ایستگاه خبرمسابقات

مسابقات فرمول یک در ایران، رؤیا یا واقعیت

بعد از سه سال از موج خبری افتتاح نخستین پیست فرمول یک ایران در مجموعه تفریحی مجموعه سرزمین ایرانیان تهران، اینک باز هم خبرهایی از این برنامه اما این بار در جزیره زیبای قشم به گوش می‌رسد.
رئیس سازمان گردشگری در تازه‌ترین اظهار نظر خود، مسابقات فرمول یک را فرصتی مناسب برای توسعه گردشگری و افزایش ورزش‌های تفریحی در کشور دانسته است.

Track
به گفته سلطانی فر، با راه‌اندازی این پیست در کشور، بسیاری از مسابقات مهم بین‌المللی می‌تواند در جزیره قشم و با حضور بهترین تیم‌های جهان برگزار شود.
معاون رئیس‌جمهور گفت:

گردش مالی جهان از بخش گردشگری حدود ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار است که درآمد بخش تفریحات و سرگرمی به هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار می‌رسد. امیدواریم در آینده ایران به کانون اتومبیل‌رانی در جهان تبدیل شود.

iland_iran-track-map
سلطانی فر افزود:

قشم، از امکانات خوب طبیعی برای برگزاری مسابقات آفرود برخوردار است و قابلیت تبدیل شدن به یکی از جذاب‌ترین پیست‌های فرمول یک جهان را نیز دارد که می‌تواند برای گردشگران داخلی و خارجی بسیار جذاب باشد.

iland_iran-track-map
رئیس سازمان گردشگری، موتورسواری و اتومبیلرانی را از جمله ورزش‌های تفریحی پرطرفدار در قشم عنوان کرد و افزود: با تکمیل تجهیزات و اجرای مسائل ایمنی، پیستی متمایز از تمامی سواحل جنوبی ایران در قشم راه‌اندازی خواهد شد.
سلطانی فر گفت:

وجود شرایط مختلف سرمایه‌گذاری و علاقه ورزش دوستان به مسابقات آفرود، زمینه را برای تبدیل شدن قشم به قطب آفرود کشور را فراهم آورده است.

GP F1/2015
کمالی مدیرکل گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم هم گفت:

نخستین پیست فرمول یک قرار است با همکاری منطقه آزاد قشم در ۵۰۰ هکتار و در محل قدیمی پیست اتومبیل‌سواری در قشم با قابلیت برگزاری مسابقات کشورهای خارجی و برگزاری ورزش‌های هوایی مانند پاراگلایدر تا چند ماه آینده راه‌اندازی شود.

این اظهارنظرها به‌سرعت فضای مجازی را درنوردید و واکنش‌هایی در آن سوی آب‌ها به همراه داشت.
آل اسپورت نیوز در گزارشی با عنوان آیا به‌زودی شاهد برگزاری جایزه بزرگ بهشت عدن خواهیم بود، نوشت: در سال‌های اخیر شاهد ظهور پیست‌های کشورهای خاورمیانه در تقویم مسابقات فرمول یک بوده‌ایم. جوایز بزرگ بحرین، ابوظبی و هند همگی برای حضور دائم در این تقویم مبارزه می‌کنند.

تازه‌ترین مدعی در این راه ایران است که به دنبال اظهارات معاون رییس‌جمهور مطرح گردیده است. محل بالقوه این پیست جدید جزیره قشم است که بر اساس باور بسیاری از مسلمانان محل واقعی بهشت عدن است.

درحالی که پیست‌های کشورهای اروپایی با مشکلات مالی از تقویم مسابقات حذف می‌شوند، به نظر می‌رسد روند کنونی ورود به آسیا آینده این ورزش را رقم خواهد زد.

سایت پیت پس، نیز با بازتاب این خبر نوشت: چندی پیش ادعا شد در شهر پرند در جنوب تهران قرار است یک پیست اتومبیل‌رانی احداث شود.

درحالی که پیست‌های کشورهای اروپایی عمدتاً به علت ناتوانی در پرداخت هزینه مجوز مسابقات از تقویم مسابقات کنار می‌روند، واکنش اکلستون رییس فرمول یک به تازه‌ترین دعوت از سوی این کشور خاورمیانه ای جالب خواهد بود.

f1 Track
فاکس اسپرت نیز گزارش داد: درصورتی‌که طرح جدید ایران برای ساخت پیست اتومبیل‌رانی به ثمر بنشیند، فرمول یک می‌تواند شاهد برگزاری مسابقه دیگری در خاورمیانه باشد.

این شبکه با اشاره به موقعیت جزیره کوچک قشم در سواحل جنوبی ایران در تنگه هرمز نوشت: دبی در فاصله چند کیلومتری این جزیره در آن سوی آب‌ها قرار دارد. ابوظبی و بحرین میزبانان فرمول یک و قطر میزبان موتو جی پی نیز در فاصله نزدیکی از قشم قرار دارند.

در سال ۲۰۱۱ مقامات ایرانی از یک طرح ۸۵ میلیون دلاری در حومه شهر تهران که شامل زمین گلف، پارک‌های آبی و امکانات اسکان ۵۰ هزار نفر بود خبر دادند.

در آن زمان برنی اکلستون رییس فرمول یک گفته بود که برای مسابقات جدید جای خالی در تقویم رقابت‌ها وجود ندارد و فکر نمی‌کنم ایران در اولویت باشد.

اما براساس گزارش‌های کنونی، مسئول فرمول یک قادرند بدون کسب اجازه از فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی (فیا) شمار مسابقات را به ۲۵ رقابت افزایش دهند.

بر اساس گزارش فوربس، از سال ۲۰۱۳ گروه فرمول این امکان را داشته است که ۲۵ مسابقه را در تقویم رقابت‌ها بگنجاند؛ بدون آنکه نیازی به مجوز فیا داشته باشد.

پیش‌نویس تقویم رقابت‌ها باید به شورای ورزش‌های موتوری فیا ارائه شود که فقط تغییراتی در موارد استثنایی ایجاد می‌کند.

این رشته ورزشی برای افزایش تعداد مسابقات از ۱۹ تا ۲۰ مسابقه در حال حاضر، نیاز به حمایت تیم‌ها دارد.

در سال ۲۰۱۲ تیم‌ها توافقنامه‌های تجاری جدیدی را امضا کردند که به‌موجب آن انعطاف‌پذیری بیشتری به تقویم رقابت‌ها می‌دهد.

برای افزایش تعداد مسابقات نیاز به تأیید سه تیم صدر اصلی فراری، مکلارن و رد بول ریسینگ است که این امر نیاز به زمان دارد.

تقویم مسابقات ۲۰۱۶ شامل ۲۱ مسابقه است که رکورد تازه ای برای فرمول یک محسوب می‌شود.

f1 Track
قاعدتاً ساخت پیست مسابقات فرمول یک و برگزاری مسابقات بین‌المللی بسیار ساده‌تر از ایمن کردن جاده‌های خطرناک کشور یا ایمن‌سازی خودروهای تولیدی است. هرچند نمی‌توان لزوم توسعه همه‌جانبه را نیز نادیده گرفت و از تحقق چنین برنامه‌ای خشنود نبود، اما پارادوکس مسابقات فرمول یک همراه با حضور خودروهای با تکنولوژی بالا در کشوری که همچنان به تولید خودروهای محدود و منسوخ می‌پردازد و تلفات انسانی تصادفات آن رکوردشکن است و یک بازار رقابتی سالم برای حضور خودروهای مدرن نیز مهیا نگردیده و چهره خیابان‌ها با خودروهای قدیمی، آلاینده و تکراری، مخدوش شده می‌تواند لااقل برای آگاهان از این جریانات، دردناک باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۵۲ دیدگاه‌ها

  1. yodord

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (149 ديدگاه)

    مثل همیشه خیلی از راننده های فرمول وان مخطبان خاص خودشونم با خودشون میارن .
    واسه دیدن همیلتون که نه ، ولی برای دیدن نیکل حتمأ باید رفت .

