در سال ۲۰۱۶، آذربایجان با یکی از سریعترین پیستهای شهری، برای اولین بار به فرمول یک آمد. باکو که این رویداد سریع را میزبانی میکند، پیست ر در دل خود جای داده. طراحی پیست شهری باکو توسط طراح جهانی پیست، آقای هرمان تیلکه انجام گرفته.
آزاد رحیموف، وزیر ورزش و جوانان جمهوری آذربایجان درباره این پیست گفته:
دید ما از مهندسی تیلکه ساده بود. ما پیستی یکتا میخواستیم. پیستی که بتواند بهسرعت گرندپری باکو را به یکی از هیجانانگیزترین و خواستنیترین رویدادهای فرمول یک تبدیل کند. پیستی که تیمها و تماشاگران در آن هیجانزده شوند.
طراحی تیلکه، سکتورهای تکنیکی و مستقیمیهای خارقالعاده را با هم ترکیب کرده تا پیستی بیتظیر خلق کند. همچنین فضای اطراف پیست، ترکیبی زیبا از تاریخ و عصر مدرن ایجاد کردهاند. مرکز شهر تاریخی، نمای زیبای ساحل، و ساختمانهای تاریخی، همه و همه درست به دست هم دادهاند تا پیست شهری باکو را به یکی از خاصترین پیستها تبدیل کنند.
طول این پیست ۶ کیلومتر و ۳ متر بوده و رانندگان باید برای دیدن پرچم شطرنجی ۵۱ دور بزنند. رکورد این پیست نیز در اختیاز سباستین فتل میباشد که در گرندپری سال گذشته توانست بهترین زمان را ثبت کند.
در گرندپری سال گذشته، اتفاق عجیبی پشت اتوموبیل ایمنی رخ داد. برخورد فتل با همیلتون، آن هم پشت اتوموبیل ایمنی سرنوشت مسابقه را به کلی تغییر داد و ریکاردو با استفاده از فرصت و با سبقت گیریهای عالی، توانست پیروز این گرندپری باشد.
گرندپری آذربایجان در روزهای جمعه ۷ اردیبهشت تا یکشنبه ۹ اردیبهشت برگزار خواهد شد. زمانبندی کامل این گرندپری را درزیر مشاهده میکنید.
رویداد | روز | تاریخ | ساعت |
تمرین اول | جمعه | ۷ اردیبهشت | ۱۵:۰۰ – ۱۳:۳۰ |
تمرین دوم | جمعه | ۷ اردیبهشت | ۱۹:۰۰ – ۱۷:۳۰ |
تمرین سوم | شنبه | ۸ اردیبهشت | ۱۵:۳۰ – ۱۴:۳۰ |
تعیین خط | شنبه | ۸ اردیبهشت | ۱۸:۳۰ – ۱۷:۳۰ |
مسابقه | یکشنبه | ۹ اردیبهشت | ۱۸:۴۰ – ۱۶:۴۰ |
کویر
۷ اردیبهشت ۱۳۹۷هیچ وقت نتونستم یک مسابقه ی فرمول 1 رو از اول تا آخر نگاه کنم … شدیدا خوابم میگیره وسطش .
علاقه ی چندانی به فرمول 1 ندارم اما از رقابتی که بین پدرخوانده های صنعت خودروسازی مثل فراذی و مکلارن و مرسدس بنز برقرار میشه خوشحالم.
امیدوارم پورشه یا آئودی یا لامبورگینی از طرف فولکس واگن ، الفا رومئو یا مزراتی از طرف فیات ، فورد ، جگوار هم وارد این مسابقات بشن … نه صرفا به عنوان تامین کننده ی پیشرانه … بلکه به عنوان یک تیم مستقل.
اگر خودروسازی آسیا هم با یک تیم از طرف تویوتا یا هوندا در این عرصه اعمال وجود کنه عالی خواهد بود …
سامان اذری
۷ اردیبهشت ۱۳۹۷دوستم اونجا زندگی میکنه بهش میگم عکس بگیره بفرسته برام
منم اپلود میکنم براتون
حیف ایرانمون حیف 😫😫😫😫
افتاده دست ***
Ferrari
۷ اردیبهشت ۱۳۹۷امیدوارم فراری قهرمان بشه
Forza Ferrari
کویر
۷ اردیبهشت ۱۳۹۷به ما چی میرسه بعد از اینکه که فراری قهرمان بشه!؟
هیچ وقت فلسفه ی هواداری از یک تیم اون سر دنیا یا حتی همین تیم های فوتبال خودمون رو نفهمیدم !!
Ferrari
۷ اردیبهشت ۱۳۹۷خب شما نمیفهمی باید بیای به من بگی کارم اشتباهه؟؟ همونطور که شما عاشق خانوادتی منم عاشق تیم محبوبم هستم هروقت خواستی بفهمی اینطوری مقایسه کن شاید دیگه این حرفارو نزنی.دیگه نبینم تو مسائلی که به شما ربطی نداره دخالت کنی
Ali Keyhani
۸ اردیبهشت ۱۳۹۷خودتو عصبی نکن عزیز خیلیا درک نمیکنن.
احمقانه ترین و رو مخ ترین سوالی که میشه از از یک طرفدار یک تیم،چه تیم فوتبالی و چه رشته های دیگه داشت همینه
(به تو چی میرسه؟)
😑😑😑😑😑😑😑😑😑😑😑😑😑
Ali Keyhani
۷ اردیبهشت ۱۳۹۷این دیگع چه طرز فکره؟😂😂😂
مگه باید حتما چیزی بهمون برسه که این مسابقات رو نگاه کنیم یا طرفدار یکی از تیم ها باشیم،یه نگاه به طرفداری های تیم های فوتبال مثل بارسا و رئال بنداز،با چه شوقی فوتبال نگاه میکنن یا وقتی مثلا مسی یه گل میزنه اونایی که طرفدارش هستن رو کلی خوشحال میکنه،به همین سادگی میشه خوشحال شد،این الان از نظر شما بده؟
منم این افکار شما رو نمیفهمم،همیشه که نباید حتما یه چیزی بهمون برسه که کاری رو انجام بدیم.
Ferrari
۸ اردیبهشت ۱۳۹۷کویر
بابت رفتارم متاسفم نباید تند برخورد میکردم امیدوارم دلگیر نشی
مهران
۷ اردیبهشت ۱۳۹۷به امید پیروزی فراری ❤