هر آنچه باید از جایزهبزرگ مالزی بدانیم. از زمان برگزاری تا برندگان پیشین سپانگ، برترین کسبکنندگان پول پوزیشن و برترین صاحبان سکو، تمام آمارها و اطلاعات کلیدی سپانگ را برای شما گرد هم آوردهایم.
پیست بینالمللی سپانگ: پیست ناب تیلکه
سپانگ اولین پیستی بود که توسط طراح مشهور و آلمانی پیست، هرمان تیلکه طراحی شد. این پیست ترکیب بینظیری از پیچهای کمسرعت و سرعت متوسط دارد، اما مهمترین مسئله برای تیمها خنک نگهداشتن اتوموبیل است. دمای این فصل مالزی بهندرت از ۳۰ درجه سانتیگراد پایینتر میآید و این قضیه فشار بر سیستم خنککننده را افزایش میدهد. همچنین تیمها نگران بارش باران نیز هستند. بارانهای مالزی شدید است و سیلآسا. در سال ۲۰۰۹ مسابقه بعد از ۳۱ دور، به دلیل بارش باران و آب زیاد در پیست متوقف شد.
ممکن است این پیچ در نگاه اول یکی از پیچهای کلیدی به نظر نرسد، اما این پیچ تند راستگرد با احتمال کم فرمانی، نقش بسیار پررنگی در زدن یک دور سریع دارد. پیچ ۱۴ فشار زیادی به لاستیکهای بیرونی وارد میکند و مهم است که اتوموبیل از نقطه Apex عبور کرده و در مستقیمی پیش رو سرعت مناسبی داشته باشد. امکان استفاده از DRS نیز به اهمیت آن افزوده است. بعدازآن نیز مستقیمی دوم قرار دارد که رانندگان در آن بهسرعت حدود ۳۳۰ کیلومتر در ساعت میرسند و دومین منطقه فعال شدن DRS است.
فتل در فکر بالا بردن رکورد خود
هیچ رانندهای بیشتر از سباستین فتل مالزی را با پیروزی ترک نکرده است و حتی اگر فرناندو آلونسو که سه بار برنده مالزی شده در روز یکشنبه با موتور هوندا برنده شود!، این رکورد تغییری نخواهد کرد. و اگر فتل برای بار پنجم برنده مالزی شود، تنها رانندهای خواهد بود که بیش از یکچهارم مسابقات فرمول یک کوالالامپور را برنده شده است.
آیا ردبول دوباره پیروز خواهد شد؟
درست است که در سه سال گذشته مرسدس فرمانروای بیچونوچرای فرمول یک بوده، اما ژرمنها تنها گرندپری سال ۲۰۱۴ مالزی را با پیروزی پشت سر گذاشتهاند. در این سال همیلتون و روزبرگ، یکدوی مرسدس را در مالزی کامل کردند. اما رقیب آنها بیشترین پیروزی را در مالزی بهدست آورده، از اولین گرندپری مالزی که ادی ایروین در سال ۱۹۹۹ پیروز شد تا پیروزی سباستین فتل در ۲۰۱۵. مالزی در ۱۸ سال گذشته جولانگاه اسبهای سرخ ایتالیایی بوده.
اما ردبول را فراموش نکنید. جوخهی میلتون کِین، ۴ بار پیروزی سپانگ را از آن خود کردهاند. سال گذشته را به یاد بیاورید که ریکاردو و ورستپن در مالزی اول و دوم شدند.
آیا لوئیس به مایکل میرسد؟
اگر همیلتون برای پنجمین بار پول پوزیشن سپانگ را بهدست آورد، در کنار مایکل شوماخر افسانهای صاحب رکورد بیشترین پول پوزیشن سپانگ خواهد بود. تجربه گذشته نشان میدهد که احتمالاً فتل تنها شخصی است که میتواند باعث به ثمر نرسیدن این رکورد همیلتون شود. خط اول شروع گرندپری مالزی هیچگاه رانندگان ردبول را به خود ندیده است و کیمی رایکونن نیز تابهحال پول پوزیشن مالزی را بهدست نیاورده و بهترین شروع والتری بوتاس از جایگاه هشتم بوده که بهاحتمال بسیار زیاد، این جایگاه او در شروع گرندپری ۲۰۱۷ بهتر خواهد بود.
آیا کسی به فتل میرسد؟
لوئیس همیلتون حتی اگر تمام ۵۶ دور مسابقه یکشنبه را پیشتاز باشد، به رکورد ۱۷۵ دور پیشتازی سباستین فتل نخواهد رسید. اما تنها کسی که قادر است رکورد فتل را بشکند، فرناندو آلونسو است که شرایط او با موتور هوندا نیازی به توضیح ندارد. اما اگر به پایین جدول نگاهی کنیم خواهیم دید که احتمال افزایش رانندهای دیگر وجود دارد. به نظر شما آیا والتری بوتاس میتواند به این لیست افزوده شود؟
حرف حساب
از یکچیز مطمئنیم، هیچکس نمیخواهد سپانگ را از دست دهد. بسیاری از رانندگان سپانگ را جزء پیستهای موردعلاقه خود برشمردهاند و برخی همانند رومن گروژان به سپانگ علاقه وافری دارند.
استبان اکن در مورد این پیست گفته
متأسفم که این، آخرین مسابقه سپانگ خواهد بود؛ چون پیستی بسیار خوب است و دلتنگ آن میشوم.
آیا یکی از این سه نفر، برتر خواهد شد؟
احتمال دارد سپانگ را در حالی ترک کنیم که تنها یک نفر در صدر جدول سکو داران آن باشد و ازنظر تئوری احتمال دارد شرایط بهگونهای رقم بخورد که سه نفر باهم، عنوان داران برتر سپانگ باشند. دو حالت به شرط دوم میانجامد: اول اینکه فتل، آلونسو و همیلتون هر سه به روی سکو بروند و حالت دوم اینکه هیچکدام روی سکو نروند. اما شرایط پیش رو، امکان به وجود آمدن هر دو حالت را بسیار کم پیشبینی میکند. درحالیکه احتمال دارد همیلتون و فتل، هر دو برای ششمین بار پا روی سکوی سپانگ بگذارند.
تنها یک راننده مالزیایی تابهحال در سپانگ، درون اتوموبیل فرمول یک نشسته. این راننده الکس یونگ نام داشت و در سال ۲۰۰۲ گرندپری مالزی را از رده آخر و با اتوموبیل میناردی آغاز کرد. سپس در دور ۳۰ در اثر مشکل گیربکس از مسابقه کنار رفت. او در ۱۴ مسابقه فرمول یک شرکت کرد و بهترین نتیجه او کسب رده هفتم در استرالیا بود. فیروز فوزی دیگر راننده مالزیایی بود که در سال ۲۰۱۰، ۵ بار در تمرینات فرمول یک تیم لوتوس شرکت کرد اما هیچوقت در یک مسابقه رسمی فرمول یک شرکت نکرد.
تفاوت زمانی ۴ونیمساعته ما با مالزی، باعث شده شاهد اولین مسابقه صبح در سال ۲۰۱۷ باشیم. بااینکه در ایام عزاداری سیدالشهدا در دهه اول محرم قرار داریم، ضمن عرض تسلیت، تلاش میکنیم پوشش خوبی از این مسابقات داشته باشیم.
ممنون از همراهی گرم شما همراهان همیشگی پدال
منبع: وبسایت رسمی فرمول ۱
Mohammadreza
۷ مهر ۱۳۹۶بنظرم هوندا با این موتوراش فقط داره به اعتبار و شخصیت خودش ضربه میزنه
خیلی بهتره موتور نزنه تا اینکه دستمایه کنایه این و اون قرار بگیره
سهند
۸ مهر ۱۳۹۶موتور نزنه یا موتور نسازه؟؟؟؟!!!