    1. امین

      ۱۳ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      نیکول با همیلتون به هم زده

  2. شایان

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1352 ديدگاه)

    بابا اینا الان برای ساخت یه ورزشگاه با تکنولوژی بتن(که برای دو قرن قبله) الان 30 40 ساله دارن امروز و فردا میکنن هنوز ساخته نشده با این حرفا ملت و مسخره خودون نکنید

  3. ali

    ۲ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    از اینام میخوان گمرک بگیرن یا نباید زیر 2500cc باشن :)

    1. مهیار

      ۲۶ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (3 ديدگاه)

      از اینا دیگه نمیتونن گمرک بگیرن :دی
      حجمشون 1.6 لیتره :دی توربو .
      شاید گشد ارشاد بهشون گیره بده صداشون زیاده :دی

  4. parker

    ۶ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (20 ديدگاه)

    اغا فک کنید با این کیفیت آسفالت بیان پیست فرمول یک بزنن هیچی دیگه سر مسابقه سوم و چهارم دست اندازها ست که جون رانندگان رو میگیره نه سرعت
    ممنون

  5. MiN@

    ۱۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    شاید در 1000 سال آینده این اتفاق رخ بده . . .
    شاید شاید شاید . . .

  6. امیرحسین

    ۱۹ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    نمیدونستم شما مطالب طنز هم میذارید. ممنون.

  7. solat

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (143 ديدگاه)

    با وانت زامیاد نمیشه رو اسفالتهای کشور رانندگی کرد از بس چاله چوله و دست انداز و خراشیدگی داره دیگه فرمول یک بماند

    1. Balooch

      ۱۹ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (3 ديدگاه)

      الان چه ربطی داشت این حرفتون، مگه اسفالت پیست رو وصل میکنن به جاده و خیابون، ، ،

  8. نکوزاد

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اولا همچین چیزی قرار نیست تو قشم افتتاح بشه . اولین پیست فرمول یک ایرانو دارن تو سرزمین ایرانیان می سازن ، که شاید دو ساله دیگه افتتاح بشه .

  9. حسین

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (258 ديدگاه)

    بزک نمیر پیست میاد، مک لارن و همیلتون میاد.
    اینها یه برج میلاد خواستن بسازن از سه سال شده ده سال. چه برسه به پیست. من خودم شخصا تو کارهای عمرانی هستم و میدونم اینها این کاره نیستن مگر اینکه اعتبار کامل و در جا به بهترین پیمانکارها بدن و یا بدن به یه پیمانکار کاردرست خارجی نه چینی ها.

    1. بلوچ ساروقی

      ۱۹ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (3 ديدگاه)

      یعنی ما ایرانیها تو هیچ چیز تخصص نداشته باشیم الحق و الانصاف تو پاشیدن بذر یاس و نامیدی و منفی بافی، بی شک تو دنیا با فاصله اولیم، ،

      موافقم 1
      مخالفم 2
  10. یوسف

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بله این کار شاید عملی بود اما نه به دستان دولت بلکه توسط بخش خصوصی …..
    آقای مهندس *** با تمرکز خوبی که روی قشم داشت و پروژه های عظیمی که در قشم دنبال می کرد می تونست اینکار رو بکنه ….. و همچنین با پرداخت جایزه های خوب ….
    اما به نظر من مثل خیلی از کارهای دولت شو و یه کار تبلیغی سنگینه که درنهایت به جایی نمیرسه ….

  11. burnout

    ۱۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سیفتی کار هم احتمالا پژو 405 هستش
    خخخخخخخخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا