گرندپری ایتالیا در مونزا شاهد یک رقابت جذاب و دیدنی بود. درحالیکه رقابتها به نقطه داغ خود رسیده و پیشبینی قهرمانی برخلاف فصلهای گذشته تقریباً غیرممکن شده است و جابجاییهایی در بین رانندگان برای فصل آینده، انتظار نبردهایی پرشورتر آن هم درجایی که تماشاگران پرشور فراری حضور دارند را داشتیم.
والتری بوتاس که برای فصل آینده دیگر در مرسدس رانندگی نمیکند، چه در تعیین خط جمعه و چه در مسابقه سرعتی شنبه توانست سریعترین راننده باشد اما به علت تغییر پاوریونیت خودرو پنالتی دریافت کرده و مسابقه را از رده ۲۰ استارت زد. در این میان ورشتاپن توانست پول پوزیشن را از آن خود کند و البته پشت سر او دنیل ریکاردو و لندو نوریس جلوتر از لوئیس همیلتون قرار داشتند.
استارت مسابقه اما از آن دنیل ریکاردو بود که توانست بهخوبی از ورشتاپن عبور کرده و در رده نخست قرار گیرد. همیلتون هم ابتدا توانست از نوریس عبور کند اما بعداً در برخورد با خودروی ورشتاپن رده خود را از دست داد. در همین حین، جیوویناتزی با سرجیو پرز برخورد کرد و بعد از برخورد به کناره پیست، باله جلوی خود را از دست داد. این موضوع باعث ورود خودروی ایمنی مجازی به مسابقه شد.
با سبز شدن مسابقه، تلاشهای ورشتاپن برای عبور از ریکاردو و همیلتون برای عبور از نوریس افزایش یافت. خودروهای مکلارن با سرعت بالا در این مسابقه کار را برای رقبای خود سخت کرده بودند.
اما اولین پیتاستاپ برای ورشتاپن کابوس وار بود. درحالیکه معمولاً پیتاستاپ های ردبول بسیار شگفتانگیز است اما این بار و در اوج رقابت، پیتاستاپ او بالای ۱۱ ثانیه طول کشید و کاملاً او را از رقابت با ریکاردو خارج کرد. همیلتون هم چند دور بعد وارد پیت لین شد و پیتاستاپ او هم بالای ۴ ثانیه طول کشید. بعد از خروج همیلتون از پیت لین، دقیقاً در پشت سر نوریس و هم دوش با ورشتاپن قرار گرفت و در نخستین پیچ هر دو خودرو بهشدت با هم برخورد کرده و از پیست خارج شدند. خودروی ردبول به شکل خطرناکی سوار بر مرسدس شده و تنها هلیو بود که جان همیلتون را نجات داد.
خروج سیفتی کار در دور ۳۰ همراه با پیشتازی دو خودروی مکلارن بود. ریکاردو و نوریس از این فرصت همچون هدیهای پاسداری کردند. در پشت سر آنها لکلرک، پرز و ساینز قرار داشتند و بوتاس هم خود را به جمع مدعیان رسانده بود. حتی حضور خودروی ایمنی مجازی در انتهای مسابقه باز هم به نفع مکلارن ها شد که هرگز اجازه نزدیک شدن ردبول پرز و مرسدس بوتاس را به خود ندادند. در این میان بوتاس برای عبور از پرز و گرفتن سکو هم بارها تلاش کرد. ولی پرز به علت داشتن ۵ ثانیه پنالتی به طور خود به خود تا رده پنجم سقوط کرده بود.
نهایتاً بعد از ۵۳ دور، این دنیل ریکاردوی همیشه خندان بود که توانست بعد از مدتها و این بار با خودروی مکلارن به پیروزی برسد. او همچنین در دور آخر، تک امتیاز سریعترین دور را هم از بوتاس گرفت. همتیمی او لندو نوریس هم سکوی دوم را کسب کرد.
ریکاردو همچنین در نظرسنجی تماشاگران مسابقه هم بهعنوان راننده برتر روز انتخاب شد. البته باید به عملکرد درخشان بوتاس که از رده آخر مسابقه را شروع کرده بود و نهایتاً به سکوی سوم رسید هم اشاره کرد. پس از مسابقه، داوران، مکس ورشتاپن را برای ایجاد حادثه، مقصر شناخته و او سه رده پنالتی در مسابقه بعدی در روسیه دریافت خواهدکرد.
R@m!n
۲۱ شهریور ۱۴۰۰رقابت همیلتون و ورشتپن دیگه رسما شده یه دعوای خیابونی امیدوارم اتفاق تلخی نیوفته.
