آموزشمسابقات

چگونه یک راننده حرفه‌ای مسابقات شویم

متخصصین و خوره‌های فراوانی در دنیای اتومبیل حضور دارند؛ کسانی که شب و روزشان را با اطلاعات در مورد خودروهای دنیا سپری می‌کنند. برخی به رشته مکانیک روی می‌آورند و برخی مشترک مجلات خودرویی می‌شوند. برخی نیز به نمایشگاه‌های اتومبیلی که در نزدیکی محل زندگی‌شان برپا می‌شود می‌روند یا دست به بهینه‌سازی‌هایی هر چند اندک در خودروی خودشان می‌زنند. بعضی نیز به خواندن مجلات اینترنتی اکتفا می‌کنند. امّا برای برخی افراد، چنین چیزهایی کافی نیست.

Kimi Riakkonen
برخی عاشق این هستند که پشت فرمان نشسته و منتظر سبز شدن چراغ باشند تا پدال را رها کنند. البته نه در خیابان، بلکه در پیست مسابقه. این افراد حتی وقتی در دفتر کار خود نشسته‌اند، نیز به این احساس خوشایند فکر می‌کنند. با این حال، کسی که می‌خواهد در میدان مسابقه با دیگر رانندگان مسابقه، باید در عین حال که متوجه خطرات مسابقه است، برای رسیدن به پیروزی، ترس‌های خود را کنار بگذارد.

driving school guide bridgestone racing
تفاوت بسیار زیادی بین داشتن یک ۹۱۱ و رفتن به یک سری مسابقات دریفت وجود دارد. بنابراین، می‌بایست بین علاقه‌مندان و هواداران صنعت خودرو با رانندگان مسابقه یک مرزبندی قائل شد. مسابقه رانندگی چیزی بیشتر از داشتن یک خودروی سریع و رانندگی با آن در پیست مسابقه است. هر کسی که پول کافی داشته باشد، می‌تواند یک خودروی اسپورت گران‌قیمت تهیه کند و آن را به پیست نوربرگرینگ ببرد.

Formula School
یک راننده مسابقه به اندازه‌ای که می‌تواند، سرعت نمی‌گیرد؛ تا سر حد توانایی‌اش، فشار نمی‌آورد؛ و برای خودش حد و مرزی قائل نمی‌شود. یک راننده مسابقه واقعی به اندازه‌ای سرعت می‌گیرد که اتومبیل زیر پای او می‌تواند سرعت بگیرد و تنها محدودیت پیش رویش، همین سرعت اتومبیل است.

امّا برای این منظور چه کار باید کرد؟ برای اینکه این کار را به صورت حرفه‌ای دنبال کنیم، چه کارهایی باید انجام داد؟ لوک ادواردز که از رانندگان مسابقه کارتینگ است، در این باره تجربیاتش را به اشتراک گذاشته است. وی روند کاری‌اش به سه بخش عمده تقسیم کرده و اشاره می‌کند که همه این مراحل هزینه‌بر بوده و در نهایت سود مالی کمی عایدش شده است. در ادامه این سه بخش را از زبان لوک ادواردز مرور می‌کنیم.

Dan Wheldon Indianapolis 500 Practice

۱- دوره آموزشی مسابقات سرعت

این یکی از راه‌های بدیهی برای رسیدن به رانندگی مسابقات است و من از دبیرستان فکر می‌کردم که این تنها راه من در ادامه مسیر خواهد بود. درباره مدارس مربوط کمی جستجو و تحقیق کردم و پیشنهادهای زیادی از افراد مختلف در این عرصه دریافت کردم. این دوره‌های آموزش واقعاً هزینه زیادی دارند و در همین حال، انتخاب‌های زیادی در دسترس نخواهد بود. به عنوان مثال، یک فصل کامل با پیش‌پرداخت شامل موارد زیر است:

  • ۷ دور پایان هفته، شامل ۱۴ مسابقه و ۱۴ دور انتخابی
  • ۷ روز برای تمرین.
  • هزینه کلی: ۳۸۱۵۰ دلار

البته برای دورها و تمرین‌های اضافی می‌توان هزینه‌هایی جداگانه پرداخت.

