بعد از سه سال از موج خبری افتتاح نخستین پیست فرمول یک ایران در مجموعه تفریحی مجموعه سرزمین ایرانیان تهران، اینک باز هم خبرهایی از این برنامه اما این بار در جزیره زیبای قشم به گوش میرسد.
رئیس سازمان گردشگری در تازهترین اظهار نظر خود، مسابقات فرمول یک را فرصتی مناسب برای توسعه گردشگری و افزایش ورزشهای تفریحی در کشور دانسته است.
به گفته سلطانی فر، با راهاندازی این پیست در کشور، بسیاری از مسابقات مهم بینالمللی میتواند در جزیره قشم و با حضور بهترین تیمهای جهان برگزار شود.
معاون رئیسجمهور گفت:
گردش مالی جهان از بخش گردشگری حدود ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار است که درآمد بخش تفریحات و سرگرمی به هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار میرسد. امیدواریم در آینده ایران به کانون اتومبیلرانی در جهان تبدیل شود.
قشم، از امکانات خوب طبیعی برای برگزاری مسابقات آفرود برخوردار است و قابلیت تبدیل شدن به یکی از جذابترین پیستهای فرمول یک جهان را نیز دارد که میتواند برای گردشگران داخلی و خارجی بسیار جذاب باشد.
رئیس سازمان گردشگری، موتورسواری و اتومبیلرانی را از جمله ورزشهای تفریحی پرطرفدار در قشم عنوان کرد و افزود: با تکمیل تجهیزات و اجرای مسائل ایمنی، پیستی متمایز از تمامی سواحل جنوبی ایران در قشم راهاندازی خواهد شد.
سلطانی فر گفت:
وجود شرایط مختلف سرمایهگذاری و علاقه ورزش دوستان به مسابقات آفرود، زمینه را برای تبدیل شدن قشم به قطب آفرود کشور را فراهم آورده است.
کمالی مدیرکل گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم هم گفت:
نخستین پیست فرمول یک قرار است با همکاری منطقه آزاد قشم در ۵۰۰ هکتار و در محل قدیمی پیست اتومبیلسواری در قشم با قابلیت برگزاری مسابقات کشورهای خارجی و برگزاری ورزشهای هوایی مانند پاراگلایدر تا چند ماه آینده راهاندازی شود.
این اظهارنظرها بهسرعت فضای مجازی را درنوردید و واکنشهایی در آن سوی آبها به همراه داشت.
آل اسپورت نیوز در گزارشی با عنوان آیا بهزودی شاهد برگزاری جایزه بزرگ بهشت عدن خواهیم بود، نوشت: در سالهای اخیر شاهد ظهور پیستهای کشورهای خاورمیانه در تقویم مسابقات فرمول یک بودهایم. جوایز بزرگ بحرین، ابوظبی و هند همگی برای حضور دائم در این تقویم مبارزه میکنند.
تازهترین مدعی در این راه ایران است که به دنبال اظهارات معاون رییسجمهور مطرح گردیده است. محل بالقوه این پیست جدید جزیره قشم است که بر اساس باور بسیاری از مسلمانان محل واقعی بهشت عدن است.
درحالی که پیستهای کشورهای اروپایی با مشکلات مالی از تقویم مسابقات حذف میشوند، به نظر میرسد روند کنونی ورود به آسیا آینده این ورزش را رقم خواهد زد.
سایت پیت پس، نیز با بازتاب این خبر نوشت: چندی پیش ادعا شد در شهر پرند در جنوب تهران قرار است یک پیست اتومبیلرانی احداث شود.
درحالی که پیستهای کشورهای اروپایی عمدتاً به علت ناتوانی در پرداخت هزینه مجوز مسابقات از تقویم مسابقات کنار میروند، واکنش اکلستون رییس فرمول یک به تازهترین دعوت از سوی این کشور خاورمیانه ای جالب خواهد بود.
فاکس اسپرت نیز گزارش داد: درصورتیکه طرح جدید ایران برای ساخت پیست اتومبیلرانی به ثمر بنشیند، فرمول یک میتواند شاهد برگزاری مسابقه دیگری در خاورمیانه باشد.
این شبکه با اشاره به موقعیت جزیره کوچک قشم در سواحل جنوبی ایران در تنگه هرمز نوشت: دبی در فاصله چند کیلومتری این جزیره در آن سوی آبها قرار دارد. ابوظبی و بحرین میزبانان فرمول یک و قطر میزبان موتو جی پی نیز در فاصله نزدیکی از قشم قرار دارند.
در سال ۲۰۱۱ مقامات ایرانی از یک طرح ۸۵ میلیون دلاری در حومه شهر تهران که شامل زمین گلف، پارکهای آبی و امکانات اسکان ۵۰ هزار نفر بود خبر دادند.
در آن زمان برنی اکلستون رییس فرمول یک گفته بود که برای مسابقات جدید جای خالی در تقویم رقابتها وجود ندارد و فکر نمیکنم ایران در اولویت باشد.
اما براساس گزارشهای کنونی، مسئول فرمول یک قادرند بدون کسب اجازه از فدراسیون بینالمللی اتومبیلرانی (فیا) شمار مسابقات را به ۲۵ رقابت افزایش دهند.
بر اساس گزارش فوربس، از سال ۲۰۱۳ گروه فرمول این امکان را داشته است که ۲۵ مسابقه را در تقویم رقابتها بگنجاند؛ بدون آنکه نیازی به مجوز فیا داشته باشد.
پیشنویس تقویم رقابتها باید به شورای ورزشهای موتوری فیا ارائه شود که فقط تغییراتی در موارد استثنایی ایجاد میکند.
این رشته ورزشی برای افزایش تعداد مسابقات از ۱۹ تا ۲۰ مسابقه در حال حاضر، نیاز به حمایت تیمها دارد.
در سال ۲۰۱۲ تیمها توافقنامههای تجاری جدیدی را امضا کردند که بهموجب آن انعطافپذیری بیشتری به تقویم رقابتها میدهد.
برای افزایش تعداد مسابقات نیاز به تأیید سه تیم صدر اصلی فراری، مکلارن و رد بول ریسینگ است که این امر نیاز به زمان دارد.
تقویم مسابقات ۲۰۱۶ شامل ۲۱ مسابقه است که رکورد تازه ای برای فرمول یک محسوب میشود.
قاعدتاً ساخت پیست مسابقات فرمول یک و برگزاری مسابقات بینالمللی بسیار سادهتر از ایمن کردن جادههای خطرناک کشور یا ایمنسازی خودروهای تولیدی است. هرچند نمیتوان لزوم توسعه همهجانبه را نیز نادیده گرفت و از تحقق چنین برنامهای خشنود نبود، اما پارادوکس مسابقات فرمول یک همراه با حضور خودروهای با تکنولوژی بالا در کشوری که همچنان به تولید خودروهای محدود و منسوخ میپردازد و تلفات انسانی تصادفات آن رکوردشکن است و یک بازار رقابتی سالم برای حضور خودروهای مدرن نیز مهیا نگردیده و چهره خیابانها با خودروهای قدیمی، آلاینده و تکراری، مخدوش شده میتواند لااقل برای آگاهان از این جریانات، دردناک باشد.
Mamas
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴چه با حال آخر هفته میریم تماشا فرمول یک !!
من فکر میکنم در حد رویا خواهد ماند ، چون تیم های درجه یک دنیا خیلی چیزا باید فراهم شه براشون فقط پیست که نیست …
یک ایتالیایی
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴این جمله می تونه یکی از نامزد های خنده دارترین جمله جهان باشه:فرمول یک در ایران.بیشتر به ما میخوره مسابقات فرمول ۹۰ روبا پراید برگزار کنیم نه فرمول ۱
شایان
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴نفر اول مسابقه دلستر تکون میده میپاشه! خخخخخخ
حسین
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴پیست فرمول۱ قشم ، جنوب تهران ، اتوبان شمال و … همه با هم به بهره برداری میرسه !
D:
آرش
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴از پذیرش بانوان بدحجاب معذوریم…
mamad
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴انشالله
مهدیf1
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴جزومحالاته اصلا تمامی موارد سخت افزاریشو مثل فرودگاه حمل ونقل هتل وگردشگری بزاریم کنار بخش پودیوم واهداجوایز وشامپاین رو میخان چه کارکنند
مثل کلمن که اوردند تمامی کارهای اداری ومجوزهای لازم روگرفتند بعد بدون هیچگونه برنامه سریع فرستادنش رفت
تازه فکرشوبکن همیلتون با برنی اکلیستون آلونسو باید بهشت زهرا برند فتل وباتن باپرز هم قبل از دوراول تمرین باید نمازجمعه شرکت کنند
ولی از مالدونادو تقدیر خواهدشد…..
amir
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴اتفاقاً برا تیم های فرمول 1 خوب میشه،حیفه از تکنولوژی و مهندسی درجه یک ایران محروم بشن!!!
خیلی چیزا هس ک باید از ایران خودرو و سایپا دو غول صنعت دنیا آموزش ببینند…!