Iman99
۲۲ شهریور ۱۴۰۰مکس سر همین قضیه واسه مسابقه بعدی یعنی سوچی ۳ رده پنالتی گرفت.
Iman99
۲۴ شهریور ۱۴۰۰اینم بگم برتری مطلق مرسدس تو این پیست مشخص شد وقتی قبلا میگفتم مرسدس هنوزم بهترین موتور و قوی ترین موتور رو داره اینجا میتونید متوجه شید
تو تعیین خط که قبل از اسپرینگ ریس بود کاملا مشخص بود که مرسدس چه فاصله قابل توجهی با بقیه داره و با فاصله بهترین تایم های اول و دوم از مرسدس بود
قدرت موتور تو همچین پیستی مشخص میشه
پیست های سرعتی و قدرتی طوری هستن که ماشین قوی تر تو برنده شده تاثیر بیشتری داره
تو این مسابقه هم اگه همیلتون با ورشتپن برخورد نمیکرد حتما اول میشد
بوتاس هم که به دلیل جریمه از آخر شروع کرد همینطور قطاری از همه سبقت میگرت تا آخر مسابقه سوم تموم کرد واقعا فوق العادس این مرسدس
خود مکلارن ها هم موتورشون مرسدس بود
بهترین و قوی ترین موتور رو مرسدس داره
مرسدس حقش قهرمانیه چون بهترینه
M.K karimi
۲۱ شهریور ۱۴۰۰یه یک و دو برای مک لارن !! واقعا تو تاریخ شاید دیگه چنین اتفاقی نیفته!!
به احتمال زیاد هم تصادف همیلتون ورشتاپن 50 50 اعلام بشه ، البته که تا حد زیادی واقعا همینطوری هم بود
نمیدونم امسال ورشتاپن و نوریس زیادی اوج گرفتن یا واقعا همیلتون داره روند افولش کم کم داره شروع میشه البته این مسابقه رو میتونست تا حداقل دومی برسونه اگه اون تصادف اتفاق نمیافتاد
Philipp
۲۱ شهریور ۱۴۰۰دلیلش اینه که همیلتون بخاطر استراتژی های استادانه و ماشین بسیار خوبش اول میشد
حالا که موتور بنز به بیشتر شرکتا راه پیدا کرده همیلتون ضعیفتر شده
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۲۱ شهریور ۱۴۰۰همیلتون راننده خیلی خوبیه ، من مطمئنم همیلتون این فصلم اول میشه ، درسته که درصد زیادیش بخاطر ماشین مرسدس بوده ولی همیلتون هم زوج خوبی بوده
M.K karimi
۲۱ شهریور ۱۴۰۰جسارتا همیشه اینجور هیت ها تو کامنت ها وجود داره حتی اگه خیلی جلوی خودمون رو بگیریم :)))
اما این وسط هیچ کس از این حرف نمیزنه که شوماخر هم تو فراری بود و اسطوره شد ! اینکه واقعا بگیم همیلتون بخاطر استراتژی ها ماشینش اینطوری خوش درخشیده واقعا دور از انصافه
بار ها بارها معجزات همین همیلتون و از قعر به صدر جدول رسیدن هاشو ، رانندگی های بی نقصشو و خیلی موارد دیگه که لازم نیست اینجا گفته بشه رو همه دیدیم یکم با انصاف تر باشیم
بعدشم امسال که ردبول پیشی گرفته مگه از موتور مرسدس استفاده کرده؟!؟
( این کامنت در پاسخ به جناب Philipp بود چون فکر کرئم شاید اشتاه گرفته بشه گفتم)
Philipp
۲۲ شهریور ۱۴۰۰اگه دلیل بیشتر موفقیت همیلتون خودش بود
امسال اینجوری به مشکل نمی خورد که مجبور بشن هر دفعه سریع ترین دور رو از بوتاس بگیرن و بدن بهش تا از فرشتاپن عقب نمونه
محمد امین
۲۱ شهریور ۱۴۰۰با اینکه ترفدار مکلارن نیستم ، اما تبریک میگم ، واقعا شایسته ی پیروزی رودداشتن ، چون که سرعت خیلی خوبی در مسیر مستقیم داشتن و پیشرانه ی مرسدس خیلی کمک کرد به مکلارن
دنی ریکاردو نشون داد از لندو بهتره، هر چند در این پیست ماشین ها بیشتر صحبت میکنن تا رانتده ها ، اما واقعا خیلی خوشحال شدم براش
رقابت بین فراری و مکلارن امسال خیلی جذاب شده ، ببینیم چی میشه ، هرچند با توجه به اینکه فراری ضعیف ترین پاوریونیت سال رو داره، اما با فاصله ی حدود ۵ ثانیه ریس رو تموم رکد و ۴ ام و ۶ ام شدن ، امتیاز زیادی از دست دادن نسبت به مکلارن، اما ریس های بعد با ماشین فراری سازگار تره
این ریس عالی بود ، با اختلاف بهترین ریس امسال
Philipp
۲۱ شهریور ۱۴۰۰فراری داره به خودش آسیب میزنه توی فرمول یک
باید بیان بیرون درست توسعه و تحقیق انجام بدن بعد دوباره برگردن
این شایسته فراری نیست
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۲۱ شهریور ۱۴۰۰واقعا یه همچین نتیجه ای خیلی خاصه به طرفدارای مکلارن تبریک میگم
MNM
۲۱ شهریور ۱۴۰۰پچه اینا روندن رو هم 😂😂😂🤦🤦🤦
نوید محمد
۲۱ شهریور ۱۴۰۰همونجور که فراری دیگه فراری سابق نیست، دلم میخواد مرسدس هم زودتر از روی سکوها پایین کشیده بشه و سایر تیم ها برای سالیان متمادی اوج بگیرند تا رقابت ها جذابتر و نزدیکتر بشه.
Philipp
۲۱ شهریور ۱۴۰۰از این جذاب تر؟
M.K karimi
۲۱ شهریور ۱۴۰۰حرف شما دقیقا مصداق اینه که بگیم ای کاش رئال ، بارسا یا پاریسن ژرمن و …. رو از بالای سکو ها بکشیم پایین تا مسابقات جذاب تر بشه ….!!!!
چرا تیم های دیگه رو پیشرفت ندن تا شاید بتونن به مرسدس و ردبول برسن؟!؟! ها؟!؟
PHILIPP
۲۱ شهریور ۱۴۰۰سر تصادف مرده بودم از خنده توی باز بینی هم مشخص بود که نه فرشتاپن کوتاه میاد نه همیلتون
بعد از مدتها هم یک رانندگی خوب از بوتاس دیدیم
GT
۲۱ شهریور ۱۴۰۰این مسابقه بی نهایت جذاب بود، بوتاس عالی بود، از رده بیستم اومد رده سوم 👌حیف که ورشتاپن و همیلتون حذف شدند 😓
akrh78
۲۱ شهریور ۱۴۰۰تصادف بی نهایت وحشتناکی میتونست باشه اگر هیلو نبود و اگر چرخ مکس رو سر همیلتون میچرخید
خدایی نکرده راننده پرس میشد و تمام
به طرز عجیبی مارتین براندل میگفت همیلتون مقصره؛ کلا اسکای اینجوریه که راننده های انگلیسی نفس بکشن به به و چه چه میکنن
51/49 همیلتون مقصر بود توی قسمت دوم شیکین نباید میرفت برا ایپکس، مکس رو کلا بست و خیلی دیر شده بود که مکس بره برا ران آف. از پیت که اومد یه راست گرفت رو مکس، مکس هم تایراش گریپ داشت همیلتون نمیتونست جلوشو بگیره
به احتمال زیاد مکس با تایر هاردش میتونست جلوی همیلتون تموم کنه ولی الانم چندان ناراحت نیستن به نطرم
Hamid
۲۱ شهریور ۱۴۰۰ممنونم از محبت دوستان نسبت به طرفداران مک لارن! لطف دارین واقعا!
خودم مسابقه رو ندیدم و جدا انتظار همچین نتیجه ای رو اصلا نداشتم … گفتم یا ورشتپن برنده میشه یا همیلتون دیگه! هر چند تصادف اونها هم بی تاثیر نبود اصلا در اول شدن مک لارن …
در جواب دوستمون فیلیپ که گفته بود فراری بهتره از اف وان خارج بشه و قوی تر برگرده باید بگم من هم قبلا اینطور فکر میکردم و با خودم میگفتم مک لارن بهتره بره بیرون از اف وان و قوی برگرده ، اما دور شدن از میدان همانا و عقب موندن چند برابری از بقیه همانا! در کل خیلی از تکنولوژی ها از اف وان به خودرو های جاده ای راه پیدا کردن و حضور تیم ها در این مسابقات خیلی در پیشرفتشون موثره!
دانیال_Surrey،England
۲۱ شهریور ۱۴۰۰عکس پروفت رو خیلی دوست دارم.
هر چند اگه سنا نبود عکس زیباتری رو شاهد بودیم.😁
تصادف شاید تو رده ی نوریس اثر میزاشت ولی دنی بعید میدونم ردش تغییری میکرد.
در نهایت مک لارن مزد زحمات و مدیریت عالی که زک براون و آندریاس سایدل برای تیم اووردن رو داره میگیره.
کمتر کسی فکر میکرد براون بتونه جایگزین مناسبی برای ران دنیس باشه.
Hamid
۲۱ شهریور ۱۴۰۰حاج دانیال
موندم مشکلت با سنا چیه خدایی
از والکری و والها و اون تی 50 که سرش ما رو زخم کردی خوشگل تره که!
محمد امین
۲۱ شهریور ۱۴۰۰خارج شدن از f1 میتونه خیلی گرون تمام بشه برای یک تیم ، آقا فلیپ ، دلیلی این که فراری سال ۲۰۲۰ خراب کرد ، این بود که فیا به خاطر مشکلاتی که با موتور فراری داشت و اون رو غیر قانونی اعلام کرده بود، مجبور شدن یه موتور کاملا جدید درست کنن و به خاطر شرایط کرونا و وقت کمی که داشتن، نتونستن موتور خوبی رو طراحی کنن و به همین دلیل خودرو sf1000 واقعا به نقطه ی ضعف شدید پیدا کرد
و سال ۲۰۲۱ واقعا بیشترین پیشرفت رو داشته مخصوصا در بحث شاسی و ایرودینامیک و سیستم انتقال قدرت و دیفرانسیل، و در پیچ های سرعت پایین و پیست هایی که کفی ندارن ، مثل موناکو ، حرف اول میزنه ، و چونکه فراری همون موتور ۲۰۲۰ رو برای امسال استفاده کرده ، تنها تیمی هست که میتونه موتورش رو اپدیت کنه ، و این آپدیت از ترکیه رونمایی میشه و شایعات میگن که قوی ترین موتور تاریخ هایبرید خواهد بود و این موتور جدید تا سال ۲۰۲۵ فریز میشه ، یعنی این نوتور هایی که الان دارن استفاده میکنن تا سال ۲۰۲۵ هیچ تغییری نمیکنه و اگر فراری بتونه یه موتور درست حسابی مثل سال های۲۰۱۷و ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹طراحی کنه ، میشه گفت تا خود ۲۰۲۵ در نبرد قهرمانی هستن
مم فکر نمیکنم فراری مشکلی داشته باشه ، برای امسال سر سومی میجنگن و سال بعد هم که چیزی معلوم نیست ولی خوشبین هستم و از رقابت سر رده ی سومی با مکلارن ، خیلی خوشحالم، چونکه جذاب ترین رقابت امسال بوده و آخر فصل میتونیم ببینیم کی بهتر بود
فراری سال هایی بوده بیشتر از نیم ملیارد دلار روی بردش در فرمول یک هزینه کرده ، هیچ جای نگرانی نیست و دلیلی برای خروج وجود نداره
و به نظر من سال بعد تیم مکلارن مرسدس، قطعا قوی تر از امسال هست ، چونکه به طور کلی روند پیشرفت رو طی کردن از سال ۲۰۱۴ تا الان این روند فوقولاده بوده مخصوصااینکه کمترین اشتباه هارو دارن ، و فکر میکنم رقابت خوبی رو ببینیم
Philipp
۲۲ شهریور ۱۴۰۰شما از موتور بنز استفاده می کنید
ولی آیا فراری راضی میشه استفاده بکنه؟ یا اصلا میدن بهشون؟
Hamid
۲۲ شهریور ۱۴۰۰اصلا ربطی نداره …
در کل خروج از اف وان به ضرر تیم ها هست …
همینطور که آقای محمد امین به طور کامل واستون شرح دادن …
منظورم از تکنولوژی صرفا انجین نبود … در ساخت یه خودرو خیلی عامل های دیگه هم دخیل اند …
RezaRs
۲۲ شهریور ۱۴۰۰تبریک به مک لارن کبیر
Hamed
۲۲ شهریور ۱۴۰۰از فرمول 1 کنار بکشه چند فصل ؟ فراری چرا باید احمقانه ترین کار ممکن رو بکنه؟
همین الانشم که چند فصله قهرمان نمیشه بازم بین تیما بیشترین درآمد ها رو از پرایز مانی آخر فصل و اسپانسرهای فرمول 1 داره
توسعه هم بخواد بده اینقدر نیرو داره که دو تیم همزمان رو دوتا پروژه مختلفش باهم کار کنن فقط شاید قانون جدید سقف بودجه یکم اذیتش کنه