F2000 Championship Series
در نظر بگیرید که آن‌ها برای هر مسابقه، هر خودرویی را خودشان دلشان بخواهد، در اختیارتان قرار می‌دهد و از امکانات کامل برای مسابقه برخوردار نخواهید بود. بنابراین باید بگویم که هر میزان هزینه‌ای که برای این دور مسابقات صرف می‌کنید، در واقع پول آتش زدن است! می‌توانید اسپانسر هم داشته باشید که برای رانندگان با سابقه و روابط زیاد نیز کار مشکلی است.

racing school

۲- سازماندهی در باشگاه مسابقات

اول از همه باید گفت که به هیچ‌وجه از ماشینی که تمام پول آن را پرداخت نکرده‌اید، در مسابقه استفاده نکنید. دلیل آن را کاملاً نمی‌توانم توضیح دهم، ولی کاملاً واضح است که در یک رقابت جدّی در پیست مسابقه نباید با اتومبیلی قرضی رانندگی کرد.

یک رقابت با دور تمرینی متفاوت است. اتومبیل شما قرار نیست که تنها یک بار مورد استفاده قرار بگیرد. شما قرار است که هر هفته تا نهایت توانش از آن استفاده کنید؛ ممکن است برخوردهایی داشته باشید و به قسمت‌هایی از آن ضربه وارد شود و بشکند. در نتیجه باید همیشه برای آماده سازی آن تلاش کنید.

performance driving school
اولین کاری که باید بکنید، این است که گواهینامه شرکت در مسابقات اتومبیلرانی بگیرید؛ به این منظور می‌بایست دو دور مدرسه‌ مسابقه را به پایان برسانید. اگر خودروی مسابقه می خواهید، می‌توانید یکی را کرایه کنید؛ البته این که خودروی مسابقه ندارید و می‌خواهید گواهینامه رانندگی مسابقه بگیرید، خودش جای سؤال است! با این حال، کرایه چنین ماشینی، هزینه‌ای حدود ۲ هزار دلار برای شما خواهد داشت. همچنین هنوز هم سر حرف قبلی‌ام هستم و می‌گویم که این ماشین کرایه‌ای شما را به جایی نخواهد رساند.

Karting Racing

۳- کارتینگ

نهایتاً به کارتینگ می‌رسیم. البته بعضی‌ها با شنیدن اسم کارتینگ، چنین تصویری از آن در ذهن داشته باشند:

ولی قبل از هر چیز به یاد داشته باشید که:

کارتینگ خالص‌ترین شکل از ورزش اتومبیلرانی است.

این گفته از دن ولدون است. آیرتون سنا نیز هنگامی که در مورد راضی‌کننده‌ترین رقابت‌های دوران ورزشی‌اش از وی سؤال شد، گفت:

من می‌بایست به سال ۷۸، ۷۹ و دهه ۸۰ میلادی برگردم … وقتی که به رانندگی کارتینگ می‌رفتم. این رقابت‌ها یک رانندگی و مسابقه خالص بود. هیچ سیاستی در آن دخالت نداشت… پولی در کار نبود. یک مسابقه واقعی بود.

در هر حال، اگر صدها هزار دلار در سال نمی‌توانید هزینه کنید، بهتر است دور مسابقات کارتینگ را خط بکشید. اگر ماشین خود را کرایه می‌کنید که شرایط فرق می‌کند؛ ولی اگر می‌خواهید رقابت خوبی داشته باشید، باید خرج کنید. باید بتوانید یک شاسی مناسب و مدل بالا با قیمتی بین ۵ تا ۱۰ هزار دلار بسته به برند و سال تولید، تهیه کنید. موتور نیز کاملاً به بودجه‌ای که صرف می‌کنید، وابسته است. به خاطر داشته باشید که یک کارت (Kart) کرایه‌ای سرعتی حدود ۳۰ مایل بر ساعت خواهد داشت. یکی از بهترین موتورهای موجود در بازار که سرعتی بیش از ۷۰ مایل بر ساعت ایجاد می‌کند، قیمتی برابر ۱۸۰۰ دلار خواهد داشت. موتور TaG با بیش از ۸۰ مایل بر ساعت، بین ۲۵۰۰ تا ۳ هزار دلار برایتان هزینه خواهد داشت. موتور moto نیز بین ۵ تا ۶ هزار دلار وجود دارد که سرعت کارت را به ۱۰۰ تا ۱۲۰ مایل بر ساعت می‌رساند. البته شما نمی‌خواهید که یک موتور جدید خریداری کنید و می‌توانید از دست‌دوم‌های حدود ۷۰۰ دلار نیز استفاده کنید.