از جمله حذف موارد اضافی و بلا استفاده از خودرو های تولیدی، از جمله لچکی پراید،زه های دنا،شیشه بالابر های برقی عقب پژوslx،کلید داشبورد سمند های جدید و از همه مهم تر ترجیح رینگ های فولادی با قالپاق به رینگ های آلومینیوم و اسپرت و…
amin
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴امیر جان تایمر برف پاک کن یادت رفت
فریا
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴این جدید ترین نوآوری دنیای خودرو هم که برای اولین بار توسط ایرانخودرو وارد این عرصه شده رو از قلم انداختی :
http://www.aparat.com/v/5eUXx
کیلومتر شمار کُمِدیَن :D
احمد فقط سوپر اسپرت اونم ایتالیایی
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴جواب واقعیت یا رویا قطعا رویاست
پس دست از رویا پردازی بردارید
لگو
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ما میتوانیم…?!
ساسان.م
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴اتوبان نیایش تهران ، آخر شب هر روز تبدیل میشه به پیست فرمول 1
Muhammad
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴به قول یه آهنگ عصر حجر که می گه:» منو این همه خوشبختی محاله ، محاله …» می ترسم
راستی راستی میزبان فرمول 1 بشیم ولی وسط کار یا پیست به خاطر آسفالت نامناسبش
ما رو از میزبانی منع میکنند یا پرواز ها اونقدر باتاخیر می رسن که مسابقه یک روز دیرتر
برگزار می شه.
amir
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴و یا ماشین های فرمول به دلیل سرعت غیر مجاز و سبقت های خطرناک از هم توسط پلیس فداکار و زحمت کش راهنمایی و رانندگی جریمه میشن تا عبرتی بشه برا کسایی که با سرعت غیر مجاز تو خیابون ها میرونن!
amin
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴انگار دوستان از تصادف مرحوم حمید رضا کمالی درس عبرت نگرفتن
هر چیزی در جا و مکان خودش خوبه نه توی خیابونا
احسان(احسان سابق)
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴فرض کنیم واقعی باشه و کیفیت امکانات مسابقه در حد امکانات بین المللی باشه.اما کسی که میاد فرمول 1 تماشا کنه میخواد با هر کسی که دوست داشت بره عشق و حال! اونوقت تو کشور ما چنین اجازه ای هست؟!
برای برگزاری چنین مسابقاتی باید اصلاحاتی تو قانون اساسی ما داده بشه که فکر می کنم فعلا امکان پذیر نیست
شایان
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴تقریبا سالهاست! که دارم فرمول یک و میبینم و میشنوم و حس میکنم و دنبال میکنم و…(فقط رانندگی نمیکنم) این تیتر شبیه یه جوک بی مزست حتی گفتنشم زشته!!!!
amir
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴شاید تا 50 سال اینده محقق بشه فقط پیست که مهم نیست کلی زیر ساخت میخواد تازشم اگه بتونن پیست بسازن که یه استادیوم فوتبال نقش جهان اصفهان هنوز بعد 20 سال نساختن دیگه حالا بیان پیست استاندارد برا فرمول یک بسازن
amin
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴در چشم انداز20 ساله سوم محقق خواهد شد
الان تو چشم انداز اول هستیم
صبر کنین میشه
ولی اگه بشه چی میشه……!!!!!!
parsa
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴هیچ وقت تیمی مثل مرسدس و فراری و ردبول به ایران نمیان.چون:
همشون تو تیمشون زن هست و مسلمان هم نیستن و بانوان حق ورود به هیچگون استدیومی که مرد در ان باشه ندارن
و…
تا برسن به پیست با توجه به جاده ها تلفات جانی میدن
و…
hamid reza
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴شما اگر راست میگین اول یک فکری به حال این همه جوون علاقه مند به رانندگی بکنین که هیچ گونه امکاناتی در اختیارشون گذاشته نمیشه و اخر سر تو میان تو خیابونا که کمی لذت ببرن که اونم باعث به خطر افتادن جون خودشون و دیگران میشه . این همه استعدادهایی که بدون بهره برداری داره هدر میره رو براش یه فکری بکنین. پیست فرمول یک پیشکشتون :|
enzo
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴فرض محال یه پیست grade A میلیارد دلاری شبیه یاس مارینای ابوظبی و با استادارد FIA هم تو ایران ساخته بشه بازم دلیلی نیست یه رقابت تو سطح F1 بخواد تو ایران انجام بشه
چون کلی فاکتور لحاظ میکنن تا یه رقابت تو سطح فرمول 1 بخواد تو یه کشور انجام بشه
هم از لحاظ امکانات لجستیکی و هم وضعیت فرهنگی و امکانات گردشگری
حالا فرضاً سالی 50 60 میلیون دلار (شایدم بیشتر) حق الزحمه اکلستون و دارو دستش رو هم بدیم و grid girls و شامپاین ومراسم خاص رو پودیوم رو مثل بحرین یه کاریش بکنیم ولی محدودیت هایی که روی توریستای خارجی وجود داره چی ؟ 100% امکان یه میزبانی خوب رو از ایران میگیره چون توی بحرین و ابوظبی هم با نوع پوشش توریست ها ، اسپانسرها و خدمشون و خبرنگارای رسانه های خارجی کسی کاری نداره .اگرتماشگر خارجی وتوریست هم نتونه بیاد کلا میشه ضرر مالی .
تماشاگر خارجی F1 هم از اون گردشگرای معمول نیستن که با اطلاع از قوانین ایران و صرفاً به انگیزه دیدن نقاط تاریخی و توریستی میان ایران اینا اگر محدودیت های داخل ایران رو بدونن ترجیح میدن نیان و پولشون رو بزارن برای یه مسابقه دیگه
محمدرضا
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴بیشتر به طنز شبیه تا واقعیت…!!!
اینجوری میشه تصور کرد که اگر برای این کار به 100 قدم نیاز باشه دوستان در حال حاضر قدم اول را برداشتن….در حالی که برای قدم دوم باید از دره ای عمیق گذشت…!!!
MjM
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴اگه بخوان و بذارن میشه!!…اگه اونایی که اون بالا نشستن نگن فرمول یک با فرهنگ و دین ما مقایرت داره!…
احمد باقری
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴فرمول 1 به پیش. بعد از هر دور مسابقه باید آسفالتش رو عوض کنن. بیچاره تیمها باید یک مدتی منتظر بمونند.
رامکال
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴دروغه.
عباس آقا
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴فکر کن تیم های فراری و مک لارن و … بیان ایران و تو ماشیناشون بنزین کلاس جهانی ایران رو بریزن دور پنجم -شیشم از ماشینا دود میشه ..چه شود :)
enzo
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴تو F1 هر تیم از بنزین شرکت حامی خودش استفاده میکنه
به طور مثال فراری از فرآورده های شرکت Shell و مرسدس از پتروناس مالزی
علیرضا
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴عزیزان بجای مسخره کردن ببینید اگه واقعیت داره دنبال کنید شاید تونستین شما هم کمک کنید. خجالت بکشید.بجای کمک به چنین طرحی نشستین و مسخرش میکنید؟
alireza
۲۸ خرداد ۱۳۹۵سلام،
با تشکر از دیدگاه مثبتی که دارید باید عرض ایراداتی دوستان میگیرند خیلی درست و جدی هست که حتی یکی از این ایراد ها هم می تونه کل پروژه را تعطیل کنه، اضافه بر ایراداتی که دوستان گرفتند چند نفر حاضرن پاشن برن قشم 800.000 تا 2.300.000 پول بلیط مسابقات فرمول وان بدن ببینن؟؟؟
میدونین معمولاً پیست فرمول وان 80 تا 100 هزار نفر تماشگر میخواد.
این 100 هزار نفر کجای قشم سکونت داشته باشن، با چند تا پرواز بیان و برن و …
و کلیه ایراد دیگه که دوستان گفتند …
ما بد بین نیستیم، حقیقت خیلی دورتر از این گفته هاست.
میثم
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴lol
علی
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴مرسی کلی خندیدیم
سعید
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴اوه اوه بیا و ببین …!!! مثلا خیلی صنعت خودروسازی درست و حسابی داریم ؛ بیایم مسابقات فرمول 1 هم برگزار کنیم … فکر کنم لقمه بزرگتر از دهن که میگین همین باشه البته با دیدگاه منصفانه وگرنه که …
مهران
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴از مسئولان خواهشمندیم ته کوچه مارو هم آسفالت کنند
Ehsan
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴این همه جوون با استعداد تو کشورمون داریم که به خاطر نبود پیست های خوب و درجه یک به اندازه کافی و نبود امکانات و اسپانسر و پوشش خبری استعدادشون رو نمی تونن نشون بدن و آخرش می آن تو خیابون ویراج میدن که در بهترین حالت ممکن هیچ بلایی سر کسی نمیاد و در حالت های دیگه یا تصادف میکنن یا پلیس زحمت کش میگیره و ماشینشونو توقیف میکنه اونوقت اینا به جای حل این مشکلا میخوان بیان پیست F1 بزنن… اصن یه فرض محاله اگه هم که اجرا بشه واقعا برای مسئولین متاسفم ک یه پوشش خبری و پیست خوب برای جوونا خودمون نمیزنن اونوقت میرن پیست F1 برای زدن پوز کشور های دیگه میزنن…
مكبث
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴به قول فامیل دور
من دیگه حرفی ندارم !!!