختانه مرسدس فصل کم نقصی رو پشت سر گذاشت و دوباره کلاس مهندسی و انسجام خودش رو به دیگران نشون داد.
به امید تکرار موفقیت در فصل آینده… :) تا اسفند ماه و شروع فصل 2020 دلمون برای مسابقات تنگ میشه…
علی
۱۰ آذر ۱۳۹۸دیدگاه…بهترینی لوئیس
Mohammadreza
۱۱ آذر ۱۳۹۸تغییرات پیشنهادی از نظر من برای مسلبقات فورمول1:
1- در مسابقات باید تاثیر راننده بیشتر بشه.
یعنی استراتژی رو خود راننده تعیین کنه.و فقط راننده بتونه ارتباط رادیویی رو وصل ویا برقرار کنه.
2-باید اجازه بدن مسابقات خشن و پر برخورد بشه.
یعنی داورها باید خیلی کم به ماجرا ورود کنن.
قانون مثل تفنگه یا باید به همه بدی یا به هیچکی ندی که در هردو حالت عدالت برقرارمیشه.
3-موقع تصادف وقت میلیوم ها تماشاچی برای خارج کردن ماشین ها هدر میره.
بنظرم اینجا هم مثل مسابقات لمانزباید لاشه خودروها رو فقط به کنار پیست بکشونن .اینظور هم اتلاف وقت کمتر میشه هم زیبایی بصری مسابقات رو افزایش میده و قطعا تبدیل به بکی از نمادهای فرمول1 خواهد شد.
Alireza
۱۱ آذر ۱۳۹۸داداش چرا باید خشن باشه،اینجوری باشه که خودش یِ عامل دافعه میشه واسش
درمورد safety car کاملا باهات موافقم خیلی رو مخه چند دور طول میکشه یه ماشینو ببرن بیرون خیلی طولش میدن
من اگه بخوام قانون اضافه کنم فقط اینو اضافه میکنم که هر راننده باید با همه ی ماشینا برونه تا مشخص شه تاثیر ماشین بیشتره یا راننده ها ، مثلا بعد مسابقه جای جورج راسل و همیلتونو عوض کنن ببینن همیلتون تو اون ماشین هم بهترین هست یا نه
Abbas.Lambo
۱۱ آذر ۱۳۹۸دم مرسدس،همیلتون،بوتاس که از بیستم به چهارم رسید(اصلا شانسی نبود) و مکس با اون سبقت زیباش از لکلرک و کسب عنوان سومی راننده ها گرم