Kart karting
در اولین سال حضورم در مسابقات، به صورت کلی، بین ۴ تا ۵ هزار دلار هزینه کردم. این مبلغ شامل تمام مواردی است که من نیاز داشتم تا از صفر شروع کنم. هزینه‌های موتور، کارت، کرایه پارکینگ در پیست، ورودی مسابقات و تعمیرات. البته با هر تجهیزات استانداردی می‌توانید به پیست رفته و در مسابقات شرکت کنید و شانس رقابت با رانندگان حرفه‌ای را داشته باشید؛ رانندگانی که از مسابقات معتبری چون IndyCar، F3، GP2، GP3 و … می‌آیند. حتی یک رقابت محلی قهرمانی باشگاهی بسیار جدّی گرفته می‌شود.

خلاصه و نتیجه‌گیری

اگر یک راننده مسابقه هستید، بخش منطقی مغز را کنار گذاشته و به نتایج منطقی فکر نمی‌کنید و از لحاظ ذهنی هیچ حد و مرزی برای خود قائل نمی‌شوید. اگر از عهده هزینه‌ها می‌توانید برآیید، پس بهتر است به اولین باشگاه کارتینگ دم دستتان رجوع کنید و یاد بگیرید که چگونه سرعت بروید. سپس در یک سری مسابقات سطح پایین به عنوان تست شرکت کنید. بعد از آن به فکر اسپانسر باشید تا بتوانید به صورت حرفه‌ای این رشته ورزشی را دنبال کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۷۳ دیدگاه‌ها

  1. parham

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (122 ديدگاه)

    موارد لازم برای راننده ی حرفه ای شدن در ایران:کنار گذاشتن ناقابل 20 میلیون تومان بابت خرید پراید آنهم به صورت قسطی،گواهینامه هم بی خیال،رفتن به یکی از خیابان های شمال شهر اونم در ساعت 3 نصفه شب،پیدا کردن اسپانسر که همون بابامون هست!!!

    1. مصطفی فقط آگراR

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (295 ديدگاه)

      به سختی!

  2. javid

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (93 ديدگاه)

    واقعا من از بچگی دوست داشتم یک راننده F 1 شوم اما با توجه به شرایط حاکم بر ایران این آرزو به رویا تبدیل شده

    1. parham

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (122 ديدگاه)

      منم از بچگی یه لامبورگینی وننو می خواستم!!!

      1. مصطفی فقط آگراR

        ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (295 ديدگاه)

        منم از بچگی یه پراید می خواستم که همونم گیرم نمی یاد!

    2. مصطفی فقط آگراR

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (295 ديدگاه)

      دیگه باید رویاشو هم از سر خارج کنی.

    3. رضا

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (1698 ديدگاه)

      رویا نیست داداش برای ما محال ممکن شده

    4. امیرحسین

      ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (3 ديدگاه)

      باید بری خارج. مثه کوروش محمد خانی ، راننده فرمول 2 (که ان شا الله فصل بعد میره فرمول1)

  3. پویان

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (40 ديدگاه)

    اینجا دوره های آموزشیشم نیست چه برسه بری یاد بگیری

  4. sadegh

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    حالا صحبت های این آقا که درمورد مسابقات حرفه ایه، خیلی دلم میخواست توی هر شهری یه مکانی برا جوونا درست میکردن تا با ماشیناشون میرفتن اونجا و هر کاری میخواستن میکردن (به قول خودمونی عقده هاشونا خالی میکردن) نه اینکه توی خیابون و سر کوچه ها و سر چهارراه ها دریفت و دستی میکشیدن!

    نه تنها یه همچین جایی برامون درست نمیکنن، قیمت ماشین ها هم اینقد بالا بردن که دیگه هیچ کس جرعت نداره با ماشینش از این کارا بکنه!

    لعنت بر شما که همه چیز این مردما ازشون گرفتید.

    1. مصطفی فقط آگراR

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (295 ديدگاه)

      صادق اگه تو ایران این چیزی رو که می گی بکنن الآن می ری می گن یه100هرار تومن واسه ورودی بده.

      1. sadegh

        ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (2123 ديدگاه)

        میدونم مصطفی جان، منم منظورم از ساخت یه همچین چیزی، یه پیست با شرایط مناسب بود، اگه میخوان بسازن که فقط بچه مایه ها برن چه فایده داره؟!!! (که البته همون رو هم نمیسازن) :(

        1. امیرحسین

          ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
          سوابق: (3 ديدگاه)

          حق عضویت یک ساله فدراسیون 400 تومن. هر هفته هم میتونی بری پیست بگازی. 400 تومن برا 40 – 50 تا جمعه

  5. hamid3x

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (418 ديدگاه)

    یه دونه پیست مثل پیست های ناسکار که ساختنشم مشکل نیست بسازند ملت ماشیناشونو بیارند دور یه بیضی اینقدر بچرخند تا موتور ماشیناشون سر سیلندر بسوزونه بعدش پشیمون و خالی از هیجان بشند باور کنید دیگه آمار تصادفات و جرائم رانندگی کشورمون به شدت کم میشه.بابا ول کنید دیگه این پیست آزادی رو دیگه کم مونده مسابه سرعت تانک هم بیارند اونجا برگزار کنند.

    1. رضا

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (1698 ديدگاه)

      همون پیست آزادی رو هم یکی دیگه ساخته

  6. مصطفی فقط آگراR

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (295 ديدگاه)

    تو ایران نه جاده صافی هست و نه ماشین صافی!

  7. شاهین

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (4696 ديدگاه)

    پول!!! چیزی که تعیین کننده شده.
    به نظر من برای اینکه رانندگی یاد بگیریم باید خودمون یاد بگیریم اونم بصورت عملی و نه تئوری.(البته تئوری هم لازمه ولی خب به نظر من نقشش کمتره)
    یادمه وقتی کوچیک بودم،وقتی میخواستم رانندگی رو یاد بگیرم،همش از بابام میپرسیدم و اونم یادم میداد ولی هیچ موقع اون چیزی نمیشد که دلم میخواست.
    تا اینکه خودم پشت فرمون مینشستم و انقدر ماشین رو خاموش میکردم و از نو شروع میکردم تا به خواستم میرسیدم.
    این هزینه هایی که اینجا نوشته برای من توی رویا هم قابل تهیه نیست. :(

  8. Mohammad XX

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (201 ديدگاه)

    بچه ها کسی میدونه یه بار رانندگی کردن با کارت تو پیست آزادی چقدر آب میخوره؟ خیلی دوست دارم یه بار امتحان کنم

    1. لایتنینگ امین

      ۸ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (6 ديدگاه)

      حدود ۳۰ هزار تومان

  9. قاقالی

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (150 ديدگاه)

    بچه ها من هیچوقت آرزوی داشتن ماشین نداشتم چون دوچرخه هم بلد نیستم برونم چه برسه به ماشین ! باورکنین من یکی از کودکان کارم

    1. رضا

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (1698 ديدگاه)

      ایشالا توهم به آرزوهات برسی داداش
      ولی من راننده حرفه ای مسابقاتم. قراره سایپا اسپانسر من بشه میخوام با تیبا gt3 تو مسابقات DTM آلمان شرکت کنم و تو خاک خودشون پوزشون رو بزنم و پرچم کشورم رو به اهتزاز دربیارم.

      1. ایوب

        ۲۱ اسفند ۱۳۹۳
        سوابق: (3 ديدگاه)

        با حال بود با اجازه کپی!!

