قهرمانی جادویی پرز در گرندپری دوم بحرین

یک‌شنبه 16 آذر 1399 - 19:23
مطالعه 9 دقیقه
Sakhir GP 14
دومین گرندپری متوالی در پیست صخیر بحرین در مسابقات این فصل فرمول یک با اتفاقات عجیبی همراه بود.
تبلیغات

مهم‌ترین اتفاق این مسابقه غیبت لوئیس همیلتون، قهرمان زودهنگام و پیشتاز این فصل به علت ابتلا به کرونا بود. صندلی همیلتون در این مسابقه به جورج راسل راننده تیم ویلیامز و هم‌تیمی نیکولاس لطیفی رسید که تا اینجای فصل در رده آخر جدول رده‌بندی قرار داشت و هیچ امتیازی کسب نکرده بود. طبیعی است که هرگونه امتیازآوری راسل در این مسابقه پیام‌های زیاد و تفسیرهای مختلفی را به همراه می‌آورد. به‌عنوان مثال اینکه نفر آخر رانندگان پشت فرمان یک مرسدس بتواند عملکردی متفاوت نشان دهد به معنی زیر سؤال بردن جایگاه و عملکرد افسانه‌ای لوئیس همیلتون نیز معنی می‌شد.

راسل در تعیین خط توانست برای نخستین بار با یک عملکرد فراتر از انتظار، خط دوم را جلوتر از مکس ورشتاپن به دست آورد. حتی بوتاس به‌عنوان هم‌تیمی او نیز برای کسب پول پوزیشن، ناچار شد رکورد سریع‌ترین پول پوزیشن تاریخ فرمول یک را به نام خود ثبت کند تا با پشت سر راسل قرار گرفتن مورد تمسخر واقع نشود.

علاوه بر این گروژان نیز که در مسابقه قبل به علت انفجار خودروی خود، دچار سوختگی شده بود، این مسابقه و مسابقه بعدی در ابوظبی را از دست داد. فیتیپالدی، به عنوان راننده ذخیره جانشین گروژان در این دو مسابقه شده است. صندلی راسل در تیم ویلیامز هم به آیتکن رسید.

از سوی دیگر قرارداد میک شوماخر، فرزند مایکل شوماخر افسانه ای با تیم هاس نیز خبرساز شد. میک شوماخر در همین امروز به عنوان قهرمانی مسابقات فرمول دو با تیم فراری دست یافت و نشان داد که ژن خوب پدر را به ارث برده است.

عدم حضور همیلتون در مسابقه دوم بحرین، همچنین رقابت را برای نمایش توانایی و لیاقت سایر رانندگان همیشه در سایه داغ‌تر کرده بود.

در خط استارت، بوتاس، راسل، ورشتاپن و لکلرک در خط اول تا چهارم قرار گرفته بودند.

استارت پرهیجان مسابقه با پیشتازی و سبقت راسل از بوتاس آغاز شد. اما برخورد لکلرک به پرز و خروج ورشتاپن از پیست و برخورد با دیواره پیست، نیز در همان ابتدا لکلرک و ورشتاپن را از جریان رقابت خارج کرد. این معجزه‌ای برای راسل بود تا در آسمان‌ها سیر کند.

در دور ششم خودروی ایمنی از جریان مسابقه خارج شد تا شروع دوباره مسابقه را شاهد باشیم. جایی که در اوج رقابت، بوتاس با ساینز درگیر بود و فتل نیز به عنوان تنها امید فراری برای این مسابقه، در حال تلاش برای کسب نتیجه‌ای آبرومند بود. اما رانندگان مک لارن و رنو حتی امید بیشتری برای کسب سکو پیدا کرده بودند.

اما عملکرد سرجیو پرز هم بسیار تحسین‌برانگیز بود. او که در پی اتفاق دور اول به رده آخر سقوط کرده بود با جنگندگی فراوان توانست خود را جمع مدعیان رسانده و پشت سر بوتاس قرار گیرد.

