به دنبال تلاش مداوم فدراسیون بینالمللی اتومبیلرانی (FIA) برای افزایش ایمنی رانندگان و مسابقات، شاید ظاهر خودروهای فرمول ۱ برای همیشه تغییر کند. طبق گزارش FIA، فراری هفته آینده و در گرندپری بریتانیا، یک “حفاظ” شفاف برای کابین خودرو را در حیطه آزمایش قرار خواهد داد. وظیفه این “حفاظ”، محافظت کردن از سر رانندگان در برابر باقیماندههایی است که بر روی پیست به پرواز در میآیند.
طبق رندر دیجیتالی که FIA از خودروی فرمول یکی که از این حفاظ بهره میبرد روی سایتش گذاشته، این حفاظ شباهت غیرقابلانکاری با آسمانه یا کاناپی (canopy) هواپیماهای جنگنده دارد. این شیشه جلوی پلی کربناتی، جلو و دورتادور کابین راننده را پوشانده و بالای آن را به حال خود وا میگذارد. FIA بهشدت منتظر بازخورد رانندگان شرکتکننده در گرندپری بریتانیا نسبت بدین طرح است. همچنین این طرح ماه آینده و در مقیاسی بزرگتر در پیست “مونزا”ی ایتالیا در معرض آزمایش قرار خواهد گرفت.
طی یکی دو سال اخیر و پس از مرگ دو تن از رانندگان، محافظت از سر به بحث داغ محافل تبدیل شده است. سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳ ه.ش) بود که جولز به یانکی (Jules Bianchi)، راننده فرانسوی تیم فرمول ۱ ماروشیا (Marussia) در مسابقات جهانی، پس از آسیب شدیدی که به سرش وارد شد، چند ماه بعد و در سن ۲۵ سالگی از دنیا رفت. همچنین ۲ سال پیش راننده سری رویدادهای IndyCar، جاستین ویلسون (Justin Wilson)، از جانب سر مورد اصابت باقی ماندههای درحال پرواز روی پیست قرار گرفت و مدتی بعد به دلیل شدت جراحات چشم از جهان فرو بست. همانگونه که تاکنون بارها در تاریخ مسابقات اتفاق افتاده، مرگ رانندگان تلنگری برای افزایش ایمنی بوده است.
هرچند ایمنی رانندگان اهمیت دارد، اما عزم راسخ FIA برای پوشاندن دورتادور کابین خودرو، مخالفانی نیز داشته است. حامیان ایمنی بر این عقیدهاند که وجود این محفظه، در شرایط اضطراری خروج رانندگان از خودرو و همچنین دستیابی امدادرسانان به آنان را با مشکل مواجه میکند. هرچند برخی از این مخالفان نه به فکر رانندگان، بلکه به فکر ظاهر تغییر یافته خودروهای فرمول ۱ اند.
آخرین تلاش FIA برای افزایش ایمنی کابین، اندک بویی از زیبایی نبرده بود. این محافظ که هالو (halo) نام داشت، از حلقهای که دور سر راننده را میپوشاند و همچنین ستونی عمودی رو به روی او تشکیل میشد. بااینهمه، فدراسیون فصل قبل آن را آزمایش کرده و حتی امیدوار بود که امسال آن را به لیست قوانین بلندبالای خود در رابطه به خودروهای فرمول یک بیفزاید. اما همانگونه که انتظار میرفت، رانندگان و تیمها چندان در رابطه با این طرح ذوقزده نبودند و درنتیجه این موضوع کنار گذاشته شد.
هنوز معلوم نیست واکنشها به این “حفاظ” جدید در دنیای فرمول ۱ چه خواهد بود اما در خارج از این دنیا، نوآوری فدراسیون طرفدارانی پیدا کرده. IndyCar قصد دارد تا ۲۰۱۸ (۱۳۹۶-۱۳۹۷ ه.ش) وسیلهای شبیه به این حفاظ بسازد. حتی تعدادی از رانندگان این سری نیز بر این طرح مهر تأیید زدهاند.
شما درباره این طرح جدید چه فکر میکنید؟ آیا ظاهر خودروها بر ایمنی رانندگانشان ارجحیت دارد؟
Roham
۲۲ تیر ۱۳۹۶تصویر اولی که فکر می کنم فقط یه رندره خیلی قشنگ تر نمونه های اجرا شده هست
گرچه همین نمونه های تولیدی به مراتب بهتر ایده پارسال شده
اون واقعا افتضاح بود
MAHDI . TUNING
۲۲ تیر ۱۳۹۶شما درباره این طرح جدید چه فکر میکنید؟ آیا ظاهر خودروها بر ایمنی رانندگانشان ارجحیت دارد؟
در کشور بله اونم چه جور حتی اسم ماشین(زانتیا)از جونشون مهمتره حتی اگه هیچی نباشه
Roham
۲۹ تیر ۱۳۹۶اگه ارجحیت نداشت که همون طرح پارسال مورد استقبال قرار می گرفت و به قانون تبدیل می شد دوست عزیر
DYBALA
۲۲ تیر ۱۳۹۶بنظرم خوب نیس