  10. کافر مقدس

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    البته این موضوع در مورد ایرانی ها صدق نمیکنه :D

    داوووش mohamad xx اولا که آزادی اصن پیست اتوموبیلرانی و موتور سواری نیست . پیست کارتینگ بوده بر دوران قبل انقلاب. . . . پیست اتوموبیلرانی در حال حاظر نداریم :d

    من تا اونجا که از موتورش خبر دارم باید عضو ارگان های خاصی مثل […] و اینا باشی . . . . همه چی هم از خودته

  11. امید

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1323 ديدگاه)

    این خیرین مدرسه ساز کجان ما جوونا دل نداریم بیایین 2 تا پیست درست درمون برا ما 2 تا کارخونه برا اشتغال هم خیرات کنین دیگه بخدا صوابش کم از مدرسه نیست

    1. رضا

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (1698 ديدگاه)

      امید جان دمت گرم خیلی پیشنهاد خوبی دادی
      چرا همش مدرسه میسازن بابا؟ مگه زمان ماست که کمبود کلاس و مدرسه و کلا همه چی بود.
      الان بچه ها همه از مدرسه متنفرن.
      انجمن خیرین پیست سازان فرمولا وان!!!!

      1. امید

        ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (1323 ديدگاه)

        مخلص داش رضا عزیز

  12. مهدی دادگر

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (28 ديدگاه)

    سلام دوستان من خودم به عنوان یه راننده حرفه ای اتومبیل رانی که 6 تا مقام قهرمانی دارم وحتی سال 91 قهرمان کشور شدم میگم که هیچ حمایتی از ادم نمیشه. همش از جیب هست تازه من در کلاس پراید استاندارد شرکت میکردم. باور کنید برای هر مسابقه حداقل 700 تومن هزینه ی اماده سازی ماشین بود. توی این رشته پول حرف اول رو میزنه

  13. armin

    ۶ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من میخواستم بدونم برای راننده ی مسابقات رالی شدن باید چه کار هایی انجام بدی و از کجا شروع کنی و چفدر خرج داره ممنون میشم بهم بگید

  14. علیرضا

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من به ماشین علاقه بیش از حد تصوری دارم ولی این مطلبو که خوندم واقعا ناامید شدم همیشه دوست داشتم یکی مثل Toby marshal تو فیلم نید فور اسپید بشم ولی نشد. الان شاید باور نکنین ولی اشک چشمام در اومد

  15. دانیال

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چرا در ایران همه چیز گرونه ؟ چرا هیچ حمایتی از ورزشکارها نمیشه چرا هیچ اسپاسری قول حمایت نمیده چرا همه باید ارزو به دل بمانند و بمیرن بابا تورو به خدا یه کو به فکر جوان ها باشید ما ایرانی ها توانایی دست یابی به هرچیزی رو داریم …….

  16. 160

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (48 ديدگاه)

    همه میتونین راننده مسابقات بشین تنها چیزی که لازممه پوول دیگه هیچی

  17. REZA . JUST HYUNDAI

    ۴ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1406 ديدگاه)

    این ارزوی همه ی ما هست

  18. REZA . JUST HYUNDAI

    ۴ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1406 ديدگاه)

    تا حالا فقط تونستم با کارتینگ مسابقه بدم

  19. میلاد

    ۴ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (25 ديدگاه)

    من یک آردی سوار قهارم،اونم مدل 82 یشمی!
    بیش از 7 دوره سابقه قهرمانی در آردی 1600 استاندارد!بهمراه . . .دارم!

  20. امیرحسین موسی نیا

    ۱۶ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به همه ی برو بکس عشق رالی ولی من میخاستم بگم اصلن این باور تو جامعه ی ما هنوز اونقدر جدی نشده که بخوان از همه ی جهات جوانان اینده سازو حمایت کنن .متاسفانه تو جامعه ی ما فقط میخان جوونارو دکتر مهندس کنن وگر نه غیر این باشه نمیذارن حتی تو خوابم به. اهداف دیگت برسی من خودم به شخصه عاشق رالیم اما وقتی این سایتو خونم از عمق وجودم بر هفت پشتم خندیدم