در دور 63 و با ورود خودروی ایمنی به علت برخورد لطیفی به دیواره پیست، راسل و بوتاس به ترتیب وارد پیت لین شدند. تیم اشتباهاً تایرهای بوتاس را به خودروی راسل بست. بوتاس هم با مشکل تعویض تایر وقت زیادی را از دست داد. مرسدس در دور بعد دوباره راسل را به علت اشتباه در انتخاب تایر به پیت لین فراخواند و دوباره تایرهای او را تعویض کرد. این وقایع باعث شد تا بوتاس و راسل به ترتیب به رتبه‌های چهارم و پنجم سقوط کنند. در این زمان، پرز بود که پیشاهنگ مسابقه بود.

با شروع دوباره مسابقه، این راسل بود که با سبقت تماشایی از بوتاس، باورها را در مورد رانندگان مرسدس در هم شکست. او توانست خود را به رتبه دوم برساند اما بدشانسی بزرگ پنچری چرخ عقب او باعث شد تا مرسدس باز هم او را به پیت لین فراخواند و این بار او به رده چهاردهم سقوط کند. هرچند تا انتهای مسابقه راسل توانست تا رده نهم هم خود را بالا بکشد. بوتاس هم تا رده هشتم پایین رفت.

سرجیو پرز قهرمان جادویی این مسابقه رؤیایی بود. او باوجود سقوط به رده آخر، از تلاش دست نکشید و همراه با چاشنی خوش‌شانسی توانست روی سکوی نخست قرار گیرد. سکویی که برای بار نخست به او رسیده است.

رتبه‌های دوم و سوم این مسابقه هم به استبان اکون و لنس استرول رسید. این نخستین بار در این فصل و معدود دفعات در چند فصل اخیر است که روی سکو خبری از رانندگان مرسدس و ردبول نیست. این نخستین مسابقه فرمول یک با دو سکو برای تیم ریسینگ پوینت بود. پرز هم با این امتیازات، یک رده در جدول رده‌بندی صعود کرد. اکون هم برای نخستین بار سکوی دومی خود را جشن گرفت.

اما راسل به لطف یک بار شانس رانندگی با خودروی مرسدس، دیگر از انتهای جدول رانندگان جدا شد. شاید او تا دورهای انتهایی شانس بالایی حتی برای قهرمانی در خود می‌دید اما داستان به همان نحوی که پیش‌بینی می‌شد تمام نشد. این مسابقه همچنین تا قبل از دور 80، تحلیل بسیاری مبنی بر اینکه خودروهای مرسدس باعث قهرمانی رانندگان آن‌ها می‌شوند را تقویت می‌کرد.

رده بندی رانندگان مسابقات فرمول یک (2020)

رتبه

نام راننده

ملیت

تیم

امتیاز

1

لوئیس همیلتون

بریتانیا

مرسدس

347

2

والتری بوتاس

فنلاند

مرسدس

223

3

مکس ورشتاپن

هلند

ردبول ریسینگ-هوندا

214

4

سرجیو پرز

مکزیک

ریسینگ پوینت

125

5

دنیل ریکاردو

استرالیا

رنو

119

6

کارلوس ساینز

اسپانیا

مکلارن-رنو

105

7

الکساندر آلبون

تایلند

ردبول ریسینگ-هوندا

105

8

چارلز لکلرک

موناکو

فراری

98

9

لندو نوریس

بریتانیا

مکلارن-رنو

97

10

پیر گسلی

فرانسه

آلفاتوری-هوندا

75

11

لنس استرول

کانادا

ریسینگ پوینت

75

12

استبان اکون

فرانسه

رنو

62

13

سباستین فتل

آلمان

فراری

33

14

دنیل کیات

روسیه

آلفاتوری-هوندا

32

15

نیکو هالکنبرگ

آلمان

ریسینگ پوینت (راننده ذخیره)

10

16

کیمی رایکونن

فنلاند

آلفارومئو

4

17

آنتونیو جیوویناتزی

ایتالیا

آلفا رومئو

4

18

جورج راسل

بریتانیا

ویلیامز-مرسدس

3

19

رومن گروژان

فرانسه

هاس-فراری

2

20

کوین مگنوسن

دانمارک

هاس-فراری

1

21

نیکولاس لطیفی

کانادا

ویلیامز-مرسدس

0

[دانلود ویدئو]

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.