  21. raeed

    ۱۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تو ایران رانندگی باسرعت بالا تو پیست امکان پذیر نیست فقط ساعت ۳:۳۰ تو اکباتان فقط برای یه ساعت مسابقه فرصت داری اونم مردم سریع گزارش میدن اونم چند ماه ک انجام نمیشه حداقل ی سال ک میشه ماشینم سرعت بالا رو تجربه نکرده تو اتوبان هم ااینهو مورو ملخ پلیس رد میشه پس سرعت بالارو تو تهران از محالات است همجا دوربین گذاشتن سریع عکس میندازن
    این پاسخ ب تمام سوالات شما بود
    من یه راننده سرعت هستم
    منو یادتون باشه
    ممنون دوس دار شما
    -رئد-

    1. شکی

      ۶ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (3 ديدگاه)

      سلام دقیقا با نظرتون موافقم واقعا همینطوره.من یه بار با یکی از بچه ها تو اتوبان مسابقه گذاشتم نگو پلیس پشتم بوده چراغ آژیرشو خاموش کرده بود من متوجه نشم.هیچی دیگه پلیس منو گرفت اومد منو دید تعجب کرد گفت من فکر نمیکردم راننده یه دختر خانم جوون مثل شما باشه من فکر کردم راننده باید یه پسر باشه.هیچی دیگه خلاصه با کلی التماس ماشینو نبرد پارکینگ فقط 400تومن جریمم کرد

  22. elham

    ۴ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مرسی از مطالبتون
    امیدوارم همهی ی عاشقان فرمول1و رالی به آرزوشون برسن

  23. raha

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام، منم دیونه رانندگی کردنم، ب جای اینکه بشبنم درس بخونم میرم با ماشین بیرون چرخ می زنم، سوالم این بود ماشبن از خودمون باشه چقد هزینه میشه در کل؟؟؟

  24. دانيال

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقا همتون از دم درست میگید فقط من یه سوال دارم من الان شونزده سالمه و رشته مکانیک میرم وضعیت مالى هم خوبه ولى عالى نیست اگه برم خارج با پشتوانه پدر میتونم راننده فورمول یک بشم ؟؟ کارتینگ که هر وقت رفتم زیره دوم نشدم البته کارتینگ اینجا

  25. سعید

    ۸ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    رضا.
    همونی که میخاست بره المان .
    میگم تا به اینجا از نظر رانندگی برسی که بتونی بری اونور و مسابقه بدی کلا چن خرجت شد و کدوم شهر زندگی میکنی؟؟؟

  26. سعید

    ۸ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من الان 14 سالمه باید سال دیگه انتخاب رشته کنم باید برم رشته مکانیک؟؟

  27. شکی

    ۳۰ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام من یه دخترم و به اتومبیل رانی خیلی علاقه دارم.من از بچگی رانندگی میکنم از اول دبیرستان هم ماشین خریدم.ولی باز بالاخره من یه مسابقه ای تو این بزرگراهها و آزاد راها میذارم اما باز اون جوری که بخوام مثل مسابقات رالی نمیشه :-(

  28. zahra

    ۹ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این همه پولو تو رویاهامم نمیتونم جور کنم
    بعد بگید پول چرک کف دسته
    خدا بده از این چرکا

  29. alireza

    ۱۵ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ببینین من واسم اصلن هزینه هاش مهم نیست فقط اگر بخواهم یک راننده فورمول ۱ بشم برم امریکا یا هرجای دیگه مسابقه بدم باید تو ایران چیکار کنم ؟

    1. شکی

      ۱۶ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (3 ديدگاه)

      سلام دوست خوبم من تا اونجایی که اطلاع دارم پیست پرند تهران بین المللی.اونجا تشریف ببرین یه سری ،اونا شمارو راهنمایی میکنن.
      در ضمن میتونی زنگ بزنی به پیست آزادی با اپراتورش صحبت کنی راهنمایی تون میکنن.موفق باشین

  30. علیرضا

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (757 ديدگاه)

    بهترین راه تو ایران خرید ست فرمان لاجیتک جی 27 و استفاده از بازی های شبیه سازه کاری که بنده فعلا انجام میدم تو هردور هم حدود 10 ثانیه از همیلتون تو پیست برزیل عقبم البته تازه کارم ماشینمم ردبوله ولی ایشاله میگیرمش برام دعا کنید!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا